Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Jeg jobber i kommunen. Men har hatt helseutfordringer etter covid vaksinen, der jeg har hatt økende migreneanfall og immunrespons som slår ut med influensasymptomer hver mnd i snart to år.  Jeg hadde tidligere en annen jobb i kommunen der jeg jobbet turnus, ble sykemeldt fra denne i nesten et år. I samarbeid med NAV ble det besluttet å si opp denne stillingen da den krevde for mye med min helsesituasjon.

Fikk ny jobb i 100% natt og sliter nå med at jeg har vært syk omtrent en gang pr mnd nå. Er hos lege hver gang og har forhøyet CRP uten at de finner ut noe. Går videre til behandling hos nevrolog med utprøving av nye medisiner. 

Nå siger leder at hun vil ha meg ned i stillingsprosent og kan se at jeg hadde mye sykefravær i min tidligere jobb. Har hun lov til å ha innsyn i dette? Dette er som sagt i kommunen, men i to ulike avdelinger. 

Anonymkode: 0c7e8...8bd

Skrevet

Lønns kontoer er vel kanskje det samme? Derav informasjonen. Men høres ikke ut som du vil greie 100% , med det første. Så legen burde sykemeldt deg en prosentandel evt. 

Anonymkode: d9a81...e64

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Lønns kontoer er vel kanskje det samme? Derav informasjonen. Men høres ikke ut som du vil greie 100% , med det første. Så legen burde sykemeldt deg en prosentandel evt. 

Nei, ulik lønnskontor. Kommunen er jo IA bedrift, så jeg lurer på om det er faktisk er lov å hente inn opplysninger om tidligere sykemelding. 

Skrevet

Du må ikke gå med på å redusere stillingen din! Hvis det skulle gå så langt at du blir ufør, vil det ha betydning for trygd. Redusert stilling vil også ha betydning for senere pensjon. Hvis du ikke kan stå i full stilling, bruker du først det du har av egenmeldingsdager, så må evt lege komme på banen med sykemelding.

Anonymkode: c484d...75a

Skrevet

Nei, hun har ikke lov å innhente informasjon om deg og din sykdomshistorikk uten din tillatelse

Når det er sagt må du ikke finne på å gå ned i stilling. Du må sykmeldes, for så å gå over på aap/delvis ufør om det er det som skal til for at du kan stå litt i jobb

Anonymkode: 08e9f...011

Skrevet

Hva hun har lov og ikkt lov til med tanke på opplysninger om sykefravær vet jeg ikke, men du må ikke finne på å gå ned i stilling.

Den feilen gjorde jeg, jeg hadde så dårlig samvittighet for at jeg aldri ble frisk samtidig som jeg jo trodde det var midlertidig, så jeg gikk fra en 100% stilling med ganske mye ansvar til en 70% stilling "på gulvet", for å kunne puste litt og forhåpentligvis bli frisk.

Det gjorde jeg ikke, jeg ble sykere og sykere og endte til slutt på aap. Da bruker de siste tre årene som grunnlag for aap, og det ble jammen ikke mye 🙈 Først fra 100% stilling med ansvarstillegg, til 70% uten ansvar, og så 66% av det igjen i aap. Jeg gikk nærmest konkurs. 

Klarer du ikke 100% må du ha en gradert sykemelding, ikke gå ned i stilling.

Anonymkode: 57121...026

Skrevet

Ikke gå ned på å bli satt ned. Dersom de tvinger deg ned i stilling krever det en endringsoppsigelse, altså at de sier opp deler av stillingen din. Om du skulle få noe sånt må du ta kontakt med fagforeningen din med en gang så hjelper de deg. 

Hilsen ansatt i fagforening 

Anonymkode: 24cea...a68

Skrevet
Anonym bruker skrev (32 minutter siden):

Ikke gå ned på å bli satt ned. Dersom de tvinger deg ned i stilling krever det en endringsoppsigelse, altså at de sier opp deler av stillingen din. Om du skulle få noe sånt må du ta kontakt med fagforeningen din med en gang så hjelper de deg. 

Hilsen ansatt i fagforening 

Anonymkode: 24cea...a68

Takk. Da er det riktig slik jeg har forstått det. Men har de lov å hente inn opplysninger om tidligere sykdom innen samme kommune?

Skrevet

Kommunen er arbeidsgiver, vanligvis, ikke det enkelte arbeidssted. Dermed er det lov å ha innsyn i HR-systemer med oversikt over også tidligere fravær. 

Å kreve at du går ned i stilling på grunn av sykdom, er ganske håpløst. Du skal selvfølgelig ikke gå med på det. Vær fagorganisert.

Anonymkode: 3b86d...050

Skrevet
Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Kommunen er arbeidsgiver, vanligvis, ikke det enkelte arbeidssted. Dermed er det lov å ha innsyn i HR-systemer med oversikt over også tidligere fravær. 

Å kreve at du går ned i stilling på grunn av sykdom, er ganske håpløst. Du skal selvfølgelig ikke gå med på det. Vær fagorganisert.

Er du sikker på dette lovverket?

Nei, kommer ikke til å gå med på det. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Er du sikker på dette lovverket?

Nei, kommer ikke til å gå med på det. 

Nei, ikke 100%. Ville selvsagt sjekket med fagforening.

Tidligere fravær er uansett helt irrelevant. Arbeidsgiver kan absolutt ikke redusere stillingen din på det grunnlaget.

Skrevet

Kommunen med alle avdelinger er å regne som en arbeidsgiver og arbeidsgiver kan sjekke fravær fra jobb i egen organisasjon.

Å presse deg til å gå ned i stilling er derimot ikke lov i utgangspunktet. En ting leder derimot kan gjøre er å snakke med deg, legen og nav om hvilke tiltak som kan brukes for å få bukt med problemet.

Anonymkode: b6c06...c28

Skrevet

Nei, en leder kan ikke kreve at du går ned i stillingsprosent mens du er sykmeldt.

Når du er sykmeldt, er det legen din som vurderer arbeidsførhet, og eventuelle endringer i stilling skal ikke presses frem av arbeidsgiver i den perioden. Det er fullt mulig å ha høy stillingsprosent selv om man er delvis eller helt sykmeldt – det handler om helse og medisinsk vurdering, ikke stillingsprosent.

En arbeidsgiver kan ta opp spørsmål om fremtidig tilrettelegging og mulige justeringer i samarbeid med deg og eventuelt NAV, men dette skal alltid gjøres i en trygg og ryddig prosess – og aldri som krav mens du er sykmeldt.

Selv om du har jobbet i samme kommune, så har leder i den nye stillingen ikke automatisk rett til å hente inn eller bruke opplysninger fra tidligere sykefravær i en annen avdeling, med mindre du har samtykket til det. Sykefravær og helseopplysninger er sensitive personopplysninger og er beskyttet av personvernlovgivningen (GDPR).

Anonymkode: 1b290...905

Skrevet

Kommunen er arbeidsgiver selv om det er ulike arbeidssteder. Så ja, arbeidsgiver kan selvfølgelig ha innsyn i sykefraværsstatistikken sin bakover i tid.

Å gå ned i stilling skal du ikke gjøre. Men kanskje hun mente en gradert sykmelding?dersom du har kortere sykefravær en gang i måneden er dette veldig dyrt for arbeidsgiver. Da blir det ny arbeidsgiverperiode hver gang. 

Arbeidsgiver bør søke om unntak fra arbeidsgiveransvaret dersom du har et så høyt sykefravær. Du bør også gå i dialog med arbeidsgiver ift mulig tilrettelegging. 

Anonymkode: eee30...d29

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Nei, en leder kan ikke kreve at du går ned i stillingsprosent mens du er sykmeldt.

Når du er sykmeldt, er det legen din som vurderer arbeidsførhet, og eventuelle endringer i stilling skal ikke presses frem av arbeidsgiver i den perioden. Det er fullt mulig å ha høy stillingsprosent selv om man er delvis eller helt sykmeldt – det handler om helse og medisinsk vurdering, ikke stillingsprosent.

En arbeidsgiver kan ta opp spørsmål om fremtidig tilrettelegging og mulige justeringer i samarbeid med deg og eventuelt NAV, men dette skal alltid gjøres i en trygg og ryddig prosess – og aldri som krav mens du er sykmeldt.

Selv om du har jobbet i samme kommune, så har leder i den nye stillingen ikke automatisk rett til å hente inn eller bruke opplysninger fra tidligere sykefravær i en annen avdeling, med mindre du har samtykket til det. Sykefravær og helseopplysninger er sensitive personopplysninger og er beskyttet av personvernlovgivningen (GDPR).

Anonymkode: 1b290...905

Takk. Hvor har du hentet dette fra? Skulle gjerne lest meg opp på det. 

Skrevet

Kommunen er arbeidsgiver selv om det er ulike arbeidssteder. Så ja, arbeidsgiver kan selvfølgelig ha innsyn i sykefraværsstatistikken sin bakover i tid.

Å gå ned i stilling skal du ikke gjøre. Men kanskje hun mente en gradert sykmelding?dersom du har kortere sykefravær en gang i måneden er dette veldig dyrt for arbeidsgiver. Da blir det ny arbeidsgiverperiode hver gang. 

Arbeidsgiver bør søke om unntak fra arbeidsgiveransvaret dersom du har et så høyt sykefravær. Du bør også gå i dialog med arbeidsgiver ift mulig tilrettelegging. 

Hun har vært veldig på fra start og spurt meg hver gang om jeg ville gå ned i stilling. Har da sagt at jeg ikke ønsker det. Så denne gangen så hun det fordi jeg ble sykemeldt. Har ikke stort sykefravær nå, men har hatt noen fager på grunn av to små barn og egen sykdom. 

Skrevet

Hva vil det si å søke om unntak? Hvordan går man frem med dette? 

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Hei

Jeg jobber i kommunen. Men har hatt helseutfordringer etter covid vaksinen, der jeg har hatt økende migreneanfall og immunrespons som slår ut med influensasymptomer hver mnd i snart to år.  Jeg hadde tidligere en annen jobb i kommunen der jeg jobbet turnus, ble sykemeldt fra denne i nesten et år. I samarbeid med NAV ble det besluttet å si opp denne stillingen da den krevde for mye med min helsesituasjon.

Fikk ny jobb i 100% natt og sliter nå med at jeg har vært syk omtrent en gang pr mnd nå. Er hos lege hver gang og har forhøyet CRP uten at de finner ut noe. Går videre til behandling hos nevrolog med utprøving av nye medisiner. 

Nå siger leder at hun vil ha meg ned i stillingsprosent og kan se at jeg hadde mye sykefravær i min tidligere jobb. Har hun lov til å ha innsyn i dette? Dette er som sagt i kommunen, men i to ulike avdelinger. 

Kommunen regnes som en enkelt arbeidsgiver, selv om du har jobbet i ulike deler av den. 

Du skal selvfølgelig ikke gå ned i stilling frivillig når du er sykemeldt, da kan du miste rettigheter. Ta med lege og fagforening på et møte. 

Anonymkode: 44ffb...8af

Skrevet

Du kan derimot søke tidsbegrenset permisjon.

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Nei, ikke 100%. Ville selvsagt sjekket med fagforening.

Tidligere fravær er uansett helt irrelevant. Arbeidsgiver kan absolutt ikke redusere stillingen din på det grunnlaget.

Det stemmer ikke helt. Verneperioden ved sykemelding er på ett år, så det er mulig hun egentlig skulle vært delvis på AAP nå. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (17 minutter siden):

Om du har kronisk sykdom så kan du og arbeidsgiver søke nav om fritak for arbeidsgiver er perioden

Skrevet
Anonym bruker skrev (26 minutter siden):

Hun har vært veldig på fra start og spurt meg hver gang om jeg ville gå ned i stilling. Har da sagt at jeg ikke ønsker det. Så denne gangen så hun det fordi jeg ble sykemeldt. Har ikke stort sykefravær nå, men har hatt noen fager på grunn av to små barn og egen sykdom. 

Er du sykmeldt nå?

Anonymkode: 39f8c...e61

Skrevet
Anonym bruker skrev (29 minutter siden):

Jeg er arbeidsgiver og har en sånn ordning med en av mine ansatte som har migrene. Søkte nav med legeattest på kronisk sykdom og fikk innvilget. Da betaler nav fra første dag hver gang hun er borte fra jobb.

Anonymkode: 57121...026

Skrevet

Gå for all del ikke ned i stilling uansett hva sjefen sier eller spør om.  Ta kontakt med fagforeningen din og be om hjelp fra dem, og ta gjerne en prat med legen din også.  Som noen er inne på her, så går det an å komme inn på ordninger hvor NAV betaler arbeidsgiverperioden, f.eks.  

Anonymkode: 1582d...ffa

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Er sykefravær HVER måned er et stor fravær. 
Når du jobber 100% natt har du allerede redusert antall timer i 100% stilling 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...