Gå til innhold

Er dette skjevfordeling av byrden?

Anbefalte innlegg

Henting og levering barnehagen. Min samboer tar bil til jobb. Jeg har ikke lappen og kjører kollektivt. På sommeren sykler jeg. Jeg synes han kan levere i barnehagen siden han kjører.

Jeg hjelper til hjemme på morgenen og tar morgenstell før jeg selv rusher ut døren. Mannen gir frokost og får henne i bilen. Han mener vi må dele denne byrden 50/50. Han vil at jeg tar 2 dager med levering den ene uken og 3 ganger den andre. Det medfører en stor ulempe for meg. Hvis jeg skal levere, vil jeg måtte ta vognen, trille 1 km i bratte bakker, kle på barnet etter vær og føre. Et mareritt på vinteren med mye misnøye og sne som pakker seg under hjulene. Jeg bruker 20 minutter til jobb. Med levering går det ytterligere 30 minutter kun til levering fordi jeg først på gå opp alle bakkene, så ned igjen for å ta bussen som jeg da må time for å ikke misse. Mister jeg den, må jeg vente nye 15 minutter.

Jeg tar ammefri og henter minimum 3 ganger i uken. Samboeren min er ofte hjemme igjen før meg uansett, men henting er lettere fordi det ikke er tidspress

Anonymkode: a8e91...168

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144453976-er-dette-skjevfordeling-av-byrden/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Man deler ikke oppgavene i to, men etter hva som passer best. Det passer åpenbart best at han med bil og lappen leverer så det syns jeg han skal 

tidligere der vi bodde leverte alltid mannen, fordi jeg henta. (Han var ikke hjemme før 17-18). 

Anonymkode: 3af73...f6a

Anonym bruker skrev (39 minutter siden):

Henting og levering barnehagen. Min samboer tar bil til jobb. Jeg har ikke lappen og kjører kollektivt. På sommeren sykler jeg. Jeg synes han kan levere i barnehagen siden han kjører.

Jeg hjelper til hjemme på morgenen og tar morgenstell før jeg selv rusher ut døren. Mannen gir frokost og får henne i bilen. Han mener vi må dele denne byrden 50/50. Han vil at jeg tar 2 dager med levering den ene uken og 3 ganger den andre. Det medfører en stor ulempe for meg. Hvis jeg skal levere, vil jeg måtte ta vognen, trille 1 km i bratte bakker, kle på barnet etter vær og føre. Et mareritt på vinteren med mye misnøye og sne som pakker seg under hjulene. Jeg bruker 20 minutter til jobb. Med levering går det ytterligere 30 minutter kun til levering fordi jeg først på gå opp alle bakkene, så ned igjen for å ta bussen som jeg da må time for å ikke misse. Mister jeg den, må jeg vente nye 15 minutter.

Jeg tar ammefri og henter minimum 3 ganger i uken. Samboeren min er ofte hjemme igjen før meg uansett, men henting er lettere fordi det ikke er tidspress

Hvis han er hjemme før deg, hvorfor henter ikke han?

Anonymkode: 46d76...d00

Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Hvis han er hjemme før deg, hvorfor henter ikke han?

Anonymkode: 46d76...d00

Fordi han føler det blir enda mer urettferdig.  Han lager ofte middag de gangene han er tidlig hjemme

Man fordeler jo så barnet får kortest mulig tid i barnehagen 

Her har jeg levert og mannen hentet pga arbeidstidene våre. Jeg jobber 9 til 16 og han 7 til 15.

Dere bør jo gjøre på samme måte. Han leverer hver dag og du henter. 

Anonymkode: bdff9...c91

Annonse

Det er ikke byrde å ha barn, men dere må jo fordele arbeidet så det blir mest mulig praktisk. Hvis han kan levere uten problem er det mye bedre enn at du strever og bruker så mye tid. Så kan du gjør andre ting som trengs. Sett dere ned og snakk sammen om helheten, se det store bildet, ikke én og én oppgave

Anonymkode: 0ba23...0a9

Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Fordi han føler det blir enda mer urettferdig.  Han lager ofte middag de gangene han er tidlig hjemme

Han virker jo til å være bra mann da, som lager middag. Men prøv likevel å få frem noen poeng og det er om du tar sertifikat, eller at han leverer og du henter. Da får barnet minst tid i barnehagen som hun over også skriver. Barnets beste og det virker jo som om det er et lite barn, siden du har ammefri? Hva når ammefri perioden din er over, kan du da fortsatt hente?

Vi ønsket at barna skulle ha korte dager i bhg, så her leverte den som begynte sist. Som regel meg. Og mannen hentet nesten hver dag da han var ferdig mellom kl.14 og 15. Han lagde også middag til jeg kom hjem. 

Anonymkode: 0b4f6...a79

Jeg synes dere bør velge den løsningen som gir barnet kortest tid i barnehagen.

Her leverte jeg og mannen hentet. På denne måten fikk barnet kortest tid i barnehagen. Jeg synes for øvrig ikke 1 km til barnehagen og 20 min til jobb er lange avstander og tid. Her var det 1,5 kom til barnehagen, 15 minutter derfra til bussen og deretter 30 minutter med buss. Mistet jeg bussen var det 1 time til neste eller en omvei på 30 minutter. Det var jo bare å planlegge. Som regel gikk det fint, noen gangen ble det en litt slitsom løpetur :) Mannen kjørte. Hadde han skulle både levere og hente hadde barnet fått lengre dager i barnehagen. Den som kom først hjem startet på middagen. Stort sett var det mann og barn. 

Anonymkode: bca52...83e

Han leverer selvsagt hver dag når det passer best. Å dele på omsorgen, eller ‘byrden’ betyr ikke å dele alt 50/50, men å bidra slik at oppgavene blir mest mulig fordelt. 

Jeg har mann som jobber borte så jeg tar meg av 100 % av levering og henting i tillegg til alt annet i ukene, så har han hovedansvar i helgene og ellers når han er hjemme. Jeg kan jo ikke sette meg på min brede bak og kreve at han skal ta halvparten fordi det ellers blir feigt (noe voksne folk aldri bør hevde uansett!)

Anonymkode: e33ca...58d

Rhapsody in blue skrev (1 time siden):

Han virker jo til å være bra mann da, som lager middag. Men prøv likevel å få frem noen poeng og det er om du tar sertifikat, eller at han leverer og du henter. Da får barnet minst tid i barnehagen som hun over også skriver. Barnets beste og det virker jo som om det er et lite barn, siden du har ammefri? Hva når ammefri perioden din er over, kan du da fortsatt hente?

Bra mann som lager middag? Seriøst?

Annonse

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Ingen tanke for barnet med andre ord, bare hva som er urettferdig for han selv, stusselig.

Anonymkode: 85b3b...7cd

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Hvor mye tid ekstra bruker mannen på å levere?

Anonymkode: 85b3b...7cd

Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Feminisme er at alt deles 50/50. Du er feminist, hi, ikke sant? Det private er politisk.

Anonymkode: 77c49...e89

Ja, men ikke enig i å overse biologiske forskjeller. Er for at kvinner kan gjøre det de ønsker selv uten å bli dømt.Er for at staten omfordeler slik at kvinner og barn får dekket sine behov og får en større grad av sikkerhetsnett fordi 50/50 er en misforstått tankegang 

Anonym bruker skrev (14 timer siden):

Mannen din har rett og slett vondt i viljen…. Da mine barn var så små, både leverte jeg og hentet( hentet da jeg sluttet 15 eller 16, mannen hentet da jeg jobbet kveld) . Jeg kunne både gå og kjøre forbi barnehagen, så var ingen problem. 
Dere må legge opp dagen slik at det er best for dere og barnet

Anonymkode: 2457a...a50

Anonym bruker skrev (17 timer siden):

Én kilometer er virkelig ikke langt..

Anonymkode: 5c287...2a0

Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Én kilometer er virkelig ikke langt..

Anonymkode: 5c287...2a0

Det blir da 2 km lenger enn mannen som har bil. Det er jo ikke greit at hi må bruke en halvtime ekstra på morgenen bare fordi mannen er opptatt av millimeterrettferdighet. Voksne folk legger opp hverdagen slik at den fungerer best mulig. Som par så ønsker man vel hverandre det beste?

For et merkelig forhold. 

Når man blir en familie med små barn er det ikke 100% rettferdighet som gjelder lenger. Da er det to ting som er viktig, at barnet ikke får lenger dag enn nødvendig i bakveggen, og at hverdagen glir best mulig, og da særlig for barnet.

Å gå 1 km til barnehagen er ikke langt, det har alltid jeg gjort også. Jeg hadde ungen i vogn, sykkelvogn eller akebrett og dro videre til jobb uten bil selv. Men jeg begynte på jobb kl 9, og mannen begynte 7, så det var helt innlysende at det ble sånn.

Dere må se hele situasjonen under ett, hvem som leverer og henter i barnehagen er ikke en "byrde som skal fordeles rettferdig". Det er en del av hverdagskabalen som må legges for at livet til hele familien skal bli greiest mulig.

Anonym bruker skrev (16 timer siden):

Bra mann som lager middag? Seriøst?

Mener du at det er dårlig av ham? Liker ikke at han får skryt av noe som er positivt, vi må være enige om at det er positivt at han lager mat.

Rhapsody in blue skrev (51 minutter siden):

Mener du at det er dårlig av ham? Liker ikke at han får skryt av noe som er positivt, vi må være enige om at det er positivt at han lager mat.

Det er å forvente at han lager middag når han er først hjemme. Jeg syns faktisk ikke at det fortjener så mye skryt. 

Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Ja, men ikke enig i å overse biologiske forskjeller. Er for at kvinner kan gjøre det de ønsker selv uten å bli dømt.Er for at staten omfordeler slik at kvinner og barn får dekket sine behov og får en større grad av sikkerhetsnett fordi 50/50 er en misforstått tankegang 

Enig, kvinner skal ikke kunne dømmes for noe kvinner gjør. Det er skremmende hvor dømmende folk er mot kvinner som velger å føde hjemme for tiden. Men jo, alt skal deles 50/50. Alt annet er å skyve det tredje skiftet over på den ene eller andre.

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

For et merkelig forhold. 

Når man blir en familie med små barn er det ikke 100% rettferdighet som gjelder lenger. Da er det to ting som er viktig, at barnet ikke får lenger dag enn nødvendig i bakveggen, og at hverdagen glir best mulig, og da særlig for barnet.

Å gå 1 km til barnehagen er ikke langt, det har alltid jeg gjort også. Jeg hadde ungen i vogn, sykkelvogn eller akebrett og dro videre til jobb uten bil selv. Men jeg begynte på jobb kl 9, og mannen begynte 7, så det var helt innlysende at det ble sånn.

Dere må se hele situasjonen under ett, hvem som leverer og henter i barnehagen er ikke en "byrde som skal fordeles rettferdig". Det er en del av hverdagskabalen som må legges for at livet til hele familien skal bli greiest mulig.

Det er SPESIELT da at det er viktig å holde på 50/50 i et og alt! Ellers blir det tredje skiftet skjøvet over på den ene eller andre. Som regel den svakeste part.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...