Anonym bruker Skrevet 25. april #1 Skrevet 25. april Det er ikke til å unngå å legge merke til at noen (nettroll eller grundig lurte) her inne går rett i strupen på kvinner som er oppgitt over en mann som gjør lite i huset med å spørre om de klipper plenen, skifter dekk på bilen ol. Så jeg lurer litt på hvordan dette foregår hos dere. Jeg bruker rundt 1,5 time totalt på et dekkbytte fra jeg går ut for å starte, til jeg er helt ferdig. Da regner jeg med tiden det tar å finne fram utstyr og dekk det skal byttes til, bytte dekkene, vaske grundig de som blir tatt av, rydde og sette inn de byttede dekkene. Dette er en oppgave som utføres to ganger i året. Altså tar det meg tre timer i året å skifte dekk. Plenen vår tar det omtrent 45 minutter å klippe, inkludert å finne fram og rydde ol., og den må klippes omtrent en gang i uken i sommerhalvåret, samt noen ganger utover høsten. Så det er mer tidkrevende. Omtrent akkurat like tidkrevende som å støvsuge hele huset, bare at det må gjøres minst en gang i uken hele året, ikke bare halvparten av året. Nå finnes det jo selvfølgelig flere tradisjonelle manneoppgaver, som å måke snø, men igjen, dette blir avhengig av flere ting. Om man bor et sted der det er mye snø, hvor mye som må måkes, hvilket utstyr man har tilgjengelig ol. Her vi bor ble det veldig lite måking denne vinteren. Hvis jeg er raus, så gikk det med 7-8 timer til å måke i hele vinter. I fjor var det mer, kanskje faktisk dobbelt så mye. Til gjengjeld lurer jeg også litt på hvor mye tid følgende oppgaver pleier å ta for dere pr uke, måned eller år: Støvsuge, vaske bad, lage middag, rydde stue, kjøkken, bad ol, planlegge middager, handle, vaske klær (inkludert sortering, henge opp, brette og legge på plass), planlegge jul og bursdager osv. Og alt med barna. Se over klær, følge med på hendelser i bhg/skole/SFO/fritidsaktiviteter, følge opp lege, tannlege, helsesøster og evt bup/ppt, følge opp skolearbeid, venners bursdager, planlegge feiring av bursdager for eget barn, dåp/navnedag, konfirmasjon, øvelseskjøring, kjøring og henting generelt osv. Den gangen da de fleste i Norge var bønder og bodde på gård, var det veldig naturlig og i stor grad rettferdig å fordele ansvaret slik at kvinnen tok det meste inne i hus og fjøs og med barn, mens mannen tok det meste ute av å pløye, så, høste, fiske, hogge tømmer, reparere vedlikeholde bygg osv. Men nå har nå en gang tidene endret seg. De fleste bor i byer eller tettsteder. Det er vanlig at begge to har arbeid utenfor hjemmet, og da må også resten av arbeidet fordeles på en måte som gjør at ingen av partene bukker under av for stor arbeidsbyrde totalt. Anonymkode: 3889f...7bb
Anonym bruker Skrevet 25. april #2 Skrevet 25. april Det tar 20 min å bytte dekk per bil med drillen til å skru av boltene og på igjen. Dekkene står stablet i eget stativ i garasjen og er lett tilgjengelige. Plenen tar nok under 1 time. Stor tomt men deler av den er mye platting og et basseng. Så disse oppgangene krever ikke mye men bassenget krever en del i oppstart og etter endt sesong og det tar mannen. Ellers gjør vi begge våre ting i huset. Anonymkode: d0dc2...c55
Anonym bruker Skrevet 25. april #3 Skrevet 25. april Det tar meg 40 minutter å få skiftet dekk, inkludert tur-retur dekkhotell. Plenen tar ca 1 time. Anonymkode: 27d4a...255
Anonym bruker Skrevet 25. april #4 Skrevet 25. april Å klippe plenen er fort gjort her, vi har prioritert andre ting på tomten, så har nesten ikke plen. I tillegg voksen den dårlig, så holder å klippe den 2-3 ganger i løpet av sommeren. Gubben gjør det, men er gjort på 15 minutter. Snømåking er noe annet. Vi har SVÆR gårdsplass. Bruker mange timer på å få bort snøen, og her er det MYE snø! Gubben jobber borte, to uker borte og en uke hjemme. Snøen må bort uansett, så her må jeg like mye - om ikke mer enn han. Skal sies at jeg hsr jo ikke tid til å være så nøye som han, så jeg fjerner det som trengs for å få det til å fungere. Tar lang nok tid det.. Dekk bytter ikke jeg. Gubben kan bruke en hel dag på det 😂 Dvs, han sitter mest å glaner på telefonen. Jeg gjør alt inne og med barna. Gubben gjør ellers vedlikehold på hus,eiendom og biler. Jeg gjør absolutt mye mer en han. Han har jo "fri" når han er hjemme må vite... Anonymkode: be8be...230
MissSaigon Skrevet 25. april #5 Skrevet 25. april For å svare på de litt rare spørsmålene så bruker jeg 0 minutt pr år på å skifte dekk, det tar mannen seg av. Vi klipper plenen minst en gang i uken mai-september og da bruker vi ca 1,5 t. Vi bytter på hvem som gjør det. Ellers kunne det ikke falle meg inn å måle verken tid eller mengde innsats vi gjør for felles goder i hus og hage! Mitt forslag er å være litt rausere med hverandre og ikke mål på minuttet hvem som gjør mest. Mannen min er borte store deler av året pga jobben sin, så summa summarum så bruker nok jeg mest tid på alt - bortsett fra dekkskifte - men det betyr jo ingenting så lenge han tar sin del når han har anledning.
Anonym bruker Skrevet 25. april #6 Skrevet 25. april MissSaigon skrev (31 minutter siden): For å svare på de litt rare spørsmålene så bruker jeg 0 minutt pr år på å skifte dekk, det tar mannen seg av. Vi klipper plenen minst en gang i uken mai-september og da bruker vi ca 1,5 t. Vi bytter på hvem som gjør det. Ellers kunne det ikke falle meg inn å måle verken tid eller mengde innsats vi gjør for felles goder i hus og hage! Mitt forslag er å være litt rausere med hverandre og ikke mål på minuttet hvem som gjør mest. Mannen min er borte store deler av året pga jobben sin, så summa summarum så bruker nok jeg mest tid på alt - bortsett fra dekkskifte - men det betyr jo ingenting så lenge han tar sin del når han har anledning. Grunnen til at det ikke kunne falle deg inn å måle tid brukt er jo fordi du har en mann som bidrar,vil jeg tro. Vi som jobber ræva av oss mens mannen sluntrer unna er opptatt av dette, da det er fryktelig urettferdig. Det tærer på alt og bryter ned forholdet. Spesielt når de ikke engang ser at de gjør minst, men krever diplom for å ha støvsugd den gangen i februar, mens de glatt tar det for gitt og ikke ser alt det dama gjør. Anonymkode: f348b...33f
Anonym bruker Skrevet 26. april #7 Skrevet 26. april Her har det bestandig jeg som måker snø, skifter dekk, klipper gress osv. Skifte dekk tar rundt 40 minutter, klippe gress tar mellom en og to timer, med klippetraktor (stor plen). Å måke snø tar ofte en times tid. Mer om det er mye snø. disse tingene tar jo tid, men mye mindre enn husarbeidet. Anonymkode: 91d9a...66b
Anonym bruker Skrevet 26. april #8 Skrevet 26. april For mye tid i følge meg i 2019. Da fikk min mann prolaps og kom seg knapt på do, så i tillegg til å ha full jobb, hente, levere, handle, lage middag, vaske klær = måke snø, klippe gress, rydde garasje, kjøre søppel. Min reaksjon var, nå flytter vi til en leilighet. Dette gidder ikke jeg. Anonymkode: 72949...58e
Anonym bruker Skrevet 26. april #9 Skrevet 26. april Anonym bruker skrev (På 25.4.2025 den 12.05): Grunnen til at det ikke kunne falle deg inn å måle tid brukt er jo fordi du har en mann som bidrar,vil jeg tro. Vi som jobber ræva av oss mens mannen sluntrer unna er opptatt av dette, da det er fryktelig urettferdig. Det tærer på alt og bryter ned forholdet. Spesielt når de ikke engang ser at de gjør minst, men krever diplom for å ha støvsugd den gangen i februar, mens de glatt tar det for gitt og ikke ser alt det dama gjør. Anonymkode: f348b...33f Så da hjelper det å være opptatt av det? Dere velger jo dette selv, både hvilken mann, hvilken måte å bo på, hvor mye dere gjør, hvor mye dere vil irritere dere, etc. Det hjelper vel fint lite å vite hva vi andre gjør? Hadde dere visst det (at vi for eksempel velger helt bevisst å bo et sted med mange maskuline oppgaver fordi vi ellers ville irritert oss, mistet lysten på sex, etc) så hadde vi vel fått pes for det også, kjenner jeg tredje skiftet-gjengen rett. Anonymkode: f253b...7e5
Anonym bruker Skrevet 27. april #10 Skrevet 27. april Anonym bruker skrev (3 timer siden): Så da hjelper det å være opptatt av det? Dere velger jo dette selv, både hvilken mann, hvilken måte å bo på, hvor mye dere gjør, hvor mye dere vil irritere dere, etc. Det hjelper vel fint lite å vite hva vi andre gjør? Hadde dere visst det (at vi for eksempel velger helt bevisst å bo et sted med mange maskuline oppgaver fordi vi ellers ville irritert oss, mistet lysten på sex, etc) så hadde vi vel fått pes for det også, kjenner jeg tredje skiftet-gjengen rett. Anonymkode: f253b...7e5 Hvordan bor man et sted med maskuline oppgaver? Anonymkode: e7fee...6af
Anonym bruker Skrevet 27. april #11 Skrevet 27. april Måkng av snø 5 min. Fra døra og ut til veien. Ca.4 m. Første mann som går ut døra, gjør dette. Skifting av dekk, mannen setter bila hos dekkhotellet mens han er på jobb, henter den ferdig etter jobb. Plenen tar jeg. Bruker kanskje max 1t på den. Jeg planlegger alt, ser over alle klær til barna. Setter opp meny for 1 mnd i gangen. Mannen lager middagen nesten hver dag, setter i og rar ut av oppvaskmaskin og vaskemaskin. Men bretting av klær tar jeg. Anonymkode: 81f9e...ebf
Anonym bruker Skrevet 27. april #12 Skrevet 27. april Godt poeng, HI. Føler at uansett hvis man klager på at mannen bidrar lite får man «ja men hvor ofte skifter du dekk???» Like ofte som mannen skurer dusjen. Bare at det gjør jeg én gang i uka, i 52 uker. Nå skal sies at min mann er kronisk elendig på å gjøre husarbeid og jeg gjør 99% av det. Jeg klipper også plenen og sier fra til han at han må bytte dekk. Anonymkode: 138de...369
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå