Gå til innhold

Jeg skal ikke kjøpe mat, husholdningsartikler eller hygieneprodukter på 30 dager.

Anbefalte innlegg

Jeg er en liten hamstrer, og har altfor mye av både mat og andre produkter. Så nå har jeg bestemt meg for at jeg må endre litt vaner, og tømme litt ut av skaper, kasser, kjølekap og fryseboks, det er for fullt overalt. Målet mitt er å ikke handle noe på 30 dager, klarer jeg det tro.

Noen andre som trenger å tømme litt, noen som vil være med, det trenger ikke å være så lenge som 30 dager.

Anonymkode: 4ef71...fc3

Fortsetter under...

Jeg har to døtre på 16 og 18 år, og vi startet sammen prosjektet om å bruke opp det gamle før vi starter på en ny. Det er visst en trend hos de unge, for det blir mye sånn at man kjøper en ny bodylotion som lukter så godt at man begynner bruke den med en gang også står den slanten i den gamle flaska igjen. Det hoper seg opp med slanter av alt fra shampo til deo også blir det fullere og fullere på badet. De har fungert supert her, ingen halvfulle shampoflasker i dusjen lenger ihvertfall.

Spise oss ut av fryseren gjør vi hver gang det blir litt fullt. Senest nå før påske, for det var ikke plass til noen ting der. Så nå har vi i uken før påske og uken etter laget middag basert på det vi har funnet der. Halve pakker med alt fra karbonader til pølser, rester av tomatsaus osv.

Men å ikke handle i det hele tatt hadde ikke gått, vi må jo ha noe ferskt, som frukt, melk osv.

Anonymkode: d12bc...dee

Anonym bruker skrev (17 minutter siden):

Hvordan gjør du det med frukt og grønnsaker,  mye av det holder seg ikke i en måned

Anonymkode: ef91e...9e5

Jeg spiser det jeg har i kjøleskapet nå,har ikke så voldsomt mye frukt og grønt der. Når det er tomt, så er det tomt.

Hi

Frukt og grønt bør uansett høstes rett fra hagen, hermetiseres eller ligge på frys.

Det man kjøper i frukt og grønnsaksdisken er stort sett bare for syns skyld. Det inneholder ikke i nærheten de samme næringsstoffene som selvdyrket eller frosset.

Det er jo bare noen år siden nedstengingen, og mye fokus på beredskap, det må da være flere som tenker over hvordan man skaffer seg frukt og grønnsaker som holder seg 30 dager? Frosne erter, hermetiske bønner og tørre linser. 

Anonymkode: bf261...fb8

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Hvordan gjør du det med frukt og grønnsaker,  mye av det holder seg ikke i en måned

Anonymkode: ef91e...9e5

Hun har nok ikke det da vet du... 

Anonymkode: b89b8...6ea

Annonse

Med unntak av at kostholdet ville måttet bestå av for lite frukt og grønt hadde det sikkert gått, men det ville blitt noen rare kombinasjoner etter hvert.

Anonymkode: 3c8e4...b57

Jeg er med!

Frukt, grønt og pålegg må jeg ha, men resten er jeg med på😊

Jeg har hatt shoppestopp på alt bortsett fra mat i flere runder. Det er overraskende å se hvor lett det faktisk er. Jeg var bekymret for shampo og truser, men nå «bruker jeg faktisk opp» det jeg har.

Når begynner vi? 

Helsemessig hadde det gått dårlig for meg om jeg ikke kunne kjøpe inn noe grønnsaker.

Men jeg trenger å spise ned fryseren min, og noe havre fra beredskapslageret mitt, så akkurat det tenker jeg at jeg kan kaste meg med på å gjøre.

Vet jeg er nesten tom for sjampo nå, så må kjøpe ny der, og jeg må nok også ha en ansiktskrem siden jeg har vært tom for det en god stund og merker at håndkrem ikke gjør min ansiktshud noe godt.

Pgs. helse er det stort sett mat og nødvendige tilskudd for min kropp jeg kjøper. Utover det handler jeg svært lite, bruker opp ting som er kjøpt inn, bruker klær til de ikke kan brukes lenger (reparerer det som jeg kan reparere) osv.

Men, om det ble en krise skulle jeg nok ha greid meg greit en måned uten å handle. Siden jeg har en del ekstra behov pga. sykdom, så har jeg også sørget for å ha en del hermetiserte grønnsaker i beredskapslageret. Trolig ikke nok, men i hvert fall en del.

Anonymkode: 76846...77d

Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Med unntak av at kostholdet ville måttet bestå av for lite frukt og grønt hadde det sikkert gått, men det ville blitt noen rare kombinasjoner etter hvert.

Anonymkode: 3c8e4...b57

Rare kombinasjoner kommer det nok til å bli etterhvert 😁men jeg er ikke redd for det, synes i grunn det er gøy. Men det er nok flere ting jeg vil savne ettehvert, b.l.a melk,egg, friske grønnsaker og frukt. Men jeg har masse grønnsaker, bær og smoothieblandinger i fryseren, så det får duge når jeg er tom for ferske produkter.

Hi

Sånne prosjekter er morsomme. Jeg gjør det innimellom, er jo utrolig hva man har og det er deilig å slippe å handle. Litt rare kombinasjoner er en del av moroa! Oppdater gjerne!

Anonymkode: 26728...a86

oslofrk skrev (8 minutter siden):

Jeg er med!

Frukt, grønt og pålegg må jeg ha, men resten er jeg med på😊

Jeg har hatt shoppestopp på alt bortsett fra mat i flere runder. Det er overraskende å se hvor lett det faktisk er. Jeg var bekymret for shampo og truser, men nå «bruker jeg faktisk opp» det jeg har.

Når begynner vi? 

Så gøy, man finner den formen som passer best for en selv, det er bare fint 😊Jeg har ikke hatt noen form for shoppestopp før, så kan være jeg går for hardt ut, blir spennende å se etter en stund. Har og sett på hva jeg har av hygiene og hudpleie, og det var ikke rent lite må jeg si, så derfor blir det full shoppestopp der og. På tide å tømme alle mulige kremer, såper, shampoer og lignende og. jeg håper å komme til den samme tankegangen som du har, at jeg faktisk bruker opp det jeg har etter dette.

Jeg begynner i morgen, 28 april.

Hi

Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Helsemessig hadde det gått dårlig for meg om jeg ikke kunne kjøpe inn noe grønnsaker.

Men jeg trenger å spise ned fryseren min, og noe havre fra beredskapslageret mitt, så akkurat det tenker jeg at jeg kan kaste meg med på å gjøre.

Vet jeg er nesten tom for sjampo nå, så må kjøpe ny der, og jeg må nok også ha en ansiktskrem siden jeg har vært tom for det en god stund og merker at håndkrem ikke gjør min ansiktshud noe godt.

Pgs. helse er det stort sett mat og nødvendige tilskudd for min kropp jeg kjøper. Utover det handler jeg svært lite, bruker opp ting som er kjøpt inn, bruker klær til de ikke kan brukes lenger (reparerer det som jeg kan reparere) osv.

Men, om det ble en krise skulle jeg nok ha greid meg greit en måned uten å handle. Siden jeg har en del ekstra behov pga. sykdom, så har jeg også sørget for å ha en del hermetiserte grønnsaker i beredskapslageret. Trolig ikke nok, men i hvert fall en del.

Så fint, bli med,  å spise ned fryseren er et bra prosjekt det. Utrolig mye rart man kan finne oppi der 😁 Ser du er veldig flink til å bruke opp og handle lite, håper jeg havner der etter dette.

Hi

Annonse

Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Sånne prosjekter er morsomme. Jeg gjør det innimellom, er jo utrolig hva man har og det er deilig å slippe å handle. Litt rare kombinasjoner er en del av moroa! Oppdater gjerne!

Rare matkombinasjoner er bare gøy. Når jeg kikker skikkelig rundt på kjøkkenet, så er det utrolig mye jeg har, og mye som sjelden blir brukt og det er jo tullete. Så nå skal det til pers. På tide å rydde i utgått på dato varer, og se hva som kan brukes og ikke.

Hi

Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Skal oppdatere, håper andre som blir med og gjør det 🤩

Hi

Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Jeg er en liten hamstrer, og har altfor mye av både mat og andre produkter. Så nå har jeg bestemt meg for at jeg må endre litt vaner, og tømme litt ut av skaper, kasser, kjølekap og fryseboks, det er for fullt overalt. Målet mitt er å ikke handle noe på 30 dager, klarer jeg det tro.

Noen andre som trenger å tømme litt, noen som vil være med, det trenger ikke å være så lenge som 30 dager.

Eh.. dette er jo motsatt av det vi blir bedt om å gjøre? Vi skal ha mye av alt til beredskap. Du må bare være litt flink til å organisere det og ta det eldste først når du kjøper nytt sånn at det rulleres.

Anonymkode: 101a1...bcd

Anonym bruker skrev (44 minutter siden):

Eh.. dette er jo motsatt av det vi blir bedt om å gjøre? Vi skal ha mye av alt til beredskap. Du må bare være litt flink til å organisere det og ta det eldste først når du kjøper nytt sånn at det rulleres.

Anonymkode: 101a1...bcd

Neida, jeg har veldig mye, mye av det blir aldri spist, så nå vil jeg bli kvitt endel. Jeg har mye mer enn jeg egentlig har plass til, og det er veldig unødvendig.

Hi

Nå har jeg satt en liten kasse på kjøkkenbenken, oppi der har jeg lagt noen ting som skal tømmes fremover, eller kastes hvis det ikke er brukendes.  Sånne ting som har blitt glemt, ikke hatt lyst på eller er gått ut på dato, det kommer nok mer oppi etterhvert.  Foreløpig så er det b.l.a åpne krydderposer, krydderglass hvor krydderet sitter fast, halv pakke med flatbrød, toro suppepose, ferdig suppe i pose, litt linsepasta, et par bokser hermetiske tomater, 2 bokser makrell i tomat.

Den ferdig suppeposen blir middag i dag 😁

Hi

Jeg startet i går med å spise et stykke hjortekjøtt fra fryseren, i dag blir det fiskekaker fra fryseren.

Senere i dag skal jeg også lage en type ratatouille-lignende rett som jeg bruker å blande i fersk salat, eller spise ved siden av. Da får jeg brukt opp bl.a. squash fra fryseren også.

Er hjemme i dag, så laget meg en type varm lunsjrett. Eneste brødet jeg hadde i hus var en skalk som var tørr og hard. Hadde én sopp i kjøleskapet, en liten rødløk og en paprika som begynte å bli slapp. Stekte soppen, hadde oppi løken og paprikaen. Kuttet brødet i små terninger (så tørt at jeg slet med å kutte det i terninger, ha-ha), og hadde terningene oppi stekepannen og rørte dem godt sammen med resten, hadde i bittelitt vann og en del olivenolje + krydder og lot det surre en stund mens jeg stadig rørte rundt. Brødbitene ble kjempegode og smakte som om de var ferske, de trakk til seg smakene fra resten av ingrediensene også. Dette går kanskje under merkelige kombinasjoner, men det ble veldig godt! Spiste med et par egg.

I kveld skal jeg ta opp noe pålegg fra fryseren, og ha til i morgen.

Anonym bruker skrev (16 minutter siden):

Jeg startet i går med å spise et stykke hjortekjøtt fra fryseren, i dag blir det fiskekaker fra fryseren.

Senere i dag skal jeg også lage en type ratatouille-lignende rett som jeg bruker å blande i fersk salat, eller spise ved siden av. Da får jeg brukt opp bl.a. squash fra fryseren også.

Er hjemme i dag, så laget meg en type varm lunsjrett. Eneste brødet jeg hadde i hus var en skalk som var tørr og hard. Hadde én sopp i kjøleskapet, en liten rødløk og en paprika som begynte å bli slapp. Stekte soppen, hadde oppi løken og paprikaen. Kuttet brødet i små terninger (så tørt at jeg slet med å kutte det i terninger, ha-ha), og hadde terningene oppi stekepannen og rørte dem godt sammen med resten, hadde i bittelitt vann og en del olivenolje + krydder og lot det surre en stund mens jeg stadig rørte rundt. Brødbitene ble kjempegode og smakte som om de var ferske, de trakk til seg smakene fra resten av ingrediensene også. Dette går kanskje under merkelige kombinasjoner, men det ble veldig godt! Spiste med et par egg.

I kveld skal jeg ta opp noe pålegg fra fryseren, og ha til i morgen.

Så flink og kreativ du er, inspirerende 🤩

Hi

Jeg har pleid å saumfare tilbudsavisene hver søndag/mandag, og så handlet etter det,, er en tilbudsjeger og en hamstrer, en skikkelig dåelig kombinasjon, for det har blitt for mange unødvendige turer på matbutikker. Nå er jeg godt ute i første uke, og jeg har ikke åpnet en tilbudsavis eller satt mine bein på en butikk, ganske befriende egentlig 😆

Jeg har skrevet opp hva som skal spises opp i løpet av de her ukene, skal krysse ut etterhvert som det blir tomt. I tillegg til mye tørrvarer, så har jeg og en smekkfull fryser som det skal spises ut av.

Middagene denne uka :

1. søtpotetsuppe fra eldorado med flatbrød
2. pitabrød med løvstek, løk, paprika, agurk, kebabsaus og revet ost
3. makaroni med ost og picnicskinke
4. paprikabåter med et fyll av picnicskinke, en creme fraice rest, paprika, løk,og revet ost på toppen, gratinert i ovnen
5 . pølse i lompe
6. wok med ananas, strimlet hodekål, løk, hvitløk, bambusskudd, ytrefilet i biter, sweet & sour woksaus og eggnudler
7. restten av woken fra nr 6

Dette inspirer meg til å rydde litt, organisere, og fokusere mer på å bruke opp ting. Jeg har en stabel med servietter som nå skal til pers. Jeg har mange uåpnede pakker, som jeg har fått, men jeg bruker det veldig sjelden. Men nå skal de brukes, har lagt en pakke på kjøkkenbenken til bruk i stedet for å bruke tørkepapir, der det lar seg gjøre.

Har og flere pakker med papirlommetørklær da coop har funnet ut at det er kun det de vil gi meg som gratiskupong for tiden, så de skal og til pers til et eller annet som trengs å tørkes.

Noen som er med meg fremdeles?

Hi

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...