Anonym bruker Skrevet lørdag kl 17:26 #1 Skrevet lørdag kl 17:26 Hos oss er dette ett evig spørsmål. Vi hadde 25kr, nå er det 40kr. Ikke noe helt fast, men blir oftere 40kr enn 25. syntes de får for mye for 40kr å lurer på hva andre har. Å dele godis mellom oss voksne og tre barn funker ikke. Blir bare krangling om hvem som spiser mest, og en av barna sluker alt. Fortell hvordan dere gjør det😊 Anonymkode: 0cc52...8c6
Anonym bruker Skrevet lørdag kl 18:12 #2 Skrevet lørdag kl 18:12 De får noe de har lyst på også lager jeg ofte popcorn. Etter middag i dag spiste vi en skål med is og jordbær, vi hadde en sjokoladeplate vi knakk opp så alle fikk en bit hver og jeg poppet popcorn. Noen ganger spør de etter noe spesielt og får det. Jeg kjøper snopet på butikken. Anonymkode: fd938...312
Anonym bruker Skrevet lørdag kl 18:34 #3 Skrevet lørdag kl 18:34 Ingenting. Helg betyr ikke godteri. Anonymkode: 2395e...62b
Anonym bruker Skrevet lørdag kl 18:47 #4 Skrevet lørdag kl 18:47 Vi kjøper inn felles. Barna må lære seg å ikke tømme skåla bare fordi det står frem Anonymkode: dbdbf...0e8
Anonym bruker Skrevet lørdag kl 19:05 #5 Skrevet lørdag kl 19:05 Mine på 11 og 9 år får 15 smågodtbiter hver. Eller noe annet av tilsvarende mengde. Vi tenker ikke på prisen, men mengden. Noe godteri er jo uforholdsmessig dyrt. Anonymkode: 0d39f...238
Optatium Skrevet lørdag kl 19:22 #6 Skrevet lørdag kl 19:22 Enig med den over, mengde, ikke pris. Mine på 7 og 10 får ti biter. De vil stort sett ha smågodt, men av og til får de noe annet og da går det også på mengde.
Anonym bruker Skrevet lørdag kl 19:42 #7 Skrevet lørdag kl 19:42 Mitt barn kjøper gjerne 3 sjokolader ( twix, lion og kvikklunsj) som han har etter middagen, ellers er det popcorn. Prisen på godteri er jo dyrere, så 25 kr er ingenting lenger. Vi holder oss til godteri bare i helgen, og barna kjøper faktisk ikke noe i ukedager. Anonymkode: 742e9...c66
*Miss Marple* Skrevet lørdag kl 20:35 #8 Skrevet lørdag kl 20:35 Vi kjøper inn felles, jeg er minst like glad i smågodt som ungene.
Anonym bruker Skrevet lørdag kl 20:58 #9 Skrevet lørdag kl 20:58 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Hos oss er dette ett evig spørsmål. Vi hadde 25kr, nå er det 40kr. Ikke noe helt fast, men blir oftere 40kr enn 25. syntes de får for mye for 40kr å lurer på hva andre har. Å dele godis mellom oss voksne og tre barn funker ikke. Blir bare krangling om hvem som spiser mest, og en av barna sluker alt. Fortell hvordan dere gjør det😊 Anonymkode: 0cc52...8c6 25 kr? Hva får man kjøpt for 25 kr i dag? En liten melkesjokolade. Jeg ser ikke på hva det koster, men hva barna og vinhar lyst på. Anonymkode: 477f6...d70
Anonym bruker Skrevet lørdag kl 22:01 #10 Skrevet lørdag kl 22:01 Vi kjøper inn til felles en, men har alltid kjøpt smågodt til barna i hver sin pose ved siden av. Dette har de fått siden de var små, og er nå 17 og 19 - de vil fortsatt ha lørdagsgodt 😅 Vi voksne er ikke spesielt glad i godteri, vi har litt brus og chips bare. Anonymkode: 72987...9cf
Anonym bruker Skrevet lørdag kl 22:53 #11 Skrevet lørdag kl 22:53 De plukker seg godteri i smågodthyllen. Men om det er 15-20-25 biter aner jeg ikke, de plukker seg en noenlunde passe pose. Gidder ikke sånn nazi-telling. Jeg er jo der så passer jo på at de ikke tar en halvkilo liksom. Anonymkode: 9633b...f9c
Anonym bruker Skrevet søndag kl 10:53 #12 Skrevet søndag kl 10:53 Anonym bruker skrev (16 timer siden): Vi kjøper inn felles. Barna må lære seg å ikke tømme skåla bare fordi det står frem Anonymkode: dbdbf...0e8 Her også. Det er vi begge vant med hjemmefra også. Har aldri tenkt tanken på at ungene skal få sitt eget godteri. Hvor mye vi kjøper varier etter lyst og humør, for å si det sånn. Anonymkode: 9f42b...c2b
Anonym bruker Skrevet søndag kl 12:40 #13 Skrevet søndag kl 12:40 Hehe, bare jeg som handler inn mye? Her er det potetgull og sjokoladeplater og smågodt i helgene. Kjøper fint en kilo smågodt jeg da. Teller ikke opp antall biter. Har jeg aldri gjort. Ville og gærne som vi er kjøper vi innimellom godis i uka og Anonymkode: 59015...677
Anonym bruker Skrevet søndag kl 13:06 #14 Skrevet søndag kl 13:06 Anonym bruker skrev (23 minutter siden): Hehe, bare jeg som handler inn mye? Her er det potetgull og sjokoladeplater og smågodt i helgene. Kjøper fint en kilo smågodt jeg da. Teller ikke opp antall biter. Har jeg aldri gjort. Ville og gærne som vi er kjøper vi innimellom godis i uka og Anonymkode: 59015...677 1 kg smågodt?! Det er jo sykt mye. 10 biter er omtrent 60 gram, som er 2-300 kalorier. Da kan du jo regne på kaloriinntaket selv på deres godteribruk!! Anonymkode: 0d39f...238
Anonym bruker Skrevet søndag kl 13:08 #15 Skrevet søndag kl 13:08 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): 1 kg smågodt?! Det er jo sykt mye. 10 biter er omtrent 60 gram, som er 2-300 kalorier. Da kan du jo regne på kaloriinntaket selv på deres godteribruk!! Anonymkode: 0d39f...238 Hvorfor i all verden skal jeg regne på det? Jeg vet jo at smågodt har latterlig mye kalorier, men i min hustand er det bare jeg som veier litt for mye så trenger nok ikke regne på noe som helst Anonymkode: 59015...677
Anonym bruker Skrevet søndag kl 20:36 #16 Skrevet søndag kl 20:36 Anonym bruker skrev (7 timer siden): 1 kg smågodt?! Det er jo sykt mye. 10 biter er omtrent 60 gram, som er 2-300 kalorier. Da kan du jo regne på kaloriinntaket selv på deres godteribruk!! Anonymkode: 0d39f...238 Å sitte å regne ut kaloriinnholdet i ting barn spiser, DET er sykt! Anonymkode: aaabe...a23
Anonym bruker Skrevet søndag kl 21:41 #17 Skrevet søndag kl 21:41 Anonym bruker skrev (1 time siden): Å sitte å regne ut kaloriinnholdet i ting barn spiser, DET er sykt! Anonymkode: aaabe...a23 Helt uenig i at det er sykt. Jeg FORTELLER selvsagt ikke barna om dette, men at de voksne har et bevisst forhold til hva barna putter i seg er rett og slett ansvarlig oppførsel. 15-20 % av barn og unge i Norge har overvekt! Anonymkode: 0d39f...238
Anonym bruker Skrevet søndag kl 23:36 #18 Skrevet søndag kl 23:36 25 kroner? Det får du jo ikke en liten sjokolade for en gang. Her drar vi å handler med ungene så betaler vi det de har lyst på. Som regel en pose potetgull og en pose smågodt til dem hver. Anonymkode: e6555...215
Anonym bruker Skrevet i går, 04:03 #19 Skrevet i går, 04:03 Anonym bruker skrev (6 timer siden): Helt uenig i at det er sykt. Jeg FORTELLER selvsagt ikke barna om dette, men at de voksne har et bevisst forhold til hva barna putter i seg er rett og slett ansvarlig oppførsel. 15-20 % av barn og unge i Norge har overvekt! Anonymkode: 0d39f...238 Man kan godt ha et bevisst forhold til kost uten å telle en eneste kalori. Det er ingen som blir overvektig av lørdagsgodteri, det er kostholdet i hverdagen som teller. Anonymkode: aaabe...a23
Anonym bruker Skrevet 21 timer siden #20 Skrevet 21 timer siden 25 kroner? 10 biter smågodt?? Dette MÅ være tull!! Om man har et kosthold som tilsvarer Statens ernæringsråd, og spiser godter og drikker brus kun i helg, kan man faktisk unne seg veldig mye mer (noe jeg faktisk tror de aller fleste gjør i det virkelige liv). Årsaken til overvektsproblematikken er mangelfull kunnskap om "hushold" og kosthold blant dagens voksengenerasjon. Jeg leser ofte her inne om de som lager "mat fra bunnen" og tror Sopps spagetti og kjøttdeig er mat fra bunnen. Hel- og halvfabrikata, drikke med sukker eller sukkererstatning, kjøpbrød, kaker av Toroposer, og ikke minst: altfor mye frukt og yoghurt, er faktisk en viktig årsak til problemene vi ser i dag. Og selvsagt mangel på fysisk aktivitet! Naturlig fysisk aktivitet - ikke disse kunstige fritidsaktivitetene som barn i dag er opptatt med. Istedet for å være ute, leke, løpe og klatre hele ettermiddagen, hver dag hele året! 25 kroner? Hva får man for det egentlig?? Anonymkode: 9e93a...f98
Anonym bruker Skrevet 21 timer siden #21 Skrevet 21 timer siden Anonym bruker skrev (6 minutter siden): 25 kroner? 10 biter smågodt?? Dette MÅ være tull!! Om man har et kosthold som tilsvarer Statens ernæringsråd, og spiser godter og drikker brus kun i helg, kan man faktisk unne seg veldig mye mer (noe jeg faktisk tror de aller fleste gjør i det virkelige liv). Årsaken til overvektsproblematikken er mangelfull kunnskap om "hushold" og kosthold blant dagens voksengenerasjon. Jeg leser ofte her inne om de som lager "mat fra bunnen" og tror Sopps spagetti og kjøttdeig er mat fra bunnen. Hel- og halvfabrikata, drikke med sukker eller sukkererstatning, kjøpbrød, kaker av Toroposer, og ikke minst: altfor mye frukt og yoghurt, er faktisk en viktig årsak til problemene vi ser i dag. Og selvsagt mangel på fysisk aktivitet! Naturlig fysisk aktivitet - ikke disse kunstige fritidsaktivitetene som barn i dag er opptatt med. Istedet for å være ute, leke, løpe og klatre hele ettermiddagen, hver dag hele året! 25 kroner? Hva får man for det egentlig?? Anonymkode: 9e93a...f98 Hvorfor er ikke spagetti og kjøttdeig mat fra bunnen av? Må man slakte kua og gro kornet selv? Anonymkode: 3fd2a...00c
Anonym bruker Skrevet 21 timer siden #22 Skrevet 21 timer siden Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Hvorfor er ikke spagetti og kjøttdeig mat fra bunnen av? Må man slakte kua og gro kornet selv? Anonymkode: 3fd2a...00c Herregud….ikke lek dum!! Anonymkode: 9633b...f9c
Anonym bruker Skrevet 21 timer siden #23 Skrevet 21 timer siden Anonym bruker skrev (5 minutter siden): Herregud….ikke lek dum!! Anonymkode: 9633b...f9c Forklar heller. Anonymkode: 3fd2a...00c
Anonym bruker Skrevet 21 timer siden #24 Skrevet 21 timer siden Anonym bruker skrev (15 minutter siden): Forklar heller. Anonymkode: 3fd2a...00c Mat fra bunnen er måltid laget av "ordentlige" råvarer: potet, gulrøtter osv fra grønnsaksavdelinga. F eks kjøttstykker og lapskaus, kraft kokt på knoke, grønnsaker kuttet og kokt etterhvert. Kjøtt og fisk, enten fra slakt, eller å fiske selv, for så å f eks male opp til kjøttdeig og fiskefarse, og så lage fiskekaker eller kjøttkaker. Kjøpe hele kjøttstykker til stek, koteletter eller grytekjøtt. Vi bor i nord, så alt av fisk er selvfisket og fersk. Vi kjøper slakt av lam og gris, og parterer selv. Spagetti og kjøttdeig er produsert av en fabrikk, altså halvfabrikata. Dvs sopp spagetti er helfabrikata, skal kun koke. Kjøttdeig du kjøper i butikk er tilsatt mye salt og vann i noen tilfeller. Anonymkode: 9e93a...f98
Anonym bruker Skrevet 17 timer siden #25 Skrevet 17 timer siden Anonym bruker skrev (3 timer siden): Mat fra bunnen er måltid laget av "ordentlige" råvarer: potet, gulrøtter osv fra grønnsaksavdelinga. F eks kjøttstykker og lapskaus, kraft kokt på knoke, grønnsaker kuttet og kokt etterhvert. Kjøtt og fisk, enten fra slakt, eller å fiske selv, for så å f eks male opp til kjøttdeig og fiskefarse, og så lage fiskekaker eller kjøttkaker. Kjøpe hele kjøttstykker til stek, koteletter eller grytekjøtt. Vi bor i nord, så alt av fisk er selvfisket og fersk. Vi kjøper slakt av lam og gris, og parterer selv. Spagetti og kjøttdeig er produsert av en fabrikk, altså halvfabrikata. Dvs sopp spagetti er helfabrikata, skal kun koke. Kjøttdeig du kjøper i butikk er tilsatt mye salt og vann i noen tilfeller. Anonymkode: 9e93a...f98 Man kan absolutt si at man lager mat fra bunnen selv om man kjøper kjøttdeigen, altså 🤪 Anonymkode: aaabe...a23
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå