Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en bachelorgrad og av helsemessige årsaker måtte jeg bytte jobb. Den nye jobben krever samme bachelorgrad som forrige jobb, men i den nye jobben har jeg fått en årslønn som er nesten 60 000 mindre i året. Dette er en privat aktør og i den forrige jobben min var jeg kommunalt ansatt.

Jeg fikk vite på jobbintervjuet at jeg skulle få betalt ut fra bachelorgraden min. Og da tenkte jeg at det ca lå på det samme som jeg hadde hatt tidligere. Men disse følger tydeligvis en annen tariff (som jeg fikk tilsendt).

Hvordan går jeg frem for å evt forhandle lønn? Dette er helt krise da jeg ikke har råd til å gå ned så mye i lønn 😩

Anonymkode: a1a74...41b

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Jeg har en bachelorgrad og av helsemessige årsaker måtte jeg bytte jobb. Den nye jobben krever samme bachelorgrad som forrige jobb, men i den nye jobben har jeg fått en årslønn som er nesten 60 000 mindre i året. Dette er en privat aktør og i den forrige jobben min var jeg kommunalt ansatt.

Jeg fikk vite på jobbintervjuet at jeg skulle få betalt ut fra bachelorgraden min. Og da tenkte jeg at det ca lå på det samme som jeg hadde hatt tidligere. Men disse følger tydeligvis en annen tariff (som jeg fikk tilsendt).

Hvordan går jeg frem for å evt forhandle lønn? Dette er helt krise da jeg ikke har råd til å gå ned så mye i lønn 😩

Jeg har i tillegg fått bedre ansiennitet i nye jobben.

Hi

Skrevet

Det kommer vel litt an på hvilken bransje du er i? Og hvor attraktiv du er for dem? Men er du en attraktiv arbeidstaker kan du jo bare si at du ikke ønsker å gå ned i lønn og at du dermed forventer samme årslønn som du hadde.

Anonymkode: 2fe54...2a7

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Det kommer vel litt an på hvilken bransje du er i? Og hvor attraktiv du er for dem? Men er du en attraktiv arbeidstaker kan du jo bare si at du ikke ønsker å gå ned i lønn og at du dermed forventer samme årslønn som du hadde.

Anonymkode: 2fe54...2a7

Dette er innen helse.

Hi

Skrevet

Du må jo bare si at du ikke kan gå ned i lønn fra det du har i dag hvis du skal akseptere tilbudet

Anonymkode: bfa4a...c8a

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Du må jo bare si at du ikke kan gå ned i lønn fra det du har i dag hvis du skal akseptere tilbudet

Og hvis de svarer at de ikke kan tilby mer da? Jeg har jo sagt opp gamle jobben og kan ikke gå tilbake til den 😅

Hi

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Og hvis de svarer at de ikke kan tilby mer da? Jeg har jo sagt opp gamle jobben og kan ikke gå tilbake til den 😅

Hi

Da har du bæsja på leggen, du kan ikke si opp den gamle jobben før du har ferdigbehandlet og akseptert tilbudet fra den nye...

Anonymkode: 443cb...662

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

I det private kan du i enda større grad forhandle lønnen opp enn i kommunal sektor, men hvis du allerede har takket ja kan det være for sent. Har du takket ja og signert?

Anonymkode: 21b57...292

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

I det private kan du i enda større grad forhandle lønnen opp enn i kommunal sektor, men hvis du allerede har takket ja kan det være for sent. Har du takket ja og signert?

Anonymkode: 21b57...292

Jeg har takket ja til jobben, men ikke signert arbeidskontrakt enda.

Hi

Skrevet (endret)
Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Hi

Argumenter med at lønnen bør ligge over det du hadde i din forrige stilling, og at det er viktig at du får en konkurransedyktig lønn som du er fornøyd med for at de skal klare å beholde deg.

Sier de nei, så sier de nei. Men de trekker ikke tilbudet. Og mest sannsynlig får du noe mer enn de har tilbudt nå.

Endret av Winterlady
Skrevet
30 minutes ago, Anonym bruker said:

Hi

OI DA! Det var jo dumt (aldri si opp før du har skrevet kontrakt på ny jobb),  men du kan jo prøve alikevel. Og hvis de sier at de ikke kan gi deg mer, så svarer du at du har så lyst på jobben at du aksepterer-

Skrevet
24 minutes ago, Anonym bruker said:

Jeg har takket ja til jobben, men ikke signert arbeidskontrakt enda.

Hi

Da har du ikke takket ja, man takker jo ikke ja før man har akseptert vilkårene

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...