Gå til innhold

Rart å ha olabukse når man er hjemme og slapper av?

Anbefalte innlegg

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Olabukse var et merkenavn som etterhvert ble et kallenavn (stort sett på Østlandet) på dongeri/denim bukser. Så siden du virker opptatt av å bruke rett så burde du vite at olabukse ikke er korrekt😉

Anonymkode: 5fddd...d9b

Nei, det er feil. 

Anonymkode: 71a7d...ca1

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (54 minutter siden):

Det heter jo det i Norge😊

Det kalles det noen steder i Norge.

Stoffet et demin, derfor er demin det korrekte navnet. 

Men så er det jo så fint at man kan bruke den betegnelsen man vil. Om noen irriterer seg over det er det bare en bonus. 

Anonymkode: f2f92...d70

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Det kalles det noen steder i Norge.

Stoffet et demin, derfor er demin det korrekte navnet. 

Men så er det jo så fint at man kan bruke den betegnelsen man vil. Om noen irriterer seg over det er det bare en bonus. 

Det heter denim😉 

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Eller om man er vanlig norsk som faktisk kan prate norsk. "Jeans" høres bare dumt ut. Men språket vårt har vært under regresjon lenge. Er så dumt å høre folk under 40 år prate i dag. Til og med eldre sitter å lirer av seg dumme fraser som "ish", "basically", "dealbreaker" og andre idiotiske ting... Sitter jeg i møte på jobb å hører noen prate slik, får jeg vondt i ørene. Jeg blir rett og slett flau. 

Beklager avsporing🏳️

Altså, olabukser er vanlig. Denim er for 65+. Jeans er det få som sier i Oslo i alle fall.

Anonymkode: 68a33...7cb

Annonse

Anonym bruker skrev (35 minutter siden):

Altså, olabukser er vanlig. Denim er for 65+. Jeans er det få som sier i Oslo i alle fall.

Anonymkode: 68a33...7cb

De fleste under 30 sier jeans i Oslo

Anonym bruker skrev (20 minutter siden):

Det heter olabukse, ja.

Dongeribukse er det bare gamle mennesker som sier. De som sier Ceylon om Sri Lanka, for eksempel. 

Anonymkode: 13c4c...0b1

Det er stort sett bare gamle som sier olabukse også. Det er vel også bare et østlands uttrykk, på vestlandet sier unge ofte dongeribukse. Der er det ingen som sier olabukse (uten om østlandske innflyttere da haha)

Annonse

Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Det heter denim😉 

Jepp, det har du helt rett i. Jeg fikk ikke rettet det, men regnet med at det ble forstått likevel. Men takk. 

Å putte mannsnavnet Ola først i produktnavn er en nasjonalistisk og spekulativ markedsføringsstrategi fra etterkrigstiden. Det er ganske morsomt å se folk i 2025 insistere på at alle som ikke bruker et merkenavn fra femtitallet for å beskrive alle klær av et vanlig materiale er utdaterte. Til deres forsvar ser det ut som om mange fra Oschlo aldri har vært utenfor ring tre. Personlig hører jeg stemmen fra Filmavisen hver gang jeg leser ordet (og de flittige frøknene som betjener symaskinene på fabrikken syr 50 Olabukser før røkepausen, hei, hei hvor det går!) og jeg hører aldri at noen sier det her i Bergen. Stoffet heter dongeri eller denim, tenåringsbarna mine sier dongeribukse.

Anonymkode: fe695...10d

Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Å putte mannsnavnet Ola først i produktnavn er en nasjonalistisk og spekulativ markedsføringsstrategi fra etterkrigstiden. Det er ganske morsomt å se folk i 2025 insistere på at alle som ikke bruker et merkenavn fra femtitallet for å beskrive alle klær av et vanlig materiale er utdaterte. Til deres forsvar ser det ut som om mange fra Oschlo aldri har vært utenfor ring tre. Personlig hører jeg stemmen fra Filmavisen hver gang jeg leser ordet (og de flittige frøknene som betjener symaskinene på fabrikken syr 50 Olabukser før røkepausen, hei, hei hvor det går!) og jeg hører aldri at noen sier det her i Bergen. Stoffet heter dongeri eller denim, tenåringsbarna mine sier dongeribukse.

Oida, her var det typisk bergensk mindreverdighetsfølelse 😂

Hilsen vestlending som knapt har vært i Oslo.

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Oida, her var det typisk bergensk mindreverdighetsfølelse 😂

Hilsen vestlending som knapt har vært i Oslo.

Prøvde å gi utrykk for overlegenhet 😝

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

To sider av samme sak. 

Eg er ikkje bergensar, eg berre bur her. Vi valde Bergen framfor Oslo fordi vi ikkje ville at borna skulle seie ting som “ałłe viłł ha bołłe”. No snakkar dei nordfjording med skarre r, vi brukar å seie at det kjem av at dei hadde fransk aupair.

Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Eg er ikkje bergensar, eg berre bur her. Vi valde Bergen framfor Oslo fordi vi ikkje ville at borna skulle seie ting som “ałłe viłł ha bołłe”. No snakkar dei nordfjording med skarre r, vi brukar å seie at det kjem av at dei hadde fransk aupair.

Ok. 

Herlighet. 

Anonym bruker skrev (12 timer siden):

Morsomt. Jeg er 40 år og mannen min 42. Vi sier olabukser begge to. Vi er fra Oslo. Foreldrene våre igjen sa noen gang dongeribukser. Så dét er det jeg tenker på som ordet gamlinger bruker. Å si jeans eller andre engelske ord høres for meg litt dansk ut 😂

Men jeg får vel ta inn over meg at vi som er født på midten av 80-tallet begynner å bli gamle nå!

Anonymkode: ad1d6...b9f

Vel, jeg er 43, så like gammel ca. Virker kanskje som det er mer stedsbetinget. Bor på vestlandet og har aldri brukt det, her sier vi dongeribukse eller jeans, (tipper det er mer aldersbetinget). Mannen er fra trøndelag, på samme alder og sier heller ikke olabukse, men dongeribukse.

Anonymkode: 6b82a...5a8

Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Hva heter butthurt på nordfjordsk?

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Hva heter butthurt på nordfjordsk?

Eg tenker vi skal gje oss no då det nok vil bli moderert bort som avsporing. Eg lurar likevel på korleis ein kan tolke slike kjensler inn i ein satirisk kommentar. 

Helsing nordfjording i eksil som korkje tek jeans/olabukser/dongeribukser, Oschlo, Bærgen eller denne tråden spesielt seriøst.

For å dra oss inn att på tema i HI: det er ikkje rart å gå med jeans/olabukser/dongeribukser heime. Det er heller ikkje rart å å skifte til loungewear/koseklede/joggeklede når ein kjem heim, uavhengig av om det kjem av hygiene eller komfort. Det er litt rart å kommentere kva andre har på seg i eigen heim, med mindre dei har vore i floren og satt seg rett i sofaen i felleskjøpdressen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...