Gå til innhold

Hvordan finne inspirasjon til trening?

Anbefalte innlegg

Jeg har en del problemer med rygg og bekken.
For 5 år siden var jeg godt trent, og hadde ikke så veldig mye smerter.
Så traff jeg veggen, var helt- og delvis sykemeldt i 6 måneder før jeg klarte å komme fult tilbake på jobb igjen.

Energien var ikke helt på topp lenge etter det, og jeg begynte å gå i de gamle sporene.
Etter jeg skiftet jobb ble ting veldig mye bedre, en miljøendring gjorde meg godt.

Trening derimot, den kom jeg meg aldri i gang med igjen.
Nå er rygg og bekken verre enn noen sinne, og jeg sliter veldig.
Er så ille at jeg har problemer med å komme meg opp av sengen om morgenen.

Med andre ord, jeg MÅ komme i gang med den treningen igjen.
Problemet er at det jeg må begynne med er å styrke kjernemuskulaturen, og musklene rundt de stedene jeg er skadet, dersom jeg jobber med rundt de områdene jeg er skadet vil smertene bli verre de første ukene før de blir bedre.

Tiden for å ta tak i det er nå, har en litt mindre stressende periode på jobb akkurat nå, så av alle tider er det akkurat nå jeg vil ha overskudd til det.
Samtidig, jeg orker ikke tanken på kraftigere smerter i flere uker fremover.

Hvordan finne inspirasjonen til å starte?
Vil jo egentlig at det i det lange løp skal bli bedre også

Anonymkode: 88f6f...32b

Fortsetter under...

Hvis jeg skal vente på inspirasjon, så trener jeg aldri. Jeg har rygg og hofter som stadig krangler, så jeg må bare tvinge meg selv. For meg er sa bevegelse som f.eks ellipse, balsam for kroppen, men likevel har jeg aldri lyst.

Anonymkode: 4821c...456

Slutt å vente på inspirasjon og bare bestem det for at du skal trene. Enten litt hver dag til et fast tidspunkt eller f.eks to dager i uka for jobb/rett etter jobb/ når barna er lagt el. Så er det bare å trene til de tidspunktene du har bestemt, uansett. Da kan det hende inspirasjonen kommer etterhvert. 

Anonymkode: afa17...3ff

Du har jo formulert mange av fordelene du kan forsøke å bruke som inspirasjon. Målet er klart: mindre smerter, og det er jo perfekt å se for seg å gå sommeren i møte mindre plaget.

Men kanskje du er som meg, som ikke egentlig inspireres av mål, men må ha en levelig prosess. Er det noe som kan gjøre prosessen bedre for deg? Starte forsiktigere, men like fullt starte? Egenpleie du kan unne deg underveis? Oppfølging av fysioterapeut, så noen «følger med»? En stram tidsplan der du vet akkurat hva du skal trene og akkurat når, så det «ikke er noe å diskutere»?

Bestemme deg for å ta på treningsklærne og møte opp fast, og eventuelt gi deg selv tillatelse til å forkorte økten om alt fortsatt er drit etter ti minutter? Dette er kanskje mest effektivt om du ikke trener hjemme. Det er noe med å ha lagt innsats og tid i å komme deg til treningssenteret, så det ikke er like fristende å bare avslutte raskt. 

Annonse

Hvis du trenger inspirasjon og motivasjon til å trene så kommer du ikke til å lykkes på sikt. Kontinuitet (!) og stahet er nøkkelen. Du må legge en plan og bestemme deg for å gjennomføre. Hver gang.

Anonymkode: 39354...954

Du må bare se på det som noe du må gjøre og gjennomføre.

Akkurat som en med laktoseintoleranse må tilpasse kostholdet, en med migrene må legge seg til samme tid hver kveld for å ikke trigge anfall og en med diabetes 2 må slutte å spise så mye sukker og raske karbohydrater 

Å ta hensyn til helse og diagnoser er noe man bare må gjøre, uansett om man har lyst eller ei.

Anonymkode: 40f15...431

Støtter alle her. Du pusser ikke tennene fordi du kjenner deg inspirert. Du bare gjør det. 
Ta på treningstøy når du står opp/når du kommer hjem fra jobb. Sett en alarm/nedtelling. Når klokka ringer, gjør du det. I begynnelsen trenger du ikke bekymre deg for om du gjør det bra eller riktig eller om du ga nok. Men du gjennomfører. Og sånn holder du på til det er en vane. 

Anonymkode: 4b463...01b

Bestem deg for at du skal trene.  Det er fornuftig å innarbeide en god vane om gangen.  Begynn forsiktig.  Det er mye bedre å trene litt enn å ikke trene i det hele tatt.  Hvis mulig, lag forpliktende avtaler med noen andre. Ikke vent på inspirasjon.  Just do it! 

Jeg har hund, så jeg MÅ gå tur.  Jeg har faste treningsavtaler med en venninne.  Jeg elsker yoga, så der trenger jeg ingen motivasjon.  

• Har du noen rundt deg som også ønsker å trene?  Lag en fast avtale om f.eks. pilates på treningssenter hver uke.  Det er strålende for kjernemuskulaturen.  
  • Lag rom for en spasertur et par ganger i uken.  Da får du bevegelse, frisk luft og dagslys. 
  • Du har kanskje behov for fysioterapi eller personlig trener.  

Vær snill med deg selv.  Minn deg selv på at selv om du bare går tur så gruser du dem som ligger på sofaen.  

Anonymkode: e7dd4...701

Annonse

HI her.

Takk for mange råd. Det er ikke at jeg ikke liker å trene. Når jeg har kommet over den første kneiken elsker jeg det. Elsker å kjenne at kroppen fungerer, og mye mindre smerter. 

Problemet med å komme i gang igjen er at jeg er så veldig redd for de smertene som kommer de første ukene etter at jeg starter opp igjen  😞 

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

HI her.

Takk for mange råd. Det er ikke at jeg ikke liker å trene. Når jeg har kommet over den første kneiken elsker jeg det. Elsker å kjenne at kroppen fungerer, og mye mindre smerter. 

Problemet med å komme i gang igjen er at jeg er så veldig redd for de smertene som kommer de første ukene etter at jeg starter opp igjen  😞 

Du kunne ikke hatt nytte av litt timer hos fysioterapi i starten da?

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Du kunne ikke hatt nytte av litt timer hos fysioterapi i starten da?

Med den køen det er på fysio her vil det ikke være mulig, må vente flere måneder

Anonym bruker skrev (5 timer siden):

HI her.

..vikarierende argumenter. Been there done that. Bare begynn.

Anonymkode: 4b463...01b

Du må bare bestemme deg. Du må starte i det små. Bygge sten på sten og sette deg enkle mål. Så må du tenke på hva belønningen er. Å bli frisk og sterk vil øke livskvaliteten enormt. Både fysisk og psykisk. Å føle seg frisk og sterk er som en forelskelse. En forelskelse i livet.

Anonymkode: 8205b...61f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...