Gå til innhold

Bør man avvikle 1. mai som fridag?

Anbefalte innlegg

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Det har nok med utviklingen av samfunnet. Personlig tenker jeg den kan skifte navn til «rettighetensdag» eller noe i den duren. Dagen handler mer om rettigheter vi i samfunnet mener må få mer oppmerksomhet osv. Som f.eks. fokus på kvinnehelse.

Dagen bør få være som den er i dag, men kanskje belyse at det er ikke bare arbeidsrettigheter det blir satt fokus på, men mange forskjellige politiske ytringer. 

Anonymkode: a0cfb...ee5

Så du vil at dette skal bli en  «demonstrasjonsdag»? Da er jeg enig med de som sier at vi fjerne den som fri- og høytidsdag!

Anonymkode: 1504d...a58

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Så du vil at dette skal bli en  «demonstrasjonsdag»? Da er jeg enig med de som sier at vi fjerne den som fri- og høytidsdag!

Nei, jeg ønsker ikke at det skal bli en demonstrasjonsdag. Slik Støre(? Tror det var han som talte) ble overdøvet av demonstranter syntes jeg ble feil. Men å ha en dag der en kan belyse og sette fokus på områder i samfunnet en ønsker å bedre, det er mer i retningen av det jeg personlig ønsker av en slik dag. 

Skrevet

Jeg vil ha færre faste røde dager, og flere flyttbare feriedager, spesielt for oss barneforeldre.

Men vi kan begynne med å avvikle de kristne røde dagene. Først Kristi Hinmelfarts og pinse. Deretter påske. Akkurat helligdagene i jula og 1. nyttårsdag kan vi godt ta vare på.  Men jeg tror mange synes det er greit å ta «påske» en annen uke i mars eller april en akkurat de datoene påsken faller på, mens 24. og 25. desember er datoer som betyr mer for folk.

1. mai synes jeg også er utdatert, selv om jeg er ansatt i en fagforening. På de fleste arbeiderlagene later det bare å møte opp folk på 70+. Samfunnet er annerledes nå. Mer digitalt.

Og nå min mest upopulære mening: 17. mai kan også godt avvikles. Jeg synes en nasjonaldag bør være mye mer subtil og ydmyk i stilen, og ikke prangende og glorete og nasjonalistisk som 17. mai har blitt. Liker måten finnene gjør det på: de sitter hjemme og tenner et hvitt og blått lys.

Men nordmenn skal gå i bunad til 50 000, drikke champagne fra kl 8 om morgenen, holde kleine taler og barnefamilier har masse «obligatoriske» greier. 

Barnetog er jo gøy, og lærerne kommanderes ofte til å være med på det uansett. Så da kunne det vært en vanlig «skoledag» men møte opp i finklær og gå i tog om de ville gjort noe lignende som nå. 

Anonymkode: f09e5...da4

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Vidkun Quisling mener du?

Hvordan kom du da frem til det?

Jeg skulle så gjerne sett litt nærmere på hvordan den hjernen din fungerer, der er det mye rart på gang, tror jeg. 

Anonymkode: 2dc84...197

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Jeg vil ha færre faste røde dager, og flere flyttbare feriedager, spesielt for oss barneforeldre.

Men vi kan begynne med å avvikle de kristne røde dagene. Først Kristi Hinmelfarts og pinse. Deretter påske. Akkurat helligdagene i jula og 1. nyttårsdag kan vi godt ta vare på.  Men jeg tror mange synes det er greit å ta «påske» en annen uke i mars eller april en akkurat de datoene påsken faller på, mens 24. og 25. desember er datoer som betyr mer for folk.

1. mai synes jeg også er utdatert, selv om jeg er ansatt i en fagforening. På de fleste arbeiderlagene later det bare å møte opp folk på 70+. Samfunnet er annerledes nå. Mer digitalt.

Og nå min mest upopulære mening: 17. mai kan også godt avvikles. Jeg synes en nasjonaldag bør være mye mer subtil og ydmyk i stilen, og ikke prangende og glorete og nasjonalistisk som 17. mai har blitt. Liker måten finnene gjør det på: de sitter hjemme og tenner et hvitt og blått lys.

Men nordmenn skal gå i bunad til 50 000, drikke champagne fra kl 8 om morgenen, holde kleine taler og barnefamilier har masse «obligatoriske» greier. 

Barnetog er jo gøy, og lærerne kommanderes ofte til å være med på det uansett. Så da kunne det vært en vanlig «skoledag» men møte opp i finklær og gå i tog om de ville gjort noe lignende som nå. 

For et skrekkscenario!!!

Skrevet
Anonym bruker skrev (45 minutter siden):

Hvordan kom du da frem til det?

Jeg skulle så gjerne sett litt nærmere på hvordan den hjernen din fungerer, der er det mye rart på gang, tror jeg. 

Det var Vidkun Quisling som innførte 1 mai som fridag jakt arbeidets dagen, så ikke rart jeg spør om det når den jeg siterer skriver: 

-1. mai er en viktig rød dag, den hører med historien vår. En svært viktig del av historien.-

Skrevet
Anonym bruker skrev (44 minutter siden):

For et skrekkscenario!!!

Helt enig! Tror svært mange er glad for at vi har noen faste fritidager hvor nesten alle har fri samtidig 

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Det var Vidkun Quisling som innførte 1 mai som fridag jakt arbeidets dagen, så ikke rart jeg spør om det når den jeg siterer skriver: 

-1. mai er en viktig rød dag, den hører med historien vår. En svært viktig del av historien.-

*Kalt arbeidets dag, skulle det stå

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Som fridag, men som "Arbeidets dag", ikke "Arbeidernes dag". Det var et forsøk på å frarøve arbeiderbevegelsen denne dagen. Første mai var en viktig dag for arbeiderbevegelsen lenge før dette. 

Her kan du lese om historien: https://snl.no/1._mai

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

En seriemorder kan også gjøre fine ting. De kan til og med ha reddet noen liv. Bare fordi en person på generelt grunnlag er en fæl person, betyr ikke at de ikka har gjort noe godt noensinne. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Arbeiderbevegelsen markerte 1. mai for første gang i 1890. At nazismen forsøkte å gjøre den til sin i noen forferdelige krigsår gjør ikke at de eier den. Så ja, det er en svært viktig del av historien, inkludert nazistenes misbruk av den. 

Skrevet
Spurvugla skrev (47 minutter siden):

Som fridag, men som "Arbeidets dag", ikke "Arbeidernes dag". Det var et forsøk på å frarøve arbeiderbevegelsen denne dagen. Første mai var en viktig dag for arbeiderbevegelsen lenge før dette. 

Her kan du lese om historien: https://snl.no/1._mai

Men det var ikke en fridag og det er det personen jeg siterete skrev var svært viktig del av historien:

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Men det var ikke en fridag og det er det personen jeg siterete skrev var svært viktig del av historien:

Første mai var allerede en viktig merkedag i historien da Quisling tok makten. 

Skrevet
Spurvugla skrev (51 minutter siden):

Første mai var allerede en viktig merkedag i historien da Quisling tok makten. 

Men ikke en rød dag

Skrevet
3 hours ago, Anonym bruker said:

Om noe så burde både nasjonaldagen og Norge bli enda mer nasjonalistisk, er jo knapt så man tør heise det norske flagget så man ikke skal krenke noen

Anonymkode: c7cf6...616

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Rød eller ikke så er den en viktig dag, også utenfor Norges grenser. Du klarer ikke å få vridd det til at folk som støtter 1. mai sin filosofi er nazister selv om det var dem som gjorde den ‘rød’. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (26 minutter siden):

Rød eller ikke så er den en viktig dag, også utenfor Norges grenser. Du klarer ikke å få vridd det til at folk som støtter 1. mai sin filosofi er nazister selv om det var dem som gjorde den ‘rød’. 

Det har jeg aldri prøvd på heller?

Du ser jo ikke hva den jeg siterte skrev

Skrevet
Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Det har jeg aldri prøvd på heller?

Du ser jo ikke hva den jeg siterte skrev

Jo, det ser jeg. Hn skrev at det er en viktig historisk dag. At du prøver å vri det til at det er Quisling som innførte 1. mai er i beste fall latterlig. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (56 minutter siden):

Jo, det ser jeg. Hn skrev at det er en viktig historisk dag. At du prøver å vri det til at det er Quisling som innførte 1. mai er i beste fall latterlig. 

Du kan da ikke benekte at det var Quisling som innførte 1 mai som en rød dag i Norge?

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Du kan da ikke benekte at det var Quisling som innførte 1 mai som en rød dag i Norge?

Det er det ingen som har benektet. Det var ikke det den du siterte skrev, hn skrev at det var en viktig historisk dag. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (23 timer siden):

Om noe så burde både nasjonaldagen og Norge bli enda mer nasjonalistisk, er jo knapt så man tør heise det norske flagget så man ikke skal krenke noen

Anonymkode: c7cf6...616

Enig. Skremmende å se at noen vil avvikle  det meste av norske verdier. Håper i grunn ikke vedkommende er norsk, for så naiv er det ikke lov å være..

Anonymkode: adf6c...0c2

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 2.5.2025 den 17.53):

17. mai kan også godt avvikles. Jeg synes en nasjonaldag bør være mye mer subtil og ydmyk i stilen, og ikke prangende og glorete og nasjonalistisk som 17. mai har blitt. Liker måten finnene gjør det på: de sitter hjemme og tenner et hvitt og blått lys.

Nå er vel norges nasjonaldag og feiringen av den bare barnematen ifht ulike «feiringer» som foregår i enkelte andre land; bli spikret opp på kors, piske seg selv osv..men for all del, vi kan jo bare avvikle all norsk kultur og tradisjoner for det er jo ikke så viktig. Si meg, er du etnisk norsk?

Skrevet
Anonym bruker skrev (16 minutter siden):

Nå er vel norges nasjonaldag og feiringen av den bare barnematen ifht ulike «feiringer» som foregår i enkelte andre land; bli spikret opp på kors, piske seg selv osv..men for all del, vi kan jo bare avvikle all norsk kultur og tradisjoner for det er jo ikke så viktig. Si meg, er du etnisk norsk?

Garantert etnisk norsk (ingen innvandrer til Norge ville funnet på å si noe så dumt som at den norske nasjonaldagen bør avvikles) og laaangt utpå venstresiden. Når hun ser de norske flaggene på 17. mai får hun vondt i følelsene sine, for er det ikke noe… nasjonalistisk og… skummelt og… UNDERTRYKKENDE med disse flaggene og barnetogene og feiringen av Norge og alle som bor der? Samtidig er det såååååå spennende og rørende med andre lands kulturuttrykk og feiring av dere nasjoner og folk ♥️♥️♥️♥️ 

Anonymkode: cccd9...b19

Skrevet
Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Garantert etnisk norsk (ingen innvandrer til Norge ville funnet på å si noe så dumt som at den norske nasjonaldagen bør avvikles) og laaangt utpå venstresiden. Når hun ser de norske flaggene på 17. mai får hun vondt i følelsene sine, for er det ikke noe… nasjonalistisk og… skummelt og… UNDERTRYKKENDE med disse flaggene og barnetogene og feiringen av Norge og alle som bor der? Samtidig er det såååååå spennende og rørende med andre lands kulturuttrykk og feiring av dere nasjoner og folk ♥️♥️♥️♥️ 

Au, dette var pinlig. Er det sånn du pleier å diskutere? 

Anonymkode: a819c...1ab

Skrevet
Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

Ja du er inne på noe der. Bare håpte i det lengste at det ikke gikk an å være så naiv. Må være noe av det verste vaset jeg har lest på lange tider.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...