Gå til innhold

Mannen min er så selvsentrert

Anbefalte innlegg

Det er hans situasjon som alltid skal veie tyngst. Han er sliten, stressa, ditt og datt. Han maler på med sine egne ting. Nå har jeg vært syk noen dager - veldig dårlig, og ingenting er gjort i huset. Det bare ligger og venter på meg. Når jeg kommenterte det ble han skikkelig sur. Det er så urettferdig at jeg sier det, for HAN er så sliten. Jeg vet fader meg ikke om jeg orker mer. Det er ingenting igjen av den omtenksomme og omsorgsfulle mannen jeg en gang møtte. Jeg er rett og slett drittlei hele fyren. 

Anonymkode: ad68a...ebe

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144453881-mannen-min-er-s%C3%A5-selvsentrert/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg blir litt overrasket over de svarene som foreløpig har kommet. Jeg syns ikke i det hele tatt at det er greit at menn skal ha fripass på husarbeid. I vårt forhold har vi like hektiske dager og det er ikke aktuelt at jeg skal ta alt hjemme i huset fordi jeg er dame.

Det største problemet i vårt forhold er likevel at han vrir alt til å handle om seg selv. Det virker nesten som om han har mistet evnen til å se andre. Når omtanke. Er fraværende når jeg ligger over doskåla og kaster opp i to dager - at det fortsatt skal markeres h or sliten han er.. ja da syns jeg faktisk det er noe alvorlig galt et sted. 

Hi

For meg er det viktigste at byrden blir fordelt mest mulig likt. I perioder kan han gjøre mer, i andre perioder jeg. Jeg gjør desidert mest husarbeid, men han er veldig handy og fikser veldig mye annet, i tillegg til å lage middag. Jevnt over fordeler det seg likt, og jeg vil heller ha en handy mann som sparer oss for håndverkere og tar de «harde» jobbene enn en som støvsuger, for å si det sånn.

Jeg hadde aldri i verden kunne vært sammen med en slabbedask som ikke tok like stor del av jobben som meg. Da hadde jeg ikke  følt meg verken respektert eller elsket.

Anonymkode: a990d...044

Annonse

Jeg har en mann som faller litt i samme fella. Han er flink til vanlig og gjør like mye husarbeid som meg, men om jeg blir syk så tar han ikke ekstra tak som det jeg gjør når han er syk. Tvert om så får han gjort mindre for han blir "sympatisyk" med meg og jeg må nesten jage han ut av stolen for å gjøre noe. 

Anonymkode: e852c...43d

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Jeg blir litt overrasket over de svarene som foreløpig har kommet. Jeg syns ikke i det hele tatt at det er greit at menn skal ha fripass på husarbeid. I vårt forhold har vi like hektiske dager og det er ikke aktuelt at jeg skal ta alt hjemme i huset fordi jeg er dame.

Det største problemet i vårt forhold er likevel at han vrir alt til å handle om seg selv. Det virker nesten som om han har mistet evnen til å se andre. Når omtanke. Er fraværende når jeg ligger over doskåla og kaster opp i to dager - at det fortsatt skal markeres h or sliten han er.. ja da syns jeg faktisk det er noe alvorlig galt et sted. 

Hi

Jeg er enig med deg, men min er helt lik. Men selv synes han at han gjør skikkelig mye bare han har tatt ut av oppvaskmaskinen en uke. Og kan gjerne «bruke det mot meg» når jeg ber han sette inn i oppvaskmaskinen. Jeg tror rett og slett ikke han får med seg at oppvaskmaskinen må settes inn i, settes på og tømmes hver dag.. Han er ikke handy heller, det er alltid off’ing når noe må gjøres, jeg ender alltid opp med å gjøre det selv. Så nå har jeg bestemt meg for å flytte for meg selv - og gleder meg 😊 Bli kvitt 95kg på et blunk, jeg kommer til å føle meg veldig mye lettere. Det er uansett dødvekt.

Anonymkode: 7ef33...217

Hos oss er det mannen som tar seg av gulv- og klesvask. Han fikser og ordner fordi han ikke klarer å se på ting som ikke blir gjort, så han tar også mesteparten av utearbeidet. 

Å si at de fleste/alle menn prøver å sno seg unna husarbeid trodde jeg ikke at vi skulle høre i 2025!? Hvor gamle er dere som godtar slik oppførsel av mannen i deres liv? 

Om jeg er syk så er han ikke overveldende omsorgsfull, men han stikker da hodet inn i løpet av dagen for å sjekke om jeg trenger noe, og så tar han seg av hus og barn. 

Anonymkode: 1db50...7cb

Anonym bruker skrev (42 minutter siden):

Hos oss er det mannen som tar seg av gulv- og klesvask. Han fikser og ordner fordi han ikke klarer å se på ting som ikke blir gjort, så han tar også mesteparten av utearbeidet. 

Å si at de fleste/alle menn prøver å sno seg unna husarbeid trodde jeg ikke at vi skulle høre i 2025!? Hvor gamle er dere som godtar slik oppførsel av mannen i deres liv? 

Om jeg er syk så er han ikke overveldende omsorgsfull, men han stikker da hodet inn i løpet av dagen for å sjekke om jeg trenger noe, og så tar han seg av hus og barn. 

De fleste menn er jo dødvekt da dessverre. Alle mine venninner og veldig mange andre bekjente beviser jo det da alle ga opp mannen og heller bor alene. De få menn som virker holder seg jo opptatt da disse ikke blir dumpet.

Anonymkode: 0e699...3e8

Anonym bruker skrev (1 time siden):

De fleste menn er jo dødvekt da dessverre. Alle mine venninner og veldig mange andre bekjente beviser jo det da alle ga opp mannen og heller bor alene. De få menn som virker holder seg jo opptatt da disse ikke blir dumpet.

Anonymkode: 0e699...3e8

Det må være noe med miljøet rundt deg, for ingen av mine venner eller kollegaer er eller har menn som er dødvekt. Normalen er å like den man lever med såpass at man ønsker å dele på oppgaver og ansvar. 

Anonym bruker skrev (12 timer siden):

Jeg er enig med deg, men min er helt lik. Men selv synes han at han gjør skikkelig mye bare han har tatt ut av oppvaskmaskinen en uke. Og kan gjerne «bruke det mot meg» når jeg ber han sette inn i oppvaskmaskinen. Jeg tror rett og slett ikke han får med seg at oppvaskmaskinen må settes inn i, settes på og tømmes hver dag.. Han er ikke handy heller, det er alltid off’ing når noe må gjøres, jeg ender alltid opp med å gjøre det selv. Så nå har jeg bestemt meg for å flytte for meg selv - og gleder meg 😊 Bli kvitt 95kg på et blunk, jeg kommer til å føle meg veldig mye lettere. Det er uansett dødvekt.

Anonymkode: 7ef33...217

Jeg ønsker det samme, men syns det er vanskelig når det er barn/ungdom i bildet

HI

Jeg synes det er merkelig, for det er så langt fra hvordan jeg er selv.

Jeg ønsker jo at mannen min skal ha det bra, og "går den ekstra milen" for å glede han.

Da forventer jeg jo det samme tilbake.

Mannen min er ikke den mest omtenksomme bestandig, han har ofte en million ting i hodet og er litt vimsete, men han vil at jeg skal ha det bra. Er jeg syk fikser han, det er da det minste man kan forvente av en partner?

Han jobber heller litt overtid og betaler en vaskehjelp enn å gjøre husarbeid selv da, men det er helt greit for meg. Dette har vi jo snakket om og blitt enige om.

Det må jo ryddes, vaskes klær osv likevel, men vi trenger ikke skrubbe dusjen eller støvsuge under senga, det gjør vaskehjelpen.

Har jeg vondt i ryggen støvsuger han, er han sliten lager jeg middag. Vasker jeg klær rydder han kjøkkenet osv. Vi har bodd sammen i snart 30 år og hverken krangler eller har diskusjoner om sånt, begge ser hva som må gjøres og ting blir gjort.

"Jeg orker ikke gå med bikkja i dag, gidder du så skal jeg rydde etter middag og hjelpe Pia med matteleksa" er setninger som kan bli sagt, men ingen diskusjoner om hvem som er mest sliten. Det er jo latterlig.

Anonymkode: 1b063...39e

Annonse

Snakk med hverandre, alvorlig! Skriv liste over ting som skal gjøres og fordel ansvaret på 2. Få ham på banen, spør ham hva han synes trengs i et hus. Ikke ha enetale og belær ham, men få ham på banen. Hvilken standard synes han er ok at dere har hjemme+ Hva skal til for å opprettholde denne standarden? Kan dere bli enige om en standard? 

Kan dere få barna mer på banen? Sette av felles tid på hverdagene da ting gjøres?

Synliggjør ALT. Viktigst å få ham til å nevne alt som skal gjøres, ikke bare du. Gå ut av skyttergravene og snakk med hverandre. Si rett ut at du trenger at han er likeverdig i alle deler av forholdet deres.. Prøv ikke anklage eller klage. Snakk rolig og konstruktivt!

Om vanskelig snakke uten 3-person, få time hos familievernkontoret. Det er verdt å ta denne kampen før man skiller seg

Bli enig om noe alene-tid hver uke. Man kan selvsagt si man er sliten, men er oppgavene fordelt, er det et glimrende utgangspunkt. Lykke til!

Oppdater oss da!

Her er mannen først hjem fra jobb, og da settes det på en vaskemaskin og han begynner med middagen. Middagen har jeg planlagt og kjøpt inn til. Jeg legger sammen alle klær, alle henter sine klær og legger de på plass(mannen får ikke legge sammen mine og barna sine, da han gjør det på en måte jeg ikke ønsker😅

Vi fordeler det ike likt, men vi begge gjør nok. Når det gjelder oppussing så er jeg pådriveren.

Anonymkode: 93c78...aef

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...