Gå til innhold

Er dette jevn fordeling?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Han:

Handler 2/3 av gangene, lager middag 3-4 ganger i uka, tar stort sett oppvasken, står opp med barna 2-3 dager i uka, men aldri i helger og ferier, legger barna 2-3 ganger i uka, gjør lekser med barna kanskje 1 dag i uka, kjører på noen aktiviteter, tar alt med bil og hage.

Jeg ar adm dir og sørger for alt sånt, betale regninger, følge opp barna med ppt, bup, lege og tannlege, huske alle avtaler og ting som skal ordnes og has med, og tar alt av klesvask, husvask og rydding, ordner til bursdager, ferier, og alt vi gjør fra dag til dag. Jeg maler huset ute og inne når det trengs.

Er dette jevn fordeling? Mannen mener han gjør så mye mer enn mer. Men fakta er jo at han ikke aner hva som skal til med alt det adm feks. Og klesvask, evig kamp. 

Anonymkode: 268b7...d3e

Fortsetter under...

Skrevet

Ja synes det høres ut som en jevn fordeling 

Anonymkode: fbef5...69e

Skrevet

Spørsmålet er vel ikke hvem som gjør mest, det som spiller noen rolle er tiden det tar.

Man skal ha omtrent like mye fritid.

Jeg gjør mye mer enn mannen på hjemmebane, men jeg sitter definitivt mest på rumpa også. Han jobber mange flere timer i uka enn meg f.eks, og han er en mann som mistrives med å kjede seg så han finner alltid noe å gjøre.

Ramser jeg opp hva som gjøres her hjemme hver dag gjør jeg definitivt mest, men jeg har f.eks vært hjemme fra jobb i flere timer nå mens han fremdeles er på jobb. Han tjener mye mer penger enn meg også.

Rettferdighet er ikke alltid at det skal være likt.

Anonymkode: fd51f...5b7

Skrevet
Anonym bruker skrev (34 minutter siden):

Han:

Handler 2/3 av gangene, lager middag 3-4 ganger i uka, tar stort sett oppvasken, står opp med barna 2-3 dager i uka, men aldri i helger og ferier, legger barna 2-3 ganger i uka, gjør lekser med barna kanskje 1 dag i uka, kjører på noen aktiviteter, tar alt med bil og hage.

Jeg ar adm dir og sørger for alt sånt, betale regninger, følge opp barna med ppt, bup, lege og tannlege, huske alle avtaler og ting som skal ordnes og has med, og tar alt av klesvask, husvask og rydding, ordner til bursdager, ferier, og alt vi gjør fra dag til dag. Jeg maler huset ute og inne når det trengs.

Er dette jevn fordeling? Mannen mener han gjør så mye mer enn mer. Men fakta er jo at han ikke aner hva som skal til med alt det adm feks. Og klesvask, evig kamp. 

Ja, det er jevn fordeling.

Jeg gjør alt du nevner alene, mens mannen tar det som angår bilen, vasker ca halvparten av egne klær, rydder ut/inn av oppvaskmaskin 3 ganger i uka, og støvsuger en gang i uka. Han synes vi har ganske jevn fordeling... 

Anonymkode: 2d7b9...203

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Spørsmålet er vel ikke hvem som gjør mest, det som spiller noen rolle er tiden det tar.

Jeg gjør mye mer enn mannen på hjemmebane, men jeg sitter definitivt mest på rumpa også. Han jobber mange flere timer i uka enn meg f.eks, og han er en mann som mistrives med å kjede seg så han finner alltid noe å gjøre.

Ramser jeg opp hva som gjøres her hjemme hver dag gjør jeg definitivt mest, men jeg har f.eks vært hjemme fra jobb i flere timer nå mens han fremdeles er på jobb. Han tjener mye mer penger enn meg også.

Tja. Mange menn blir igjen unødig lenge på jobb, fordi de foretrekker å føle seg viktige der, fremfor å skynde seg hjem til forventninger om husarbeid. Jobber de, så tenker de at de har en unnskylding. Min er sånn selv når det ikke er deadlines og stress. Koser seg med å pusle med ting han ikke rekker i løpet av vanlig arbeidsdag, mem har svært unntaksvis i nærheten av høy puls i løpet av arbeidsdagen.

Det har glemmer er at han da lemper alt over på meg, og at jeg jobber så raskt jeg kan på jobb med høy puls for å få ting unna på jobb og i tillegg vet jeg har masse å gjøre hjemme som venter.  

Skrevet

Ja, du er heldig. 

Anonymkode: a4682...52d

Annonse

Skrevet
Anonym bruker skrev (48 minutter siden):

Han:

Hvem klipper plenen, skuffer snø, maler huset, skifter dekk på bilen, vasker bilen, fikser ødelagte osv? 

Anonymkode: e4879...821

Skrevet

Så jo, rettferdighet er at det skal være noenlunde likt dersom begge jobber fulle jobber. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Tja. Mange menn blir igjen unødig lenge på jobb, fordi de foretrekker å føle seg viktige der, fremfor å skynde seg hjem til forventninger om husarbeid. Jobber de, så tenker de at de har en unnskylding. Min er sånn selv når det ikke er deadlines og stress. Koser seg med å pusle med ting han ikke rekker i løpet av vanlig arbeidsdag, mem har svært unntaksvis i nærheten av høy puls i løpet av arbeidsdagen.

Det har glemmer er at han da lemper alt over på meg, og at jeg jobber så raskt jeg kan på jobb med høy puls for å få ting unna på jobb og i tillegg vet jeg har masse å gjøre hjemme som venter.  

Ja, man må selvfølgelig overføre det til egen situasjon, og man har jo forskjellige jobber, forskjellig kapasitet, forskjellig antall barn, forskjellige faser i barnas liv osv osv.

Jeg vet 100% sikkert at mannen har høyere puls på jobb enn jeg har hjemme ihvertfall. De rolige tingene som du snakker om gjør han unna ved PCen her hjemme, med en kopp kaffe, før vi andre står opp. Når jeg står opp klassisk sju har han gjerne sittet og jobbet i ro og fred i 1,5 time allerede. På jobb er det høy puls og null mulighet for å sjekke mailen for hans del. 

Din mann har muligens en helt annen type jobb, og da kan ikke våre situasjoner sammenlignes....

Skrevet

Min mann styrer med bilene, klypper plen og andre uteting.

Støvsuger 1 gang i uka og kjøper ferdigmat de dagene jeg jobber lenger….

Jeg gjør absolutt alt annet, det vil si lage mat fra bunn og mat som tar lenger tid , vasker, rydder, vasker klær, barn, kjøpe klær og sko, skole,lekser,  får opp barna til skole, foreldremøte, vasker opp og rydder på kjøkkenet osv osv

Vi jobber begge 100%, men jeg har i tillegg en tyngre jobb.

Men jeg er glad i han forde, ville ikke vært foruten

Anonymkode: 3768e...85e

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Hvem klipper plenen, skuffer snø, maler huset, skifter dekk på bilen, vasker bilen, fikser ødelagte osv? 

Jaha. 

Plenklipp: 2 min i snitt per dag (30 min hver annen- tredje uke) fra mai til sept

Skuffe snø: 5 min i snitt per dag fra jan til mars (15 min 2 ganger per uke). 

Maler huset: 1 gang hvert tiende år... da vanlig å ha som sommerjobb/ dugnadsprosjekt i familien eller gjennomføre med innleid hjelp

Skifte dekk på bilen: 15 sekunder daglig i snitt (45 min 2 ganger i året) 

Vaske bilen: 1 minutt i snitt per dag (15 min vssk 2 ganger pr mnd). 

Fikse ødelagte ting: Tja? 20 min per uke i snitt? 

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Han har definitivt mest fritid. Hver gang han "jobber ute" sitter han enten og sover eller trykker på telefonen i garasjen. Han gjør jo ikke noe husarbeid, bare litt oppvask. Det ute er jo ikke noe. Bytte dekk to ganger i året. Klippe plen en gang i uka i 3 mnd. 

Skrevet

Eller slik som min, når han jobber kveld drar han 3(!) timer før han begynner fordi det tar så lang tid komme seg dit og på plass. 15 kjøretur. Når gan jobber tidlig og må opp tidlig tar det plutselig ikke så mye tid, da drar han 25 minutterfør han begynner. Han sniker seg unna med alt mulig for å slippe å gjørenoe hjemme. Også så mene at han gjør så mye. Mulig han synes det, men de tingene han gjør tar jo ikke noe tid. Eller jo, når han gjør det så går det jo sakte. For må jo se på tlfda også.  

Annonse

Skrevet

Ja, du er heldig. 

Anonymkode: a4682...52d

Haha🤣 Nice try

Skrevet

Jeg maler huset, og skuffer snø. Dekkskifte er 2 ganger per år da... Han klipper plenen de 12 ? gangene det trengs, under 1 time hver gang. De tingene du lister opp som manneting gjøresjo super sjeldent og tar ikke mye tid. Alt inne må jo gjøre daglig/ukentlig og hele året.

Skrevet
Anonym bruker skrev (37 minutter siden):

Jaha. 

Plenklipp: 2 min i snitt per dag (30 min hver annen- tredje uke) fra mai til sept

Maler huset: 1 gang hvert tiende år... da vanlig å ha som sommerjobb/ dugnadsprosjekt i familien eller gjennomføre med innleid hjelp

Fikse ting må jeg gjøre, han bare ødelegger 

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Eller slik som min, når han jobber kveld drar han 3(!) timer før han begynner fordi det tar så lang tid komme seg dit og på plass. 15 kjøretur. Når gan jobber tidlig og må opp tidlig tar det plutselig ikke så mye tid, da drar han 25 minutterfør han begynner. Han sniker seg unna med alt mulig for å slippe å gjørenoe hjemme. Også så mene at han gjør så mye. Mulig han synes det, men de tingene han gjør tar jo ikke noe tid. Eller jo, når han gjør det så går det jo sakte. For må jo se på tlfda også.  

Jepp. De tror vi ikke skjønner at de skuller unna fellesansvaret. 

Skrevet

Jaha. 

Klipper du gresset hver annen/tredje uke? Har dere bare mose i hagen? 

Vi har en mellomstor hage og bruker fort 1,5 t en til to ganger i uken, alt etter vær og vind. 

Ellers så hadde jeg klikket om mannen min hadde lagt sammen og sammenlignet hvor mye tid hver av oss bruker på familie, hus og bil! Noe så fullstendig usexy. 

Anonymkode: 0e690...521

Skrevet
Anonym bruker skrev (45 minutter siden):

Klipper du gresset hver annen/tredje uke? Har dere bare mose i hagen? 

Vi har en mellomstor hage og bruker fort 1,5 t en til to ganger i uken, alt etter vær og vind. 

Ellers så hadde jeg klikket om mannen min hadde lagt sammen og sammenlignet hvor mye tid hver av oss bruker på familie, hus og bil! Noe så fullstendig usexy. 

Mer usexy enn en mann som sier han ikke har tid til å "hjelpe" til inne med hus og barn og går og gjemmer seg i garasjen? Og later som han gjør ting ute? 

Skrevet

Mer usexy enn en mann som sier han ikke har tid til å "hjelpe" til inne med hus og barn og går og gjemmer seg i garasjen? Og later som han gjør ting ute? 

To slike fortjener hverandre. Smålige mennesker bør holde sammen. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 timer siden):

To slike fortjener hverandre. Smålige mennesker bør holde sammen. 

Du har en slik mann da skjønner jeg 😘

Skrevet

Nei, jeg synes ikke det, men ut fra svarene her så skjønner jeg enda bedre at så mange ekteskap ryker og/eller er ulykkelige. Hvis noen mener HI er heldig fordi mannen hennes bidrar med en del, men likevel knapt en fjerdedel av alt, så er det bare trist. Det burde være en selvfølge at begge parter bidrar, på eget initiativ og uten syting, med omtrent like mye rundt både barn, husarbeid, vedlikehold av hus, bil, uteområder og administrative oppgaver, og at hvis noen foretrekker eller misliker noen oppgaver kan bli enige om en utjevning slik at begge sitter igjen med omtrent like mye arbeid totalt. Og på samme måte burde det være en selvfølge at hvis en av partene blir syk, så tar den andre over oppgavene der det trengs til den første er frisk igjen. Det burde egentlig også være en selvfølge at man lærer barna sine til å bidra hjemme, og lar dem overta oppgaver selv etter hvert som de blir modne nok til det.

Jeg er i hvert fall ikke misunnelig på HI, men så har jeg en mann som rent faktisk tar omtrent halvparten av alt arbeidet knyttet til barn og hjem, og ser på det som en selvfølge at det er slik. Det betyr ikke at alt er pinlig nøyaktig fordelt, men at vi har hatt en god kommunikasjon rundt oppgaver vi liker og misliker og fordelt dem jevnt, og har vært bevisst rundt "det tredje skiftet" fra starten av slik at dette også er fordelt. Jeg har for eksempel hatt kontroll over og ansvar for oppfølging av lege, BUP, tannlege osv, mens han har fulgt opp bursdager, inkludert gaveinnkjøp, som ungene har blitt invitert i. Fordelen er at vi begge er fornøyd, begge setter pris på den andre og innsatsen, og vi er flinke til å anerkjenne det. Det igjen er en del av at vi har det godt sammen, selv etter snart 30 år. Vi ler sammen, koser, kysser og klemmer, har fantastisk sex osv. 

Anonymkode: e4e97...929

Skrevet

Likt hos oss. Klaigingen går meg på nervene. Jeg er det som har kontroll og we adm direktør hos oss også. Han får instrukser og gjør de tingene. Jeg må sørge for at barna får balansert kosthold, selv om jeg ikke lager maten. Jeg bestemmer det meste, og det er slitsomt

Anonymkode: 65c15...06b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...