Gå til innhold

Barnefordeling, bidrag og klær

Anbefalte innlegg

Barna skal være 70% hos meg og 30% hos far. Han betaler noe bidrag, men ikke det NAV reg er ut. Dette skal vi løse. 

Er det meningen far skal holde klær til de få dagene de er der, mest lettvint at de har klær der også, eller skal mor kjøpe alt av klær og sende med? Han betaler jo bare bidrag for tiden de er hos meg, tiden hos ham skal vel han dekke eller?

Slitsomt når far stadig "bestiller" klær, X trenger bukser, Y trenger t skjorter osv. Er det ikke meningen han skal kjøpe noe klær "selv"? Jeg må da kjøpe inn og levere til ham. For at han skal ha liggende der...

Anonymkode: ed95a...99f

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144454041-barnefordeling-bidrag-og-kl%C3%A6r/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Rent juridisk er det slik at den som har hovedomsorgen og mottar bidrag, også er pliktig til å holde barnet med alt av klær og utstyr.

Mer praktisk er det nok uvanlig at ikke samværsforelder kjøper noe som primært ligger i det hjemmet.

Anonymkode: 1e914...829

I utgangspunktet skal bidrag dekke klær og vanlig utstyr og dette skal sendes med på samvær. Far kan selvfølgelig velge å kjøpe klær til å ha hos seg, men må ikke. Hvis far krever spesielle klær, som f.eks bunad eller spesielle merker, må han kjøpe det selv. 

Klær er barnets, så når far betaler bidrag som bl.a går til klær, har han også "rett på" at barnet får bruke de samme klærne hos han, sånn juridisk sett.

Det er ofte lurt å sende en melding til far før barnet skal hjem fra samvær om å huske klær og utstyr. Av erfaring gir det færre irritasjonsmoment og konflikter, enn å absolutt "skal la far ta ansvar selv". 

Svelge kameler og ikke være beinhard på prinsipper er viktige egenskaper fremover.

Anonymkode: b7e2b...9e7

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

I utgangspunktet skal bidrag dekke klær og vanlig utstyr og dette skal sendes med på samvær. Far kan selvfølgelig velge å kjøpe klær til å ha hos seg, men må ikke. Hvis far krever spesielle klær, som f.eks bunad eller spesielle merker, må han kjøpe det selv. 

Klær er barnets, så når far betaler bidrag som bl.a går til klær, har han også "rett på" at barnet får bruke de samme klærne hos han, sånn juridisk sett.

Det er ofte lurt å sende en melding til far før barnet skal hjem fra samvær om å huske klær og utstyr. Av erfaring gir det færre irritasjonsmoment og konflikter, enn å absolutt "skal la far ta ansvar selv". 

Svelge kameler og ikke være beinhard på prinsipper er viktige egenskaper fremover.

Det forutsetter da at far betaler det han skal i bidrag. Foreldrene kan fint gjøre andre avtaler. Hvis far betaler mindre i bidrag enn det nav beregner er det også naturlig at han kjøper mer klær og utstyr.

Anonymkode: bc730...5bb

Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Svelge kameler er stort sett det jeg gjorde hele tiden før det ble slutt også, men håpte det kunne bli færre kameler når vi ikke er sammen mer. Så om far hadde hatt de 50% og da betalt mindre bidrag (de har fast bosted hos meg, ikke delt), så ville jeg jo få mye mindre penger hver mnd, men likevel måtte kjøpe like mye klær. Det må da være meningen at far skal dekke kostnader når de er hos ham? 

Uff, dette fikk meg til å tenke på min egen barndom og en spesiell opplevelse som har klistret seg fast. Jeg bodde hos mamma og var hos pappa annenhver helg og litt i ferier. Pappa hadde giftet seg på nytt med en som hadde tre barn som var noen år yngre enn meg, og han betalte bidrag til mamma for meg. 

Dette var en sommerferie da jeg var 10-11 år og vi skulle gå litt rundt der vi hadde reist til. Mine nye stesøsken ville ha is, så vi stilte oss opp foran en isbod og alle la etter tur inn sin bestilling på type is. Da jeg hadde fått min, sa pappa til meg at min is kostet 15 kr, og holdt fram hånden mot meg. Jeg skjønte ingenting, og han sa at jeg måtte betale ham tilbake de 15 kronene isen kostet fordi han visste at mamma hadde sendt med meg litt lommepenger, og de kom fra bidrag han hadde betalt. Han kunne jo ikke betale dobbelt opp for meg, som han sa. Takk og pris oppfattet min stemor da hva som skjedde og brøt inn med en sint kommentar mot min far at de selvfølgelig spanderte is på meg, og prøvde å dekke over med at pappa bare tullet, men jeg vet at han mente det, og følte meg deretter som en økonomisk byrde og turde aldri å be om noe igjen. 

Jeg synes du skal snakke med eksen din, og om ikke annet, så i hvert fall forsikre deg om at han ikke sier noe til barna deres om at han mener at han ikke skal betale noe for dem. Og ellers tenker jeg at det er helt rimelig at far dekker litt han også, og i hvert fall ting han ønsker at skal være hos ham.

Anonymkode: 4d18c...50f

Annonse

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Svelge kameler er stort sett det jeg gjorde hele tiden før det ble slutt også, men håpte det kunne bli færre kameler når vi ikke er sammen mer. Så om far hadde hatt de 50% og da betalt mindre bidrag (de har fast bosted hos meg, ikke delt), så ville jeg jo få mye mindre penger hver mnd, men likevel måtte kjøpe like mye klær. Det må da være meningen at far skal dekke kostnader når de er hos ham? 

I følge regelverket skal far betale bidrag som skal dekke klær o.l. Det han skal dekke er kost, losji og hygiene når de er hos han. Så han må betale sjampo, tannbørste og mat, men ikke klær.

Klærne skal følge barna da, så det de tar med seg til han skal de også ta med seg tilbake.

Mange samværsforeldre velger å kjøpe noen klær så barna får mindre å dra med seg, og også for at de skal slippe litt å "bo i en koffert" og følelsen av å dra på ferie når de skal dit. Samværsforelderen ønsket at barna skal se på også deres hus som et hjem.

Men du kan ikke kreve det. Det du kan kreve er bidrag, ta det via nav.

Anonymkode: 12b7e...a9e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...