Gå til innhold

Work life balance?

Anbefalte innlegg

Jeg fikk meg nylig ny jobb. De poengterte på intervjuet at de har en work life balance. Jeg ser allikevel nærmeste leder tilgjengelig når han har ferie og sender meg e -poster når jeg har fri. Jeg ser også kolleger besvare e-poster når de er syke og at de leverer litt til tross for at de har innvilget ferie. Jeg hadde feriedag i dag, men jeg har forstått at jeg helst skulle ha deltatt i en møte digitalt dersom det var mulig.

Jeg må si jeg misliker denne kulturen. Er dette normalt?

Anonymkode: 2b659...c36

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144454049-work-life-balance/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er vel litt forskjellig. Hos oss (statlig virksomhet) er det ingen som forventer at noen skal delta på møter når man har fri. Det hender nok at folk gjør det, men da er det helt frivillig, uten noen undeforstått forventning. Jeg er nok en av dem som kan finne på å besvare eposter om jeg klarer det når jeg er syk, eller når jeg har fri. Men ikke fordi noen forventer at jeg skal det. Mest fordi jeg syns det er like greit å ta unna enkle ting, siden ingen andre gjør jobben min når jeg er vekke. Passer veldig på å ikke sende meldinger og eposter til folk på kveldstid osv, jeg vet hvor stressende det kan være å få slikt. Og har ikke varsel på epost osv utenom arbeidstid, så må selv oppsøke det aktivt.

Så ja, har full mulighet til å logge helt av på fritid om jeg ønsker det, uten at andre reagerer på det, og det er ledere og andre veldig flinke til å kommunisere også, og også gjøre selv dersom de har behov.

I tillegg har vi to timer betalt trening i arbeidstid som er bare helt fantastisk, og vi blir sterkt oppfordret til å bruke det. Dvs ingen sier noe på at jeg logger av en times tid midt på dagen for å løpe en tur. 

Man merker det fort om det ligger en slags forventning om å delta selv om om man har fri, og det er alt annet enn work life balance. Man skal ikke måtte ha dårlig samvittighet for å ta fri!

Anonymkode: ba712...051

På min jobb er det litt sånn, men til gjengjeld så kan jeg ta fri midt på dagen om jeg vil. Noen velger å jobbe få timer til dagen, men være tilgjengelig på mail i ferier og slikt. Andre skiller klart på jobb og fritid. 

Anonymkode: 3d1a9...a98

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...