Gå til innhold

Greit nå kan du fint kalle meg rasist!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har fått nok! Når sønnen kommer hjem fra jobb en dag denne uken så får jeg vite at han ble forsøkt knivstukket når han prøvde stoppe en somalier fra å stjele øl. Han jobber i en dagligvarebutikk i Oslo og slik skal det ikke være, ansatte skal være trygg på jobb. Han idioten forsøkte å drepe et menneske for noen øl.....send han til hel&$#$ tilbake der han kommer fra! Fy fanen så dritt lei jeg er! Puh måtte bare få det ut (og ja jeg vet alle ikke er slik, men har det gjort en kriminell handling så burde vi sendte de hjem, vil ikke landet godta de så stopp all støtte til landet!) 

Anonymkode: 0dda0...770

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Jeg har fått nok! Når sønnen kommer hjem fra jobb en dag denne uken så får jeg vite at han ble forsøkt knivstukket når han prøvde stoppe en somalier fra å stjele øl. Han jobber i en dagligvarebutikk i Oslo og slik skal det ikke være, ansatte skal være trygg på jobb. Han idioten forsøkte å drepe et menneske for noen øl.....send han til hel&$#$ tilbake der han kommer fra! Fy fanen så dritt lei jeg er! Puh måtte bare få det ut (og ja jeg vet alle ikke er slik, men har det gjort en kriminell handling så burde vi sendte de hjem, vil ikke landet godta de så stopp all støtte til landet!) 

Det er sånn Ap vil ha det, og alle velgerne. Nei, det skal selvfølgelig ikke være sånn, og de burde blitt sendt til helvete hjem, men det vil dessverre ikke skje noen endringer om ikke Frp kommer til makten til høsten. Folk må begynne å få opp øynene. 

Anonymkode: 03c94...dc2

Skrevet

Forresten, du er ingen rasist. 

Anonymkode: 03c94...dc2

Skrevet

Så det er hvor han kommer fra som er problemet? 

Anonymkode: 2eb1d...07e

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Har full forståelse for at dette er en skremmende opplevelse for sønnen din og deg som mamma. Slik skal det ikke være.

Men jeg henger meg opp i at det er opprinnelseslandet til gjerningsmannen som er hovedproblemet ditt, hadde det vært mindre skremmende eller mer greit om gutten kom fra beste vestkant og het William?

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Du er ikke rasist. Når man hører om sånt, så er det veldig ofte innvandrere det er snakk om. Det er fakta desverre, selv om mange ikke vil høre det, og de skal unnskyldes med at norske og gjør det.

Anonymkode: 0990a...30f

Skrevet (endret)

På en ungdomsskole i byen her har de stjålet fra vognene til gamle damer på meny, de har fjernet vognene dems i butikken og løpt rundt, de sperra inne en gammel dame som skulle ut fra parkeringa og de stelte seg opp og kasta stein på postbilen når han skulle kjøre. De har gjort hærverk på klubben for 400.000 kroner, så de måtte stenge. 

De var ikke fra Somalia da, for å si det sånn 

Anonymkode: 10f12...abe

Endret av Admin
Ryddet for slettet sitat. Admin
Skrevet

Men siden der er så få utlendinger som gjør kriminelle handlinger, så er det vel ungen problem at vi returnerer de som ikke kan oppføre seg?

De norske som ikke kan oppføre seg må vi håndtere her hjemme.

Hadde vært en drøm om det faktisk fikk konsekvenser å gjøre kriminelle handlinger. Håper FRP kommer til makta, så får vi se om det hjelper.

Anonymkode: 5bfa8...02d

Skrevet
Anonym bruker skrev (17 minutter siden):

Hadde vært en drøm om det faktisk fikk konsekvenser å gjøre kriminelle handlinger. Håper FRP kommer til makta, så får vi se om det hjelper.

Nå hansker politikken i dette landet om litt flere ting enn innvandring da 🙈

Anonymkode: c0d94...08e

Skrevet
Anonym bruker skrev (19 minutter siden):

Men siden der er så få utlendinger som gjør kriminelle handlinger, så er det vel ungen problem at vi returnerer de som ikke kan oppføre seg?

Det hadde vært en drøm om ALLE Kriminelle fikk konsekvenser. Ikke bare utlendingene. Det alle må forstå er at det finnes rasshøl overalt. Også finnes det de som er så skadet av egen oppvekst at de ikke vet bedre. 

Anonymkode: 10f12...abe

Skrevet
Anonym bruker skrev (27 minutter siden):

Nå hansker politikken i dette landet om litt flere ting enn innvandring da 🙈

Anonymkode: c0d94...08e

Er ingen jeg er mer enig med når det kommer til skattepolitikken, så stemmer helst på FRP uansett. Vi trenger folk i landet som ønsker å skape verdier også, kan ikke bare ha folk som lurer på hvordan de får mest mulig penger fra NAV.

Skrevet

Det er antagelig et problem at vi som samfunn strever veldig med å snakke om enkelte etniske gruppers overrepresentasjon i mange typer kriminalitet. 

Vi overlater den samtalen til ytre høyre, og det gir jo sjelden et veldig konstruktivt debattklima.

Nå kunne det fint vært en etnisk norsk rusmisbruker som angrep sønnen din også, men i hvert fall her i Oslo er sannsynligheten for det klart mindre. Akkurat som det ikke er William fra Vinderen som er den trolige utøveren ved barneran, overfallsvoldtekt eller gatesalg av narkotika. 

Anonymkode: 84100...72f

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

FrP satt med makta, hvordan syns du det gikk?

Frp får aldri rent flertall. Man ser jo hvem folk tyr til når verden er uttrygg. FrP er et protestparti som har som oppgave å sette søkelys på forskjellige ting som ikke er bra. På den måten er de viktige i norsk politikk på lik linje med Rødt og MPG, men like lite i stand til å styre et land. 

Anonymkode: 2eb1d...07e

Skrevet
Østerdølen skrev (4 timer siden):

Nei, det er ikke det. I nabokommunen min har vi slitt med en hel gjeng unge gutter, som fløy rundt og truet og ranet med kniver og slikkvåpen. De er så hvite nordmenn som du klarer å få dem. Hvor skal vi sende dem da? Svalbard?

Men tallene her lyver ikke: 

https://www.nettavisen.no/nyheter/unge-somaliske-menn-i-oslo-mer-enn-to-siktelser-i-snitt-per-person/s/5-95-2176134

Hadde vi fått ut desse ville det vært mye mer ressurser til å hanskes med de som er norske kriminelle og ja et fengsel på Svalbard hadde ikke vært så dumt....

Skrevet
Østerdølen skrev (4 timer siden):

Har full forståelse for at dette er en skremmende opplevelse for sønnen din og deg som mamma. Slik skal det ikke være.

Men jeg henger meg opp i at det er opprinnelseslandet til gjerningsmannen som er hovedproblemet ditt, hadde det vært mindre skremmende eller mer greit om gutten kom fra beste vestkant og het William?

Har det skjedd? Hvor ofte skjer det? Pleier gutter fra beste vestkant gå rundt med kniv?

Anonymkode: 92213...2f8

Skrevet

Jeg tenker at tallene taler for seg selv jeg…

Omtrent 27% av innsatte i norske fengsel har ikke norsk statsborgerskap. Ser man dette opp mot antall innvandrere i Norge så utgjør de 17,3% av Norges befolkning, tar man i tillegg med norskfødte av innvandrerforeldre så ender vi på totalt 21,4%. Her snakker vi da om et aldersspenn på 0-100år. 

https://kommunikasjon.ntb.no/pressemelding/18458039/nokkeltall-fra-kriminalomsorgen-for-februar-2025?publisherId=17847130&lang=no

https://www.ssb.no/befolkning/innvandrere/statistikk/innvandrere-og-norskfodte-med-innvandrerforeldre?utm_source=chatgpt.com

Anonymkode: e8155...261

Skrevet
Anonym bruker skrev (29 minutter siden):

Har det skjedd? Hvor ofte skjer det? Pleier gutter fra beste vestkant gå rundt med kniv?

Jeg tror ikke knivbruk er så vanlig der. Det går vel mer i å betale andre for vold, stoff og voldtekt samt å rasere hus på fest og regne med at pappas advokat får dem ut av knipen etterpå.

Anonymkode: 6d69d...562

Skrevet

Her jeg bor så var det en 16 åring som knivstikket en jevnaldre ungdom,å han som gjorde det var norsk. Så er ikke bare utlendinger som gjør grusomme ting altså!

Anonymkode: 3ae09...1fa

Skrevet

Er ingen som påstår at det kun er utlendinger som begår grusomme handlinger. Men det hadde hjulpet på om det ble FÆRRE kriminelle å ta hånd om.

Skrevet
Anonym bruker skrev (29 minutter siden):

Jeg tenker at tallene taler for seg selv jeg…

Omtrent 27% av innsatte i norske fengsel har ikke norsk statsborgerskap. Ser man dette opp mot antall innvandrere i Norge så utgjør de 17,3% av Norges befolkning, tar man i tillegg med norskfødte av innvandrerforeldre så ender vi på totalt 21,4%. Her snakker vi da om et aldersspenn på 0-100år. 

https://kommunikasjon.ntb.no/pressemelding/18458039/nokkeltall-fra-kriminalomsorgen-for-februar-2025?publisherId=17847130&lang=no

https://www.ssb.no/befolkning/innvandrere/statistikk/innvandrere-og-norskfodte-med-innvandrerforeldre?utm_source=chatgpt.com

Anonymkode: e8155...261

Det som er viktig å skille på her er statsborgerskap. En norsk statsborger kan ikke sendes ut av landet. Det er ikke tvil om at lovbrudd er et problem og at det overvekt av utenlandske statsborgere. Det er også overvekt av norske statsborgere med utenlandsfødte foreldre og så er det stor overvekt av menn. Disse problemgruppene må håndteres ulikt.

Et av de store problemene i dag er at forskjellene i samfunnet øker. Det er oppskriften på økt vold og flere lovbrudd. Når også innvandrere ofte har lavere både inntekt og formue enn gjennomsnittet øker også sannsynligheten for at de begår vold, ran ol. I tillegg har en del sterke traumer som kan gi økt sannsynlighet for visse typer lovbrudd og det er kulturelle forskjeller i hva som regnes som akseptabelt og forventet.

Å sende folk ut av landet tror jeg ikke vil ha særlig effekt. For det første vil det bare være aktuelt for dem uten norsk statsborgerskap og i tillegg er det mange man enten ikke har noe sted å sende eller de kan ikke sendes ut fordi de er barn. Mange vil også bare komme tilbake og fortsette å leve et liv på siden av resten av samfunnet.

Jeg tror for det første vi må akseptere at noe vold og lovbrudd er det naturlig at samfunnet har. Et samfunn helt uten vil måtte være så strengt regulert at jeg ikke ville ønsket å leve der. For det andre tror jeg det må satses medt på forebygging og at det blir sannsynlig å bli tatt. Da trenger ikke straffene være så strenge.

Skrevet
Anonym bruker skrev (38 minutter siden):

Det som er viktig å skille på her er statsborgerskap. En norsk statsborger kan ikke sendes ut av landet. Det er ikke tvil om at lovbrudd er et problem og at det overvekt av utenlandske statsborgere. Det er også overvekt av norske statsborgere med utenlandsfødte foreldre og så er det stor overvekt av menn. Disse problemgruppene må håndteres ulikt.

Et av de store problemene i dag er at forskjellene i samfunnet øker. Det er oppskriften på økt vold og flere lovbrudd. Når også innvandrere ofte har lavere både inntekt og formue enn gjennomsnittet øker også sannsynligheten for at de begår vold, ran ol. I tillegg har en del sterke traumer som kan gi økt sannsynlighet for visse typer lovbrudd og det er kulturelle forskjeller i hva som regnes som akseptabelt og forventet.

Å sende folk ut av landet tror jeg ikke vil ha særlig effekt. For det første vil det bare være aktuelt for dem uten norsk statsborgerskap og i tillegg er det mange man enten ikke har noe sted å sende eller de kan ikke sendes ut fordi de er barn. Mange vil også bare komme tilbake og fortsette å leve et liv på siden av resten av samfunnet.

Jeg tror for det første vi må akseptere at noe vold og lovbrudd er det naturlig at samfunnet har. Et samfunn helt uten vil måtte være så strengt regulert at jeg ikke ville ønsket å leve der. For det andre tror jeg det må satses medt på forebygging og at det blir sannsynlig å bli tatt. Da trenger ikke straffene være så strenge.

Går du inn på rapporten til kriminalomsorgen så ser du at tallene jeg opererer med ift innsatte gjelder de uten norsk statsborgerskap. Hvor mange av disse som er barn (under 18 år) er mer uvisst, men det er ikke mange soningsplassene vi har i Norge for de under 18 år.

Jeg ser derfor liten grunn til at folk uten norsk statsborgerskap som ikke klarer å forholde seg til norske regler skal måtte ta opp over 1/4 av norske soningsplasser, samtidig som at mange straffedømte fortsatt går fritt pga for dårlig sonings kapasitet. Da er det bedre at de vises ut av landet og frigir soningsplasser for de som fortsatt står i kø. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Slutt å bortforklare og unnskylde denne oppførselen. Da kan like gjerne min sønn begynne med kriminalitet, han er ikke vokst opp med ei lommebok full av penger....vi har hatt tider hvor jeg måtte pante flasker for å få råd til et kneippbrød som kostet 5 kroner. I dag så har jeg en fulltidsjobb, en deltidsjobb, pluss styreverv i borettslaget, vi har klart oss. 

I stede for å rane andre eller butikker så jobber han, sparer penger og har sunne interesser. Alikevel så må man tåle å bli forsøkt knivstukket, om han ikke hadde klart å hoppe unna, for noen øl! 

Problemet er at dette er folk som er vandt til harde konsekvenser, så kommer de hit hvor det ikke er noen, så her kan det gjøre akkurat som de vil. I Somalia ville kanskje denne personen holdt seg til loven for konsekvensene av et lovbrudd er mye større. I tillegg til dette så har dessverre en del et syn på at om du gjør noe mot ikke muslimer så er det ikke så farlig, for de er ikke rette mennesker. 

Jeg kommer til å stemme Frp, jeg skal faktisk melde meg inn der nå! Men hadde Norgesdemokratene vært større så skulle jeg vurdert de. 

Skrevet
Østerdølen skrev (6 timer siden):

Dette. Selvsagt skal man være trygg på jobb. Men om han er fra Bergen eller Somalia er uvesentlig.

Skrevet
sug lut skrev (1 time siden):

Dette. Selvsagt skal man være trygg på jobb. Men om han er fra Bergen eller Somalia er uvesentlig.

Like uvesentlig som kjønn. Likevel skrev du kjønn på personen.

Skrevet
sug lut skrev (1 time siden):

Men se på statistikken. Mange somaliere står for ekstremt mye kriminalitet.....så mye at det i snitt tilsvarer at hver somalier begår mer enn lovbrudd.....hadde nordmenn vært like høyt representert ville landet ha minnet om Haiti. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...