Anonym bruker Skrevet 7. mai 2025 #1 Skrevet 7. mai 2025 Når det kommer til foreldre permisjonen er noen uker mor sine, noen uker far sine, og noen uker kan foreldrene selv bestemme hvem som skal ta. Krf har også kommet med forslaget om at foreldrene skal selv kunne bestemme hvem som skal ta hvor mange uker permisjon, altså at alle ukene er fellesuker. Bør man tenke likt når det kommer til syktbarn dagene? Det er noen ganger at en av foreldrene har en jobb det kan være vanskeligere å være burte fra enn den andre, og dersom et barn er mye sykt et år er det helt tilfeldig hvem av foreldrene som kan være hjemme og den ene kan finne på å gå tom lenge før den andre. Anonymkode: 05897...d5f
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2025 #2 Skrevet 7. mai 2025 Nei, man bør ikke tenke litt med sykt barn dager. Det må virkelig hver enkelt familie fordele etter hva som passer best den dagen altså. Anonymkode: 617c2...6b3
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2025 #3 Skrevet 7. mai 2025 Det er jo ikke riktig at en av arbeidsgiverne skal få hele byrden med sykefraværet. I 95 prosent av tilfellene er det vel kvinnen det «passer best» for at er hjemme med syke barn. Anonymkode: 16768...634
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2025 #4 Skrevet 7. mai 2025 Sjeldent det passer best at far tar mest permisjon og mest syktbarn-dager. Så nei. Dessuten er det arbeidsgiver som tar støyten og det er ikke rettferdig at størsteparten faller på den ene Anonymkode: 9c715...164
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2025 #5 Skrevet 7. mai 2025 Det får da virkelig være måte på overformynderi synes jeg. Har man småbarnsforeldre i arbeid må man regne med litt fravær pga sykt barn en periode, uten å detaljstyre hvem som skal være hjemme når. Mannen min driver for seg selv, og kan fint være hjemme en dag og ta igjen arbeidet på kvelden eller til helga. Mens jeg jobber innen helse og ikke bare kan være borte uten å skaffe vikar. Så er det sykdom på kort varsel er det alltid mannen som tar seg av det, for meg er det bedre å være hjemme på f.eks dag to eller tre om barna må være hjemme noen dager, for da kan det planlegges og kalles inn vikar. Jeg regner da virkelig med at de fleste andre også klarer å finne løsninger som passer best for sine arbeidsgivere og familier. Mannen har brukt flere sykt barn dager enn meg, men når han er hjemme involveres aldri nav fordi han bare tar igjen jobben når jeg er hjemme, så om "storebror" skulle sjekket oss hadde det vært bare jeg som har vært registrert som hjemme med sykt barn. Anonymkode: 617c2...6b3
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2025 #6 Skrevet 7. mai 2025 Her fordeler vi annen hver gang. Da begge jobbene er like viktige. Men har en av oss møter en dag, så bytter vi. Anonymkode: 6c441...2f1
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2025 #7 Skrevet 7. mai 2025 Det bør definitivt være fordelt på begge foreldre. Ellers kommer det i langt de fleste tilfellene til å være fars jobb som er viktigst (underlig det der). Anonymkode: 24aca...cf8
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2025 #8 Skrevet 8. mai 2025 Det bør fordeles likt ja. For vår del der far jobber borte, så har alt falt på meg. Naturlig nok. Irriterende for arb giver, men han kan ikke reise halve landet hjem for sykt barn en dag eller to Anonymkode: 3c3ac...442
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2025 #9 Skrevet 8. mai 2025 Ser noen der barna er syke konstant, prøver å ta dager sammenhengende i sin jobb selv, da må de ha et møte med arbeidsgiver, og vil få beskjed at nå må den andre forelderen ta videre. I min jobb i helse, er vi utrolig sårbare. Jeg og mannen tok annenhver dag, eller vi delte dagen i to, ordenet med arb giver, at han sendte inn/skrev inn sykt barn annenhver gang da! Alltid en løsning, viss en gidder å være åpen. Anonymkode: a426e...ac6
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2025 #10 Skrevet 8. mai 2025 Jeg er enig i at logikken bør være den samme, men resultatet bør være at begge deler fordeles. Anonymkode: 4f76b...f94
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2025 #11 Skrevet 8. mai 2025 Ser mange skriver det er feil siden da er det nesten bare mor som vil være hjemme. Min erfaring er motsatt, og er grunnen til forslaget. Innen helse jobber det veldig mange kvinner hvor de sliter med underbemanding, og ikke like lett å få tak i vikarer på kort varsel. Der er det ofte far som er hjemme med syktbarn. Anonymkode: 05897...d5f
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2025 #12 Skrevet 8. mai 2025 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Ser mange skriver det er feil siden da er det nesten bare mor som vil være hjemme. Min erfaring er motsatt, og er grunnen til forslaget. Innen helse jobber det veldig mange kvinner hvor de sliter med underbemanding, og ikke like lett å få tak i vikarer på kort varsel. Der er det ofte far som er hjemme med syktbarn. Anonymkode: 05897...d5f Men sykt barn er en rettighet man har i dette landet, og det er aldri arbeidstakers ansvar å sørge for at det blir dekt opp ved sykdom. Det er arbeidsgiver. Jeg jobber på sykehus med ansvar for bemanning, og selv hvor kjedelig det er å sitte med den jobben så er det faktisk bare sånn det er. Er man syk så er man syk. Anonymkode: 9c715...164
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå