Gå til innhold

Noen med ungdom som ikke kom inn på første, andre eller noen av valgene sine for skole/linje vgs?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan har det gått med hen?

Anonymkode: da2a3...dce

Fortsetter under...

Skrevet

Kommet barnet inn på første valg er det nesten 95 prosent sjanse for at han fullfører. Kommer han inn på andre synker prosenten til 70. Og så synker den litt mer for andre valg. Ikke det du spurte om men det er tallenes tale.

Anonymkode: aa96a...821

Skrevet

Jeg har en sønn som har gått salg og service,.

Han ønsket gå den veien, men det viste seg jo at det også er linjen de bare kan opprette en ny klasse på og sette inn de som har krav på skoleplass men ikke kom inn på valgene sine.

Veldig mange av dem droppet ut dessverre. Han fikk mange som bare hadde blitt puttet inn der uten å ha valgt det selv, og veldig få av dem fullførte.

Anonymkode: 8be87...591

Skrevet

De har vel krav på å komme inn på et av de 3 valgene?

Anonymkode: c3a24...17c

Skrevet

Ja, min sønn kom ikke inn på noen av sine skolevalg. Kom inn på studiespesialiserende, men på en skole med utrolig dårlig rykte. Endte opp som en solskinnshistorie. Han endte opp med å stortrives og gikk ut med 5,9 i snitt. 

Anonymkode: 408c1...7aa

Annonse

Skrevet
TinaK 1990 skrev (11 timer siden):

IMG_2163.jpeg

Utdanningsvalget ja, ikke skolevalget.

Anonymkode: a7cc3...549

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Ja, min sønn kom ikke inn på noen av sine skolevalg. Kom inn på studiespesialiserende, men på en skole med utrolig dårlig rykte. Endte opp som en solskinnshistorie. Han endte opp med å stortrives og gikk ut med 5,9 i snitt. 

Anonymkode: 408c1...7aa

Jeg tenker det er mye å lære av dette. De såkalt gode skolene skal også bruke hele karakterskalaen, så det blir et mye tøffere løp for de som ligger i nedre del av inntaket. Og ingen bryr seg etterpå, vgs gir deg inngang til videre studier.

Så flink din sønn har vært til å gjøre det beste ut av en situasjon han i utgangspunktet kanskje var litt lei seg for. Det har antakelig gitt ham mye mer enn bare gode karakterer, han har lært mye om seg selv og han har vist gode kvaliteter! Du må være så stolt!

Anonymkode: dfa50...323

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Utdanningsvalget ja, ikke skolevalget.

Anonymkode: a7cc3...549

Utdanningsvalget er viktigst og så kan de søke overflytting vg2, eller stå på venteliste. 

Anonymkode: c3a24...17c

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 timer siden):

Jeg tenker det er mye å lære av dette. De såkalt gode skolene skal også bruke hele karakterskalaen, så det blir et mye tøffere løp for de som ligger i nedre del av inntaket. Og ingen bryr seg etterpå, vgs gir deg inngang til videre studier.

Så flink din sønn har vært til å gjøre det beste ut av en situasjon han i utgangspunktet kanskje var litt lei seg for. Det har antakelig gitt ham mye mer enn bare gode karakterer, han har lært mye om seg selv og han har vist gode kvaliteter! Du må være så stolt!

Anonymkode: dfa50...323

Selvfølgelig SKAL ikke en skole bruke hele karakterskalaen. Elevene skal ikke få karakter utfra hvordan de ligger i forhold til hverandre, men etter hvordan de ligger an ift kompetansemålene

Anonymkode: 7f459...017

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 5.5.2025 den 22.11):

Selvfølgelig SKAL ikke en skole bruke hele karakterskalaen. Elevene skal ikke få karakter utfra hvordan de ligger i forhold til hverandre, men etter hvordan de ligger an ift kompetansemålene

Anonymkode: 7f459...017

Ja men de tradisjonelle som har vært latinskoler eller katedralskole gir mye dårligere karakterer til sine elever enn øvrige i vårt fylke. De har også karakternitt som følger normalfordelingskurven noe som bør være feil for skoler med høye inntakspoeng ..

Anonymkode: aa96a...821

Skrevet
Anonym bruker skrev (16 timer siden):

Ja men de tradisjonelle som har vært latinskoler eller katedralskole gir mye dårligere karakterer til sine elever enn øvrige i vårt fylke. De har også karakternitt som følger normalfordelingskurven noe som bør være feil for skoler med høye inntakspoeng ..

Anonymkode: aa96a...821

Er du nå så sikker på det? Jeg jobber i videregående skole selv, og ser kanskje noe foreldre ikke ser. Mange av dem som har vært skoleflinke på ungdomsskolen i den forstand at de har lært ganske lett, ikke måtte jobbe så veldig mye og i tillegg i en del tilfeller gjerne har vært litt litt "big fish, little pond"- elever, takler overgangen til videregående ganske dårlig. Kravene er mye høyere, det er ikke lenger mulig å bare seile gjennom, og for elever som ikke er vant til å jobbe hardt, reflektere og bruke kunnskap selvstendig osv, vil det komme et stort dropp i karakterene. Dette gjelder selvfølgelig ikke alle elever fra ungdomsskolen med høyt snitt, mange klarer fint å justere seg, men veldig mange faller rett og slett mer og mer av. Samtidig ser vi at en del av elevene som har lagt på mellomgode karakter, men jobbet hardt for dem, seiler opp til gode karakterer fordi deres metoder og innsats fort lønner seg.

Jeg underviser både i klasser med helt middels nivå for å komme inn, og klasser med skyhøyt snitt for å komme inn. Årets VG2-klasse på ene linjen hadde 5.6 i som laveste snitt. Likevel setter jeg både 3-ere og 4-ere der, men, det skal sies, svært sjeldent 2-ere og aldri 1-ere. Men jeg har elever som har sagt de hadde 6-ere i mine fag på ungdomsskolen, men som ligger på 3-4 nå. 

Anonymkode: f55d3...516

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Er du nå så sikker på det? Jeg jobber i videregående skole selv, og ser kanskje noe foreldre ikke ser. Mange av dem som har vært skoleflinke på ungdomsskolen i den forstand at de har lært ganske lett, ikke måtte jobbe så veldig mye og i tillegg i en del tilfeller gjerne har vært litt litt "big fish, little pond"- elever, takler overgangen til videregående ganske dårlig. Kravene er mye høyere, det er ikke lenger mulig å bare seile gjennom, og for elever som ikke er vant til å jobbe hardt, reflektere og bruke kunnskap selvstendig osv, vil det komme et stort dropp i karakterene. Dette gjelder selvfølgelig ikke alle elever fra ungdomsskolen med høyt snitt, mange klarer fint å justere seg, men veldig mange faller rett og slett mer og mer av. Samtidig ser vi at en del av elevene som har lagt på mellomgode karakter, men jobbet hardt for dem, seiler opp til gode karakterer fordi deres metoder og innsats fort lønner seg.

Jeg underviser både i klasser med helt middels nivå for å komme inn, og klasser med skyhøyt snitt for å komme inn. Årets VG2-klasse på ene linjen hadde 5.6 i som laveste snitt. Likevel setter jeg både 3-ere og 4-ere der, men, det skal sies, svært sjeldent 2-ere og aldri 1-ere. Men jeg har elever som har sagt de hadde 6-ere i mine fag på ungdomsskolen, men som ligger på 3-4 nå. 

Anonymkode: f55d3...516

Det er jeg helt sikker på, iallefall. Når jeg sammelikner min sønn og min ene nevø som går på såkalt god skole i stor by med min andre nevø som har akkurat samme fag på skole på lite tettsted er det MIL i mellom dem faglig sett. De har ganske like karakterer men både innhold og innsats er det stor forskjell på. 

Anonymkode: dfa50...323

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...