Gå til innhold

Barnet sier ofte at mor ikke er hjemme siden hun bor hos besteforeldrene

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg har barnet mitt på 6 år i helgene. Jeg sa jeg var syk og derfor ikke kunne ha denne helg 😕 men mor svarte at hun også pleier å ha barnet selv om hun er syk. Barnet sier til meg at hun ikke er hjemme ofte, (barnemor bor med besteforeldre sine)  

jeg sa jo til henne at barnet sier hun aldri er hjemme, hun svarte med at barnet også sier mye hos henne om meg. Jeg skjønner dette var min helg. Men synes om man er veldig dårlig i formen at man kan faktisk kan være litt rause og ta over og så kan jeg ta over en annen gang. 

Anonymkode: 60491...212

Skrevet

Okay.

Er det noe du lurer på? 

Jeg syns også at man bør være rause med hverandre, men slik er dessverre ikke verden. Hva barnet sier om mor ser jeg ikke relevansen av i denne situasjonen? 

Anonymkode: 59ac4...dd2

Skrevet

Jeg er enig med deg hvis det er snakk om å være veldig syk, og også om det er smittsomt. Det er jo ikke nødvendig å sende barnet til den andre forelderen hvis denne ligger med spysyken slik at barnet risikerer smitte. Samtidig er det også viktig at du tenker over noen ting.

1. Tilbyr du det samme i retur? Altså, hvis mor er veldig syk, stiller du opp og tar barnet ekstra? For hvis hun har spurt og du sier nei, er det kanskje litt urimelig å forvente at hun skal være rausere enn deg.

2. Når du avlyser, bare avlyser du da, eller prøver du å komme opp med gode løsninger for å ta igjen verdifull, tapt tid med barnet ditt? 

3. Hadde mor andre planer? I så fall er det strengt tatt ditt ansvar å finne en løsning for din helg hvis du er syk, om det så innebærer at du må spørre om hjelp fra egen foreldre, søsken eller mors foreldre. 

4. Synes du det er bra eller dårlig for barnet ditt å være hos besteforeldre hvis mor er syk? Altså, hvor tror du barnet har det best akkurat den dagen? Og hvis mor har barnet mest, og hun selv finner en løsning på hva hun skal gjøre når hun er syk, hvorfor holder du det imot henne? 

Og blant for guds skyld ikke barnet inn i dette med hva barnet sier og ikke sier! Så voksne må dere faktisk være, begge to, at dere holder dere for gode for det.

Anonymkode: 5bdec...2d9

Skrevet

👆Sier det samme som taler over.

I tillegg; er besteforeldre mer hjemme enn mor, f.eks. er mor i jobb, men besteforeldre er pensjonister. Barnet tenker gjerne at mor ikke er hjemme ofte, men hvis barnet sammenligner med pensjonerte besteforeldre, da blir det feil å si at mor er sjeldent hjemme.

Anonymkode: dd089...3f0

Skrevet

Du høres irriterende ut. 

Med mindre du er på sjukehus heter det ikke "sa jeg ikke kan." Det heter "Hei! Jeg er syk, er det noen mulighet for at Per kan være hos deg denne helgen selv om det er mitt ansvar? Jeg tar selvsagt gjerne igjen tiden en dag det passer for deg."

Passer det ikke, må du finne barnepass eller suck it up - slik aleneforeldre har gjort til alle tider. Sannsynligheten er overveldende for at du får det til. 

Det har ingenting med saken å gjøre hva barnet sier om hvor mor ofte er. 

Anonymkode: 7df77...96d

Skrevet

Vis du hadde sakt til meg og slengt det med barnet sier så hadde jeg hvert mindre raus !  
hvorfor blander du det opp i det hele tatt? Sa mor at hun ikke kunne? Så derfor ble du preget av svaret hennes til å slenge noe slikt ut? Så lenge du ikke er i sykehus så ser jeg ikke problemet. Men du burde også fikse noe barne pass selv. Det er utrolig slitsomt med slike samværs fedre som bare trekker seg ut når det passer de

Anonymkode: 645ab...d8f

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Jeg er enig med deg hvis det er snakk om å være veldig syk, og også om det er smittsomt. Det er jo ikke nødvendig å sende barnet til den andre forelderen hvis denne ligger med spysyken slik at barnet risikerer smitte. Samtidig er det også viktig at du tenker over noen ting.

1. Tilbyr du det samme i retur? Altså, hvis mor er veldig syk, stiller du opp og tar barnet ekstra? For hvis hun har spurt og du sier nei, er det kanskje litt urimelig å forvente at hun skal være rausere enn deg.

2. Når du avlyser, bare avlyser du da, eller prøver du å komme opp med gode løsninger for å ta igjen verdifull, tapt tid med barnet ditt? 

3. Hadde mor andre planer? I så fall er det strengt tatt ditt ansvar å finne en løsning for din helg hvis du er syk, om det så innebærer at du må spørre om hjelp fra egen foreldre, søsken eller mors foreldre

4. Synes du det er bra eller dårlig for barnet ditt å være hos besteforeldre hvis mor er syk? Altså, hvor tror du barnet har det best akkurat den dagen? Og hvis mor har barnet mest, og hun selv finner en løsning på hva hun skal gjøre når hun er syk, hvorfor holder du det imot henne? 

Og blant for guds skyld ikke barnet inn i dette med hva barnet sier og ikke sier! Så voksne må dere faktisk være, begge to, at dere holder dere for gode for det.

Anonymkode: 5bdec...2d9

Hvis mor bor med foreldrene så er jo det litt utav tema? Og hvorfor skal han spørre barnets mor sine foreldre om pass? Enten spør han sine egne eller suck it up

Anonymkode: 645ab...d8f

Skrevet

Egger du til konflikt?

Om du ringer og sier du ikke kan ha barnet fordi du er syk er det kanskje ikke rette tidspunktet å kritisere mor for at hun bruker foreldrene som barnevakt eller?

Når det kommer til å ha barnet når man er syk så er det helt riktig at man ikke får fri fra ungene sine selv om man er syk, men det er helt normalt at man stiller litt opp for hverandre i en slik situasjon. Gjør du det for henne? Sier du til henne at du kan ta barnet litt ekstra når hun er syk? Det må jo gå begge veier dette.

Om du er smittsom med noe det er greit at barnet slipper, f.eks omgangssyke synes jeg det er helt innenfor å spørre om dere skal bytte dager. Regner da med det er det du spør om, å bytte dager. Ta barnet når du blir frisk istedenfor når du er syk?

Når det kommer til at hun bor hjemme er det jo naturlig at hun bruker foreldrene som barnevakt, og hva barnet mener med at mor er mye borte kan jo være alt fra at hun er ute og flyr med venner o.l. mange dager i uka, til at hun er på jobb. Det må du jo få klarhet i før du kritiserer mor.

Når du forventer å slippe ha barnet på samvær når du er i dårlig form kan du jo ikke kritisere mor for å ha barnevakt heller....

Anonymkode: facbb...dd8

Skrevet

Skjønner hvorfor HI og mor ikke er sammen lenger...

Anonymkode: a31e1...900

Skrevet

Man burde være rause med hverandre syns jeg. Men...

Det er din helg, så du burde fikse barnevakt, hvis mor ikke kan. Hvor barnet er på besøk når det er hos mor, har ikke du noe med. 

Anonymkode: 186a8...6ee

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 25.4.2025 den 9.00):

Hei! Jeg har barnet mitt på 6 år i helgene. Jeg sa jeg var syk og derfor ikke kunne ha denne helg 😕 men mor svarte at hun også pleier å ha barnet selv om hun er syk. Barnet sier til meg at hun ikke er hjemme ofte, (barnemor bor med besteforeldre sine)  

Anonymkode: 60491...212

Du sa du var syk, men var du syk, eller var det bare noe du sa? Løy du?

Anonymkode: 65334...4f4

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 25.4.2025 den 9.00):

Jeg sa jeg var syk og derfor ikke kunne ha denne helg 😕 

Det får deg til å høres mer ut som en barnevakt enn en pappa.

Anonymkode: baae6...778

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...