mamma til adhd gutt<3 Skrevet tirsdag kl 10:32 #76 Skrevet tirsdag kl 10:32 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Dette er skapt for de som trenger få god samvittighet uten å gjøre en dritt. Tre på en fotballtrøye og så gå rundt og tro du har hjulpet barn med kreft?? Kan de ikke greie lage en kampanje som faktisk hjelper istedet? Det kunne vært ting som å samle inn pant og sende pengene til kreftforeningen. Ha kunst og håndverk, lage bamser, luer, sokker osv og sendt til sykehus. Lære å gjøre noe som betyr noe istedenfor at å lære barn at bare du trer på denne trøya en dag har du hjulpet en god sak. Hva slags folk blir det av unger som tror det er alt som skal til?? Ha et opplegg om kreft (fotballtrøyer har ingenting med kreft å gjøre). Anonymkode: 36b1a...12a Fotballtrøyefredag kommer fra England og begynte for å sette fokus på barnekreft og for å samle inn penger. Det kom også til Norge og mange bedrifter deltar i dette hvert eneste år og det kommer inn mange viktige kroner som går til arbeidet mot barnekreft og til forskning. Konseptet kom også til skolene og barna fikk en unik mulighet til å jobbe sammen for en god sak. Et lag mot kreft og et lag for de som er rammet av kreft. Idretten betyr mye for mange barn og for de som rammes er det ofte nettopp idretten som savnes og laget som betyr mest. Denne dagen hjelper masse og det gjøres selvsagt mye positivt. Hvis du fortsatt tror ingen gjør en dritt mer enn å ta på seg en trøye så tror jeg ikke det er noe poeng å diskutere videre.
Anonym bruker Skrevet tirsdag kl 10:36 #77 Skrevet tirsdag kl 10:36 mamma til adhd gutt<3 skrev (2 minutter siden): Fotballtrøyefredag kommer fra England og begynte for å sette fokus på barnekreft og for å samle inn penger. Det kom også til Norge og mange bedrifter deltar i dette hvert eneste år og det kommer inn mange viktige kroner som går til arbeidet mot barnekreft og til forskning. Konseptet kom også til skolene og barna fikk en unik mulighet til å jobbe sammen for en god sak. Et lag mot kreft og et lag for de som er rammet av kreft. Idretten betyr mye for mange barn og for de som rammes er det ofte nettopp idretten som savnes og laget som betyr mest. Denne dagen hjelper masse og det gjøres selvsagt mye positivt. Hvis du fortsatt tror ingen gjør en dritt mer enn å ta på seg en trøye så tror jeg ikke det er noe poeng å diskutere videre. Et lag for de med kreft og et lag mot kreft? Lag spiller jo mot hverandre ikke med hverandre så hele konseptet er jo bare teit. Jeg sier ikke at ingen gjør en dritt, men man lærer jo ikke barna hva som faktisk trengs og hjelper med ei trøye. Ser du virkelig ikke det? Anonymkode: 36b1a...12a
mamma til adhd gutt<3 Skrevet tirsdag kl 10:42 #78 Skrevet tirsdag kl 10:42 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Et lag for de med kreft og et lag mot kreft? Lag spiller jo mot hverandre ikke med hverandre så hele konseptet er jo bare teit. Jeg sier ikke at ingen gjør en dritt, men man lærer jo ikke barna hva som faktisk trengs og hjelper med ei trøye. Ser du virkelig ikke det? Anonymkode: 36b1a...12a Et lag spiller jo med hverandre. Spiller hverandre gode og spiller sammen mot et annet lag. Her spiller de sammen mot kreft. Spiller på hverandre og på hverandres styrker. Greia er jo at man står sterkere sammen. Veldig ofte er disse dagene også samtaler om kreft, hvordan kreft påvirker, hvordan vi kan ta vare på en venn som får kreft og hvordan det er å ha en venn som dør av kreft. Det skaper et rom for spørsmål og svar og ikke minst at barna lærer at man som regel blir frisk. Trøya er symbolet på dagen og aksjonen. Det hjelper selvsagt ikke mye å bare ta på seg en trøye hvis man ikke vet hvorfor man gjør det.
MissSaigon Skrevet tirsdag kl 11:21 #79 Skrevet tirsdag kl 11:21 Anonym bruker skrev (58 minutter siden): Dette er skapt for de som trenger få god samvittighet uten å gjøre en dritt. Tre på en fotballtrøye og så gå rundt og tro du har hjulpet barn med kreft?? Kan de ikke greie lage en kampanje som faktisk hjelper istedet? Det kunne vært ting som å samle inn pant og sende pengene til kreftforeningen. Ha kunst og håndverk, lage bamser, luer, sokker osv og sendt til sykehus. Lære å gjøre noe som betyr noe istedenfor at å lære barn at bare du trer på denne trøya en dag har du hjulpet en god sak. Hva slags folk blir det av unger som tror det er alt som skal til?? Ha et opplegg om kreft (fotballtrøyer har ingenting med kreft å gjøre). Anonymkode: 36b1a...12a Jeg fatter nesten ikke at det er mulig å gjøre seg så vanskelig. Eller er det slik at du faktisk ikke skjønner konseptet?
Anonym bruker Skrevet tirsdag kl 11:45 #80 Skrevet tirsdag kl 11:45 MissSaigon skrev (2 timer siden): Hvorfor er det større press på å møte i fotballtrøye enn å delta på ski osv? Jeg er helt enig i at man må sørge for at egne unger ikke kommenterer på hva andre velger eller ikke har, men det er jo en annen diskusjon. Det er jo ett press der og, men akkurat i mitt eksempel er det nettopp en mulighet å bare være, sånn at de som ikke kan/vil/klarer å gå på ski eller skøyter skal føle på det presset. Det sto feks i læreplanen (ut fra hva læreren sa, jeg har ikke undersøkt selv) at alle måtte mestre å stå på skøyter. I hvilket tilfelle MÅ man det? Ingen?! Men svømming skal dem ikke ha... forstå det den som kan Ingen barn blir mindre kreftsyke av at foreldre må stresse rundt å handle inn ei trøye, eller låne av den lokale fotballklubben. De kan heller lage ett opplegg som favner alle uten kjøpepress, og som kan bidra til inntekt til kreftforskning Anonymkode: b00f7...322
MissSaigon Skrevet tirsdag kl 12:47 #81 Skrevet tirsdag kl 12:47 Anonym bruker skrev (59 minutter siden): Det er jo ett press der og, men akkurat i mitt eksempel er det nettopp en mulighet å bare være, sånn at de som ikke kan/vil/klarer å gå på ski eller skøyter skal føle på det presset. Det sto feks i læreplanen (ut fra hva læreren sa, jeg har ikke undersøkt selv) at alle måtte mestre å stå på skøyter. I hvilket tilfelle MÅ man det? Ingen?! Men svømming skal dem ikke ha... forstå det den som kan Ingen barn blir mindre kreftsyke av at foreldre må stresse rundt å handle inn ei trøye, eller låne av den lokale fotballklubben. De kan heller lage ett opplegg som favner alle uten kjøpepress, og som kan bidra til inntekt til kreftforskning Anonymkode: b00f7...322 At de aller fleste unger syns det er en gøy greie i tillegg til å ha fokus på kreft er irrelevant, så lenge de voksne ikke ser vitsen? Det er ikke mer kjøpepress med den ene t-skjorten/trøyen enn å ha sykkel eller PS2. Det vil alltid være noen som har mer, så det må alle barn lære å takle. Jeg blir altså helt matt av alt som skal vinkles negativt!
Anonym bruker Skrevet tirsdag kl 14:28 #82 Skrevet tirsdag kl 14:28 Anonym bruker skrev (På 5.5.2025 den 11.50): Er det virkelig gøy med fotballtrøyefredag? Min yngste sønn spiller ikke fotball og han syns ikke det er gøy Anonymkode: b00f7...322 Men sånn vil det alltid være - det vil alltid være noen som ikke synes det er gøy. Mitt ene barn hater ski og aking. Jeg forventer ikke at skolen skal droppe ski- og akedager av den grunn. Anonymkode: 999c2...985
Anonym bruker Skrevet tirsdag kl 14:31 #83 Skrevet tirsdag kl 14:31 MissSaigon skrev (1 time siden): At de aller fleste unger syns det er en gøy greie i tillegg til å ha fokus på kreft er irrelevant, så lenge de voksne ikke ser vitsen? Det er ikke mer kjøpepress med den ene t-skjorten/trøyen enn å ha sykkel eller PS2. Det vil alltid være noen som har mer, så det må alle barn lære å takle. Jeg blir altså helt matt av alt som skal vinkles negativt! Ungene mine trenger sykkel. De har ikke PlayStation Anonymkode: b00f7...322
Anonym bruker Skrevet tirsdag kl 14:33 #84 Skrevet tirsdag kl 14:33 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Ungene mine trenger sykkel. De har ikke PlayStation Anonymkode: b00f7...322 Ok. Mener du da at ingen skal sykle til skolen eller samles for å spille ps? Fordi ellers føler barna dine seg utenfor. Anonymkode: e84a7...783
Anonym bruker Skrevet tirsdag kl 14:50 #85 Skrevet tirsdag kl 14:50 Anonym bruker skrev (16 minutter siden): Ok. Mener du da at ingen skal sykle til skolen eller samles for å spille ps? Fordi ellers føler barna dine seg utenfor. Anonymkode: e84a7...783 Forskjellen her er at skolen pålegger utgifter. Hva foreldre kjøper til sine barn utenom er ikke relevant. Skolen skaper kjøpepress. «Gratisskolen» Anonymkode: b00f7...322
mamma til adhd gutt<3 Skrevet tirsdag kl 14:56 #86 Skrevet tirsdag kl 14:56 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Forskjellen her er at skolen pålegger utgifter. Hva foreldre kjøper til sine barn utenom er ikke relevant. Skolen skaper kjøpepress. «Gratisskolen» Anonymkode: b00f7...322 Sånn har det da alltid vært. Det forventes sykkel på sykkeldag, skøyter på skøytedag, tursekk til turdag og sovepose til leirskolen… For øvrig pålegger skolen ikke utgifter her. Man kan låne, lage egen eller rett og slett droppe det. Verre å stille uten sykkel på sykkeldag..
Anonym bruker Skrevet tirsdag kl 15:07 #87 Skrevet tirsdag kl 15:07 MissSaigon skrev (4 timer siden): Man må vel neppe noen ting, men å ha, for eksempel, fotballtrøyefredag så skaper man en positivt (for de aller fleste) sosial hendelse samtidig som man har et tema. Jeg er så inderlig glad for at jeg ikke er skapt slik at jeg alltid ser glasset som halvtomt! Jeg tror jeg har en bedre hverdag enn alle som leter etter ting å la seg frustrere over. Jeg er så inderlig glad for at jeg er skapt slik at jeg forstår at folk kan fint mene at fotballtrøyedag på skolen er meningsløst og teit uten at jeg tror at disse menneskene i alle sammenhenger ser glasset som halvtomt og generelt leter etter ting å la seg frustrere over. Det er veldig fint å ha et litt mer nyansert syn på medmenneskene sine. Ikke minst er jeg fornøyd med at jeg ikke blir så innmari ilter og oppjaga av at andre har andre synspunkt enn meg selv, det må være fryktelig slitsomt og påvirke hverdagen veldig negativt. Anonymkode: bbc40...41e
Anonym bruker Skrevet tirsdag kl 15:17 #88 Skrevet tirsdag kl 15:17 Anonym bruker skrev (18 timer siden): All den tiden dere har hengt her inne og diskutert hvor vanskelig det er å skaffe ei skjorte, hadde garantert vært nok tid til å finne ei skjorte å låne. Virker som å kverulere er viktigere enn å gidde og legge inn en innsats for ungene på fredag. Helt greit at ulike familier har ulike økonomiske ressurser. Men ressurser nok til å sitte å diskutere her så har dere, så antageligvis har dere ressurser nok til å skaffe denne skjorta. Å ha rett virker viktigere enn å skaffe skjorta. Anonymkode: 7192e...647 Oi, for en flau kommentar. Anonymkode: c9b73...f88
Anonym bruker Skrevet tirsdag kl 15:20 #89 Skrevet tirsdag kl 15:20 Anonym bruker skrev (25 minutter siden): Forskjellen her er at skolen pålegger utgifter. Hva foreldre kjøper til sine barn utenom er ikke relevant. Skolen skaper kjøpepress. «Gratisskolen» Anonymkode: b00f7...322 Det er helt vanlig at alle klassetrinnene har minst en sykkeltur hver høst og vår. Der er også skidag hvor de som ikke har ski kan/må låne akebrett på skolen og holde seg i akebakken. Det er skoletur hvor man får en ganske omfattende liste som inneholder krav om sovepose, fjellsko, minst tre sett ulltøy, regntøy +++ Tipper det er vanskeligere å finansiere enn en trøye. Å lage så mye styr om en så enkel ting er helt utrolig. Anonymkode: e84a7...783
Anonym bruker Skrevet tirsdag kl 16:27 #90 Skrevet tirsdag kl 16:27 Anonym bruker skrev (53 minutter siden): Det er helt vanlig at alle klassetrinnene har minst en sykkeltur hver høst og vår. Der er også skidag hvor de som ikke har ski kan/må låne akebrett på skolen og holde seg i akebakken. Det er skoletur hvor man får en ganske omfattende liste som inneholder krav om sovepose, fjellsko, minst tre sett ulltøy, regntøy +++ Tipper det er vanskeligere å finansiere enn en trøye. Å lage så mye styr om en så enkel ting er helt utrolig. Anonymkode: e84a7...783 Så mye styr å skrive et par innlegg på et forum? Jeg skjønner poenget med sykkelturer og skidager, det er aktiviteter barna har nytte av ettersom de får trent på å sykle eller gå på ski. (Hos oss går det dessuten an å låne ski og skøyter på skolen. ) Derimot sliter jeg med å se nytten av dette opplegget og sammenhengen mellom fotballtrøyer og kreft. Ja, noen barn med kreft eller senskader kan ikke spille fotball, men det hjelper da ikke dem at de friske barna får en ekstra fotballdag. Det blir jo i verste fall bare en ting til de ikke får vært med på. Det at det kommer fra England forklarer en del. Der har de jo skoleuniform, og i slike aksjoner er det vanlig at barna betaler en liten sum for å slippe skoleuniformen og i stedet gå med fotballtrøye eller julegenser eller hva det nå måtte være. I Norge samles det ikke inn noen penger og barna kan gå i fotballtrøye hele året om de så vil, så da blir hele greia bare rar. Jeg er ikke grinch i andre sammenhenger og syns godt de kunne hatt en ekstra idrettsdag der de fokuserte på fysisk aktivitet og helse eller noe sånt, men jeg reagerer på denne typen rare koblinger. Jeg får følelsen av at noen forsøker å følelsesmessig manipulere meg (og barna) ved å spille på syke barn. Jeg sier ikke dette til barnet mitt naturligvis, jeg bare understreker at dette er frivillig og at ingen behøver å ha fotballklær om de ikke har lyst. Anonymkode: 8493e...337
Anonym bruker Skrevet tirsdag kl 17:22 #91 Skrevet tirsdag kl 17:22 Anonym bruker skrev (50 minutter siden): Så mye styr å skrive et par innlegg på et forum? Jeg skjønner poenget med sykkelturer og skidager, det er aktiviteter barna har nytte av ettersom de får trent på å sykle eller gå på ski. (Hos oss går det dessuten an å låne ski og skøyter på skolen. ) Derimot sliter jeg med å se nytten av dette opplegget og sammenhengen mellom fotballtrøyer og kreft. Ja, noen barn med kreft eller senskader kan ikke spille fotball, men det hjelper da ikke dem at de friske barna får en ekstra fotballdag. Det blir jo i verste fall bare en ting til de ikke får vært med på. Det at det kommer fra England forklarer en del. Der har de jo skoleuniform, og i slike aksjoner er det vanlig at barna betaler en liten sum for å slippe skoleuniformen og i stedet gå med fotballtrøye eller julegenser eller hva det nå måtte være. I Norge samles det ikke inn noen penger og barna kan gå i fotballtrøye hele året om de så vil, så da blir hele greia bare rar. Jeg er ikke grinch i andre sammenhenger og syns godt de kunne hatt en ekstra idrettsdag der de fokuserte på fysisk aktivitet og helse eller noe sånt, men jeg reagerer på denne typen rare koblinger. Jeg får følelsen av at noen forsøker å følelsesmessig manipulere meg (og barna) ved å spille på syke barn. Jeg sier ikke dette til barnet mitt naturligvis, jeg bare understreker at dette er frivillig og at ingen behøver å ha fotballklær om de ikke har lyst. Anonymkode: 8493e...337 Tror du det spiller noen rolle for barna hvor ‘nyttig’ de forskjellige aktivitetene er? At syvendeklassingen som ikke har ski må ake med ‘småungene’ mens resten av gjengen er på tur tenker at jaja, men det er jo nyttig å komme seg ut i friluft? Poenget mitt er at det vil aldri bli helt rettferdig, man kan aldri forebygge erting og utenforskap ved å unngå å arrangere ting (det må tas tak i på en helt annen måte) og man kan aldri finne noe som er like moro og meningsfylt for alle. Sånn er faktisk livet - tøft mens det står på, men så lærer man at verden ikke faller i grus selv om man ikke kan være med på alt. Anonymkode: e84a7...783
Anonym bruker Skrevet tirsdag kl 18:04 #92 Skrevet tirsdag kl 18:04 Kun trøye eller shorts og full pakke? Hør med noen gutte foreldre om de har en trøye å låne bort? Dere har vel foreldre gruppe på fb? El kjøp ei billig fotballskjorte på Intersport. Maks 250 kr da kan hun bruke den i gym i ettertid. Hadde du bodd i nærheten av meg kunne du fått velge og vrake fra mine gutter Anonymkode: a9fc5...ad4
mamma til adhd gutt<3 Skrevet onsdag kl 05:02 #93 Skrevet onsdag kl 05:02 https://www.vg.no/annonsorinnhold/barnekreftforeningen/fotballtroyefredag-2025/?utm_source=vgfront&utm_content=partnerstudio-1&utm_campaign=Barnekreftforeningen&utm_medium=Rart%20med%20%C3%B8yet%20-%20BARNEBILDE Derfor er dagen viktig
Elina Skrevet onsdag kl 06:03 #94 Skrevet onsdag kl 06:03 Jeg syns konseptet er ganske teit i og med at de må ha på seg fotballtrøye. Kunne det ikke vært noe litt enklere som en rød eller blå stripe i ansiktet eller noe, der ville også vært synlig selv ned klær på. Dette hadde jo også skapt samhold. Alle har ikke fotballtrøye men de som ikke har kan vel ha en trøye fra Tine Stafetten (som ungene får hvert år) Forstår ikke helt poenget med fotballtrøye da det faktisk ikke er noe alle har. Noe enklere hadde vært bedre, ansiktsmaling eller bånd rundt hode/panne (som ble laget av gamle klær som kunne blitt tatt på med en knute). Det med fotballtrøye er i mine øyne veldig lite kreativt, rett og slett. Men når man tenker på at det får samtalen til å gå så har det jo gitt oppmerksomhet til saken men om det er rett type oppmerksomhet er jo en annen sak 🤔
Anonym bruker Skrevet onsdag kl 07:25 #95 Skrevet onsdag kl 07:25 mamma til adhd gutt<3 skrev (På 5.5.2025 den 12.14): De fleste barn synes annerledes dager på skolen er gøy. Det skjer noe annet og som oftest er det noe barna setter pris på. Dette er dessuten for en god sak. Sjelden noe som helt er gøy for alle. Noen av oss har annerledesbarn, de setter ikke pris på annerledesdager. Overhodet. Anonymkode: 36b1a...12a
MissSaigon Skrevet onsdag kl 07:26 #96 Skrevet onsdag kl 07:26 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Noen av oss har annerledesbarn, de setter ikke pris på annerledesdager. Overhodet. Anonymkode: 36b1a...12a Men det kan ikke hele verden ta hensyn til. De aller fleste barn liker å få litt annerledes skoledager, så da må man finne en god ordning for dem som ikke takler det. Man kan aldri finne noe som treffer alle alltid.
Anonym bruker Skrevet onsdag kl 07:27 #97 Skrevet onsdag kl 07:27 mamma til adhd gutt<3 skrev (2 timer siden): https://www.vg.no/annonsorinnhold/barnekreftforeningen/fotballtroyefredag-2025/?utm_source=vgfront&utm_content=partnerstudio-1&utm_campaign=Barnekreftforeningen&utm_medium=Rart%20med%20%C3%B8yet%20-%20BARNEBILDE Derfor er dagen viktig De kunne helt fint skapt blest og samlet inn penger uten forballtrøyer. Alle pengene folk bruker på å Irene alt dette kunne gått rett til kreftsaken. Anonymkode: 36b1a...12a
MissSaigon Skrevet onsdag kl 07:29 #98 Skrevet onsdag kl 07:29 Anonym bruker skrev (16 timer siden): Jeg er så inderlig glad for at jeg er skapt slik at jeg forstår at folk kan fint mene at fotballtrøyedag på skolen er meningsløst og teit uten at jeg tror at disse menneskene i alle sammenhenger ser glasset som halvtomt og generelt leter etter ting å la seg frustrere over. Det er veldig fint å ha et litt mer nyansert syn på medmenneskene sine. Ikke minst er jeg fornøyd med at jeg ikke blir så innmari ilter og oppjaga av at andre har andre synspunkt enn meg selv, det må være fryktelig slitsomt og påvirke hverdagen veldig negativt. Anonymkode: bbc40...41e Takk for din rørende omsorg, men det er sjelden jeg lar diskusjoner på forum påvirke min hverdag. Jeg leser innleggene i denne tråden, tenker - herrefred, er det mulig å lage så mye negativt om noe som de aller fleste barn syns er kult - og så går jeg videre, helt uten å la det påvirke meg det minste. Det er godt at du er fornøyd med deg selv, det er viktig!
mamma til adhd gutt<3 Skrevet onsdag kl 07:42 #99 Skrevet onsdag kl 07:42 Anonym bruker skrev (15 minutter siden): Noen av oss har annerledesbarn, de setter ikke pris på annerledesdager. Overhodet. Anonymkode: 36b1a...12a Takk ,det er jeg veldig klar over. Jeg har en som ikke satte pris på slike dager selv , men selvsagt går det mange flere barn på skolen som setter pris på slikt. Jeg ønsket aldri dager som kun var tilpasset mitt barn, gjør du?
Anonym bruker Skrevet onsdag kl 08:02 #100 Skrevet onsdag kl 08:02 mamma til adhd gutt<3 skrev (19 minutter siden): Takk ,det er jeg veldig klar over. Jeg har en som ikke satte pris på slike dager selv , men selvsagt går det mange flere barn på skolen som setter pris på slikt. Jeg ønsket aldri dager som kun var tilpasset mitt barn, gjør du? Du snur deg med vinden ja som alltid. Anonymkode: 36b1a...12a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå