Gå til innhold

17 mai er IKKE barnas dag!!

Anbefalte innlegg

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Da drar du jo egenh konklusjoner med en gang, for alkohol og fyll er ikke nevnt med et eneste ord i HI

Anonymkode: 5b751...fe0

Man tolker gjerne ut fra kontekst,  og akkurat denne uken er det alkoholservering på 17.mai som har vært oppe. Derav kommer tanken på alkohol selv om det ikke spesifikt er nevnt i HI. Uten den konteksten er det ingen grunn til at HI skulle hisse seg så opp over at man kaller 17.mai «barnas dag». Som man forøvrig tradisjonelt har kalt det siden den salige teksten Vi ere en nasjon vi med ble skrevet. 

Anonymkode: 64d07...9fa

Skrevet
Anonym bruker skrev (26 minutter siden):

Hvor skriver HI noe om fyll?

Noen av oss leser aviser i tillegg til kvinneguiden. Der er det en pågående debatt om akkurat dette, som ble en naturlig referanse her.

Hvis TS ikke siktet til dette, går det nok likevel greit. 

Anonymkode: 5914d...424

Skrevet

Hi, handler tråden din om alkohol på 17 mai?

Anonymkode: 7bf45...4a9

Skrevet

Ja det er Norges dag og alle skal feire. Grunnen til at vi sier barnas dag, er fordi alle barna gleder seg og deltar på 17 mai. 
17 mai er ingen voksen fest og flatfyll. Det er alle sin dag. Og så lenge barna er med i 17 mai feiringen, skal voksne alltid ta hensyn til barna. Det vil si ingen fyll. 
samme med julaften. 
voksne kan drikke og feste når det er voksen tid der barna ikke er tilstede. 

Vi bor i på et tettsted. Og her har det aldri vært drikkekultur på 17 mai for voksne. Ingen restauranter er åpne. Vi går i tog og har felles samling i idrettshallen med kake og is osv. etter toget drar de fleste hjem og griller og har middag hjemme. 

Anonymkode: 9de90...7b4

Skrevet
Anonym bruker skrev (49 minutter siden):

Ja det er Norges dag og alle skal feire. Grunnen til at vi sier barnas dag, er fordi alle barna gleder seg og deltar på 17 mai. 
17 mai er ingen voksen fest og flatfyll. Det er alle sin dag. Og så lenge barna er med i 17 mai feiringen, skal voksne alltid ta hensyn til barna. Det vil si ingen fyll. 
samme med julaften. 
voksne kan drikke og feste når det er voksen tid der barna ikke er tilstede. 

Vi bor i på et tettsted. Og her har det aldri vært drikkekultur på 17 mai for voksne. Ingen restauranter er åpne. Vi går i tog og har felles samling i idrettshallen med kake og is osv. etter toget drar de fleste hjem og griller og har middag hjemme. 

Hvis noen ønsker å feire 17. mai med voksenfest og flatfyll så står de da helt fritt til å gjøre det, så lenge de ikke er til sjenanse for noen. Folk feirer 17. mai akkurat slik de vil. Hadde jeg ikke hatt barn skulle jeg gjerne feiret med en voksenfest!

Anonymkode: 147a6...3c2

Skrevet

Hva er det HI er uenig i egentlig? Er det retorikken? At man skal si at "17. mai er alle sin dag"? Det er jo det det betyr når man sier at det er barna sin dag. Det er en familiedag tilpasset alle. Skal arrangementene være tilpasset alle, må de være barnevennlig og legges på barnas premisser. En dag som er tilpasset barna er en dag som passer alle. Da vil alle kunne delta og ingen ekskluderes. Det å si at det er barnas dag er å si at aktiviteter som ikke passer sammen med barn, ikke er noe som skal ta så stor plass at barna settes til side der barn er en naturlig del.

Voksne uten barn må gjerne ha private arrangement som ikke er barnevennlig om det ikke er barn tilstede. Det trenger ikke være alkohol involvert. Det kan være arrangementer som er kjedelig for barn, for krevende for barn etc. Det er likevel viktig at om man har litt eldre barn eller ungdommer så må man ha en plan for å bistå disse om det trengs. For to år siden hadde man noen pinlige episoder der politiet står i sentrum av storbyene med overstadig beruset ungdom og når politiet ringer foreldrene er de ikke er i stand til å hente eller har en plan for å få andre til å bistå.  

Anonymkode: cc336...bd9

Skrevet
Anonym bruker skrev (38 minutter siden):

Hvis noen ønsker å feire 17. mai med voksenfest og flatfyll så står de da helt fritt til å gjøre det, så lenge de ikke er til sjenanse for noen. Folk feirer 17. mai akkurat slik de vil. Hadde jeg ikke hatt barn skulle jeg gjerne feiret med en voksenfest!

Det gjør de så absolutt. Selv er jeg ikke glad i å feste når det er barn tilstede. Hadde ikke hatt det gøy på fest på en restaurant med barn på nabobordet heller. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Det gjør de så absolutt. Selv er jeg ikke glad i å feste når det er barn tilstede. Hadde ikke hatt det gøy på fest på en restaurant med barn på nabobordet heller. 

Nei de færreste får vel på flatfylla der det er barn, selv om det finnes noen avvikere. Når jeg skrev at jeg gjerne hadde tatt en voksenfest på 17. mai dersom jeg ikke hadde barn så regner jeg med det lå implisitt i det at heller ikke jeg alkohol fester med barn til stede. Jeg prater om VOKSENfest.

Skrevet

Tråden er ryddet for brukerangrep.

Admin

Skrevet

Ferdig snakket er så sinnsykt livets harde skole uttalelse 🤣

Anonymkode: 01b15...7dd

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Noen av oss leser aviser i tillegg til kvinneguiden. Der er det en pågående debatt om akkurat dette, som ble en naturlig referanse her.

Hvis TS ikke siktet til dette, går det nok likevel greit. 

Anonymkode: 5914d...424

Dette er ikke kvinneguiden

Skrevet

Folk må få gjøre som de vil. Drikk alkohol, om det er et sterkt ønske, men i små mengder om det er barn tilstede. Feir, hygg dere, kle dere så fint dere vil og nyt dagen. Barn har ikke vondt av å se fulle folk, men de bør få slippe å være sammen med fulle folk. Jeg har aldri opplevd drikking som noe problem på 17. mai. Det er ikke barnas dag. Dagen er for alle. Hadde det vært barnas dag, hadde ikke toggåing i stive nye bunadsko funnet sted. 

Anonymkode: 2fb9b...633

Skrevet
Anonym bruker skrev (12 timer siden):

Haha!

Jeg ser en ganske tydelig tendens hos folnfødt fra ca. 1990 som ikke har barn selv. De blir rett og slett sjalu  når det må tilrettelegges og tas hensyn til barn eller folk som har barn. 

HVA MED MEG, SKAL IKKE NOE AV DETTE VÆRE TIL MEG!?!

Slapp av, selv om du ikke kan få litt av kollegaens ammefri så kan du fortsatt spise så mange is du vil på 17.mai, men du må betale selv. Det må ikke femåringene og jeg skjønner at det gjør vondt.

Anonymkode: dc8dd...db5

Enig! Men ser det hos mange født FØR 1990 også. Folk synes det er urettferdig om foreldre får ta ferie i juli, selvom barnehage og SFO er stengt og man ikke har besteforeldre som kan hjelpe til. Og samtidig klager politikerne over at fødselstallene er historisk lave. No Wonder.

Hvem skal vaske rumpene til dissen sutrepavene når de blir gamle?

Anonymkode: 136b4...d7e

Skrevet
Anonym bruker skrev (12 timer siden):

Og nå åpner Bystyret i Oslo for alkoholservering fra kl 08!!! Hvordan i helsikke kan man gå mot alle råd på denne måten? Altså, folk ER idioter. 

https://www.nrk.no/stor-oslo/bystyret-sier-ja-til-skjenking-fra-klokken-08-pa-oslos-utesteder-17.-mai-1.17392091

Anonymkode: ff1f8...651

Hvert eneste å er det veldig mange som har champagne-frokost hjemme fra rundt kl 8.
Det er normalt at folk sitter i vinduene ut mot barnetogene med bobler i glasset.

Alkohol fra tidlig morgen skjer selv om det ikke er skjenkebevilling.
Begrunnelsen for  skjenkebevilling fra kl 8 på 17. mai at da kan man flytte noe av serveringen til utestedene som er forpliktet til å nekte servering til personer som er overstadig beruset. 

Anonymkode: 789ee...55a

Skrevet
34 minutes ago, Anonym bruker said:

Enig! Men ser det hos mange født FØR 1990 også. Folk synes det er urettferdig om foreldre får ta ferie i juli, selvom barnehage og SFO er stengt og man ikke har besteforeldre som kan hjelpe til. Og samtidig klager politikerne over at fødselstallene er historisk lave. No Wonder.

Hvem skal vaske rumpene til dissen sutrepavene når de blir gamle?

Anonymkode: 136b4...d7e

Man ser også spesielt på foreldre født etter 1990 at deres barn er noen bobleplast snøfnugg barn som ikke tåler noen ting og alle i hele verden må ta hensyn til dem og forstå at de er sååååå spesielle og viktige

Anonymkode: fbb22...544

Skrevet
Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

Man ser også spesielt på foreldre født etter 1990 at deres barn er noen bobleplast snøfnugg barn som ikke tåler noen ting og alle i hele verden må ta hensyn til dem og forstå at de er sååååå spesielle og viktige

Anonymkode: fbb22...544

Det syns jeg ikke stemmer. Jeg har selv barn født på 90 tallet og de og deres venner har et sunt forhold til barneoppdragelse og forventninger. Jeg tror sannheten er like mye at de som er eldre ser med mistro på de unge, og har et eller annet behov for å føle seg bedre. Mindreverdighetsfølelse? 

Anonymkode: ff1f8...651

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 25.4.2025 den 23.42):

Jeg er så dritt lei av høre dette. Det er alle som bor i Norge sin dag. Ferdig snakket. 

Anonymkode: bdb63...079

Nja. Ingen voksne liker denne dagen vel? Fra vi var russ til vi fikk barn feiret vi jo ikke 17 mai, da var det sove lenge og ha fri dag. 17 mai suger, og de eneste som liker dagen er barna, så det kan vel kalles deres dag? 

Anonymkode: 57600...939

Skrevet
Østerdølen skrev (20 timer siden):

Er det behovet for flatfyll fra morgen til kveld du tenker på? Eller er det bruk av flagg?

Jeg tenker vel at vi voksne fint kan klare å holde oss edru frem til 12, etter at barnetogene har gått...Vi har fortsatt mange timer igjen til å velte oss i vin, øl og andre alkoholvarer...

Når det gjelder flagg, er jeg enig med de andre. Norges nasjonaldag, norske og samiske/kvenske flagg. 

Eh.. samene har sin egen dag da....

Skrevet
Anonym bruker skrev (24 minutter siden):

Eh.. samene har sin egen dag da....

Ja, kun Norsk flagg gjelder🇧🇻

Anonymkode: fb23b...e6f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...