Gå til innhold

Helt ærlig, ser du ned på overvektige mennesker?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det finnes ikke et menneske som ønsker å være overvektig. De som er det har gjerne en grunn til hvorfor.

De som har 10 kosekilo tenker jeg overhodet ingenting om, de som lider av fedme tenker jeg sliter med en eller annen sykdom fysisk eller psykisk og det ser man da ikke ned på!

Anonymkode: 35253...658

Nei, jeg ser ikke ned på overvektige mennesker. Men jeg har jo noen ganger noen tanker om deres helse, livsstil, kosthold og vaner. Tenker ikke noe over det når det gjelder fremmede jeg bare passerer, men når det gjelder folk jeg kjenner så tenker jeg noen ganger på det. 

Anonymkode: 24d5e...1f4

Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

Nei, jeg ser ikke ned på overvektige mennesker. Men jeg har jo noen ganger noen tanker om deres helse, livsstil, kosthold og vaner. Tenker ikke noe over det når det gjelder fremmede jeg bare passerer, men når det gjelder folk jeg kjenner så tenker jeg noen ganger på det. 

Anonymkode: 24d5e...1f4

Så om du er min venninne og du vet jeg har 40(!!) kg for mye, hva tenker du?

Anonymkode: 0874e...4ce

Jeg ser ikke ned på overvektige nei. Men jeg tenker ikke som hun over her at overvekt trolig skyldes fysisk eller psykisk sykdom. De aller fleste som er overvektige er der fordi de ikke har nok selvdisiplin til å holde seg til et sunt kosthold og nok aktivitet. Og det er for så vidt helt greit, og det er nok også vanskeligere for noen enn det er for andre. Men hvis man kombinerer selvforskyldt overvekt med å være ansvarsfraskrivende og samtidig klage på leger som ikke «vil» hjelpe eller at man ikke får det man mener man har rett på av sprøyter eller operasjoner, da kjenner jeg nok noen fordommer kicke inn ja. 

Anonymkode: 74213...070

Anonym bruker skrev (20 minutter siden):

Jeg ser ikke ned på overvektige nei. Men jeg tenker ikke som hun over her at overvekt trolig skyldes fysisk eller psykisk sykdom. De aller fleste som er overvektige er der fordi de ikke har nok selvdisiplin til å holde seg til et sunt kosthold og nok aktivitet. Og det er for så vidt helt greit, og det er nok også vanskeligere for noen enn det er for andre. Men hvis man kombinerer selvforskyldt overvekt med å være ansvarsfraskrivende og samtidig klage på leger som ikke «vil» hjelpe eller at man ikke får det man mener man har rett på av sprøyter eller operasjoner, da kjenner jeg nok noen fordommer kicke inn ja. 

Du ser opplagt ned på overvektige jo.

Anonymkode: 2df86...bf8

Annonse

Anonym bruker skrev (29 minutter siden):

Fordommene dine kicket inn leeenge før du selv tenkte at de kicket inn. 

Anonym bruker skrev (38 minutter siden):

Jeg markerte for deg hvor fordommene dine faktisk kicket inn. Den første setningen din er åpenbart løgn og den andre er uinformert. 

Anonymkode: c412f...f3b

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Så om du er min venninne og du vet jeg har 40(!!) kg for mye, hva tenker du?

Veier man 40 kg for mye er det snakk om en ganske alvorlig spiseforstyrrelse. Man spiser ikke en skive for mye til lunsj eller en posjon for mye til middag med sykelig overvekt. Da overspiser man mye, og overspising er en spiseforstyrrelse. Man ser ikke ned på folk med anoreksia, hvorfor skulle man se ned på noen som overspiser?

Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Jeg markerte for deg hvor fordommene dine faktisk kicket inn. Den første setningen din er åpenbart løgn og den andre er uinformert. 

Hehe, jeg visste jeg ville få butthurte kommentarer på den der i en tid der enkelte mener å tro at overvekt ikke er selvforskyldt, og at folk som inntar færre kalorier enn de forbrenner og som holder seg aktive blir overvektige.

Nei. Kjenner flere overvektige enn normalvektige og felles for dem alle, er at de har like mye menneskeverd som meg som er slank. Jeg syns litt synd på dem som er så tunge at hverdagen er vanskelig, men det kommer fra et empatisk utgangspunkt.  

Jeg føler med min kusine som tok slankeoperasjon, men ikke orket jobben med å bearbeide grunnen til overspising og er nå like stor igjen (kanskje større). Grunnen er overgrep i barndommen, det var da hun begynte å spise. Hun orker ikke tanken på å snakke om det på et dypere nivå enn at hun har fortalt meg det. Foreldrene vet ingenting og hun er snart 50 år.

Anonymkode: b17da...23d

Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

Logisk brist. Man kan fint mene at overvekt er selvforskyldt og likevel ikke se ned på de som er overvektige.

Annonse

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Hehe, jeg visste jeg ville få butthurte kommentarer på den der i en tid der enkelte mener å tro at overvekt ikke er selvforskyldt, og at folk som inntar færre kalorier enn de forbrenner og som holder seg aktive blir overvektige.

Men fordommer har du heldigvis ikke!

Anonymkode: 50acc...f74

Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Bra du ikke ser ned på overvektige da....

Anonymkode: ba959...c36

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Bra du ikke ser ned på overvektige da....

Anonymkode: ba959...c36

Hvis «mener overvekt i de aller fleste tilfeller skyldes feil kosthold og lite aktivitet» = ser ned på overvektige, da skal jeg gi deg rett, uten å ha et snev av dårlig samvittighet for det 😊

Heldigvis vet alle som klarer å la fornuften overstyre sårede følelser at den sammenhengen er komplett ulogisk.  

Det kommer faktisk litt an på. De som er overvektige og er aktive ser jeg ikke ned på. De som sitter og gomler i seg alt mulig og bare sitter stille og ser tv, ja de ser jeg litt ned på. Men det ville jeg gjort om det var en undervektig også. Mulig jeg ser ned på late mennesker mer enn overvektig late mennesker

Anonymkode: f06b2...6b2

Anonym bruker skrev (44 minutter siden):

Hvis «mener overvekt i de aller fleste tilfeller skyldes feil kosthold og lite aktivitet» = ser ned på overvektige, da skal jeg gi deg rett, uten å ha et snev av dårlig samvittighet for det 😊

Heldigvis vet alle som klarer å la fornuften overstyre sårede følelser at den sammenhengen er komplett ulogisk.  

Men det var vel ikke det du skrev, var det vel? Du skrev:

Anonym bruker skrev (1 time siden):

De aller fleste som er overvektige er der fordi de ikke har nok selvdisiplin til å holde seg til et sunt kosthold og nok aktivitet.

Det har en helt annen fordømmende klang. 

Ja, desverre så gjør jeg egentlig det. Jeg liker ikke å innrømme det, men sannheten er at jeg forhåndsdømmer og ser litt ned på veldig overvektige. ( fedme)

Jeg er overvektig selv, og skammer meg veldig over å være det fordi jeg tenker at alle tenker sikkert det samme om meg som jeg tenker om andre overvektige.

Jeg har fordommer som sier meg at veldig overvektige er litt enkle mennesker uten selvdisiplin, og det er jo helt håpløst å tenke sånn siden jeg VET at det ikke gjelder meg selv. Så ja! Fordommer så d holder herfra altså.

Anonymkode: bc6aa...22a

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Det finnes ikke et menneske som ønsker å være overvektig. De som er det har gjerne en grunn til hvorfor.

De som har 10 kosekilo tenker jeg overhodet ingenting om, de som lider av fedme tenker jeg sliter med en eller annen sykdom fysisk eller psykisk og det ser man da ikke ned på!

Du ser jo åpenbart ned på dem, men forstår det ikke selv, siden du tenker at de må lide av noe

Anonymkode: 5471f...2f7

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Interessant. Du viser helt tydelig at du er ser med på og har mange fordommer mor dem allerede, men forstpr det heller ikke selv.

Anonymkode: 5471f...2f7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...