Gå til innhold

Når tid er det innafor å kreve at ungene sover i egen seng?

Anbefalte innlegg

Barnet mitt på 9 år sover i vår seng. Vi har prøvd å få han til å sove i sin egen, ved å følge han tilbake til senga hver gang han kommer inn men det går ikke. Det er ei grining og masing uten like. Det går jo ut over egen søvn også, for en av oss må bytte og legge oss i hans seng. 

Når tid går dette over. Og hva kan man egentlig gjøre? 

Anonymkode: b28a3...753

Fortsetter under...

Legg en madrass på gulvet under deres seng og si til han at dere forstår at han våkner og føler seg utrygg, men at deres søvn er like viktig som hans 

Så om han kommer inn til dere må han være stille, ta med seg dyna si og dra frem madrassen fra under sengen og sove på den.

Da anerkjenner dere hans behov for trygghet, samtidig som dere krever at han som er stor gutt tar hensyn til deres søvnbehov.

Det er ikke så uvanlig at barn har en utrygg periode i 8 års alderen, da tenker de plutselig på alt fra brann til tyver og alvorlig sykdom. De skjønner plutselig at de og deres kjære ikke er udødelig.

Mine barn har flyttet på eget soverom i 2 års alderen, men det toget har jo gått fra dere. Nå må dere komme gjennom hans utrygge periode, så slutter han snart å komme.

Anonymkode: 5ca6d...04b

Har en på snart 9 som ligger på madrass ved siden av vår seng. Har prøvd å legge han på eget rom (etter eget ønske) flere ganger, men beholdt madrassen på gulvet som backup. Har hatt en regel om at han har lov til å komme inn til oss men han må legge seg på egen madrass uten å vekke oss. Fungerer helt fint. 

Veldig individuelt. En som sluttet ca 6 års alder. En som aldri kom etter at fikk eget rom. En som kommer hver natt og er 12. Nå fant vi ut at 12 åringen har separasjonsangst så vi presser ikke på. De pleier ikke fortsette til de blir voksne😅

Anonymkode: cf624...e47

Annonse

Jeg satte foten ned for min da 7åring. Hadde forsøkt med madrass på gulvet, det ville hun ikke, og jeg var så sliten at jeg så dobbelt. Det ble litt gråt og sånn i starten, men gikk overraskende fort over. 

Det er vel ganske normalt at barn (babyer) sover i egen seng fra de er født?

Om det er noen diagnoser som gjør at han våkner om natta, føler seg utrygg i sin egen seng osv., så er det selvfølgelig noe annet. Og en sjelden gang, hvis barnet har hatt mareritt eller er syk kan det også føles trygt å sove sammen med foreldre. 

Anonymkode: f27c8...de7

Har du spurt han hvorfor han ikke vil sove på eget rom? Er det utrygghet eller behov for nærhet det bunner i?

Her hjalp det mye da hun fikk overta min gamle 150-seng da hun var rundt den alderen. Det ble trygt og godt, for den var kjent og det var en rammemadrass, så det kunne heller ikke «være monstre under senga» ☺️ 

Ta en prat med han på dagtid en dag han er i godt humør og spør hva han tror kan gjøre at han klarer å sove på eget rom. Kanskje det er noen enkle endringer på rommet som skal til 😊

Anonymkode: 953ee...ae7

Mye som skjer i hode og kropp hos en 9 åring.  Les mer om det. 

Barnet her har sovet ett halvt år i sin egen seng, men våkner alltid én gang på natten. Ble verre i påsken, han som tåler alt på tv, ble redd et kostyme i en film. Han sover i vår seng, jeg sover i hans seng. 

De begynner å bli store, tviler på at mange 10 åringer sover sammen med foreldrene sine. Så la han føle seg trygg. 

Anonymkode: 8765d...d18

Noen barn er veldig utrygge. Disse bør ikke tvinges til å sove på eget rom før de er klar for det selv. Vi tvang vår datter til å sove på eget rom når hun var ca. 9 år. Angrer enda på det. Viste seg at hun hadde en autisme-diagnose som hun fikk når hun var 15. 

Anonymkode: 61799...ed8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...