Anonym bruker Skrevet 26. april 2025 #1 Skrevet 26. april 2025 Leste tråden om hun som snakket med sin leder om å være på felgen, og leder som ‘kom henne i forkjøpet’ med sykmelding. Denne lederen sa at HI måtte stå på. Og da hun ble sykmeldt, så skrev lederen at HI måtte ta et ekstra tak. De fleste svarte da at HI må gå til legen og få sykmelding. Men hvorfor det? Jeg har vært borti ansatte som vurderer sin egen innsats som stor, enda de gjør mindre enn oss andre, enda de vegrer jobb, enda de unnviker. Jeg kunne funnet på å si akkurat det samme til de, som denne lederen gjør her. Du må ta et tak. Du må trø til nå. Når noen sier til deg at du må gjøre mer, så betyr ikke dette nødvendigvis at de er kravstore. Det kan være at du gjør mindre enn andre. Og selv om du føler at jamen jeg er jo så sliten og på felgen, så betyr ikke det at det over her ikke er sant. Det kan være arbeidsrutinene dine som er problemet, eller at du ikke er god på prioritering eller stressmestring. Det kan være at du har feil jobb. Er du sliten og på felgen, så finn ut av dette først og fremst. Det å bare fortsette i feil spor, være til besvær for sine kollegaer, bli syk og sykmeldt, være en belastning for de rundt, det bør ikke skje. Man må innse at noen ganger så har man havnet der, og må på eget initiativ komme ut av det. Anonymkode: ddf6c...028
Anonym bruker Skrevet 26. april 2025 #2 Skrevet 26. april 2025 Hvordan kan du vite at du er en resurs på jobb? Du høres mer ut som brysomme Gunda som bruker mer tid på å mene noe om kollegaer enn å jobbe? Anonymkode: 520bf...2cc
Anonym bruker Skrevet 26. april 2025 #3 Skrevet 26. april 2025 Anonym bruker skrev (10 minutter siden): Hvordan kan du vite at du er en resurs på jobb? Godt spørsmål! Min mening er at det kan du vite at du er, hvis du fokuserer på deg selv og på hvordan du selv kan bli mest mulig effektiv, hvis du får tilbakemeldinger om at du gjør en bra innsats, fra kollegaer og leder, kunder, eller andre som har grunnlag for å mene noe. Hvis du tvert i mot får høre du må jobbe hardere eller du må ta i et tak, så må du enten innse at du ikke gjør nok, eller, i alle fall, at den innsatsen du gjør, ikke blir verdsatt. Hva tenker du om saken? Hva mener du er et godt mål? Anonymkode: ddf6c...028
Anonym bruker Skrevet 26. april 2025 #4 Skrevet 26. april 2025 På min arbeidsplass, er samtlige helt på felgen nå, men INGEN har gått til lege for sykemelding. Mye nok fordi samholdet og hjelpe kollegaer er viktig, og at en snakker bra sammen! Men slik har det vært lenge, og vi har vært gjennom dette før( noen år siden sist). Har med arbeisdspress og for få ansatte å gjøre, og f eks denne uka har jeg hatt 6 dager på jobb, både dagvakt og kveldsvakt( 100%). 1 dag fri klarer en ikke å hente seg inn på, og en skal være på hele tiden. Anonymkode: 1781b...c5a
Anonym bruker Skrevet 26. april 2025 #5 Skrevet 26. april 2025 Anonym bruker skrev (10 minutter siden): På min arbeidsplass, er samtlige helt på felgen nå, men INGEN har gått til lege for sykemelding. Mye nok fordi samholdet og hjelpe kollegaer er viktig, og at en snakker bra sammen! Men slik har det vært lenge, og vi har vært gjennom dette før( noen år siden sist). Har med arbeisdspress og for få ansatte å gjøre, og f eks denne uka har jeg hatt 6 dager på jobb, både dagvakt og kveldsvakt( 100%). 1 dag fri klarer en ikke å hente seg inn på, og en skal være på hele tiden. Anonymkode: 1781b...c5a Enig. Man kan klare en del ekstra ved å ha et godt samhold og godt miljø. Men overtid går ikke i lengden. Ville ha fortsatt som før, men meldt fra til NAV, om tilstandene. Er dere heldig så kan de gripe inn før korthuset faller. NAV er så klart interessert i at dere fortsetter og har det bra og bevarer helsen og gjør jobben, og de har kanskje mulighet til å sette inn tiltak som gjør at dette varer. Anonymkode: ddf6c...028
Anonym bruker Skrevet 26. april 2025 #6 Skrevet 26. april 2025 Anonym bruker skrev (9 timer siden): Leste tråden om hun som snakket med sin leder om å være på felgen, og leder som ‘kom henne i forkjøpet’ med sykmelding. Denne lederen sa at HI måtte stå på. Og da hun ble sykmeldt, så skrev lederen at HI måtte ta et ekstra tak. De fleste svarte da at HI må gå til legen og få sykmelding. Men hvorfor det? Jeg har vært borti ansatte som vurderer sin egen innsats som stor, enda de gjør mindre enn oss andre, enda de vegrer jobb, enda de unnviker. Jeg kunne funnet på å si akkurat det samme til de, som denne lederen gjør her. Du må ta et tak. Du må trø til nå. Når noen sier til deg at du må gjøre mer, så betyr ikke dette nødvendigvis at de er kravstore. Det kan være at du gjør mindre enn andre. Og selv om du føler at jamen jeg er jo så sliten og på felgen, så betyr ikke det at det over her ikke er sant. Det kan være arbeidsrutinene dine som er problemet, eller at du ikke er god på prioritering eller stressmestring. Det kan være at du har feil jobb. Er du sliten og på felgen, så finn ut av dette først og fremst. Det å bare fortsette i feil spor, være til besvær for sine kollegaer, bli syk og sykmeldt, være en belastning for de rundt, det bør ikke skje. Man må innse at noen ganger så har man havnet der, og må på eget initiativ komme ut av det. Anonymkode: ddf6c...028 Skjønner du virkelig ikke dette!? Dette er jo en leder som tydeligvis mangler evne til å lytte. Når en ansatt forteller at hun er på felgen, så er det ikke greit å be den utbrente ansatte trå til ekstra. En leder har omsorgsplikt og skal forsøke bistå med å unngå at den ansatte sykemeldes. Leder må be en annen kollega om å trå til ekstra. Anonymkode: f6090...104
Anonym bruker Skrevet 27. april 2025 #7 Skrevet 27. april 2025 Anonym bruker skrev (8 timer siden): Godt spørsmål! Min mening er at det kan du vite at du er, hvis du fokuserer på deg selv og på hvordan du selv kan bli mest mulig effektiv, hvis du får tilbakemeldinger om at du gjør en bra innsats, fra kollegaer og leder, kunder, eller andre som har grunnlag for å mene noe. Hvis du tvert i mot får høre du må jobbe hardere eller du må ta i et tak, så må du enten innse at du ikke gjør nok, eller, i alle fall, at den innsatsen du gjør, ikke blir verdsatt. Hva tenker du om saken? Hva mener du er et godt mål? Anonymkode: ddf6c...028 Det var deg hun synes hørtes ut som brysomme Gunda som synset og mente så mangt om mange. Du skjønte åpenbart ikke problemstillingen. HI i den andre tråden fikk IKKE høre at hun måtte stå på og ta i et tak fordi hun ikke gjorde nok fra før, men måtte det fordi sjefen selv hadde behov for avlastning... Anonymkode: f6090...104
Anonym bruker Skrevet 27. april 2025 #8 Skrevet 27. april 2025 Anonym bruker skrev (10 timer siden): Enig. Man kan klare en del ekstra ved å ha et godt samhold og godt miljø. Men overtid går ikke i lengden. Ville ha fortsatt som før, men meldt fra til NAV, om tilstandene. Er dere heldig så kan de gripe inn før korthuset faller. NAV er så klart interessert i at dere fortsetter og har det bra og bevarer helsen og gjør jobben, og de har kanskje mulighet til å sette inn tiltak som gjør at dette varer. Anonymkode: ddf6c...028 Nav? Anonymkode: d4300...f54
Anonym bruker Skrevet 27. april 2025 #9 Skrevet 27. april 2025 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Nav? Anonymkode: d4300...f54 Ja, visste ikke om denne muligheten selv, før for litt siden. Jeg var i et møte om noe helt annet, og der var det en som la ut om alle mulighetene NAV hadde for å kunne legge tilrette. Uten at jeg vet for mye om detaljene her, så gir det jo stor mening at NAV har slike muligheter. Det er ofte langt mer lønnsomt å forebygge enn å reparere. Ville derfor ha tatt kontakt for å høre om de har noen muligheter. Det verste som kan skje, er at man får nei. Og tenk da, hvis man får ja… Det er virkelig ikke alle som har et godt arbeidsmiljø. Så det å kunne klare å stå i jobb et sted hvor det er godt miljø, det er drømmen for mange Anonymkode: ddf6c...028
Anonym bruker Skrevet 27. april 2025 #10 Skrevet 27. april 2025 Anonym bruker skrev (19 timer siden): Leste tråden om hun som snakket med sin leder om å være på felgen, og leder som ‘kom henne i forkjøpet’ med sykmelding. Denne lederen sa at HI måtte stå på. Og da hun ble sykmeldt, så skrev lederen at HI måtte ta et ekstra tak. De fleste svarte da at HI må gå til legen og få sykmelding. Men hvorfor det? Jeg har vært borti ansatte som vurderer sin egen innsats som stor, enda de gjør mindre enn oss andre, enda de vegrer jobb, enda de unnviker. Jeg kunne funnet på å si akkurat det samme til de, som denne lederen gjør her. Du må ta et tak. Du må trø til nå. Når noen sier til deg at du må gjøre mer, så betyr ikke dette nødvendigvis at de er kravstore. Det kan være at du gjør mindre enn andre. Og selv om du føler at jamen jeg er jo så sliten og på felgen, så betyr ikke det at det over her ikke er sant. Det kan være arbeidsrutinene dine som er problemet, eller at du ikke er god på prioritering eller stressmestring. Det kan være at du har feil jobb. Er du sliten og på felgen, så finn ut av dette først og fremst. Det å bare fortsette i feil spor, være til besvær for sine kollegaer, bli syk og sykmeldt, være en belastning for de rundt, det bør ikke skje. Man må innse at noen ganger så har man havnet der, og må på eget initiativ komme ut av det. Anonymkode: ddf6c...028 Siden det er meg du sikter til kan jeg enkelt forklare deg hvordan jeg vet at jeg gjør en god jobb: jeg er i forkant av oppgaver og leverer aldri etter fristen på oppgaver med tidsfrist. Jeg er nest under sjefen og «alle andre» ansatte vet de får svar og oppgaver de leverer til meg utført raskt. Jeg bestreber å ha tom innboks når jeg går for dagen og alt innen økonomi er godkjent og videresendt den dagen jeg får det. Jeg trenger ikke stå tilrette ovenfor deg i forhold til hvordan jeg utfører jobben min fordi jeg vet jeg utfører den mer enn godt nok. Og hadde du giddet lese skikkelig det jeg skrev sa jeg at helsen svikter på toppen av stress på jobb. Så er da spørsmålet er jobb eller helsen viktigst? Anonymkode: 4ab47...559
Anonym bruker Skrevet 27. april 2025 #11 Skrevet 27. april 2025 Anonym bruker skrev (5 minutter siden): Siden det er meg du sikter til kan jeg enkelt forklare deg hvordan jeg vet at jeg gjør en god jobb: jeg er i forkant av oppgaver og leverer aldri etter fristen på oppgaver med tidsfrist. Jeg er nest under sjefen og «alle andre» ansatte vet de får svar og oppgaver de leverer til meg utført raskt. Jeg bestreber å ha tom innboks når jeg går for dagen og alt innen økonomi er godkjent og videresendt den dagen jeg får det. Jeg trenger ikke stå tilrette ovenfor deg i forhold til hvordan jeg utfører jobben min fordi jeg vet jeg utfører den mer enn godt nok. Og hadde du giddet lese skikkelig det jeg skrev sa jeg at helsen svikter på toppen av stress på jobb. Så er da spørsmålet er jobb eller helsen viktigst? Anonymkode: 4ab47...559 Nei, det får du ta i din egen tråd. Denne her har jeg opprettet for å ikke bruke din tråd. Selv om den er inspirert av deg, handlerer den ikke om deg. Denne tråden handler om at vi alle må ta en vurdering på om tilbakemeldingene vi får fra andre, kan være riktige, selv om det ikke umiddelbart føles sånn, selv om det kan være tøft og vanskelig å innse at man gjør ting feil. Har selv måttet gå i meg selv noen ganger. Det er fullt mulig å komme seg gjennom livet med hevet hode, selv om man tidvis får kritikk, og selv om man tidvis bøyer seg for den. Det kan være ganske lærerikt, skal jeg si deg. Erfaringen er også at de som ikke tar til seg kritikk, de møter seg selv i døren. Enten de blir syk, forbigått, skilt, sagt opp eller hva enn. Det er bare så lenge at mennesker rundt holder ut, etter å ha sagt fra, og det å si fra til noen som ikke lytter, det er det få som gidder i lengden. Anonymkode: ddf6c...028
Anonym bruker Skrevet 27. april 2025 #12 Skrevet 27. april 2025 Er det mulig 😅😅😅😅😅 Anonymkode: 4ab47...559
Anonym bruker Skrevet 27. april 2025 #13 Skrevet 27. april 2025 Anonym bruker skrev (1 time siden): Er det mulig 😅😅😅😅😅 Anonymkode: 4ab47...559 Noen får et kick av å belære. Vi får la dem ha den gleden. Anonymkode: d4300...f54
Anonym bruker Skrevet 27. april 2025 #14 Skrevet 27. april 2025 Anonym bruker skrev (1 time siden): Noen får et kick av å belære. Vi får la dem ha den gleden. Anonymkode: d4300...f54 HI her… Innrømmer glatt at motivene ikke er edle, men det handler ikke om noe ønske om å belære. Er mer en slags fascinasjon ved situasjonen som opptar meg, kanskje særlig nå for tiden hvor jeg har opplevd at flere kvinner møter konsekvenser for ting de har fått kritikk på i årevis. I de tilfellene i mitt liv, var det snakk om jobb, og jeg kommer ikke til å gå inn på detaljene. Men jeg har jo opplevd tidligere at mannen er utro, mannen stikker av, vennene forsvinner, barna bryter kontakt, barna tar livet av seg, de mister jobben, blir satt i fengsel, etc. Og kanskje ikke da en gang, klarer disse damene å innse at det er de selv som er årsaken. Mange holder på resten av livet og tror det må være alle andre. True crime og annen kriminalitets-filmer og litteratur, har jo en magisk kraft på mennesker. Og når kvinner er utøverne, så er det liksom noe ekstra fascinerende. Det er noe dypt ukvinnelig ved det å ikke ta hensyn til andre enn seg selv, være immun mot kritikk, være asosial. Så ja, jeg synes det er fascinerende, rett og slett. I tillegg er det vanvittig deilig når rettferdighet skjer fyllest, og de rette personene må til pers. Anonymkode: ddf6c...028
Anonym bruker Skrevet 27. april 2025 #15 Skrevet 27. april 2025 Det lyser lang vei fra det du skriver at du er litt bitter etter egne erfaringer. Det har jeg også vært. Men du må legge ansvaret der det hører hjemme. Det finnes ansatte som både er til besvær og lager problemer for kollegaer. Men når alt kommer til alt, så er det leder sitt ansvar å håndtere dette. Hvis leder ikke er i stand til det, skal styret velge ny. Du skal forholde deg til kontrakten din, på godt og vondt. Anonymkode: 8c784...299
Sommerkroppen 2029 Skrevet 28. april 2025 #16 Skrevet 28. april 2025 Anonym bruker skrev (På 26.4.2025 den 16.28): Leste tråden om hun som snakket med sin leder om å være på felgen, og leder som ‘kom henne i forkjøpet’ med sykmelding. Denne lederen sa at HI måtte stå på. Og da hun ble sykmeldt, så skrev lederen at HI måtte ta et ekstra tak. De fleste svarte da at HI må gå til legen og få sykmelding. Men hvorfor det? Jeg har vært borti ansatte som vurderer sin egen innsats som stor, enda de gjør mindre enn oss andre, enda de vegrer jobb, enda de unnviker. Jeg kunne funnet på å si akkurat det samme til de, som denne lederen gjør her. Du må ta et tak. Du må trø til nå. Når noen sier til deg at du må gjøre mer, så betyr ikke dette nødvendigvis at de er kravstore. Det kan være at du gjør mindre enn andre. Og selv om du føler at jamen jeg er jo så sliten og på felgen, så betyr ikke det at det over her ikke er sant. Det kan være arbeidsrutinene dine som er problemet, eller at du ikke er god på prioritering eller stressmestring. Det kan være at du har feil jobb. Er du sliten og på felgen, så finn ut av dette først og fremst. Det å bare fortsette i feil spor, være til besvær for sine kollegaer, bli syk og sykmeldt, være en belastning for de rundt, det bør ikke skje. Man må innse at noen ganger så har man havnet der, og må på eget initiativ komme ut av det. Anonymkode: ddf6c...028 En leder som møter en ansatt som faktisk jobber og gjør det hun/han skal, med beskjed om å bare stå på og ta i ett ekstra tak - det er en dårlig leder! Jeg har selv hatt en slik, men hun ble avsatt og fikk sparken. Man kan være sliten og på felgen av mange årsaker. Man kan være alvorlig syk uten å vite det. Da er faktisk ikke jobben det viktigste. Hvordan tenker du at man skal "komme ut av det" ved å fortsette som vanlig i samme spor, og bruke seg opp på jobb?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå