Gå til innhold

Noen som jobber som helsefagarbeider innen helse og omsorg her?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Både jeg og mannen, samt vår omgangskrets er akademikere så vi kjenner ikke så mye til det yrket.

Vår datter gjør det sånn middels på skolen, og er ikke en person som kommer til å bli akademiker. Det er veldig tydelig. Både ut fra hvordan og gjør det på skolen, og hennes interesser.

Men når det er sagt, hun har en ekstremt stor omsorgsevne. Tar seg av alt og alle rundt seg. 

Hun går i 8. klasse nå, vet det er litt tidlig, men har begynt å titte litt på hvilke muligheter det er etter ungdomsskolen. Helsefagarbeider innen helse og omsorg er en av mulighetene som peker seg ut.

Dere som jobber som helsefagarbeider innen helse og omsorg, kan dere fortelle litt om yrket, og ville dere, ut fra deres erfaringer, anbefalt deres datter den utdanningen?

Anonymkode: 4f6c6...65b

Fortsetter under...

Skrevet

Min mamma er helsefagarbeider på sykehjem, og datteren min er helsefagarbeider på sykehus.

Så jeg jobber ikke som det selv, men kjenner jo til yrket.

Jeg tenker at om datteren din ønsker å jobbe innen helse, har det omsorgsgenet som trengs, så bør hun absolutt gå den veien. Hun blir aldri arbeidsledig, og har flere muligheter når det kommer til arbeidssteder.

Veien videre er også åpen om hun etterhvert ønsker det. Utdanningssystemet i Norge er helt supert der altså, man brenner ingen broer.

Datteren min jobbet på sykehjem i læretiden, har jobbet i hjemmesykepleien og jobber nå på en sengepost på sykehuset. Hun elsker å jobbe på sykehuset og var egentlig fornøyd med å jobbe der som helsefagarbeider, men nå ser hun plutselig for seg å ta sykepleien for å få litt mer "kjøtt på beinet".

Hun tar påbygg i år ved siden av jobb, og ligger an til å få gode nok karakterer til å komme inn på sykepleien. Hun ønsker da å ta den på deltid og jobbe som helsefagarbeider ved siden av. Da tar det 4 år istedenfor 3 år på fulltid. Hun ønsker ikke å bli fulltidsstudent og tar det på deltid.

Det sies mye negativt i media om å jobbe i helsevesenet, men man må ikke glemme at mange elsker jobben sin også. 

Anonymkode: e897d...966

Skrevet

Tusen takk for utfyllende svar 😀

HI

Skrevet

Noen flere?

HI

Skrevet

Selv om hun ikke er veldig akademisk, ville jeg oppmuntret og hjulpet henne til å gjøre det bra nok til å kunne komme inn på sykepleierstudiet. Så mye bedre betalt og mer interessant og faktisk også mindre slitsomt enn helsefagarbeider. Mange muligheter også. Omsorgsfulle mennesker passer bra i det yrket! Alternativt kan fysioterapi vurderes også

Anonymkode: c1808...eed

Skrevet
Anonym bruker skrev (43 minutter siden):

Selv om hun ikke er veldig akademisk, ville jeg oppmuntret og hjulpet henne til å gjøre det bra nok til å kunne komme inn på sykepleierstudiet. Så mye bedre betalt og mer interessant og faktisk også mindre slitsomt enn helsefagarbeider. Mange muligheter også. Omsorgsfulle mennesker passer bra i det yrket! Alternativt kan fysioterapi vurderes også

Anonymkode: c1808...eed

Hun jobber veldig mye med skolearbeidet sitt, så hun prøver så godt hun kan. Kan også hende det blir litt bedre utover ungdomsskolen ettersom hun blir mer moden

Takk for innspill.

HI

Annonse

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Hun jobber veldig mye med skolearbeidet sitt, så hun prøver så godt hun kan. Kan også hende det blir litt bedre utover ungdomsskolen ettersom hun blir mer moden

Takk for innspill.

HI

Det er heller ikke noe problem å gå om yrkesfag til sykepleier. Ta enten to år på skolen også påbygg, eller ta ferdig  fagbrev også påbygg. Man må ikke gå studiespes for å bli sykepleier....

Anonymkode: e897d...966

Skrevet

Helt supert å gå helsefagarbeider! Jeg har mange gode og utrolig flinke kolleger som er helsefagarbeidere, det er et sikkert og godt yrke hvor hun har mange muligheter for jobb både med én gang og senere hvis hun vil gå videre. Du kan jobbe så mange forskjellige steder og du kan endre lurs underveis om du vil gjøre noe nytt. Det er et kjempefint utgangspunkt om du vil bli sykepleier, vernepleier, lege eller hva som helst i helsevesenet, egentlig. Men viktigst av alt, det er en sikker og flott jobb om hun skulle velge å bli værende som helsefagarbeider. Uten dem stopper helsevesenet opp, rett og slett.

Anonymkode: b2c8c...f28

Skrevet

Hvis du trives med dårlig lønn, ukurante arbeidstider, og slitasje på kropp så er det vel greit nok. Ikke noe jeg ville oppfordret barnet til, men selvsagt støttet om valget faller på det. Er jo en sikker jobb :) 

Anonymkode: bc2b5...c0e

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Hvis du trives med dårlig lønn, ukurante arbeidstider, og slitasje på kropp så er det vel greit nok. Ikke noe jeg ville oppfordret barnet til, men selvsagt støttet om valget faller på det. Er jo en sikker jobb :) 

Anonymkode: bc2b5...c0e

Gjennomsnittlig årslønn er knappe 600 000 for en helsefagarbeider. Pluss tillegg. Og det er ikke bare ulemper med å jobbe turnus, tvert om. Mange steder har de nå langvakter og hver fjerde helg, det genererer en god del fri. Det er et utrolig verdifullt og flott yrke!

Anonymkode: b2c8c...f28

Skrevet

Synes ikke det er dårlig lønn med tanke på at dette er en utdannelse som kun krever vgs og læretid.

Anonymkode: 55f04...d18

Skrevet

Hun kan også bygge på med mange ulike fagskoleutdanninger, f.eks kreftomsorg, barsel- og barnepleie, psykisk helsearbeid og mye annet. Masse muligheter!

Anonymkode: 1987c...4d7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...