Gå til innhold

Operasjon pga slitasje i knær

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen som har erfaring med operasjon av kne/knær pga slitasje? Ser ut til at jeg har veldig stor slitasje særlig i det ene kneet. Menisken er helt gåen. Lurer på hvor lang ventetid det er for operasjon, får man narkose, hvor lang tid tar selve operasjonen, hvor lang tid før man kan begynne å gå på benet, må man bruke krykker og hvor lenge må man være i ro/sykemeldt?

Anonymkode: edb7b...cc5

Fortsetter under...

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Er det noen som har erfaring med operasjon av kne/knær pga slitasje? Ser ut til at jeg har veldig stor slitasje særlig i det ene kneet. Menisken er helt gåen. Lurer på hvor lang ventetid det er for operasjon, får man narkose, hvor lang tid tar selve operasjonen, hvor lang tid før man kan begynne å gå på benet, må man bruke krykker og hvor lenge må man være i ro/sykemeldt?

Og en ting til, hvor kjapt kan man kjøre bil etter en slik operasjon?

Skrevet

Jeg har operert den ene menisken. Hadde slitasje, men det var en akutt hendelse som gjorde at jeg fikk operasjon så fort. Hadde slitt med kneet i et par år, men operasjon var ikke veldig aktuelt før skaden. Da klarte jeg ikke å gå mer enn 5 minutter. Det var litt kinkig som alenemor til en 3-åring. 

Siden bilder ikke kunne vise nøyaktig hvordan skaden var, måtte kirurgen gå inn før han kunne avgjøre hva han skulle gjøre. Det var to muligheter. Ved en "fin" skade, kunne han frisere og trimme menisken og jeg ville ha 6 uker på krykker før opptrening. Ved en stygg skade, måtte han sy og da var det 2-3 dager på krykker så opptrening. 

Heldigvis for meg var det en stygg skade. 6 uker på krykker ville vært vanskelig. Fikk narkose, hadde kikkhulloperasjon og dro hjem samme dag. Begynte hos fysioterapeut etter 3 dager og hadde noen måneder med opptrening og masse hjemmeøvelser. Kjørte bil etter 2 uker, det var clutchbeinet jeg opererte.

Skrevet

Leste ;" operasjon pga slitte klær" 🤣

Anonymkode: c21d6...44c

Skrevet
Anonym bruker skrev (48 minutter siden):

Leste ;" operasjon pga slitte klær" 🤣

Anonymkode: c21d6...44c

🤣🤣

Skrevet
Tekla123 skrev (1 time siden):

Jeg har operert den ene menisken. Hadde slitasje, men det var en akutt hendelse som gjorde at jeg fikk operasjon så fort. Hadde slitt med kneet i et par år, men operasjon var ikke veldig aktuelt før skaden. Da klarte jeg ikke å gå mer enn 5 minutter. Det var litt kinkig som alenemor til en 3-åring. 

Siden bilder ikke kunne vise nøyaktig hvordan skaden var, måtte kirurgen gå inn før han kunne avgjøre hva han skulle gjøre. Det var to muligheter. Ved en "fin" skade, kunne han frisere og trimme menisken og jeg ville ha 6 uker på krykker før opptrening. Ved en stygg skade, måtte han sy og da var det 2-3 dager på krykker så opptrening. 

Heldigvis for meg var det en stygg skade. 6 uker på krykker ville vært vanskelig. Fikk narkose, hadde kikkhulloperasjon og dro hjem samme dag. Begynte hos fysioterapeut etter 3 dager og hadde noen måneder med opptrening og masse hjemmeøvelser. Kjørte bil etter 2 uker, det var clutchbeinet jeg opererte.

Hvorfor ville det ta lenger tid ved en «fin» skade, enn ved en stygg skade?

Annonse

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Hvorfor ville det ta lenger tid ved en «fin» skade, enn ved en stygg skade?

Det må du nesten spørre kirurgen om, begynner å bli noen år siden. 

Er vel sikkert noe med at det gror kjappere når han kunne sy. 

Skrevet

Jeg hadde røket korsbånd og skadet menisk. Korsbånd ble rekonstruert og menisk ble sydd. Krykker i 8 uker og veldig lite belastning i 6 uker. Det var visst på grunn av menisk-skaden jeg ikke skulle belaste. Kjørte bil etter 1 uke, men det har venstrebeinet, og jeg hadde automatgir.

Anonymkode: c7fda...5b1

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Er det bare menisken som skal fikses, eller skal du bytte kneledd?

Anonymkode: 3c0c9...58b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...