Gå til innhold

Mannens eks ønsker å flytte med barna

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mannen og eksen gikk fra hverandre for noen år siden. Vi bor på plassen han kommer fra og det er her barna (5 og 6 år) er født og oppvokst. Nå ønsker moren å flytte bort med barna, til hennes hjemplass. Hun sier hun ikke har noe nettverk her, som sikkert stemmer, ikke vet jeg. De har barna 50/50 og han har sagt nei. Men hun insisterer fortsatt på å flytte og sier hun kommer til å gjøre det uansett til sommeren. Han har sendt saken inn til retten, men vi vet jo ikke når det blir noe sak. Det kan ta flere måneder før det skjer noe. Hva kan vi gjøre for å stoppe henne? Hun kan vel ikke bare stikke med barna uten fars samtykke?

Anonymkode: 14dc5...a24

Fortsetter under...

Skrevet

DERE skal ikke gjøre noe ting, dette er en sak mellom barnas foreldre.

Far burde undersøke med en advokat.

Anonymkode: fceff...e24

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Herregud, hun sier jo ikke at de skal gjøre noe da.

Anonymkode: 8bfed...be3

Skrevet
Anonym bruker skrev (20 minutter siden):

Det blir selvsagt far som må gjøre det som trengs for denne saken, men jeg er hans nærmeste støttespiller og tenkte å forhøre meg med dere her inne side han ikke er her. Han har kontaktet advokat, men ting kan likevel ta tid. Hva om han må i retten til høsten, og da har allerede mor flyttet med ungene? Hva kan far gjøre for å hindre at noe slikt skjer?

Skrevet

Få advokaten til å be om en midlertidig forføyning. Som enten gir flytteforbud for barna eller overfører fast bosted til far frem til hovedsaken er avgjort. 

Far har en sterk sak om lite nettverk er mors eneste argument. Retten vil som oftest se på status quo som det beste for barn. 

Anonymkode: bc46e...356

Skrevet

Dere kan ikke nekte henne å flytte, men spørsmålet er hvordan dere skal organisere samværet etter flytting. 

Anonymkode: 2ba4e...a2f

Annonse

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Dere kan ikke nekte henne å flytte, men spørsmålet er hvordan dere skal organisere samværet etter flytting. 

Hun kan flytte, det har vi ikke noe problem med, men hun ønsker å ta med barna. Vi ønsker i dette tilfelle at hun flytter, barna blir igjen her som de har vokst opp og hun kan ha de på samvær i ferier og ved langhelger. Det ønsker ikke hun, og hun sier hun kommer til å flytte med barna uansett. Så spørsmålet er hvordan kan vi unngå at det skjer. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Hun kan flytte, det har vi ikke noe problem med, men hun ønsker å ta med barna. Vi ønsker i dette tilfelle at hun flytter, barna blir igjen her som de har vokst opp og hun kan ha de på samvær i ferier og ved langhelger. Det ønsker ikke hun, og hun sier hun kommer til å flytte med barna uansett. Så spørsmålet er hvordan kan vi unngå at det skjer. 

Jeg tror ikke du kan hindre det i praksiss  men samværsavtalen vil fortsatt gjelde.

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Få advokaten til å be om en midlertidig forføyning. Som enten gir flytteforbud for barna eller overfører fast bosted til far frem til hovedsaken er avgjort. 

Far har en sterk sak om lite nettverk er mors eneste argument. Retten vil som oftest se på status quo som det beste for barn. 

Takk. Skal melde videre om dette.

Hun har flere argumenter enn lite nettverk, men vi har slått oss til ro med at retten får avgjøre om hennes argumenter holder. Vi skal selvsagt føye oss til det som blir bestemt, det er bare situasjonen før en ev. rettsak vi er bekymret for per dags dato. 

Skrevet

Jeg tror ikke du kan hindre det i praksiss  men samværsavtalen vil fortsatt gjelde.

Nå er alt delt 50/50 og de har ikke noe skriftlig avtale på samvær. Barna er folkeregistrert her, men har det noe å si? Gir det far mer rett? 

Skrevet
Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Takk. Skal melde videre om dette.

Hun har flere argumenter enn lite nettverk, men vi har slått oss til ro med at retten får avgjøre om hennes argumenter holder. Vi skal selvsagt føye oss til det som blir bestemt, det er bare situasjonen før en ev. rettsak vi er bekymret for per dags dato. 

Det er ganske vesentlig å hindre at de bare drar. Straks barna er i gang med å bli etablerte i nytt miljø, øker sannsynligheten for at det vektes.

Om advokaten ikke er foroverlent og kommer med denne type råd, ville jeg nok vurdert en annen. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Nå er alt delt 50/50 og de har ikke noe skriftlig avtale på samvær. Barna er folkeregistrert her, men har det noe å si? Gir det far mer rett? 

Hos far eller "her" som i hos mor på nåværende bosted?

Dersom det ikke foreligger en avtale om det som heter "delt fast bosted," har det stor betydning. Om barna er folkeregistrert hos far, har han per definisjon daglig omsorg og det skal ikke være mulig å melde flytting på barna uten at han godkjenner.

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Hos far eller "her" som i hos mor på nåværende bosted?

Dersom det ikke foreligger en avtale om det som heter "delt fast bosted," har det stor betydning. Om barna er folkeregistrert hos far, har han per definisjon daglig omsorg og det skal ikke være mulig å melde flytting på barna uten at han godkjenner.

Det er her hos far de er registrert. I praksis har de «delt fast bosted» og det er jo en muntlig avtale om det. Mor kan nok argumentere for at det er delt, selvom det ikke foreligger en skriftlig avtale og de er registrert hos far. 

Det er ganske vesentlig å hindre at de bare drar. Straks barna er i gang med å bli etablerte i nytt miljø, øker sannsynligheten for at det vektes.

Om advokaten ikke er foroverlent og kommer med denne type råd, ville jeg nok vurdert en annen. 

Takk. Vi får ta det med advokaten og høre hva han sier. Har ikke fått snakket med mannen ennå, så mulig han allerede har snakket med advokaten om dette. 

Annonse

Skrevet

Hun er jo veldig egoistisk. Håper dere vinner og får beholde barna. De har jo alt her, noe denne moren tydeligvis driter i. 

Anonymkode: b4618...9e1

Skrevet

Hun er jo veldig egoistisk. Håper dere vinner og får beholde barna. De har jo alt her, noe denne moren tydeligvis driter i. 

For å forsvare mor litt, da jeg ikke liker slike kommentarer. Hun tenker ikke å stikke av med de til noe helt ukjent. Hun ønsker å flytte med de til hennes hjemsted der de har tanter, onkler, søskenbarn og besteforeldre. De er der ofte i ferier og stortrives. Hun er en god mor for barna og ønsker de bare godt. Vi er bare skeptiske til at de skal flytte fra det nettverket de selv har etablert her. 

Skrevet

Ok, men både ved delt fast bosted og hovedomsorg til far kan fast nekte flytting. Det skal ikke være mulig for henne å endre barnas folkeregistrerte adresse uten hans samtykke. Dermed heller ikke få ny barnehage i annen kommune eller skrive seksåringen inn på skole.

Fast kan lovlig holde tilbake barna hos seg om det kommer til stykket. Blr selvsagt strekke seg så langt som mulig for å unngå det. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (30 minutter siden):

For å forsvare mor litt, da jeg ikke liker slike kommentarer. Hun tenker ikke å stikke av med de til noe helt ukjent. Hun ønsker å flytte med de til hennes hjemsted der de har tanter, onkler, søskenbarn og besteforeldre. De er der ofte i ferier og stortrives. Hun er en god mor for barna og ønsker de bare godt. Vi er bare skeptiske til at de skal flytte fra det nettverket de selv har etablert her. 

Hva slags kommentarer liker du ikke sa du?? 

Skrevet

Far her prøvde seg på det samme. Jeg flyttet uansett med barna og vi bor fortsatt sammen, jeg og barna på vårt nye hjemsted. Bodd her i 2 år. Far vant ikke frem i retten😊

Anonymkode: d5128...bdd

Skrevet
Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Hva slags kommentarer liker du ikke sa du?? 

Hun vil det beste for seg selv og barna, og mener en flytting vil være bra for de. Hun kan mene det, og vi er uenig. Det gjør ikke henne egoistisk av den grunn, eller at hun driter i barna.

Anonym bruker skrev (38 minutter siden):

Ok, men både ved delt fast bosted og hovedomsorg til far kan fast nekte flytting. Det skal ikke være mulig for henne å endre barnas folkeregistrerte adresse uten hans samtykke. Dermed heller ikke få ny barnehage i annen kommune eller skrive seksåringen inn på skole.

Fast kan lovlig holde tilbake barna hos seg om det kommer til stykket. Blr selvsagt strekke seg så langt som mulig for å unngå det. 

Takk!

Far her prøvde seg på det samme. Jeg flyttet uansett med barna og vi bor fortsatt sammen, jeg og barna på vårt nye hjemsted. Bodd her i 2 år. Far vant ikke frem i retten😊

Var de barna folkeregistrert hos far og hadde dere delt 50/50? Ble det ingen konsekvenser for deg?

Skrevet
Anonym bruker skrev (20 minutter siden):

Hun vil det beste for seg selv og barna, og mener en flytting vil være bra for de. Hun kan mene det, og vi er uenig. Det gjør ikke henne egoistisk av den grunn, eller at hun driter i barna.

Takk!

Var de barna folkeregistrert hos far og hadde dere delt 50/50? Ble det ingen konsekvenser for deg?

De var folkereg. hos meg, men bodde 50/50. Ingen negative konsekvenser og barna er veldig fornøyd med å bo i nærheten av familie😀

Skrevet

Det er ingen vinnere i en slik sak og de største taperne er barna. Hvordan tror dere barna vil ha det hvis mor flytter? Mamma er veldig viktig i barns liv og som oftest viktigere enn pappa. Det blir ikke rettssak med en gang. I barnefordelingssaker skal det være inntil tre saksforberedende møter hvor man forsøker å mekle. Den prosessen kan ta over ett år. Jeg vil råde dere til å tenke på barna og sette egne behov til side. 

Anonymkode: 31b63...9c2

Skrevet
Anonym bruker skrev (47 minutter siden):

Det er ingen vinnere i en slik sak og de største taperne er barna. Hvordan tror dere barna vil ha det hvis mor flytter? Mamma er veldig viktig i barns liv og som oftest viktigere enn pappa. Det blir ikke rettssak med en gang. I barnefordelingssaker skal det være inntil tre saksforberedende møter hvor man forsøker å mekle. Den prosessen kan ta over ett år. Jeg vil råde dere til å tenke på barna og sette egne behov til side. 

Det er barna vi tenker på. Vi ønsker å ha de med oss, her de er oppvokst og godt kjent. Vi håper selvsagt at mor kunne blitt værende og hatt den løsningen vi har i dag.

Skrevet (endret)

For moren er der vel viktig å flytte nå før skolestart for den eldste, hvis de først skal flytte. Sånn sett er det forståelig at dette kommer opp nå. Det virker som om begge foreldre er opptatt av barnas beste, men også av sitt eget beste, forståelig nok. Det er ikke å komme henne særlig i møte å si  at hun står fritt i å flytte, men at i så tilfelle blir uten barna. Det kommer hun jo ikke til å gjøre. Det høres ut som om begge hjem er gode nok, og at det derfor vil være vanskelig for retten å lande dette hvis foreldrene ikke blir enige. Håper uansett at alle voksne rundt barna skjermer dem fra uenigheten, den vil jo være mye mer skadelig enn å flytte, eller å ha en mamma som ikke trives med livsbetingelsene sine. 

Endret av Iiiiik
Skrevet
Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Vel. Dette gjorde svigerinnen min bak ryggen på far. Barnet er folkeregistrert hos far og skulle begynne i barnehage der. Uten hans viten sa hun opp plassen og ordnet plass i en helt annen kommune, og der bor de fortsatt. Barnet står fortsatt registrert på far så skulle i teorien ikke gå an.

Anonymkode: 84be9...a2a

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Det er barna vi tenker på. Vi ønsker å ha de med oss, her de er oppvokst og godt kjent. Vi håper selvsagt at mor kunne blitt værende og hatt den løsningen vi har i dag.

Det å bo et sted hvor man er oppvokst og godt kjent er vel og bra, men det å være borte fra mamma er mye mye verre. Jeg jobber med flyktninger og barna har det bra så lenge de er med foreldrene sine. Pappa er selvfølgelig også viktig, men dere er to og dere vil klare dere. Mor er nok i en vanskelig situasjon og føler seg alene.  Jeg synes at dere bør la mamma dra med barna i dette tilfellet. Dere tenker ikke på barnas beste. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...