Gå til innhold

Barn og trafikk

Anbefalte innlegg

Skrevet

Bor en gate uten gjennomgangstrafikk. Hastigheten er satt til 30 km i timen og det er fartsdumper. En ny familie flyttet inn i gata for to måneder siden. Etter dette har vi naboer fått flere henvendelser om å redusere hastighet når vi kjører bil. Foreldrene begrunner dette i at barna skal få sykle rundt i gata. Det er gangveier over alt i nabolaget og lekeplass rett ved siden av der de bor. I dag fortalte en nabo at han hadde fått en sms med beskjed om å senke farten. Dette er en eldre mann som er veldig ordentlig og omtenksom. Han var fortvilet og fortalte at han selv hadde lagt merke til egen hastighet, han kjørte i 12 km i timen. Hva gjør vi? Har de rett til å kreve at barna skal leke i gata, mens vi nesten ikke skal tørre å kjøre på butikken? 

Anonymkode: a598c...ad0

Fortsetter under...

Skrevet

Nei, de har selvsagt ingen rett til å kreve at ungene skal leke i gata. Uff, her er det bare å glede seg fremover. Det kommer garantert til å bli trøbbel med den familien.

Anonymkode: 0547b...324

Skrevet

Sånne folk må bare slås ned på med en eneste gang. Svar at dette er en bilvei, dere forholder dere til gjeldende trafikkregler, og hvis barna deres skal leke i gata så er det på egen risiko og foreldrene bør følge nøye med.

Anonymkode: ea4b1...d46

Skrevet

Laget et standard svar som ble brukt hver gang, gjerne av alle.

"På bilveien forholder vi oss til trafikkreglene, om barna er for små til å forstå dem må de sykle, under oppsyn, på gang og sykkelsti."

Anonymkode: 709b8...e41

Skrevet

Dette er sannsynligvis foreldre som synes det er helt greit at ungene flyr i andres hager og leker og ødelegger også, de tror deres barn er midtpunktet i verden og kan ta seg til rette overalt. Slå ned på det med en gang. Bilvei er bilvei, de kan leke på lekeplasser, fortau og i sin egen hage. 

Anonymkode: 8c2d6...576

Skrevet

Jeg syns ofte bilene utenfor her kjører veldig fort! Men de er nok innafor fartsgrensen. Og han er gammel. Han syns nok det virker veldig fort. Vær bare glad for at han prøver å få ned farten pga.barnet deres. Tenk å klage over DET. 

Anonymkode: fc21a...1d0

Annonse

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Jeg syns ofte bilene utenfor her kjører veldig fort! Men de er nok innafor fartsgrensen. Og han er gammel. Han syns nok det virker veldig fort. Vær bare glad for at han prøver å få ned farten pga.barnet deres. Tenk å klage over DET. 

Anonymkode: fc21a...1d0

Jeg tror at du må lese hi en gang til 

Anonymkode: 2824e...5ae

Skrevet

Slike mennesker gidder jeg ikke å forholde meg til. Bilvei er til å kjøre på, og så kjører man selvsagt etter forholdene og holder fartsgensen, men en småbarnsfamilie kan ikke holde hele gata som "gissel" fordi de mener at alle skal ta hensyn til barna deres

Anonymkode: e0318...acd

Skrevet

Takk for svar. Skal manne meg opp til å svare neste gang. Bare ser for meg når vinteren kommer og de skal ake…..

Anonymkode: a598c...ad0

Skrevet

Dette er en sånn rar greie, for det høres på en måte helt opplagt ut når du sier det, men på den annen side husker jeg jo at barn lekte i gatene hele tiden da jeg var liten. Slo ball og sånt. Politi og røver på sykkel. Kom det en bil flyttet vi oss, men neppe så veldig fort, så de måtte jo stoppe innimellom. Så jeg skjønner på en måte naboen din også, som sikkert tenkte at når de flyttet til et rolig boligstrøk ville det bli som da de vokste opp selv på 90-tallet.

Anonymkode: ece8c...849

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...