Gå til innhold

Transrettigheter

Anbefalte innlegg

For å ikke spore av 1. mai tråden så spør jeg her. Jeg ser at den ene parolen er transrettigheter og undrer på hva som ligger i det? På hvilken måte trenger/ønsker transpersoner mer?

Dette er ikke en hetsetråd, jeg respekterer folks legning fullt ut, så jeg håper på saklige svar. 

Anonymkode: e2d2d...654

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144454036-transrettigheter/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Etter hva jeg har skjønt ønsker de de samme rettighetene som blant annet gravide har.

Dersom en gravid søker på en jobb kan hun ikke bli diskriminert siden hun er gravid, hun kan heller ikke bli fratatt ansvarsområder og lignende.

En transperson ønsker de samme rettighetene 

Anonymkode: 0a278...848

Østerdølen skrev (1 time siden):

Nei, de vil blant annet sikre retten til å ikke bli diskriminert og forskjellsbehandlet, de ønsker ingen særrettigheter.

De vil også ha rettigheter til kjønnsbekreftende behandling om de ønsker dette. 

Anonym bruker skrev (59 minutter siden):

Etter hva jeg har skjønt ønsker de de samme rettighetene som blant annet gravide har.

Dersom en gravid søker på en jobb kan hun ikke bli diskriminert siden hun er gravid, hun kan heller ikke bli fratatt ansvarsområder og lignende.

Jeg er ikke hi, men det dere nevner her er jo allerede nedfelt i lovverket. Man kan ikke diskrimineres pga religion, etnisitet eller legning. Kjønnsbekreftende behandling er det jo også mange som får.

Trans har ikke noe med legning å gjøre. 

Rettighetsønskene går mye på det å få medisinsk behandling. Enkelte er opptatt av å endre pronomener som benyttes, rettigheter til deltakelse i idrett og annen kjønnsdelt konkurranse. 

Anonymkode: ff6b0...ad8

Annonse

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Jeg skjønner ikke at de ikke ser selv at det ville ikke på noen måte vært rettferdig konkuranse.

Anonymkode: 7a91b...492

Inntrykket mitt er at mange ser det. Men andre skriker høyest.

Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Rettighetsønskene går mye på det å få medisinsk behandling. Enkelte er opptatt av å endre pronomener som benyttes, rettigheter til deltakelse i idrett og annen kjønnsdelt konkurranse. 

Dette har da virkelig ingenting med 1.mai og arbeidernes dag å gjøre

Anonymkode: c55db...633

Anonym bruker skrev (7 timer siden):

De får da medisinsk behandling?

Annonse

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

De får da medisinsk behandling?

Du, det er virkelig ikke min agenda å argumentere for transrettigheter. Jeg svarte TS på hvilke ting som typisk nevnes av de som gjør det. 

Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Du, det er virkelig ikke min agenda å argumentere for transrettigheter. Jeg svarte TS på hvilke ting som typisk nevnes av de som gjør det. 

Det var bare et spørmål, ingen grunn til å gå rett i forsvar. Bare lurte på hva slags medisinsk behandling de ikke får.

Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Jeg skjønner ikke at de ikke ser selv at det ville ikke på noen måte vært rettferdig konkuranse.

Ja, helt utrolig at det går an.  Aksept, hjelp og rettigheter i hverdagen er en ting, men noe må man bare innse at "er sånn", også i hverdagen av og til også.  Det må alle andre som ikke er helt som alle andre.  Det mange som av ikke kan gjøre det de fleste andre kan gjøre.  Det må man bare akseptere.  En rullestolbruker kan (og vil selvfølgelig) ikke at ingen andre skal få løpe 100-meter fordi han ikke kan gjøre.  Og viss de skal få lov, må han få bruke bil viss ikke er det urettferdig....

Anonymkode: 521d6...601

Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Det var bare et spørmål, ingen grunn til å gå rett i forsvar. Bare lurte på hva slags medisinsk behandling de ikke får.

Det er svært lang ventetid hos nasjonal behandlingstjeneste på Riksen. Mange får avslag på de ønskene de har til behandling. Mange oppfatter dette som diskriminering. Det har også vært debatt knyttet til kravet om sterilisering ved enkelte inngrep, som jeg tror er fjernet nå. 

Det er debatt om behandling av mindreårige, pubertetsutsettelser m.m. Tidvis ganske steile fronter.

Anonym bruker skrev (11 timer siden):

For å ikke spore av 1. mai tråden så spør jeg her. Jeg ser at den ene parolen er transrettigheter og undrer på hva som ligger i det? På hvilken måte trenger/ønsker transpersoner mer?

Dette er ikke en hetsetråd, jeg respekterer folks legning fullt ut, så jeg håper på saklige svar. 

De gjør det for å virke interessante. Men det de gjør er å irritere folk. 

Anonymkode: 84ae8...be8

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Dette har da virkelig ingenting med 1.mai og arbeidernes dag å gjøre

Anonymkode: c55db...633

Hvis de føler seg diskriminert i arbeidslivet så har det jo det. Ingen skal diskrimineres, uansett, så det kunne jeg gått bak en parole om. Men ellers føler jeg at de sparker inn en del åpne dører. 

Også kan man ikke forvente at for eksempel idrett skal tilrettelegges dem. Har du vært mann kan du ikke konkurrere i kvinneklasser, på lik linje med mange med funksjonsnedsettelser. Alt er ikke for alle. 

Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Hvis de føler seg diskriminert i arbeidslivet så har det jo det. Ingen skal diskrimineres, uansett, så det kunne jeg gått bak en parole om. Men ellers føler jeg at de sparker inn en del åpne dører. 

Også kan man ikke forvente at for eksempel idrett skal tilrettelegges dem. Har du vært mann kan du ikke konkurrere i kvinneklasser, på lik linje med mange med funksjonsnedsettelser. Alt er ikke for alle. 

I tillegg så er ikke det å drive med idrett en folkerett heller...

Anonym bruker skrev (15 timer siden):

Det er jo helt idiotisk. Helt bak mål. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...