Gå til innhold

Skadelig med medisiner mot forstoppelse?

Anbefalte innlegg

Først og fremst - advarsel om beskrivende detaljer!

Jeg har gått på slankepillen Mysimba i 10 mnd og har hatt dårlig fordøyelse hele tiden. Men nå har det stoppet seg helt og jeg har ikke hatt avføring uten hjelpemidler på en mnd. 

Jeg har brukt klyster og/eller Dulcolax en gang i uken, da jeg føler meg nesten forgiftet av å ikke få ut noe. I tillegg så føler jeg at det forhindrer vektnedgangen da jeg jo ikke blir kvitt maten jeg spiser (jeg vet at en del kommer som urin, men likevel). 

Det er ikke forsteinet avføring som er problemet, men at jeg rett og slett ikke må på do  

På medisineskene står det ved kortvarig forstoppelse og max en uke. Men når jeg bare bruker de en gang pr uke, er det også uheldig?

Anonymkode: 0542b...add

Fortsetter under...

Jeg har en datter som flere ganger har vært plaget med forstoppelse. Legen sin anbefaling i hennes tilfelle nå sist (hun er 15 år) var følgende:

I 3-4 dager: 8 poser med Movicol.

I 6 dager: Nedtrapping fra 8 til 2 poser med Movicol. 

I 4-6 måneder: 1-2 poser Movicol.

Du kan få Movicol på resept slik at det blir billigere, men da må du til lege først, og det bør du kanskje uansett. 

Anonymkode: 4518d...592

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Datteren min har irritabel tarm og kronisk forstoppelse, hun går på 1 pose movicol hele tiden, flere ved behov.

Snakk med legen, det finnes flere midler å velge mellom på resept.

Anonymkode: fcd02...826

1 pose om dagen....

Anonym bruker skrev (55 minutter siden):

Datteren min har irritabel tarm og kronisk forstoppelse, hun går på 1 pose movicol hele tiden, flere ved behov.

Måtte hun gjennom noen undersøkelser for å få den på blå resept?

Anonymkode: 9206d...a12

Annonse

Skal ha god grunn for å få den på blå resept, og det må eventuelt lege søke HELFO om. Men er uansett billigere med 100 pk på vanlig resept enn 20 pk i håndkjøp.

Men her vet jo du problemet, og det er jo slanketablettene du går på, så dette er jo noe du må ta med lege. Kanskje gå over til sprøyter…… 

Anonymkode: 3e031...d14

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

De samme midlene er å få kjøpt uten resept og…..

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

De samme midlene er å få kjøpt uten resept og…..

Ja, men da er de mye dyrere. Når det går flere hundre pakker med Movicol på noen måneder, er det greit å ha 100-pakninger på blå resept. 

Anonymkode: 4518d...592

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...