Gå til innhold

Stakkars barn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er så lei dagens samfunn med skole. 
En venninne av meg har en gutt i 3 klasse. Han er litt rund og blir ertet for det. Han fikk onsdag en ball i holdet i gymmen og begynte å gråte. De andre lo av han. Dette gjorde han sint og han kalte de andre N ordet.. de kalte han samme tilbake. dette førte at foreldrene ble kalt inn på skolen osv osv. han er litt urolig, fordi han mest sannsynlig har dysleksi. Han klarer ikke lese og skrive og forstår ikke. Klart dette skaper frustrasjon innen liten kropp. 
Skolen angriper adferden, men evner ikke å se bak adferden. Som både faglige vansker og at han blir ertet. 
Han er nok en gutt som de voksne irriterer seg over da han ikke forstår alt og blir fort frustrert. 
i det store bildet er de en familie med flere søsken, og foreldre i full jobb, en mor som nettopp har hatt en ryggoperasjon og som er gradvis tilbake i jobb. Dette førte til at mor begynte å gråte da hun kom hjem, og far kjeftet på gutten fordi han ikke har oppført seg på skolen. 
Igjen sitter en mor som ikke føler hun strekker til, og har et problembarn.. samt en gutt som føler det er noe feil med han. 
Hva er det skolen egentlig tror de får ut av å klage på barna hele tiden uten å være tett på, se hva som trigger, kartlegge ? 
Jeg føler med alle de små barna som ikke er A4 som skal gjennom denne slusa 

Anonymkode: d51f7...a54

Fortsetter under...

Skrevet

Tenker dysleksi ikke frikjenner et barn fra å kalle andre stygge ting. 

Anonymkode: 30bb4...a8d

Skrevet

Men foreldre må ta ett møte med skolen og forklare deres side av saken. De kan ikke bare sitte og godta. Å skolen må komme på banene med hva tenker konkret må gjøres.

Anonymkode: dff39...ca1

Skrevet
Anonym bruker skrev (25 minutter siden):

Nei det gjør det ikke. Men å være litt rund og slite frikjenner heller ikke andre barn til å erte han og le av han. 5 mot 1 er feigt. 
Klart gutten tar igjen. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

Men foreldre må ta ett møte med skolen og forklare deres side av saken. De kan ikke bare sitte og godta. Å skolen må komme på banene med hva tenker konkret må gjøres.

Anonymkode: dff39...ca1

Det har de gjort, men skolen har ikke noe konkret de gjør. De bare klager på barna og driver brannslukking. 
Gud så glad jeg ikke har barn i grunnskolen mer. 

Skrevet

Foreldrene kan ta initiativ til tverrfaglig drøfting. Da får de inn flere perspektiver og noen som kan holde skolen "litt i ørene" gjennom evalueringer, og eventuelt gjennom Staffetlogg, for å sikre at tiltakene som iverksettes følges opp og om de fungerer / må endres.

Det er skolen som skal ta ansvar for å kalle inn til tverrfaglig drøfting. 

Anonymkode: 88ce6...891

Annonse

Skrevet

Dette var veldig utleverende og lett å identifisere familien. 

Anonymkode: eb2a5...9cb

Skrevet

Dette er jo nummeret før du legger ut bilde og adresse, hi.

Anonymkode: ddce9...3f1

Skrevet
Anonym bruker skrev (37 minutter siden):

Historien er skrevet om så det ikke er gjenkjennelig da. Men at det bevarer poenget i saken. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (46 minutter siden):

Foreldrene kan ta initiativ til tverrfaglig drøfting. Da får de inn flere perspektiver og noen som kan holde skolen "litt i ørene" gjennom evalueringer, og eventuelt gjennom Staffetlogg, for å sikre at tiltakene som iverksettes følges opp og om de fungerer / må endres.

Det er skolen som skal ta ansvar for å kalle inn til tverrfaglig drøfting. 

Anonymkode: 88ce6...891

Joda, i en fungerende skole og kommune er jo det normalt. Men det er ikke alle skoler som fungerer. De påpeker feil, har gjerne et møte. Men å sette inn observasjoner, tiltak, plan og evaluering stryker de på. Det blir for mye må en skjønne 

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Joda, i en fungerende skole og kommune er jo det normalt. Men det er ikke alle skoler som fungerer. De påpeker feil, har gjerne et møte. Men å sette inn observasjoner, tiltak, plan og evaluering stryker de på. Det blir for mye må en skjønne 

Har der slått deg at skolen kanskje ikke har ressurser? Hva konkret mener du de skal gjøre? «Tiltak, plan og evaluering» blir litt vagt. Her har de kalt inn foreldrene til samtal, men det er jo også galt?

Anonymkode: f3a7c...1c8

Skrevet

Det er synd at ikke alt fungerer optimalt, men dette er ikke noe spesielt for skolen i dag. Den slags problemer har det vært bestandig.

Anonymkode: 82752...309

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Er så lei dagens samfunn med skole. 
En venninne av meg har en gutt i 3 klasse. Han er litt rund og blir ertet for det. Han fikk onsdag en ball i holdet i gymmen og begynte å gråte. De andre lo av han. Dette gjorde han sint og han kalte de andre N ordet.. de kalte han samme tilbake. dette førte at foreldrene ble kalt inn på skolen osv osv. han er litt urolig, fordi han mest sannsynlig har dysleksi. Han klarer ikke lese og skrive og forstår ikke. Klart dette skaper frustrasjon innen liten kropp. 
Skolen angriper adferden, men evner ikke å se bak adferden. Som både faglige vansker og at han blir ertet. 
Han er nok en gutt som de voksne irriterer seg over da han ikke forstår alt og blir fort frustrert. 
i det store bildet er de en familie med flere søsken, og foreldre i full jobb, en mor som nettopp har hatt en ryggoperasjon og som er gradvis tilbake i jobb. Dette førte til at mor begynte å gråte da hun kom hjem, og far kjeftet på gutten fordi han ikke har oppført seg på skolen. 
Igjen sitter en mor som ikke føler hun strekker til, og har et problembarn.. samt en gutt som føler det er noe feil med han. 
Hva er det skolen egentlig tror de får ut av å klage på barna hele tiden uten å være tett på, se hva som trigger, kartlegge ? 
Jeg føler med alle de små barna som ikke er A4 som skal gjennom denne slusa 

Uten å kunne si noe om denne situasjonen spesielt, er det jo et generelt problem med for lite ressurser i skolen. Det innebærer bla. at når det oppstår konflikter mellom barna, så får de voksne bare med seg halvparten (på en god dag), av det som skjer. Derfor blir det bare det som er mest synlig, som adresseres. Dersom skolen hadde puttet ressursene de har til rådighet inn i klasserommene, og ut i skolegården, heller enn å innkalle til møter og skrive rapporter det aldri kommer noe ut av, så tror jeg situasjonen hadde sett annerledes ut.

Anonymkode: 7a5b8...127

Annonse

Skrevet

Hvis han går i 3.klasse og fortsatt ikke kan lese fordi han "kanskje har dysleksi", bør definitivt skolen og foreldrene ta tak i det. Men som en annen skriver, dysleksi og mobbing gjøre det ikke greit å si stygge ting tilbake, så det må jo foreldrene ta tak i.

Anonymkode: a1e0e...1d9

Skrevet
Anonym bruker skrev (56 minutter siden):

Hvis han går i 3.klasse og fortsatt ikke kan lese fordi han "kanskje har dysleksi", bør definitivt skolen og foreldrene ta tak i det. Men som en annen skriver, dysleksi og mobbing gjøre det ikke greit å si stygge ting tilbake, så det må jo foreldrene ta tak i.

Anonymkode: a1e0e...1d9

Ikke dysleksi, kanskje. Men mobbing/drittslenging, gjør det i min bok greit å ta igjen dersom skolen ikke makter å få orden på det.

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Ikke dysleksi, kanskje. Men mobbing/drittslenging, gjør det i min bok greit å ta igjen dersom skolen ikke makter å få orden på det.

Hvordan skal skolen «få orden på det» uten å kunne kommunisere med foreldrene uten at de blir butthurt? Hvis mor blir så oppjaga av å få høre at sønnen hennes har brukt n-ordet til en medelev så bør hun kanskje få far til å ta ansvar for kommunikasjonen med skolen. Det høres ut som om det blir litt for mye for disse foreldrene, men de kan jo ikke forvente at skolen kan kompensere for at foreldrene har fått flere barn, jobber fullt og er slitne.

Det kommer aldri til å bli mindre mobbing med mindre folk begynner å oppdra ungene sine.

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 6.5.2025 den 18.33):

Hva mener du her? Han svarte det i affekt, fordi andre MOBBER han. Kom igjen a.

Jeg er enig! Jeg er dritt lei selv. Barnet mitt er stille ig rolig, så er det to jenter i klassen som har sagt til de andre 10 jentene i klassen at mitt barn hater dem, og de hater mitt barn. Vært så mye der i alle år. Straks ferdig på barneskolen takk gud. 

I forrige uke måtte jeg snakke til en gutt som ba en annen en om å å gå å drepe seg, at ingen ville ha han. Fy f. 

Hva feiler det foreldre i dag? Jeg er snill, rolig, og snakker ihjel alt, er ikke for konsekvenser ,men samtale. Barna her er greie med andre. 

Men lurer på om folk glemmer å lære barna om å være greie med andre. 

Barnet mitt er stille og rolige, lite drama, hun får gjennomgå fordi hun går i gollege gensere og ikke gjør så mye ut av seg.  Sukk. DET skal de utestenge folk for. For at de er FOR greie. Blir helt matt. 

Anonymkode: bc3b1...1df

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 6.5.2025 den 18.33):

Så du mener at et barn med dysleksi og som er litt rund selv skal godta å bli mobbet?

Anonymkode: 22529...e5f

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Hvordan skal skolen «få orden på det» uten å kunne kommunisere med foreldrene uten at de blir butthurt? Hvis mor blir så oppjaga av å få høre at sønnen hennes har brukt n-ordet til en medelev så bør hun kanskje få far til å ta ansvar for kommunikasjonen med skolen. Det høres ut som om det blir litt for mye for disse foreldrene, men de kan jo ikke forvente at skolen kan kompensere for at foreldrene har fått flere barn, jobber fullt og er slitne.

Det kommer aldri til å bli mindre mobbing med mindre folk begynner å oppdra ungene sine.

Hva skal foreldre gjøre med det som skjer på skolen? Ansatte på skolen må ta tak i det som skjer på skolen. Når barn blir mobbet på skolen er det skolen sitt ansvar, ikke bare ansvar men plikt å få ordnet opp dette. 
Hvis de bruker tiden sin sammen med barna og får ordnet opp i det som skjer, men nei.. her skal foreldre inn på møter for den minste ting. Foreldre oppdrar barna sine, men gruppedynamikken når de er sammen i skolegården må skolen ordne. Foreldre er ikke i skolegården. 
Jeg fikk tlf fra skolen en gang da mitt barn gikk i 2 klasse. Han ble irritert for at han ikke fikk til det han holdt på med og knakk blyanten sin. 
Jeg måtte gå fra en pasient på jobb for å ta denne svært viktige tlf. 
Regnet med lærer sa at han ikke kan knekke blyanten selv om han ble sur, og heller hjalp han med oppgaven som var vanskelig. Tenk om vi på jobb ringte pårørende hver gang en pasient var vanskelig? 

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Hva skal foreldre gjøre med det som skjer på skolen? Ansatte på skolen må ta tak i det som skjer på skolen. Når barn blir mobbet på skolen er det skolen sitt ansvar, ikke bare ansvar men plikt å få ordnet opp dette. 
Hvis de bruker tiden sin sammen med barna og får ordnet opp i det som skjer, men nei.. her skal foreldre inn på møter for den minste ting. Foreldre oppdrar barna sine, men gruppedynamikken når de er sammen i skolegården må skolen ordne. Foreldre er ikke i skolegården. 
Jeg fikk tlf fra skolen en gang da mitt barn gikk i 2 klasse. Han ble irritert for at han ikke fikk til det han holdt på med og knakk blyanten sin. 
Regnet med lærer sa at han ikke kan knekke blyanten selv om han ble sur, og heller hjalp han med oppgaven som var vanskelig. Tenk om vi på jobb ringte pårørende hver gang en pasient var vanskelig? 

Kjenner i gjen det der.De bruker så mye tid på sån ne ting, at de ikke har ressurser der det er viktig. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Veeeldig enig i det dy skriver om gruppedynamikken på skolen. Det er kanskje den enkeltfaktoren som betyr mest for barnas oppførsel når de er der. Og det er svært vanskelig for foreldre å regulere hjemmefra. Skolen bruker generelt ALT for mye tid på møter og kartlegging, og er rett og slett for lite tilstede blandt ungene. Det handler ikke BARE om for få ressurser, men også hvordan man bruker dem.

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 6.5.2025 den 19.16):

Det er det ikke. Vet du hvor mange tusen elever det finnes på barnetrinnet i det langstrakte landet vårt og lignende saker? 

Anonymkode: da0d4...d87

Skrevet
Anonym bruker skrev (18 timer siden):

Nei. Foreldre oppdrar ikke barna sine når barna erter andre, kaller de n-ordet osv. Selvfølgelig skal skolen si fra når noen har oppført seg uakseptabelt på skolen. Det er jo først da foreldrene vet hva barna deres gjør, og kan oppdra i henhold til det. «Det er skolens ansvar når barn mobber på skolen» er klassisk strutsementalitet fra ansvarsfraskrivende foreldre som ikke evner å oppdra barna sine. Det er sånne foreldre som tillater mobbing å skje. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Nei. Foreldre oppdrar ikke barna sine når barna erter andre, kaller de n-ordet osv. Selvfølgelig skal skolen si fra når noen har oppført seg uakseptabelt på skolen. Det er jo først da foreldrene vet hva barna deres gjør, og kan oppdra i henhold til det. «Det er skolens ansvar når barn mobber på skolen» er klassisk strutsementalitet fra ansvarsfraskrivende foreldre som ikke evner å oppdra barna sine. Det er sånne foreldre som tillater mobbing å skje. 

Problemet er joat skolen ikke ser helheten. Og da blir det forskjellige spilleregler for ungene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...