Anonym bruker Skrevet søndag kl 11:56 #1 Skrevet søndag kl 11:56 Jeg er ansatt i prøvetid, har blitt sykemeldt i 3 uker, og det er ikke mulig å tilrettelegge arbeidet i forhold til sykemeldingen. Sjefen mener at hvis jeg er sengeliggende så gjelder sykemeldingen, men hvis jeg kan gå i butikken så kunne jeg like godt vært på jobb. Såvidt jeg vet er det ingen krav om å være sengeliggende for å være sykemeldt. Har bestemt meg for å si opp, da jeg ikke ønsker en sjef som oppfører seg slik mot ansatte. Flere med dårlige sjefer? Anonymkode: b6cfd...6e5
Anonym bruker Skrevet søndag kl 12:00 #2 Skrevet søndag kl 12:00 Jepp. Jeg ble kalt inn på teppet fordi jobben ble så slitsom for sjefen da jeg hadde såpass høyt sykefravær. Dette uttalte hun høyt til de ansatte også. Da dette skjedde hadde jeg hatt to fraværsdager på fem år. Jeg fikk meg til ny jobb. Anonymkode: 5ab51...c43
Anonym bruker Skrevet søndag kl 13:04 #3 Skrevet søndag kl 13:04 Anonym bruker skrev (1 time siden): Jeg er ansatt i prøvetid, har blitt sykemeldt i 3 uker, og det er ikke mulig å tilrettelegge arbeidet i forhold til sykemeldingen. Sjefen mener at hvis jeg er sengeliggende så gjelder sykemeldingen, men hvis jeg kan gå i butikken så kunne jeg like godt vært på jobb. Såvidt jeg vet er det ingen krav om å være sengeliggende for å være sykemeldt. Har bestemt meg for å si opp, da jeg ikke ønsker en sjef som oppfører seg slik mot ansatte. Flere med dårlige sjefer? Anonymkode: b6cfd...6e5 Jobber du privat? Hva sjefen mener er helt irrelevant, da det er legen som har sykemeldt deg av medisinske årsaker. Høres ut som en sjef som tenker at det er kun feber og influensa som er godkjent for sykefravær. Han vil prøve skremme deg og bruker hersketeknikk for å få deg til å bli livredd for å bli sykmeldt eller få fravær igjen. På den måten tror han at sykefraværet går ned. Det eneste han oppnår er en fryktkultur og folk som søker seg bort. Jeg har også en sjef som er helt fersk leder uten erfaring. Jeg ble sykmeldt og hun valgte å bestride min sykmelding og stoppe lønn. Dette har satt meg i en vanskelig situasjon der jeg må søke nav om sykepenger og det er lang behandlingstid. Men jeg har et fagforbund i ryggen. De kommer ingen vei med dette, men hun legger jo lista deretter når det kommer til både holdninger, tillitt og arbeidsmiljø etter dette. Anonymkode: e1bd9...30c
Anonym bruker Skrevet søndag kl 13:07 #4 Skrevet søndag kl 13:07 Anonym bruker skrev (1 time siden): Jepp. Jeg ble kalt inn på teppet fordi jobben ble så slitsom for sjefen da jeg hadde såpass høyt sykefravær. Dette uttalte hun høyt til de ansatte også. Da dette skjedde hadde jeg hatt to fraværsdager på fem år. Jeg fikk meg til ny jobb. Anonymkode: 5ab51...c43 Rart en sjef ikke forholder seg til arbeidsmiljøloven. Du har lov å være sykmeldt når legen har sykmeldt deg. Du har også rett til egenmelding når du er syk. Anonymkode: e1bd9...30c
Anonym bruker Skrevet søndag kl 13:09 #5 Skrevet søndag kl 13:09 Sykemeldt i prøvetiden, kanskje ikke så rart han reagerer.... Anonymkode: 8d15d...040
Østerdølen Skrevet søndag kl 13:26 #6 Skrevet søndag kl 13:26 Anonym bruker skrev (16 minutter siden): Sykemeldt i prøvetiden, kanskje ikke så rart han reagerer.... Anonymkode: 8d15d...040 Er man syk, er man syk. Det er jo ikke noe man planlegger...
Anonym bruker Skrevet søndag kl 14:04 #7 Skrevet søndag kl 14:04 Anonym bruker skrev (51 minutter siden): Sykemeldt i prøvetiden, kanskje ikke så rart han reagerer.... Anonymkode: 8d15d...040 Folk kan ikke noe for når de blir syke og prøvetid kan forlenges ved sykefravær ved å gi den ansatte skriftlig melding om dette. Anonymkode: 2e4bd...5f9
Anonym bruker Skrevet søndag kl 14:22 #8 Skrevet søndag kl 14:22 Anonym bruker skrev (1 time siden): Sykemeldt i prøvetiden, kanskje ikke så rart han reagerer.... Anonymkode: 8d15d...040 Tenkte jeg og… Anonymkode: 5d20d...5b1
Anonym bruker Skrevet søndag kl 14:50 #9 Skrevet søndag kl 14:50 Anonym bruker skrev (27 minutter siden): Tenkte jeg og… Anonymkode: 5d20d...5b1 Jeg har vært utsatt for en ulykke og har skader som per nå ikke er forenelig med jobb, derfor er jeg sykemeldt nå. Anonymkode: b6cfd...6e5
Anonym bruker Skrevet søndag kl 14:53 #10 Skrevet søndag kl 14:53 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Jeg er ansatt i prøvetid, har blitt sykemeldt i 3 uker, og det er ikke mulig å tilrettelegge arbeidet i forhold til sykemeldingen. Sjefen mener at hvis jeg er sengeliggende så gjelder sykemeldingen, men hvis jeg kan gå i butikken så kunne jeg like godt vært på jobb. Såvidt jeg vet er det ingen krav om å være sengeliggende for å være sykemeldt. Har bestemt meg for å si opp, da jeg ikke ønsker en sjef som oppfører seg slik mot ansatte. Flere med dårlige sjefer? Anonymkode: b6cfd...6e5 Dette er ikke en dårlig sjef. Det at du bare tar for gitt at det er det, og at alle andre er enig med deg, er en såpass arrogant innstilling at jeg tenker sjefen er glad du sier opp. Anonymkode: f3886...224
Anonym bruker Skrevet søndag kl 14:53 #11 Skrevet søndag kl 14:53 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Jepp. Jeg ble kalt inn på teppet fordi jobben ble så slitsom for sjefen da jeg hadde såpass høyt sykefravær. Dette uttalte hun høyt til de ansatte også. Da dette skjedde hadde jeg hatt to fraværsdager på fem år. Jeg fikk meg til ny jobb. Anonymkode: 5ab51...c43 Så troverdig da gitt… Anonymkode: f3886...224
Anonym bruker Skrevet søndag kl 15:02 #12 Skrevet søndag kl 15:02 Finnes mange dårlige sjefer der ute. Jeg sa opp en jobb som var slik, men jeg er konfliktsky og går stille i dørene. Blitt litt bedre med alderen. Men ene kollegaen min, jeg er stum av beundring. Hun overhørte en utskjelling av en nyansatt, i plenum. Ukulturen var så ille at en av de nyansatte endte som langtidssykemeldt, det var som Voldemort, den ingen kan si navnet på. Hun sa opp, skrev redegjørelse til styret og ledelsen. Dette er en dame med lang utdannelse og toppkarakterer, som vet å formulere seg. Nå har hun en meget god stilling høyt oppe i det offentlige. Trenger flere slike! Anonymkode: 0e081...6f9
Anonym bruker Skrevet søndag kl 15:04 #13 Skrevet søndag kl 15:04 Anonym bruker skrev (1 time siden): Sykemeldt i prøvetiden, kanskje ikke så rart han reagerer.... Anonymkode: 8d15d...040 Man er ikke fritatt i livet for skader og sykdom bare fordi man er i prøvetid. Livet skjer når det skjer, ikke når det passer datoen på en avtale. Anonymkode: 0e081...6f9
Anonym bruker Skrevet søndag kl 15:45 #14 Skrevet søndag kl 15:45 Anonym bruker skrev (48 minutter siden): Dette er ikke en dårlig sjef. Det at du bare tar for gitt at det er det, og at alle andre er enig med deg, er en såpass arrogant innstilling at jeg tenker sjefen er glad du sier opp. Anonymkode: f3886...224 Poenget med kommentaren din var å spytte hi midt i trynet? din holdning er å være uenig med Hi okke som? Og blir fornærmet for at folk er enig med henne? Jeg jobber i barnehage og alle nye hos oss blir syk innen noen uker, de er ikke vant til bakterier vi går i. Sykdom er ikke noe vi styrer, det kommer når det ikke passer seg. Men vi kan jo skyve alle folk ut av arbeidslivet og sette de over på ufør? De som er litt syke av og til eller sliter med helsa skal ikke inkluderes i arbeidslivet. Vi får gjøre som svenskene- kun ha folk i 100% stilling uten fravær. De som er syk eller har plager skal over på ufør. Anonymkode: e1bd9...30c
Anonym bruker Skrevet søndag kl 15:52 #15 Skrevet søndag kl 15:52 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Jeg er ansatt i prøvetid, har blitt sykemeldt i 3 uker, og det er ikke mulig å tilrettelegge arbeidet i forhold til sykemeldingen. Sjefen mener at hvis jeg er sengeliggende så gjelder sykemeldingen, men hvis jeg kan gå i butikken så kunne jeg like godt vært på jobb. Såvidt jeg vet er det ingen krav om å være sengeliggende for å være sykemeldt. Har bestemt meg for å si opp, da jeg ikke ønsker en sjef som oppfører seg slik mot ansatte. Flere med dårlige sjefer? Anonymkode: b6cfd...6e5 Å bli sykmeldt i prøvetiden er aldri noen god start på et nytt arbeidsforhold. Det er jo denne perioden du skal vise at du passer til og duger til jobben. Og så er det selvfølgelig sånn at livet skjer. Noen ganger blir man alvorlig syk eller utsatt for en ulykke selv om man er i ny jobb. I slike tilfeller er det best å være så åpen som mulig om hvorfor man ikke kan være i jobb. «Hvis du kan gå på butikken, kan du være i jobb» er en lite reflektert uttalelse av en sjef. Samtidig er det også lite reflektert å si «jeg har en skade som er uforenelig med å være i jobb». Det sier ingenting om din arbeidsevne sett opp mot dine arbeidsoppgaver. Dere kunne kanskje hatt forståelse av å starte dialogen igjen begge to? Hvis du har bestemt deg forbi si opp så er jo saken grei. I oppsigelsestiden har du kunne 14 dagers oppsigelsestid, så du kan komme deg raskt ut av kontrakten hvis du ønsker det. Anonymkode: 1ee28...8c9
Anonym bruker Skrevet søndag kl 16:07 #16 Skrevet søndag kl 16:07 Anonym bruker skrev (21 minutter siden): Poenget med kommentaren din var å spytte hi midt i trynet? din holdning er å være uenig med Hi okke som? Og blir fornærmet for at folk er enig med henne? Jeg jobber i barnehage og alle nye hos oss blir syk innen noen uker, de er ikke vant til bakterier vi går i. Sykdom er ikke noe vi styrer, det kommer når det ikke passer seg. Men vi kan jo skyve alle folk ut av arbeidslivet og sette de over på ufør? De som er litt syke av og til eller sliter med helsa skal ikke inkluderes i arbeidslivet. Vi får gjøre som svenskene- kun ha folk i 100% stilling uten fravær. De som er syk eller har plager skal over på ufør. Anonymkode: e1bd9...30c Jeg tror du siterer feil person. Jeg har ikke reagert på det å bli syk, men på det å være arrogant. Anonymkode: f3886...224
Anonym bruker Skrevet søndag kl 16:12 #17 Skrevet søndag kl 16:12 Anonym bruker skrev (1 time siden): Dette er ikke en dårlig sjef. Det at du bare tar for gitt at det er det, og at alle andre er enig med deg, er en såpass arrogant innstilling at jeg tenker sjefen er glad du sier opp. Anonymkode: f3886...224 Det er helt klart et tegn på en sjef som ikke er særlig imøtekommende og samarbeidsvillig, men det behøver ikke bety at det er en dårlig sjef, bare en sjef som vet for lite om hvordan det fungerer og hva hun kan kreve. Her er det nok du som har en arrogant innstilling og viser hvor lite du kan om dette. Anonymkode: 2e4bd...5f9
Anonym bruker Skrevet søndag kl 16:17 #18 Skrevet søndag kl 16:17 Anonym bruker skrev (5 minutter siden): Jeg tror du siterer feil person. Jeg har ikke reagert på det å bli syk, men på det å være arrogant. Anonymkode: f3886...224 Slutt å bruke slike tåpelige hersketeknikker. For å være arrogant må du ha selvhevdelse kombinert med lite kunnskaper. Evne til å si fra kombinert med høy grad av kunnskap heter KOMPETANSE, ikke arroganse. Men det er ikke uvanlig at folk som selv mangler kunnskap og blir sure, forsøker å påstå at andre som har det er arrogante. Anonymkode: 2e4bd...5f9
Anonym bruker Skrevet søndag kl 17:14 #19 Skrevet søndag kl 17:14 Anonym bruker skrev (54 minutter siden): Men det er ikke uvanlig at folk som selv mangler kunnskap og blir sure, forsøker å påstå at andre som har det er arrogante. Anonymkode: 2e4bd...5f9 Ja, kom igjen nå, med Dunning Kruger Patetisk. Det eneste jeg har sagt i denne tråden er at HI er arrogant og at sjefen hennes muligens er glad for å bli kvitt henne. Årsaken var at hun kalte sjefen dårlig og tok for gitt at vi var enig. Klarer du å vri det til at det er jeg som er dum eller slem nå, så er det faktisk ikke jeg som har noe problem, det kan selv en femåring se. Anonymkode: f3886...224
Anonym bruker Skrevet søndag kl 17:19 #20 Skrevet søndag kl 17:19 Anonym bruker skrev (1 time siden): Det er helt klart et tegn på en sjef som ikke er særlig imøtekommende og samarbeidsvillig, men det behøver ikke bety at det er en dårlig sjef, bare en sjef som vet for lite om hvordan det fungerer og hva hun kan kreve. Her er det nok du som har en arrogant innstilling og viser hvor lite du kan om dette. Anonymkode: 2e4bd...5f9 Jeg sier jo det samme som deg, jo Jeg sa at dette ikke var en dårlig sjef. Han eller hun gjør jo et sjakktrekk som klarer å få HI til å selv søke ny jobb, fremfor å måtte si henne opp. Da er man en god leder, hvis man klarer et sånt stunt. Anonymkode: f3886...224
Anonym bruker Skrevet søndag kl 17:22 #21 Skrevet søndag kl 17:22 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Ja, kom igjen nå, med Dunning Kruger Patetisk. Det eneste jeg har sagt i denne tråden er at HI er arrogant og at sjefen hennes muligens er glad for å bli kvitt henne. Årsaken var at hun kalte sjefen dårlig og tok for gitt at vi var enig. Klarer du å vri det til at det er jeg som er dum eller slem nå, så er det faktisk ikke jeg som har noe problem, det kan selv en femåring se. Anonymkode: f3886...224 Kjenner du sjefen hennes? Siden du vet hva han tenker? At HI lufter frustrasjon her inne (som er helt normalt) er ikke det samme som at hun går til sjefen og sier han er en dårlig sjef. Og ja, vi er mange som er enig med HI her inne. skjønner ikke hvorfor du klarer å hisse deg opp over et innlegg som ikke påvirker deg og ditt liv! Jeg har hatt en psykopat sjef tidligere, jeg valgte å søke meg bort. I ettertid har mange andre søkt seg bort og eldreomsorgen sleit med lav bemanning da folk sluttet. Enda på viss var at sjefen fikk sparken. 10 år etter jeg sluttet. Så ja det finnes mange slemme sjefer. Anonymkode: e1bd9...30c
Anonym bruker Skrevet søndag kl 17:23 #22 Skrevet søndag kl 17:23 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Jeg har vært utsatt for en ulykke og har skader som per nå ikke er forenelig med jobb, derfor er jeg sykemeldt nå. Anonymkode: b6cfd...6e5 Men hvorfor skal da sjefen ønske å ha deg der? Anonymkode: 5136e...f03
Anonym bruker Skrevet søndag kl 17:24 #23 Skrevet søndag kl 17:24 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Jeg sier jo det samme som deg, jo Jeg sa at dette ikke var en dårlig sjef. Han eller hun gjør jo et sjakktrekk som klarer å få HI til å selv søke ny jobb, fremfor å måtte si henne opp. Da er man en god leder, hvis man klarer et sånt stunt. Anonymkode: f3886...224 Å bli syk er ingen oppsigelsesgrunn. I min bransje er folk langtidssyke hele tiden. Anonymkode: e1bd9...30c
Anonym bruker Skrevet søndag kl 17:27 #24 Skrevet søndag kl 17:27 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Å bli syk er ingen oppsigelsesgrunn. I min bransje er folk langtidssyke hele tiden. Anonymkode: e1bd9...30c Igjen, jeg har ikke kritisert noen for å være syke. Les før du skriver til noen. Anonymkode: f3886...224
Anonym bruker Skrevet søndag kl 17:30 #25 Skrevet søndag kl 17:30 Anonym bruker skrev (1 time siden): Å bli sykmeldt i prøvetiden er aldri noen god start på et nytt arbeidsforhold. Det er jo denne perioden du skal vise at du passer til og duger til jobben. Og så er det selvfølgelig sånn at livet skjer. Noen ganger blir man alvorlig syk eller utsatt for en ulykke selv om man er i ny jobb. I slike tilfeller er det best å være så åpen som mulig om hvorfor man ikke kan være i jobb. «Hvis du kan gå på butikken, kan du være i jobb» er en lite reflektert uttalelse av en sjef. Samtidig er det også lite reflektert å si «jeg har en skade som er uforenelig med å være i jobb». Det sier ingenting om din arbeidsevne sett opp mot dine arbeidsoppgaver. Dere kunne kanskje hatt forståelse av å starte dialogen igjen begge to? Hvis du har bestemt deg forbi si opp så er jo saken grei. I oppsigelsestiden har du kunne 14 dagers oppsigelsestid, så du kan komme deg raskt ut av kontrakten hvis du ønsker det. Anonymkode: 1ee28...8c9 Sjefen vet hvorfor og hvordan jeg er skadet, men jeg ville ikke informere om hva her inne, han vet veldig godt at jeg ikke kan være på jobb nå. Men han trenger folk på jobb og tror at det er måten og skremme meg tilbake på virker det som. Anonymkode: b6cfd...6e5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå