Gå til innhold

Greit nå kan du fint kalle meg rasist!

Anbefalte innlegg

Skrevet
n74 skrev (8 timer siden):

Nei, men jeg vil påstå at du ikke oppfatter ironisk retorikk. Som i dette tilfellet ble brukt til å vise det absurde i standpunkter som «alle kriminelle er utlendinger» og «send de dit de kommer fra».

Men for å være mindre ironisk

1) Visse bydeler i Oslo har alltid hatt store sosiale utfordringer, også før innvandring. Derav eksempelet med Tveita-gjengen. Nå er det bare en ny gruppe mennesker som er fattige, bor trangbodd med store familier, som har sosiale og kulturelle utfordringer enn det var den gangen Tveita-gjengen var barn. (De var barn på 70-tallet).

2) Sender man ut disse «utlendingene» og skjærer alle over en kam, så vil Norge ganske raskt merke manglende arbeidskraft i sektorer vi er helt avhengig av arbeidskraft.

For jo, det finnes mange somaliere som jobber. Og enda mer gledelig, majoriteten av barn av somaliske innvandrere satser på utdanning. Og ikke bare det, disse barna er født i Norge og er norske statsborgere. Ogcjeg kan garantere deg at de har langt flere norske referansepunkter enn somaliske etter en oppvekst i Norge.

Stengt tatt ikke nødvendig å kun sette somaliere som eksempel. Dette gjelder majoriteten av de som har innvandret eller er barn av innvandrere.

Litt mer historie

På 80-tallet var det pakistanske innvandrerne som var utskjelte. De var fattige og mange hadde slet med å integreres, delvis pga språk og delvis pga nordmenns manglende vilje til å legge til rette for integrering (det siste er min påstand).

Det skapte utenforskap for ungene deres, som for noen ble starten på en kriminell løpebane. Så på 90-tallet var det to-tre store gjenger med invandrerbarn som herjet i Oslo.

Både 2. generasjon og 3. generasjon pakistanere har gjort en sosial reise siden 80-tallet, hvor utdannelse og jobb har gitt majoriteten det livet deres foreldre ønsket. Og som det norske samfunnet faktisk trenger. 

Skal vi få bukt med kriminaliteten blant unge innvandrere så må vi slutte å se på hudfarge og religion, og i stedet se på kårene de lever under.

Fattigdom er en ting, men i Oslo har byrådene i flere tiår rasert nødvendige ungdomstilbud og psykososiale tiltak som faktisk ville gjort en forskjell. Så er også tilfellet i kommunen nå. 

Barn som opplever utenforskap står i stor fare for å utvikle negativ sosial adferd som ungdommer, som igjen får konsekvenser for oss andre i samfunnet.
Og da er det ikke noe forskjell på hudfarge, religion eller om du heter Sig Millehaugen, Anders Behring Breivik eller Shahid Rasool.

Du kan godt tillegge dette min påståtte manglende evne til å oppfatte ironisk retorikk, hvis det får deg til å føle deg smartere. Jeg reagerer på det jeg oppfatter som en endeløs og fordummende whataboutism, som er så typisk for diskusjoner som denne. Hver gang temaet innvandring og kriminalitet diskuteres, så kommer de fordummende selvfølgelighetene på løpende bånd: «Ja men… ja men… nordmenn er også kriminelle!!! Og alle innvandrere er ikke kriminelle!». 

Der bør være mulig å ta tak i et reelt samfunnsproblem og diskutere dette på en voksen måte. Det bør også være mulig å ta tak i det personer faktisk sier, og ikke det man tror de sier, eller hva andre sier, og uten å tillegge folk holdninger de ikke har gitt uttrykk for. Var det ikke noe med å ikke skjære alle under én kam…?

La oss si forskningen har feil og du har rett: Den store, og økende, kriminaliteten blant spesielt innvandrerungdom kan tilskrives trangboddhet, fattigdom, manglende oppfølging fra skole og helsetjeneste, manglende ungdomstilbud. Hvis det da er tilfelle: hvordan løser vi det? Da må jo folk som bor trangt få større boliger, folk som er fattige må få mer penger, og langt mer penger må inn i skole og helsetjeneste. Både til de som allerede bor trangt og er fattige, og nye som kommer inn. Ikke sant? Altså, det vil koste. Mye. Og det er greit. Det jeg etterlyser er en ærlighet rundt dette:

Enten må vi akseptere et utrygt voldssamfunn, eller så må vi akseptere at innvandring koster veldig mye penger. Og da må man kanskje akseptere en debatt rundt hvor mange flere vi er villige til å ta inn, til den prisen det FAKTISK koster med større boliger, høyere stønader, flere skole- og helseressurser, bedre tilbud/fritidsklubber osv. Det er vel ikke urimelig å forvente å få non fakta på bordet som kan være en del av både debatten og avgjørelsen?

Anonymkode: 2fc63...5dc

Fortsetter under...

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Du er altså ikke klar over at bare 3-4 prosent av vold og kriminalitet kan forklares med levekårsutfordringer? Du kunne også hatt nytte av å lese litt om den forskningen som nå gjøres på barn/unge og alvorlig voldskriminalitet ved UIO. Så vil du se at for slik ungdom har ungdomstilbud og psykososiale tiltak ingen virkning. Det er ikke der problemet ligger. De er psykopater in spe i følge forskningen, og i praksis behandlingsresistente når de når ungdomsalder.

Anonymkode: 1966e...4e5

Du henviser flere ganger til forskning som sier at 3-4% av vold og lovbrudd kan forklares med levekårsutfordringer. Det kan nok godt hende stemmer, men hvilken vold og hvilke lovbrudd regnes da med? Hva er det som forklarer de 96 til 97 resterende prosentene?

Anonymkode: 6d69d...562

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Og det triste her er at mange av dere som svarer, skuler olmt mot ungdommer med innvandrerbakgrunn. Dere liker ikke at det er så mange utlendinger i butikken. At det er så mange av de på bussen.  Og dere skjuler det ikke. Som igjen fører til at ungdommen som møter disse dømmende blikkene deres føler at de ikke er velkomne her. (Og nå snakker jeg om de fineste ungdommene der ute. De som ikke raner, stikker eller banker) 

Jeg har tre barn. Og her er huset fult av barn og ungdom fra Somalia, Tyrkia, Afghanistan og Filippinene. Og Norge 😂 i alder 11 -21 år. Høflige, snille og hjelpsomme barn og unge. Som mange en gang har snakket om hvordan det er å gå på shopping, kino, tog-turer osv og hver eneste dag få blikk rettet mot seg. 

Jeg skjønner at tallene ikke lyver, og at noe må gjøres. Men det skjønner de ungdommene som ikke er kriminelle også. Og det er flere av de gode ungdommene enn kriminelle

Ikke glem de.

Anonymkode: a17b0...aa1

Hva får deg egentlig til å tro at de som har en mer kritisk holdning til innvandring enn deg ikke skjønner at de fleste innvandrere er fine folk som ikke bedriver kriminalitet? Hvorfor dette behovet for å smykke deg med at du tar imot ikke-etnisk norske i hjemmet ditt? Dette gjelder jo de aller fleste og er ikke noe spesielt.

Sønnen min har vel nesten utelukkende venner som enten er innvandrere selv eller er barn av innvandrere. Han går også på en videregående skole der politipatruljer må være til stede hver eneste dag fordi det er gjenger der, utelukkende bestående av innvandrere, som bruker friminuttene på å sloss og knivstikke hverandre. (Tenk hva det koster av ressurser…). Tenker du da at sønnen min tenker at «alle innvandrere, inkludert de vennene jeg har hatt siden barnehagen, er slemme kriminelle»? De fleste oppegående folk klarer å nyansere dette bedre enn som så. De klarer også å peke på et reelt problem, bekreftet av blant annet politikerne og politiet, uten å dekke det over med dumheter som «det finnes også norske kriminelle» og «ikke alle innvandrere er kriminelle».

Skrevet
Anonym bruker skrev (15 timer siden):

Det er ikke rasistisk å bli redd når sønnen din er forsøkt knivstukket. Regner med at du hadde vært like redd om Pål hadde gjort det.

Men "sende han hjem"? Hva om han er født her? Hvor skal du sende han da?

En (av mange) problemer med politikken i Norge er at man ikke tilbyr nok helsehjelp. For OM ham har flyktet fra landet sitt, har han nok ikke flyktet fra en hverdag som var fin og rolig. Det er ganske naivt av Norge å tro at man kan ta inn flyktninger, la de bo her og si "sånn, nå er alt bra. Nå kan du ikke klage!" Traumene driter vel langt i at det ikke bombes på natten. Frykten, angsten og minnene blir ikke borte av den grunn. 

Når det er sagt, bør all kriminalitet straffes på lik linje - uansett hvor man er født!

Men da burde vi ikke ta imot folk fra krigsherjede land, vi har jo ikke folk nok til å ta vare på våre egne eldre eller psykisk syke. 

Anonymkode: 0dda0...770

Skrevet
n74 skrev (10 timer siden):

Bare litt vanskeligere å sende de tilbake der de kom fra😏

Men det hadde vært flott med ledige plasser til de i fengsel. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Å bære kniv på offentlig plass, pluss drapstrue noen er jo i seg selv rett bak murene. Bare få få de inn! 
her jeg bor ble en ung jente under 14 dopet ned og gruppevoldtatt av 5 somaliere. Men klart… det er jo synd på de for de kjenner ikke kulturen 😡 

Anonymkode: 0edb4...665

Mener du et det er dette vi sier? At vi syntes synd på de fordi de ikke forstår kulturen? 

Handler det om kultur for Viggo (som ble frikjent) og jon helge (baneheia) eller for Breivik? Eller for Høyby? Har du sett Leo og de farlige? Handler det om kultur for han som prøvde å slå ihjel far, stemor og søster med hammer? Nei! Og la de alle sammen få sone sin straff! 

Det jeg prøvde å få frem i en tidligere strid er at det er så mange fine, snille, hjelpsomme mennesker med innvandrerbakgrunn der ute. Men de blir ikke sett på som det de er. De blir sett på som inntrengere som får Norge utrygt. Fordi NOEN men samme bakgrunn gjør livet surt for resten av oss.

Ei jente som er en del her ble adoptert som baby. Hun kjenner til den biologiske familien sin. Hun har fortalt at npr hun er ute med moren og faren sin, er det ingen som kikerter skrått på de. Men de gangene hun har møtt den biologiske slekten sin og de har vært ute, opplever hun har folk kikker, virker sure og irriterte. Hvordan tror du dette føles?? Det er ei jente som er helt fantastisk på alle måter, snill, rolig og omsorgsfull. Men alikevel får hun surere, gretne blikk fordi noen tall sier at menn fra hennes fødeland er med på å lage en negativ statistikk i Norge. 

Jeg blir selvsagt oppgitt over kriminaliteten og volden. Men kan dere la vær å kikke ned på ALLE med innvandrerbakgrunn?? Kan dere være så snill og tenke slik som dere tenker om den etnisk norske ungdommen? 

Annonse

Skrevet
n74 skrev (8 timer siden):

Nei det er det ikke. Men du må gjerne leve i den troen og isolere deg bort fra samfunnet, mens du stemmer på FrP. Det kommer ikke til å endre størrelsen på den kriminelle statistikken. Heller tvert om.

Jeg bor i et nabolag med mangfold, og jeg lover deg at det er ganske fint. For menneskene er varme og imøtekommende, og barna deres er som unger flest. 

Og ungdommene som har utviklet negativ adferd, de har vært varslet katastrofer lenge. Og ja, jeg vet hvem de er. JE gjør fulgt den fr de gikk i barnehagen, og kjenner foreldrene deres. Både skole, og hjelpeapparat har sviktet disse barna gjennom hele barneskolen. Og en viktig grunn til at skolen og andre tilbud svikter er manglende ressurser, fordi politikere kutter i alt som ikke er lovpålagt. Mange tiltak rundt barn og ungdom er ikke lovpålagt, hverken i skolen eller fritid. Så da kuttes det i ressurser som faktisk vil gi en bedre samfunnsøkonomi på sikt.
Og det er ikke en ensarten gruppe i forhold til etnisitet eller religion det er snakk om. Fattigdom, og utenforskap pga fattigdom er fargeblind. Det er bare litt flere av de fattige blant innvandrerfamilier.

Men du kommer ikke til å endre mening på bakgrunn av mine erfaringer, eller historiske fakta. Du ønsker å male videre på fiendebilder som deler mennesker inn i vi og dem. Nazitene gjorde det samme. De sa til og med at jøder kunne sammenlignes med rotter, som bringer smitte og dødelige sykdommer. Dessverre mange som trodde på det også.

Der kom naziist-kortet ja.....vel det er den gruppen du forsvarer som faktisk gjør det farlig å være jøde i Norge i dag.....

Skrevet
Anonym bruker skrev (55 minutter siden):

Jeg blir selvsagt oppgitt over kriminaliteten og volden. Men kan dere la vær å kikke ned på ALLE med innvandrerbakgrunn?? Kan dere være så snill og tenke slik som dere tenker om den etnisk norske ungdommen? 

Hvem er egentlig disse «dere» du refererer til? Gjør ikke du nøyaktig det samme som du kritiserer disse «dere» for, der du antar at denne «dere»-gruppen har nøyaktig like meninger og holdninger? Er det ikke individer du diskuterer med? Og er det slik at alle som er mer kritiske enn deg nødvendigvis «ser ned på ALLE med innvandrerbakgrunn», eller er det bare fordommene dine og forutinntattheten din som får litt i overkant fritt spillerom?

Skrevet
Anonym bruker skrev (42 minutter siden):

Mener du et det er dette vi sier? At vi syntes synd på de fordi de ikke forstår kulturen? 

Handler det om kultur for Viggo (som ble frikjent) og jon helge (baneheia) eller for Breivik? Eller for Høyby? Har du sett Leo og de farlige? Handler det om kultur for han som prøvde å slå ihjel far, stemor og søster med hammer? Nei! Og la de alle sammen få sone sin straff! 

Det jeg prøvde å få frem i en tidligere strid er at det er så mange fine, snille, hjelpsomme mennesker med innvandrerbakgrunn der ute. Men de blir ikke sett på som det de er. De blir sett på som inntrengere som får Norge utrygt. Fordi NOEN men samme bakgrunn gjør livet surt for resten av oss.

Ei jente som er en del her ble adoptert som baby. Hun kjenner til den biologiske familien sin. Hun har fortalt at npr hun er ute med moren og faren sin, er det ingen som kikerter skrått på de. Men de gangene hun har møtt den biologiske slekten sin og de har vært ute, opplever hun har folk kikker, virker sure og irriterte. Hvordan tror du dette føles?? Det er ei jente som er helt fantastisk på alle måter, snill, rolig og omsorgsfull. Men alikevel får hun surere, gretne blikk fordi noen tall sier at menn fra hennes fødeland er med på å lage en negativ statistikk i Norge. 

Du kan ikke si noe fornuftig om hverken røyking, diabetes type 2 eller innvandring, uten å se dette på gruppenivå. De fleste innvandrere er ikke kriminelle. Det står imidlertid ikke stemplet i pannen på de som kommer hit fra fremmede kulturer (MENA-landene), hvem som blir lovlydige, bidragsytende borgere, og hvem som ender opp med å bli voldsforbrytere. Men basert på den informasjonen man sitter med nå, så kan man på forhånd si noe om sansynligheten for det ene eller det andre. Og da er det ikke så interessant med alle som IKKE er kriminelle. På samme måte som det ikke er så interessant med alle de som IKKE røyker på seg kreft, eller IKKE spiser på seg diabetes. Annet enn som et grunnlag for sammenligning. De utgjør jo tross alt det store, store flertallet de også. Det som ER av interesse her, er at  gruppen ikke-vestlige innvandrere har en langt større prosentvis andel av kriminelle enn befolkningen forøvrig. Og ikke bare kriminelle, men de utøver også langt grovere kriminalitet/vold enn befolkningen forøvrig. Så dette faktum kan fint eksistere side om side ved at Ali, og Mahmod er snille og greie kamerater til ditt barn. Det ene ekskluderer ikke det andre. Så da handler det til syvende og sist om hvor vår egen loialitet ligger. Ligger den i første rekke hos det som gjerne kalles de sårbare barna, og den gruppen de tilhører? Altså de fremmedkulturelle. Eller ligger den hos de barna som man finner i mottakerenden av volden. Altså typisk de etnisk norske barna. For meg er det ikke tvil. Jeg bor nær grensa til Oslo, og her har den innvandringsrelaterte volden begynt å spise seg inn på mange av mine barns arenaer. Det påvirker hvor de får dra. Det påvirker valg av skole, det påvirker valg av transport (offentlig transport er utelukket), det påvirker valg av idrett. Det påvirker tryggheten i hverdagen. Jeg har vokst opp på slutten av 70-tallet og var ung på 80-tallet. I Oslo. Det var ikke sånn da. Ikke i det heletatt.

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Men da burde vi ikke ta imot folk fra krigsherjede land, vi har jo ikke folk nok til å ta vare på våre egne eldre eller psykisk syke. 

Enig. Det er jo helt absurd at innvandringsliberale ikke ser dette. Eventuelt ikke vil se det. Det er jo ikke ressurser nok som det er i dag. Og så skal vi fortsatt være nødt til å ta imot flere. Det er noen i denne debatten som burde lese hva Jens Stoltenberg nylig uttalte til Nettavisen. Og så kan de prøve å la det synke inn, når manglende boareal og for få fritidsklubber brukes som forklaring på den voldsbølgen vi ser nå. Hva er sannsynligheten for at vi har FLERE ressurser å sette inn i årene som kommer. NULL

Offentlig pengebruk, Offentlige utgifter | Jens Stoltenberg: – Vi må lete etter store reformer

Skrevet

Jeg blir selvsagt oppgitt over kriminaliteten og volden. Men kan dere la vær å kikke ned på ALLE med innvandrerbakgrunn??

Det er da ingen her som gjør.

Anonymkode: 0990a...30f

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Det er da ingen her som gjør.

*ingen her som har sagt at de gjør*

Skrevet

Helt enig med ts. Årsaken er at enkelte mennesker passer veldig dårlig inn. Slik har det alltid vært, og slik vil det alltid være. Det gjelder ikke bare mennesker, det gjelder dyr, og det gjelder ting. Alt passer ikke sammen. Selvsagt kan nesten alle integreres, til slutt, men hvor mye kriminalitet og vold skal vi akseptere på veien dit? Det er på tide å bli realistiske. Mennesker, uansett rase eller utseende, er ikke ondere eller verre enn andre, vi er bare veldig forskjellige. Og det skyldes kultur og oppvekst. Det må vi bare akseptere. Det er ikke rasisme. Somaliere er fullstendig normale Somaliere, i Somalia. Det burde de fortsette å være. Så får de , og vi, heller bidra etter beste evne til at DERES samfunn blir tryggere og bedre. Det er eneste bærekraftige løsning. Å tro at Norge, og den vestlige verden, skal være redningsflåte for afrikanere er en humanitær fiasko og vil ende i en katastrofe.

Anonymkode: 95a6f...09e

Annonse

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Helt enig med ts. Årsaken er at enkelte mennesker passer veldig dårlig inn. Slik har det alltid vært, og slik vil det alltid være. Det gjelder ikke bare mennesker, det gjelder dyr, og det gjelder ting. Alt passer ikke sammen. Selvsagt kan nesten alle integreres, til slutt, men hvor mye kriminalitet og vold skal vi akseptere på veien dit? Det er på tide å bli realistiske. Mennesker, uansett rase eller utseende, er ikke ondere eller verre enn andre, vi er bare veldig forskjellige. Og det skyldes kultur og oppvekst. Det må vi bare akseptere. Det er ikke rasisme. Somaliere er fullstendig normale Somaliere, i Somalia. Det burde de fortsette å være. Så får de , og vi, heller bidra etter beste evne til at DERES samfunn blir tryggere og bedre. Det er eneste bærekraftige løsning. Å tro at Norge, og den vestlige verden, skal være redningsflåte for afrikanere er en humanitær fiasko og vil ende i en katastrofe.

Ja, vi er dessverre på god vei mot et varslet sammenbrudd.

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Veldig få ser ned på innvandrere, eller tror at alle innvandrere er ille. De aller fleste skjønner at de fleste er like gode som alle andre. Problemet er at det er likevel ikke nok. Det er langt fra nok. Vi vil ikke ha mangedoblet utrygghet med knivstikking, ran, voldtekt og økt kriminalitet. Vi vil ikke bruke enorme pengesummer for dette, og for at de skal kunne fungere normalt i et land hvor de har minimale forutsetninger for å leve normalt. Da mener jeg normalt etter hva som er normalen i det samfunnet de kommer til. Vi ville hatt nøyaktig samme problem med å tilpasse oss deres samfunn. Sånn er det bare. Alt det rosenrøde og hyggelige med de som lykkes er bra. Det er mange fine mennesker overalt i verden. Men når mennesker ikke trives, og ikke klarer å mestre livet sitt, da blir vi dårlige mennesker. Det er det som skjer med mange innvandrere, fordi det er alt for vanskelig å tilpasse seg. Akkurat like vanskelig som det ville vært for oss å tilpasse oss deres samfunn. Dessuten, vår hjelp ved å gi alle penger og bolig, vil skape en ekstremt usunn kravmentalitet som vi allerede har alt for mye av blant bortskjemte nordmenn.

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Der kom naziist-kortet ja.....vel det er den gruppen du forsvarer som faktisk gjør det farlig å være jøde i Norge i dag.....

Det er en skremmende realitet som det lukkes øynene for.

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Du henviser flere ganger til forskning som sier at 3-4% av vold og lovbrudd kan forklares med levekårsutfordringer. Det kan nok godt hende stemmer, men hvilken vold og hvilke lovbrudd regnes da med? Hva er det som forklarer de 96 til 97 resterende prosentene?

Per Olof Wikstrøm, Professer ved Cambridge, er en av Sveriges fremste forskere på kriminalitetsforebygging. Han har gjort en Meta studie, om kriminalitet og årsakene til kriminalitet. Dette er nå sammenfattet i en rapport som heter:”När brott blir ett acceptabelt handlingsalternativ – en analys av brottslighetens orsaker och dess implikationer för inriktningen av det brottsförebyggande arbetet”.

Kriminologen har forsøkt å finne ut av hva som er de bakenforliggende årsakene til kriminalitet. Og det er ikke mangel på velferd. Bare 3-4 prosent kan forklares med sosioøkonomiske forhold. Moral, selvkontroll og miljø står for det aller meste. Det svenske Brottsförebyggande rådet fastslår: "Forbindelsen mellom sosioøkonomisk bakgrunn og deltakelse i kriminalitet er svak." Fattigdom er ingen unnskyldning – kultur, moral og normer er avgjørende.

Skrevet

Per Olof Wikstrøm, Professer ved Cambridge, er en av Sveriges fremste forskere på kriminalitetsforebygging. Han har gjort en Meta studie, om kriminalitet og årsakene til kriminalitet. Dette er nå sammenfattet i en rapport som heter:”När brott blir ett acceptabelt handlingsalternativ – en analys av brottslighetens orsaker och dess implikationer för inriktningen av det brottsförebyggande arbetet”.

Kriminologen har forsøkt å finne ut av hva som er de bakenforliggende årsakene til kriminalitet. Og det er ikke mangel på velferd. Bare 3-4 prosent kan forklares med sosioøkonomiske forhold. Moral, selvkontroll og miljø står for det aller meste. Det svenske Brottsförebyggande rådet fastslår: "Forbindelsen mellom sosioøkonomisk bakgrunn og deltakelse i kriminalitet er svak." Fattigdom er ingen unnskyldning – kultur, moral og normer er avgjørende.

Takk for det, men vet du hja som forklarer de resterende 96-97%?

Skrevet
Anonym bruker skrev (31 minutter siden):

Takk for det, men vet du hja som forklarer de resterende 96-97%?

Kultur moral og normer utgjør ca 60%. Sosioøkonomiske forhold ca 3-4 %. For de  site prosentene mener jeg bla. oppdragerkompetanse (altså foreldrekompetanse) var en viktig bit.

Skrevet

Hva tenkte du da du hørte om hva Breivik gjorde da? Eller de mange norske mennene som har dreamt hele familien sin? Som han som drepte både døtrene sine og det lille barnebarnet sitt?

«Norske hvite menn er farlige.»?

Jeg skjønner at du ble skremt og lei deg og sint av det som skjedde med sønnen din. Men de fleste somaliere er ikke sånn!

Frykt er definitivt noe som kan lede til hat, fordommer og rasisme. 

Anonymkode: e548e...d31

Skrevet
Anonym bruker skrev (44 minutter siden):

Hva tenkte du da du hørte om hva Breivik gjorde da? Eller de mange norske mennene som har dreamt hele familien sin? Som han som drepte både døtrene sine og det lille barnebarnet sitt?

Jeg skjønner at du ble skremt og lei deg og sint av det som skjedde med sønnen din. Men de fleste somaliere er ikke sånn!

Holder ikke det da tenker du? Er det i tillegg behov for å ta hit folk med et betydelig voldspotensiale fra andre siden av kloden?

Skrevet

Kan vi på et eller annet tidspunkt slutte med denne hjelpesløse whataboutismen nå? Og kan vi snart slutte med selvfølgeligheter som ALLE er enige om, nemlig at ikke alle innvandrere er kriminelle?

Skrevet

Whataoutisme.

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Whataoutisme.

Du synes det?? Mange, også i denne tråden snakker om hvor skumle muslimske menn er, og terror.

Men hvem er det som har bedrevet terror i Norge der folk har dødd? Ander Breivik og Philip Manshaus. Helnorske menn.

Jeg har vokst opp i Oslo, på 90-tallet med mange muslimer i klassen min. Gikk deretter på Katta, også med mange muslimer, og studerte senere på Blindern, også der med mange muslimer.

og jøsses, hverken jeg eller noen jeg kjenner har blitt dratt våpen mot eller blitt voldtatt av disse skumle muslimene dere er så redde for. Nei, det jeg synes var mest irriterende med dem, var at hver gang jeg var på besøk hos noen av dem, prakket mødrene på meg alt for søte kvalmende marokkanske og pakistanske søtsaker!

Også, for å være litt alvorlig, synes jeg det var synd at noen av jentene ikke fikk bli med på overnattingsturer, og ikke kunne ha gutter som nære venner.  To av disse endte opp med norske kjærester til slutt, og etter hvert vendte foreldrene seg til tanken, og ble glad i guttene som ble svigersønnene deres.

Men slike historier passer jo ikke inn i fortellingen om at alle har lyst å skjære strupen av døtrene sine om de gifter seg med nordmenn.

Om muslimer er så voldelige og voldtagende om enkelte her påstår, hvorfor går det så bra med de fleste av de 200 000 muslimene i Norge da? Hadde de vært skapt voldelige hadde det jo ikke vært sånn.

Det er så synd at noen få ødelegger for de andre. Utrolig at en hyggelig mann med brun hud som heter Ahmed ikke skal få jobb eller leilighet pga huden og navnet sitt, når han alltid har vært en bra fyr, bare fordi det finnes noen andre fra ikke-vestlige land som har gjort kjipe ting. Men som sagt, det har blonde norske menn gjort også. Og da generaliserer vi ikke. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Du synes det?? Mange, også i denne tråden snakker om hvor skumle muslimske menn er, og terror.

Men hvem er det som har bedrevet terror i Norge der folk har dødd? Ander Breivik og Philip Manshaus. Helnorske menn.

Jeg har vokst opp i Oslo, på 90-tallet med mange muslimer i klassen min. Gikk deretter på Katta, også med mange muslimer, og studerte senere på Blindern, også der med mange muslimer.

og jøsses, hverken jeg eller noen jeg kjenner har blitt dratt våpen mot eller blitt voldtatt av disse skumle muslimene dere er så redde for. Nei, det jeg synes var mest irriterende med dem, var at hver gang jeg var på besøk hos noen av dem, prakket mødrene på meg alt for søte kvalmende marokkanske og pakistanske søtsaker!

Også, for å være litt alvorlig, synes jeg det var synd at noen av jentene ikke fikk bli med på overnattingsturer, og ikke kunne ha gutter som nære venner.  To av disse endte opp med norske kjærester til slutt, og etter hvert vendte foreldrene seg til tanken, og ble glad i guttene som ble svigersønnene deres.

Men slike historier passer jo ikke inn i fortellingen om at alle har lyst å skjære strupen av døtrene sine om de gifter seg med nordmenn.

Om muslimer er så voldelige og voldtagende om enkelte her påstår, hvorfor går det så bra med de fleste av de 200 000 muslimene i Norge da? Hadde de vært skapt voldelige hadde det jo ikke vært sånn.

Det er så synd at noen få ødelegger for de andre. Utrolig at en hyggelig mann med brun hud som heter Ahmed ikke skal få jobb eller leilighet pga huden og navnet sitt, når han alltid har vært en bra fyr, bare fordi det finnes noen andre fra ikke-vestlige land som har gjort kjipe ting. Men som sagt, det har blonde norske menn gjort også. Og da generaliserer vi ikke. 

Nei. Folk i denne tråden har ikke snakket om «hvor skumle muslimske menn er» og terror. Det folk har snakket om er den stadig økende kriminaliteten blant spesielt personer med innvandrerbakgrunn. Den er reell. Ingen trenger å late som noe annet.

Og for tusende gang: INGEN har sagt at det ikke finnes kriminelle nordmenn. INGEN har sagt at ALLE innvandrere er kriminelle. Kan vi snart legge den ballen død nå? Har dere ikke NOE annet å hoste opp når det gjelder dette temaet?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...