Anonym bruker Skrevet mandag kl 08:47 #1 Skrevet mandag kl 08:47 Men i går, da sønnen vår konfirmerte seg, fikk han «kun» 5000,- i cash av bestefaren. Det er selvsagt mye penger, og alle er takknemlige, men likevel er det en slags bismak der. Han vet jo at søsterens gave var verdt veldig mye mer. Urettferdig? Innafor? Hva skal vi si når han tar det opp? Anonymkode: 6c112...7fc
Anonym bruker Skrevet mandag kl 08:49 #2 Skrevet mandag kl 08:49 Dere skal ikke ta det opp. Det er hans valg hva han gir i gave. Det var det han valgte å gi Anonymkode: 943ef...e98
Anonym bruker Skrevet mandag kl 08:52 #3 Skrevet mandag kl 08:52 Jeg gjetter på at datteren fikk bunad? I så fall synes jeg kanskje sønnen deres bør få samme tilbud, men muligens litt senere, f.eks. til 18-årsdagen eller 20-årsdagen når han er mer ferdig utvokst, men også at hvis han takker nei, så er det hans valg og derfor ikke noe bestefar bør føle på at skal utjevnes økonomisk. Anonymkode: 325d6...a09
Anonym bruker Skrevet mandag kl 08:53 #4 Skrevet mandag kl 08:53 Er det faren din eller bestefaren din? Hadde det vært mine foreldre hadde dette vært null problem å ta opp. Mike foreldre er veldig nøye med at det skal være likt da og har indeksregulert pengegaven til barnebarna da det er 8 år mellom yngste og eldste barnebarn. så jeg hadde spurt men jeg har et godt og åpent forhold til mine foreldre. Anonymkode: 0b2f2...b16
Anonym bruker Skrevet mandag kl 09:50 #5 Skrevet mandag kl 09:50 Anonym bruker skrev (58 minutter siden): Men i går, da sønnen vår konfirmerte seg, fikk han «kun» 5000,- i cash av bestefaren. Det er selvsagt mye penger, og alle er takknemlige, men likevel er det en slags bismak der. Han vet jo at søsterens gave var verdt veldig mye mer. Urettferdig? Innafor? Hva skal vi si når han tar det opp? Anonymkode: 6c112...7fc Er det din eller mannens far? Er barna helsøsken, så han er biologisk bestefar til begge barna? Hvis det var oss, ville nok jeg eller mannen min ha spurt, dersom det ikke var noen spesiell grunn man kunne tenke seg til at det ble gjort forskjell. Feks som at eldste ønsket seg bunad-og fikk det. Ikke sikker hun hadde fått 43.000 i cash, dersom det var penger hun ønsket seg. Anonymkode: ffbb7...1eb
Anonym bruker Skrevet mandag kl 10:49 #6 Skrevet mandag kl 10:49 Jeg vil tro at de 43000 er en gjenstand, bunad eller noe tilsvarende. Så hadde yngste ønsket seg noe i samme retning ville han kanskje fått det? Mine døtre fikk bunad, sønnene fikk dress og får bunad senere. Ikke som gave til konfirmasjon, men likevel. Er det da urettferdig at guttene får både bunad og dress mens døtre får bunad? Og om døtrene får bunad og sønnene ikke vil ha så betyr det ikke at de får tilsvarende beløp. De får bunad om de vil. Anonymkode: 6b722...30f
Anonym bruker Skrevet mandag kl 10:53 #7 Skrevet mandag kl 10:53 Mine foreldre ga bunad til begge jentene men gutten ønsket ikke bunad. Da fikk han dress pluss 10.000,- Helt greit syns jeg. Anonymkode: 5c0c7...c50
Anonym bruker Skrevet mandag kl 10:58 #8 Skrevet mandag kl 10:58 Om det er snakk om bunad spiller det kanskje en rolle hva han faktisk ganske for den også, ikke bare verdien. Er det en arvebunad som han bare har betalt for tilpasning av er jo ikke kostnaden hans så stor som verdien. Anonymkode: e5efa...1ae
Anonym bruker Skrevet mandag kl 11:05 #9 Skrevet mandag kl 11:05 Regner med det er bunad? Om sønnen ikke fikk tilbud om bunad er det jo urettferdig. Om han fikk tilbud men sa nei så er det ok. Når han tar det opp så er det vel bare å være ærlig. Vi styrer ikke størrelse på gaver. Jeg ville passet meg for å støtte hans følelse av urettferdighet. Men om det er ren forskjellsbehandling så synes jeg det er smålig. Anonymkode: 28689...c9f
Anonym bruker Skrevet mandag kl 12:01 #10 Skrevet mandag kl 12:01 Mamma ga sin bunad til eldste barnebarn. Med sølv og hele pakka. Resten av barnebarna fikk 5.000,- I kontanter. Urettferdig, ja absolutt! Men slik ble det og ferdig snakket! Hun var ganske klar på at hun ikke hadde økonomi til at alle kunne få bunad, og pr første konfirmasjon var det kun én jente. Hun fikk da arve bunaden, ingen diskusjon. (Kom senere flere jenter, men de fikk også 5.000,- til konfirmasjon) Anonymkode: a1957...278
Anonym bruker Skrevet mandag kl 16:10 #11 Skrevet mandag kl 16:10 Alle regner med det er bunad, men ingen spør om det var til bunad 😅 Anonymkode: 7696a...02f
Anonym bruker Skrevet mandag kl 17:36 #12 Skrevet mandag kl 17:36 Anonym bruker skrev (1 time siden): Alle regner med det er bunad, men ingen spør om det var til bunad 😅 Anonymkode: 7696a...02f Hvis man spør om det, så kommer forumpolititet og kjefter på at man graver i ting man ikke har noe med.... Anonymkode: 69116...36c
Anonym bruker Skrevet mandag kl 17:40 #13 Skrevet mandag kl 17:40 Vel, min eldste sønn fikk 15000av farmora til konfirmasjon for 5 år siden. Yngste sønn fikk 5000 til sin konfirmasjon på lørdag. Hva vi gjør? Vi ordner opp vi foreldre så det blir likt den dagen farmor er borte. Farmor til gutta er verdens nydeligste dame, tar det ikke opp. Anonymkode: 2bad1...f06
Anonym bruker Skrevet mandag kl 20:22 #14 Skrevet mandag kl 20:22 Vi har to jenter og en gutt. Gutten er eldst. morfar var klar på at han ville gi bunad til jentene. Gutten fikk tilbudet, men takket nei. Gutten fikk 15 000 kr jente 1 fikk arvebunad Jente 2 fikk ny bunad. i kronerbog øre var det store forskjeller men alle var fornøyde:) Anonymkode: d51f2...d70
Anonym bruker Skrevet tirsdag kl 03:31 #15 Skrevet tirsdag kl 03:31 Altså hvilken verden lever dere i som tror dere kan diktere at ungene deres skal ha lik gave fra samme giver?? Mine barn har ikke alltid fått likt, verken til dåp eller konfirmasjon. Har da ikke ramla meg inn å skulle ta opp det med giveren? da jeg selv sto til konfirmasjon fikk jeg 2.500 kroner av pappa (som er god for ganske mange mill) og 5.000 kroner av mamma, som var alene og jobba i butikk. Det at han valgte å gi 300.000 til søskena mine i tillegg til bunad/selskap/mat, dét er jo litt småkjipt. Men ikke noe jeg har tatt opp med han. Det er hans valg hva han gir i gave Anonymkode: 943ef...e98
Anonym bruker Skrevet tirsdag kl 04:59 #16 Skrevet tirsdag kl 04:59 Anonym bruker skrev (20 timer siden): Dere skal ikke ta det opp. Det er hans valg hva han gir i gave. Det var det han valgte å gi Anonymkode: 943ef...e98 Slutt a. Dette er bestefar, nær familie. 43 000 var sikkert bunad? Uansett... man gir likt. Ellers er man ræva folk. Anonymkode: 133d3...141
Anonym bruker Skrevet tirsdag kl 05:02 #17 Skrevet tirsdag kl 05:02 Anonym bruker skrev (11 timer siden): Vel, min eldste sønn fikk 15000av farmora til konfirmasjon for 5 år siden. Yngste sønn fikk 5000 til sin konfirmasjon på lørdag. Hva vi gjør? Vi ordner opp vi foreldre så det blir likt den dagen farmor er borte. Farmor til gutta er verdens nydeligste dame, tar det ikke opp. Anonymkode: 2bad1...f06 Dette er en lur måte å gjøre det på. Anonymkode: 133d3...141
Anonym bruker Skrevet tirsdag kl 06:01 #18 Skrevet tirsdag kl 06:01 Anonym bruker skrev (1 time siden): Slutt a. Dette er bestefar, nær familie. 43 000 var sikkert bunad? Uansett... man gir likt. Ellers er man ræva folk. Anonymkode: 133d3...141 Det kan jo ha skjedd en million ting som gjør at han ikke hadde mulighet til å gi så mye ved neste anledning da. Kanskje får han bil når den tid kommer, eller lappen. "Man gir likt" ? Hvorfor? Unger må jo lære seg at ting er urettferdig? Anonymkode: 943ef...e98
Anonym bruker Skrevet tirsdag kl 15:18 #19 Skrevet tirsdag kl 15:18 Anonym bruker skrev (11 timer siden): Altså hvilken verden lever dere i som tror dere kan diktere at ungene deres skal ha lik gave fra samme giver?? Mine barn har ikke alltid fått likt, verken til dåp eller konfirmasjon. Har da ikke ramla meg inn å skulle ta opp det med giveren? da jeg selv sto til konfirmasjon fikk jeg 2.500 kroner av pappa (som er god for ganske mange mill) og 5.000 kroner av mamma, som var alene og jobba i butikk. Det at han valgte å gi 300.000 til søskena mine i tillegg til bunad/selskap/mat, dét er jo litt småkjipt. Men ikke noe jeg har tatt opp med han. Det er hans valg hva han gir i gave Anonymkode: 943ef...e98 Du har kjent på det selv hvor kjipt det er men ingen forståelse for at det ikke er greit å gjøre det slik? syns det ene innlegget som sa de ville balansere det ut ved arven senere var lurt. Ellers hadde jeg ikke tolerert det fra mine nærmeste. Men vi er alle veldig nære og jeg er vokst opp med foreldre med sunn fornuft og rettferdighetssans. Anonymkode: 0b2f2...b16
Anonym bruker Skrevet tirsdag kl 15:22 #20 Skrevet tirsdag kl 15:22 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Du har kjent på det selv hvor kjipt det er men ingen forståelse for at det ikke er greit å gjøre det slik? syns det ene innlegget som sa de ville balansere det ut ved arven senere var lurt. Ellers hadde jeg ikke tolerert det fra mine nærmeste. Men vi er alle veldig nære og jeg er vokst opp med foreldre med sunn fornuft og rettferdighetssans. Anonymkode: 0b2f2...b16 Enig Anonymkode: ffbb7...1eb
Anonym bruker Skrevet tirsdag kl 15:29 #21 Skrevet tirsdag kl 15:29 Anonym bruker skrev (11 timer siden): Altså hvilken verden lever dere i som tror dere kan diktere at ungene deres skal ha lik gave fra samme giver?? Mine barn har ikke alltid fått likt, verken til dåp eller konfirmasjon. Har da ikke ramla meg inn å skulle ta opp det med giveren? da jeg selv sto til konfirmasjon fikk jeg 2.500 kroner av pappa (som er god for ganske mange mill) og 5.000 kroner av mamma, som var alene og jobba i butikk. Det at han valgte å gi 300.000 til søskena mine i tillegg til bunad/selskap/mat, dét er jo litt småkjipt. Men ikke noe jeg har tatt opp med han. Det er hans valg hva han gir i gave Anonymkode: 943ef...e98 Fy fader, det hadde jeg ikke orket å ikke si fra om. Er det helsøsken eller er det halvsøsken? Hvorfor gjorde han det slik? Ville konfrontert ham med det og bedt om mer likebehandling. Besteforeldre som kan ha sviktende minne og favorittbarnebarn er jo en ting, men foreldre!!!!!! Anonymkode: 586df...985
Anonym bruker Skrevet tirsdag kl 17:45 #22 Skrevet tirsdag kl 17:45 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Fy fader, det hadde jeg ikke orket å ikke si fra om. Er det helsøsken eller er det halvsøsken? Hvorfor gjorde han det slik? Ville konfrontert ham med det og bedt om mer likebehandling. Besteforeldre som kan ha sviktende minne og favorittbarnebarn er jo en ting, men foreldre!!!!!! Anonymkode: 586df...985 Det er hans penger og hans valg hva han bruker de på. Han brukte de ikke på meg og det har jeg ingenting med Anonymkode: 943ef...e98
Anonym bruker Skrevet tirsdag kl 18:11 #23 Skrevet tirsdag kl 18:11 Anonym bruker skrev (23 minutter siden): Det er hans penger og hans valg hva han bruker de på. Han brukte de ikke på meg og det har jeg ingenting med Anonymkode: 943ef...e98 Jeg forstår hva du sier rent objektivt, men det er jo overhode ikke grei oppførsel å forskjellsbehandle barna sine slik. Alle ville synes det er blodig urettferdig uansett hvorfor han gjør det Hvorfor gjør han det slik? Hva slags forhold har du til ham? Anonymkode: 586df...985
Anonym bruker Skrevet tirsdag kl 18:24 #24 Skrevet tirsdag kl 18:24 Anonym bruker skrev (9 minutter siden): Jeg forstår hva du sier rent objektivt, men det er jo overhode ikke grei oppførsel å forskjellsbehandle barna sine slik. Alle ville synes det er blodig urettferdig uansett hvorfor han gjør det Hvorfor gjør han det slik? Hva slags forhold har du til ham? Anonymkode: 586df...985 Urettferdig kan man godt si det er, det er likevel ikke min plass å klage til han. Han har kun barnebarn fra meg enn så lenge, men jeg vet at barna til søsknene mine kommer til å få langt mer enn mine noensinne har fått. De fikk f.eks. 1000 kroner til konfirmasjon. Jeg har ikke noe forhold til han annet enn at han ringer på bursdagen min og vippser 500 kroner, og sender sms på ungenes bursdag svigermor også forskjellsbehandler barnebarna. I rene gaver får de likt, men i hverdagen får 3 av 9 langt mer Anonymkode: 943ef...e98
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå