Anonym bruker Skrevet 5. mai 2025 #1 Skrevet 5. mai 2025 Jeg har et barn som ønsker å ta en veldig dyr utdanning med høye skolepenger. Vi kan skaffe pengene, men det vil koste mye. Hvor langt ville dere strukket dere økonomisk for å la barna få den utdanningen de ønsker? For oss dreier det seg om 4 årslønner etter skatt. Anonymkode: 6c9f8...5b1
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2025 #2 Skrevet 5. mai 2025 Det ville jeg ikke. Barna må finansiere egen utdanning. Anonymkode: 02c96...a0a
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2025 #3 Skrevet 5. mai 2025 Det kommer an på: - hva fører utdannelsen til. Er det utsikter til jobb? - hva får av lån og stipend de lånekassen? -hvor villig er ungdommen selv tilby jobbe og spare for å oppnå målet. Anonymkode: e8486...08e
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2025 #4 Skrevet 6. mai 2025 4 årslønner?? Til sammen? Hva slags utdanning er dette som er så svindyr? Eller har dere lave lønninger? for å svare; ikke så mye. Det er stipend og lån som gjelder. De kan bo gratis hjemme om de ønsker. Anonymkode: ac4a4...901
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2025 #5 Skrevet 6. mai 2025 Hadde barnet vært dedikert og fremtidsutsiktene for faget vært gode så hadde vi støttet nesten ubegrenset. Men ikke uten krav, en slik ordning innebærer et stort ansvar. Men man må jo ha råd til det, jeg hadde ikke støtter mer enn vår økonomi tillater. Anonymkode: a58fa...68d
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2025 #6 Skrevet 6. mai 2025 Ikke på tale. Hvis det ikke finnes stipendordninger hadde det utgått med høye kneløft. Anonymkode: 5622a...1a3
amandine Skrevet 6. mai 2025 #7 Skrevet 6. mai 2025 Fire årslønner? Helt uaktuelt! Stusielån og stipend, jobb ved siden av. Barnet kan bo hjemme for å spare, vi kunne hjulpet litt men ikke sånn. Det må jo være realisme i det, det er en del av oppdragelsen til å bli et voksent menneske.
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2025 #8 Skrevet 6. mai 2025 Hadde ikke ofret noen ting Barna mine velger selvfølgelig utdanning fritt, men må finansiere det selv De to eldste er 21 og 24 år og har tatt studielån og hatt jobb på siden, som de fleste andre Men, de har kunnet bo gratis hjemme så lenge de er under utdanning, og vi har selvfølgelig støttet litt ved behov. Alt ifra noen matkasser til å betale tannlegetegning, sånne småting for å lette hverdagen. 4 årslønner er jo helt hinsides, hva slags jobb og inntekt får man etter en sånn investering fra egen lomme? Anonymkode: c69c8...5fc
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2025 #9 Skrevet 6. mai 2025 Det måtte vært utsikter til en svært samfunnsnyttig yrkeskarriere med relativt gode inntekter for at jeg skulle støttet et slikt prosjekt. Men uansett ikke med fire årslønner, da hadde jeg ikke overlevd selv. Jeg skjønner ikke hva som er galt med å benytte seg av norske utdanningsinstitusjoner tilnærmet gratis. Anonymkode: 49f8d...030
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2025 #10 Skrevet 6. mai 2025 Kanskje jeg hadde vært villig til å hjelpe til litt på vei, hvis utdannelsen gir muligheter for en god karriere, men ikke hele betalingen. Hadde satt som krav at ungdommen måtte tatt opp fullt studielån og stipend og jobbet så mye som mulig ved siden av. Anonymkode: f2faf...d44
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2025 #11 Skrevet 6. mai 2025 Hvilken utdannelse er dette? Finansieres det av Lånekassen? Hva ja - la barnet benytte seg av det. Hvis nei - nei vel da er det noe annet man får utdanne seg til. Anonymkode: d8390...eea
ulenissen Skrevet 6. mai 2025 #12 Skrevet 6. mai 2025 Hjelpe? Ja. Med at de får bo gratis hjemme og stikke til de litt her og der. Fire årslønner, altså flere milioner er uaktuelt.
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2025 #13 Skrevet 6. mai 2025 nei overhode ikke. dem må lære og klare seg selv og ikke lene seg på foreldrene hele tiden Anonymkode: 0c873...259
Iiiiik Skrevet 6. mai 2025 #14 Skrevet 6. mai 2025 En del av det å bli voksen er å ta valg i samsvar med det som er realistisk. Utdanning er mulig å få langt billigere i Norge, så jeg hadde ikke tatt opp lån eller solgt hytta for at ungen skulle kunne gå på drømmestudiet sitt. Vi har ikke millioner stående i hvert fall. Vi har dessuten tre barn, og kunne ikke brukt så mye penger på én uten at det ble feil med tanke på de andre to. Hjelpe til gjør vi, men vi fullfinansierer ikke. Lånekassa og jobb ved siden av er en del av det å studere for våre barn.
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2025 #15 Skrevet 6. mai 2025 Kommer an på. Men vi trenger mer kontekst her. Er det en utdanning som ikke finnes i Norge? Feks kunst eller musikkutdanninger kan være drømmeutdanninger utenlands OG svinedyre. Men, om man tar BA i et rimeligere land i Europa, er det mange og bedre stipendordninger på Masternivå i utdanningssystemet. Kanskje drømmeutdannelsen kan graderes slik, BA hjemme og MA-PhD ute? Om det dreier seg om en privat pilotskole for eksempel, ville jeg kanskje hjulpet med et lån, men sagt vilkårene er at barnet betaler tilbake senere Anonymkode: bfd56...02f
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2025 #16 Skrevet 6. mai 2025 Ivy league eller Oxford og lignende og høye ambisioner; hadde strukket meg langt. Alternativ medisin, obskure utdanninger innen kunst/performance, lange akademiske utdannelser mtp å sitte i akademisk runkering og tjene 800 000 i året ut livet etc; glem det. Anonymkode: 15dd8...6ae
HvittHus Skrevet 6. mai 2025 #17 Skrevet 6. mai 2025 Vi har hjulpet til slik at den yngste kunne ta utdanning i utlandet, men å ta opp lån, og sette oss i gjeld, for at studenten skal få gå på Ivy League eller lignende hadde vært helt uaktuelt. Det måtte hun i såfall ha gjort selv via lånekassen, arbeid og evnt tilleggslån. Uansett skal det mye til at slike drømmeutdanninger i utlandet vil lønne seg hvis barnet deres vil tilbake til Norge. For med slike skolepenger antar jeg at det dreier seg om utenlandstudier.
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2025 #18 Skrevet 6. mai 2025 amandine skrev (10 timer siden): Fire årslønner? Helt uaktuelt! Stusielån og stipend, jobb ved siden av. Barnet kan bo hjemme for å spare, vi kunne hjulpet litt men ikke sånn. Det må jo være realisme i det, det er en del av oppdragelsen til å bli et voksent menneske. Det er et studie i utlandet. Å bo hjemme er derfor uaktuelt. Studiet gir maks lån og stipend fra lånekassa, men studieavgiften vil være så høy at lånet etterpå bli skyhøyt. Anonymkode: 6c9f8...5b1
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2025 #19 Skrevet 6. mai 2025 Anonym bruker skrev (6 minutter siden): Det er et studie i utlandet. Å bo hjemme er derfor uaktuelt. Studiet gir maks lån og stipend fra lånekassa, men studieavgiften vil være så høy at lånet etterpå bli skyhøyt. Anonymkode: 6c9f8...5b1 Da må dere nesten regne på hvor mye månedlige avdrag blir etter at studiene er ferdig, og sammenligne det med forventet inntekt. Dersom det som blir igjen er til å leve av, går for det, dersom det ikke er det, dropp det Anonymkode: 8c9b1...c87
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2025 #20 Skrevet 6. mai 2025 Anonym bruker skrev (5 minutter siden): Det er et studie i utlandet. Å bo hjemme er derfor uaktuelt. Studiet gir maks lån og stipend fra lånekassa, men studieavgiften vil være så høy at lånet etterpå bli skyhøyt. Anonymkode: 6c9f8...5b1 Norge støtter studier i utlandet, og med lån og stipend fra Lånekassen. Er det i England? Ungdommen kan jobbe ved siden av studiet. Men kan ikke denne utdannelsen tas i Norge? Er det kiropraktor utdannelse? Den vet jeg ikke finnes i Norge. Har dere flere barn dere kan hunder samme til? Han kan evt låne av dere og betale tilbake igjen senere.. men er det verdt det? Å bruke 4 år ulønnet, og dra på seg en mill i gjeld? Da bør han i såfall tjene inn igjen ganske raskt Anonymkode: 62cb0...2ca
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2025 #21 Skrevet 6. mai 2025 Hvordan er jobbmulighetene etterpå, da? Det ville også ha spilt inn på om vi hadde bidratt. Anonymkode: be5bb...765
Winterlady Skrevet 6. mai 2025 #22 Skrevet 6. mai 2025 Anonym bruker skrev (20 timer siden): Jeg har et barn som ønsker å ta en veldig dyr utdanning med høye skolepenger. Vi kan skaffe pengene, men det vil koste mye. Hvor langt ville dere strukket dere økonomisk for å la barna få den utdanningen de ønsker? For oss dreier det seg om 4 årslønner etter skatt. Anonymkode: 6c9f8...5b1 Ja, forutsatt at: - Det er svært sikkert at utdanningen gir jobb - Yrket har god lønn - Ungdommen vil selv jobbe og spare det hen kan - Resterende gis som et rentefritt studielån som må tilbakebetales
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2025 #23 Skrevet 6. mai 2025 Anonym bruker skrev (21 timer siden): For oss dreier det seg om 4 årslønner etter skatt. Nå vet jeg ikke hva dere tjener i året, men for meg hadde det vært uaktuelt. Jeg tjener 850 000,- i året og 4 årslønner er for meg en formue. Mine ungdommer må i utgangspunktet gå i offentlig skole og på offentlig universitet Anonymkode: 009d7...39d
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2025 #24 Skrevet 6. mai 2025 Anonym bruker skrev (1 time siden): Det er et studie i utlandet. Å bo hjemme er derfor uaktuelt. Studiet gir maks lån og stipend fra lånekassa, men studieavgiften vil være så høy at lånet etterpå bli skyhøyt. Anonymkode: 6c9f8...5b1 Det er vel ikke mulig å få noe mer en ca 1 mill i studielån fra lånekassen? Da må man betale ca 7.000 i måneden når det skal betales tilbake. Skal dere i tillegg betale flere mill? Det må jo lønne seg å ta utdanningen, altså må studielån betales tilbake samtidig som man tjener nok til å kjøpe seg bolig og kan stifte familie. Om utdanningen koster 4 årslønner høres det ikke ut som det lønner seg? Anonymkode: c69c8...5fc
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2025 #25 Skrevet 6. mai 2025 Anonym bruker skrev (1 time siden): Da må dere nesten regne på hvor mye månedlige avdrag blir etter at studiene er ferdig, og sammenligne det med forventet inntekt. Dersom det som blir igjen er til å leve av, går for det, dersom det ikke er det, dropp det Anonymkode: 8c9b1...c87 Vi trenger ikke låne, men det vil gjøre et godt innhugg i sparepengene. Anonymkode: 6c9f8...5b1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå