Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Der er en grunn til å ha egenberedskapen i orden!

Har dere det dere trenger for en sånn krise?

Anonymkode: 0e046...e03

Videoannonse
Annonse
Skrevet

På denne tiden av året hadde det gått helt greit, men vi har dårlig med alternativ oppvarming om vinteren. Hvis det skulle vare lenge, ville en god del mat vi har i fryseren gått tapt, og det hadde vært synd, men ikke akkurat krise 

Anonymkode: 5e408...e2b

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

På denne tiden av året hadde det gått helt greit, men vi har dårlig med alternativ oppvarming om vinteren. Hvis det skulle vare lenge, ville en god del mat vi har i fryseren gått tapt, og det hadde vært synd, men ikke akkurat krise 

Det største problemet ville nok kommet for dem som hverken hadde vann, kontanter eller fungerende radio.

Slik det beskrives på nyhetene er jeg mest overasket over at folk har låser som gjør at de ikke kommer inn i sin egen leilighet ved strømbrudd. 

Skrevet

Som jeg har lest i dag er det veldig mange, særlig unge mennesker, som overhodet ikke har kontanter. De får ikke handlet noe som helst...

Anonymkode: cc6b0...8c4

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Det største problemet ville nok kommet for dem som hverken hadde vann, kontanter eller fungerende radio.

Slik det beskrives på nyhetene er jeg mest overasket over at folk har låser som gjør at de ikke kommer inn i sin egen leilighet ved strømbrudd. 

Det er jeg enig i, ganske skremmende. Jeg leste om noen som ikke kom seg ut også. Hva vil skje om det blir brann og strømmen går? 

Skrevet

Så lenge det her går bra, er det en god vekker. Ofte er det en back-up, men man vet ikke hvordan, gjerne slike hendelser som gjør at en finner ut av det. 

Anonymkode: 459a2...424

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Har ikke sånne dører nødåpningsfunksjon av en eller annen slag?

Så flere i Spania ikke kom seg inn i husene sine pga så mange visst har elektriske porter.

Anonymkode: 8a103...315

Skrevet
Anonym bruker skrev (20 minutter siden):

Har ikke sånne dører nødåpningsfunksjon av en eller annen slag?

Så flere i Spania ikke kom seg inn i husene sine pga så mange visst har elektriske porter.

Ja, det høres helt rart ut.

Skrevet

Veldig rart at porter og dører bare kan åpnes elektrisk, det burde jo være en fysisk nøkkel hos en vaktmester eller noe.

Men tenker mer på de som har sittet fast i heiser i hele dag 🙈

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Det er jeg enig i, ganske skremmende. Jeg leste om noen som ikke kom seg ut også. Hva vil skje om det blir brann og strømmen går? 

Og alle de som nå sitter fast i heiser der nede, mørklagte heiser med liten mulighet til å få tak i hjelp og brannvesen som sikkert har nok av andre ting å prioritere. Da skal man prise seg lykkelig hvis man ikke har klaustrofobi......noe jeg har, skal aldri ta heis mer 😱

Skrevet

Men tenk så fint at folk endelig må prate sammen.

Anonymkode: 358cd...1bc

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Som jeg har lest i dag er det veldig mange, særlig unge mennesker, som overhodet ikke har kontanter. De får ikke handlet noe som helst...

Det hjelper jo ikke å ha kontanter når alt av kassesystemer er nede. 

Anonymkode: cf2e9...159

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Det hjelper jo ikke å ha kontanter når alt av kassesystemer er nede. 

Penn og papir fungerte da jeg var barn uavhengig av strøm eller ei.

Skrevet
Anonym bruker skrev (25 minutter siden):

Penn og papir fungerte da jeg var barn uavhengig av strøm eller ei.

I butikken jeg jobbet i for noen år siden, fikk vi ikke åpnet kassaskuffene en gang hvis strømmen gikk. Og alt av varer skal jo slås inn på kassa. Vet ikke hvordan de hadde gjort det om strømmen hadde vært borte i dagesvis. Hadde vel funnet en løsning kanskje. Men det er ikke mange som har kontanter nå, virker det som. Veldig sjelden jeg har det i alle fall. Burde kanskje tatt ut så jeg hadde litt liggende for en eventuell krise...

Anonymkode: ac4eb...0f4

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

I butikken jeg jobbet i for noen år siden, fikk vi ikke åpnet kassaskuffene en gang hvis strømmen gikk. Og alt av varer skal jo slås inn på kassa. Vet ikke hvordan de hadde gjort det om strømmen hadde vært borte i dagesvis. Hadde vel funnet en løsning kanskje. Men det er ikke mange som har kontanter nå, virker det som. Veldig sjelden jeg har det i alle fall. Burde kanskje tatt ut så jeg hadde litt liggende for en eventuell krise...

Man ville ikke visst prisene en gang, siden de fleste bruker elektroniske prislapper.

Skrevet
2 hours ago, Anonym bruker said:

Men tenk så fint at folk endelig må prate sammen.

Må de?

Anonymkode: bed5a...e64

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Har vann i springen. Og primus i boden, skal nok ordne seg. 

Anonymkode: 5a990...993

Skrevet
9 minutes ago, Anonym bruker said:

Vann i springen kan fort bli borte eller bli kontaminert

Anonymkode: bed5a...e64

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Vann er én av tingene vi blir bedt om å ha i beredskap. Tror du kanskje det kan være en grunn til det? 

Anonymkode: f89a5...d91

Skrevet
Anonym bruker skrev (23 minutter siden):

Vann er én av tingene vi blir bedt om å ha i beredskap. Tror du kanskje det kan være en grunn til det? 

Anonymkode: f89a5...d91

Det kommer veldig an på hvor man bor. Vår vannkilde er underjordisk og om anlegget skulle bli sabotert har vi to ‘tjener’ (gjerne et lokalt uttrykk for vann som kommer fra underjordiske kilder) bare noen hundre meter unna. Kan vi ikke hente vann der kan vi nok ikke leve lenge uansett. Derfor har vi ikke lagret vann, men vi har alternative koke- og stekemuligheter, ved og en del mat i beredskap. Det jeg ikke har nok av er oppladet powerbanker. Det skal jeg fikse nå. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Hva for slags krise? Vi er ikke et utviklingsland! Noe slikt kunne aldri ha skjedd her. Det verste som kan skje er vel at Putin invaderer oss. Men da klarer vi oss. Folk samarbeider i krig, slik vi gjorde sist gang det var krig. Trenger ikke bli hysterisk bare fordi et land som Spania ikke har strømnettet sitt i orden.

Anonymkode: a22b0...64d

Skrevet
Anonym bruker skrev (46 minutter siden):

Hva for slags krise? Vi er ikke et utviklingsland! Noe slikt kunne aldri ha skjedd her. Det verste som kan skje er vel at Putin invaderer oss. Men da klarer vi oss. Folk samarbeider i krig, slik vi gjorde sist gang det var krig. Trenger ikke bli hysterisk bare fordi et land som Spania ikke har strømnettet sitt i orden.

Hvordan kan du si at det ikke kan skje i Norge? Så vidt jeg vet så er det uklart hvorfor strømmen forsvant, er det sabotasje kan det absolutt skje i Norge. Jeg bor like ved Statnett sin kraftstasjon, bombes den er vi ille ute. 

Spania er heller ikke er u-land…

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Ja, du bør ha litt kontanter liggende. Det er en del av anbefalingen for egenberedskap.

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Vann i springen kan du ikke nødvendig vis stole på at vil være der ved en langvarig strømstans. Ofte brukes strøm både til pumper og renseanlegg. Klokken kan også bli et problem av samme årsak.

Skrevet
Anonym bruker skrev (59 minutter siden):

Selvfølgelig kan kriser av ulik karakter skje i Norge også. De fleste dagene går det bra, men av og til skjer ting vi ikke har forutsett eller ting vi ikke har beskyttet oss mot.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...