Gå til innhold

Babysyk 40 åring

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg var og jeg fikk. To barn som kom da jeg var 40 og 42. De to eldste er 15 og 20 år eldre enn småsøsken og det har kun vært en glede. Men jeg har samme far til alle fire, i din situasjon hadde jeg virkelig tenkt meg om. 

Nå er jeg 52 og har 10 og 12 åring og hverdagen er hektisk med dugnader, lekser og oppfølging, men jeg ville ikke hatt det annerledes. De holder meg ung og aktiv, og jeg spør meg ofte hva folk på min alder gjør med alle timene etter jobb og i helgene. 

Anonymkode: e9264...130

Det er nok vanlig å ha noen tanker om at det er trist at det toget har gått, som en del av 40-års krisa og veien mot overgangsalderen. En prosess mot alderdommen liksom.

Men å faktisk ha lyst på et kull nr to er nok litt mindre vanlig. Jeg var ihvertfall helt klar på det, at de barna jeg skulle ha skulle jeg ha i en smekk, noen atpåkladd var helt uaktuelt.

Nå er jeg 10 år eldre enn deg da, og gleder meg til å bli mormor til høsten. Datteren min blir 25 år i år og hun og samboeren venter en liten "hopsann". Det gleder vi oss til alle sammen.

Anonymkode: 531fa...8a9

Annonse

Virkelig ikke. Det er min største skrekk å begynne på nytt med baby/småbarn. Håper også det er lenge til det kommer barnebarn.

Til deg som lurer på hva vi gjør med tiden vår: jobber mer enn da barna var små, trener, lager god mat (ikke hastverksmat før noen må rekke en fritidsaktivitet), leser bøker, går på kulturarrangement (teater, stand-up, konserter, dans osv), går tur, er med venner som også har store barn, pusler i kjøkkenhagen, litt husarbeid osv.

Det er helt nydelig!

Anonymkode: 0d6b7...b9e

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Virkelig ikke. Det er min største skrekk å begynne på nytt med baby/småbarn. Håper også det er lenge til det kommer barnebarn.

Til deg som lurer på hva vi gjør med tiden vår: jobber mer enn da barna var små, trener, lager god mat (ikke hastverksmat før noen må rekke en fritidsaktivitet), leser bøker, går på kulturarrangement (teater, stand-up, konserter, dans osv), går tur, er med venner som også har store barn, pusler i kjøkkenhagen, litt husarbeid osv.

Det er helt nydelig!

Bortsett fra at vi nok har mer enkle middager enn mange uten hjemmeboende barn så gjør jo jeg også alt du nevner. Jeg jobber 100 % og har ingen interesse av å jobbe mer, barn eller ikke. Så spørsmålet mitt står seg egentlig, selv om jeg jo skjønner at følelsen  av å ha det travelt er individuelt. 

Absolutt ikke, ble 40 i år og har 3 barn på 9, 15 og 17år, med samme far. Kunne ikke for alt i verden begynt på nytt. Heldigvis er mannen min der og. Det ville faktisk vært katastrofe. Joda, babytiden er søt og koslig, men alt det som er med tenåringer er ikke så koslig, syns det er mer jobb enn når de var små, så veldig nei her. Skjer det et uhell så blir det abort uansett hva. Har spiral så håper da det holder.

Anonymkode: a0413...bb7

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Bortsett fra at vi nok har mer enkle middager enn mange uten hjemmeboende barn så gjør jo jeg også alt du nevner. Jeg jobber 100 % og har ingen interesse av å jobbe mer, barn eller ikke. Så spørsmålet mitt står seg egentlig, selv om jeg jo skjønner at følelsen  av å ha det travelt er individuelt. 

Det gjør du sikkert, jeg gjør bare mye mer av det.

Jeg har hatt mer enn 100%-stilling, 3 barn og mann som reiste mye med jobben. Jeg gjorde alt det jeg nevnte i mitt innlegg da også, men langt mindre. Nå har jeg masse tid til det. For eksempel leser jeg 1-2 bøker per uke, trener 4-5 ganger i uken. Det kunne jeg ikke da jeg hadde små barn. Synes du er fantasiløs om du ikke kan komme på noe man kan fylle tiden sin med annet enn unger.

Annonse

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Det gjør du sikkert, jeg gjør bare mye mer av det.

Jeg har hatt mer enn 100%-stilling, 3 barn og mann som reiste mye med jobben. Jeg gjorde alt det jeg nevnte i mitt innlegg da også, men langt mindre. Nå har jeg masse tid til det. For eksempel leser jeg 1-2 bøker per uke, trener 4-5 ganger i uken. Det kunne jeg ikke da jeg hadde små barn. Synes du er fantasiløs om du ikke kan komme på noe man kan fylle tiden sin med annet enn unger.

Fantasiløs, kanskje, men jeg ser ikke at ungene er til hinder for noe. Jeg går på de konsertene jeg ønsker og tar de turene jeg vil. Vi er fremdeles to voksne i huset, så jeg føler ikke at jeg går glipp av noe av det mine venninner gjør. 

Jeg innser jo at det er jeg som er ‘unormal’, de fleste på 52 år har ikke barn i grunnskolen og er stort sett ferdig med cup og dugnad. Jeg er bare glad jeg selv ikke er der. 

Tenker for ungen sin del så ikke gjør det. Ser mange av disse eldre mødrene i bhg årene, det er tydelig at de ikke har samme kapasiteten som de yngre. Er nok en grunn til at naturen stopper oss i å få barn etter en vis alder

Anonymkode: 6162c...27d

Anonym bruker skrev (46 minutter siden):

Tenker for ungen sin del så ikke gjør det. Ser mange av disse eldre mødrene i bhg årene, det er tydelig at de ikke har samme kapasiteten som de yngre. Er nok en grunn til at naturen stopper oss i å få barn etter en vis alder

Som gammel mor så lurer jeg på hva de unge mødrene kan som blir for tungt og vanskelig for oss? Man har ikke rullator og armforkle fordi man bikker 50, altså. 

Anonym bruker skrev (36 minutter siden):

Som gammel mor så lurer jeg på hva de unge mødrene kan som blir for tungt og vanskelig for oss? Man har ikke rullator og armforkle fordi man bikker 50, altså. 

Nei , men de fleste yngre mødre har en helt annen energi. Barn av eldre foreldre får ofte veldig lange dager i bhg, for de skal hente seg inn. Finnes nok helt sikkert unntaket, men å begynne med kull nr 2 med ny partner, å spesielt en partner som i tillegg ikke vil ha barn høres ut som en meget dårlig plan

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Nei , men de fleste yngre mødre har en helt annen energi. Barn av eldre foreldre får ofte veldig lange dager i bhg, for de skal hente seg inn. Finnes nok helt sikkert unntaket, men å begynne med kull nr 2 med ny partner, å spesielt en partner som i tillegg ikke vil ha barn høres ut som en meget dårlig plan

Enig i at det er en dårlig ide å få barn med en som ikke vil ha, men det gjelder da alle aldersgrupper. 

Min erfaring er motsatt av det du hevder her, at barn av godt voksne foreldre har lengre dager. Når man er rundt 40 så er man ofte godt etablert og har bedre økonomi enn de helt unge. Derfor tar man seg råd, og tid, til å jobbe litt mindre og å ha færre jern i ilden. 

En på 45 trenger da ikke å ta seg mer inn enn en på 25? Er man frisk så er det ingen grunn til å sette seg ned med strikketøyet når man bikker 40. 

Ikke for å være frekk, men er du selv ung? Jeg spør fordi det virker som du tror at 40-50 åringer er haugamle. 

Anonym bruker skrev (57 minutter siden):

Enig i at det er en dårlig ide å få barn med en som ikke vil ha, men det gjelder da alle aldersgrupper. 

Min erfaring er motsatt av det du hevder her, at barn av godt voksne foreldre har lengre dager. Når man er rundt 40 så er man ofte godt etablert og har bedre økonomi enn de helt unge. Derfor tar man seg råd, og tid, til å jobbe litt mindre og å ha færre jern i ilden. 

En på 45 trenger da ikke å ta seg mer inn enn en på 25? Er man frisk så er det ingen grunn til å sette seg ned med strikketøyet når man bikker 40. 

Ikke for å være frekk, men er du selv ung? Jeg spør fordi det virker som du tror at 40-50 åringer er haugamle. 

Hehe jeg er nærmere 50 faktisk. Å kjenner mine egne begrensninger. Ser det daglig i jobben min. 

Jeg har litt motsatt erfaring av det som skrives her.
Ofte har barn av yngre foreldre lengre dager i barnehagen/SFO siden foreldrene er relativt nyetablerte og tar ekstravakter for å spe på inntekten.
Det eldre har større økonomisk frihet og jobber oftere litt redusert, samtidig har det ofte egne foreldre som er pensjonerte som henter tidlig innimellom.
Samtidig er barn av eldre foreldre mindre stressede siden barna går bare på 1-2 fritidsaktiviteter, mens barn av yngre foreldre ofte går på 3-5 aktiviteter.

Anonymkode: 256f3...007

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Jeg har litt motsatt erfaring av det som skrives her.
Ofte har barn av yngre foreldre lengre dager i barnehagen/SFO siden foreldrene er relativt nyetablerte og tar ekstravakter for å spe på inntekten.
Det eldre har større økonomisk frihet og jobber oftere litt redusert, samtidig har det ofte egne foreldre som er pensjonerte som henter tidlig innimellom.
Samtidig er barn av eldre foreldre mindre stressede siden barna går bare på 1-2 fritidsaktiviteter, mens barn av yngre foreldre ofte går på 3-5 aktiviteter.

Anonymkode: 256f3...007

Dette er også min erfaring. Eldre foreldre har en annen ro, de trenger ikke streve så mye med å finne sin plass. I tillegg er som regel økonomien bedre også.

Som ‘gammel’ mor er jeg kanskje ekstra opptatt av å ha nok tid og overskudd til barna. 

Anonym bruker skrev (32 minutter siden):

Hehe jeg er nærmere 50 faktisk. Å kjenner mine egne begrensninger. Ser det daglig i jobben min. 

Du kjenner din begrensning og jeg kjenner min. Å være rundt 50 betyr ikke nødvendigvis at man trenger middagshvil og har vond rygg. Om noe så føler jeg at jeg er mer til stede og har en annen ro enn med de to første som jeg fikk tidlig i tyveårene. Jeg vet at det meste går over, om det så er nattevåk eller trassalder. 

Jeg er også 40, har ny kjæreste og tre litt store barn. Både jeg og kjæresten kan kjenne på at det er noe litt trist med at vi ikke skal ha barn sammen, men vi ser begge at det ville gjøre livet veldig mye vanskeligere for barna våre. Det vil vi ikke. 

Anonymkode: a1af8...e53

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...