Gå til innhold

Norge på vei mot diktatur? Ny lov skal stemmes over i morgen.

Anbefalte innlegg

Ja, det virker kanskje dramatisk, men dette har gått under radaren. I morgen skal det stemmes over et lovforslag som gir regjeringen ekstraordinære fullmakter ved krise. Det høres kanskje tilforlaterlig ut, men det er i realiteten et godt steg på vei mot muligheten for å sette til side de demokratiske spillereglene vi er vant med. Våre folkevalgte må jo selvsagt ha noen redskap for å håndtere kriser, men det har man jo allerede i dag. Det er skummelt dersom makten nå flyttes bort fra stortinget, og over på den til en hver tid sittende regjering. Og trolig også grunnlovsstridig. Jeg oppfordrer alle til å lese fb siden til jussprofessor Benedikte Moltumyr Høgberg, og kronikken til Erik Stephansen i nettavisen

Kriselover, Unntakslov | Alarmerende: Støre og regjeringens planer overgår Trumps

Anonymkode: efcac...42e

Fortsetter under...

Jeg er enig i at dette virkelig har gått under radaren, det er her kritisk journalistikk skulle vært på banen og ikke bare skrive om influensere, Ingebrigtsen-familien og Trump. 

Hva vil kunne definere en krise.....

Anonymkode: ed937...71d

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Jeg er enig i at dette virkelig har gått under radaren, det er her kritisk journalistikk skulle vært på banen og ikke bare skrive om influensere, Ingebrigtsen-familien og Trump. 

Hva vil kunne definere en krise.....

Krig.

Anonymkode: 7839e...59c

Anonym bruker skrev (43 minutter siden):

Krisemaksimering (overdrivelse på folkelig norsk).

Nordmenn er generelt litt naive og tror kanskje for godt om våre folkevalgte.

Anonymkode: 64577...6e2

Annonse

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Krisemaksimering (overdrivelse på folkelig norsk).

Du må jo kunne fremskrive situasjonen litt. Dette handler ikke om Regjeringen Støre, men om fremtidsfullmakt til den som sitter ved roret i årene fremover. Man ser jo tydelig i resten av Europa, at velgermassene beveger seg bort fra sentrum og ut mot de politiske ytterkantene. Forslaget slik det skal stemmes over nå, definerer jo ikke en gang hva som er en krise. Det vil det altså være opp til det partiet som danner regjering å avgjøre. 

Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Du må jo kunne fremskrive situasjonen litt. Dette handler ikke om Regjeringen Støre, men om fremtidsfullmakt til den som sitter ved roret i årene fremover. Man ser jo tydelig i resten av Europa, at velgermassene beveger seg bort fra sentrum og ut mot de politiske ytterkantene. Forslaget slik det skal stemmes over nå, definerer jo ikke en gang hva som er en krise. Det vil det altså være opp til det partiet som danner regjering å avgjøre. 

Ja, skremmende. 
Heldigvis begynner noen partier å våkne:

https://www.nrk.no/nyheter/krever-omkamp-om-kriselov-1.17390860

https://www.nrk.no/norge/frp-og-krf-snur-om-kriselov_-apner-for-a-stemme-nei-1.17391277

Anonymkode: 1c125...20e

Demokrati, Lovforslag | Ny lov kan tvinge deg i arbeid: Slik griper regjeringen inn i hverdagen din

Dersom loven blir vedtatt, kan du allerede nå bli beordret på kurs i tilfellet det kan bli behov for deg til ett eller annet på et senere tidspunkt. Rett til å nekte? Bare hvis du er gravid eller arbeidufør. Taushetsbelagte opplysninger som kan si noe om hvor godt du er egnet? Taushetsplikten er tilsidesatt. Dette er jo et monster!

Anonym bruker skrev (25 minutter siden):

Demokrati, Lovforslag | Ny lov kan tvinge deg i arbeid: Slik griper regjeringen inn i hverdagen din

Dersom loven blir vedtatt, kan du allerede nå bli beordret på kurs i tilfellet det kan bli behov for deg til ett eller annet på et senere tidspunkt. Rett til å nekte? Bare hvis du er gravid eller arbeidufør. Taushetsbelagte opplysninger som kan si noe om hvor godt du er egnet? Taushetsplikten er tilsidesatt. Dette er jo et monster!

Jeg synes det er veldig bra at alle er pliktige til å bidra med det de ka. Det eneste jeg ikke liker er at loven ikke gir en makstid for når det skal behandles der.

Anonymkode: b1714...c99

Jeg synes det er veldig bra at alle er pliktige til å bidra med det de ka. Det eneste jeg ikke liker er at loven ikke gir en makstid for når det skal behandles der.

Det er noe du ikke har forstått her. Dette handler ikke om jobb eller ikke jobb. Det handler om en endring av maktfordelingsprinsippet, der makten i krisetid nå omfordeles fra stortinget og til regjering.

Eks-forsvarstopp advarer mot ny norsk lov: – Intet mindre enn farlig

Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Det er noe du ikke har forstått her. Dette handler ikke om jobb eller ikke jobb. Det handler om en endring av maktfordelingsprinsippet, der makten i krisetid nå omfordeles fra stortinget og til regjering.

Eks-forsvarstopp advarer mot ny norsk lov: – Intet mindre enn farlig

I utgangspunktet er jeg enig i at det er nødvendig med en sånn type lov, men jeg synes det virker som om det mangler litt sikring slik at Stortinget lett kan omgjøre det i tilfeller der Stortinget er beslutningsdyktig. (Jeg har ikke lest lovteksten).

Annonse

I utgangspunktet er jeg enig i at det er nødvendig med en sånn type lov, men jeg synes det virker som om det mangler litt sikring slik at Stortinget lett kan omgjøre det i tilfeller der Stortinget er beslutningsdyktig. (Jeg har ikke lest lovteksten).

Og noe slikt har vi jo allerede i dag, men forskjellen er at med dagens regelverk er det stortinget som er lovgivende makt. Regjeringen gis bare slik makt, også i krisetid, dersom stortinget ikke kan samles eller kan samles tidsnok. Hva begrunnelsen skulle være for å tilsidesette stortinget så fremt det ikke er grunner som gjør at stortinget ikke KAN samles, er helt uforståelig.

Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Krig.

Nei, for oss som ikke har opplevd krig så var f.eks. 11. September en krise, koronapandemien, noen vil hevde at det som nå skjer i Gaza er en krise, hva med når terroren traff Norge? Osv. 

Anonym bruker skrev (41 minutter siden):

Det er Senterpartiet, KrF og FrP som har snudd…

Anonymkode: 81c57...a3f

Ja det var de som startet med å snu ja, men nå sier også Ap at de vil utsette det og det var jo deres forslag. 

Vi har allerede et fløyelsdiktatur. En tilpasset norsk variant av de primitive nasjonene vi henter nye innbyggere fra. Problemet i Norge er at politikerne har alt for mye makt, ALT FOR MYE. De burde vært en svak stemme i det fjerne, som la samfunnet stille og rolig til rette for sine innbyggere. Det stadiet forlot vi for over 50 år siden.

Og utviklingen blir bare verre og verre. Tenk bare på det offentlige smakspolitiet som griper inn når du skal gjøre noe med din egen eiendom. Det er bare et symptom på hvor galt dette kontrollsamfunnet er blitt.

Anonymkode: 9eecb...944

Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Ja det var de som startet med å snu ja, men nå sier også Ap at de vil utsette det og det var jo deres forslag. 

Er ikke det bra at de tar andres tvil til etterretning? Hadde det vært bedre om de trumfet det gjennom uten å ta hensyn til andres mening?

Anonym bruker skrev (51 minutter siden):

Vi har allerede et fløyelsdiktatur. En tilpasset norsk variant av de primitive nasjonene vi henter nye innbyggere fra. Problemet i Norge er at politikerne har alt for mye makt, ALT FOR MYE. De burde vært en svak stemme i det fjerne, som la samfunnet stille og rolig til rette for sine innbyggere. Det stadiet forlot vi for over 50 år siden.

Og utviklingen blir bare verre og verre. Tenk bare på det offentlige smakspolitiet som griper inn når du skal gjøre noe med din egen eiendom. Det er bare et symptom på hvor galt dette kontrollsamfunnet er blitt.

Dette er jo bare vas. Vi er ett av verdens frieste folk, så lenge man oppfører seg så er bredden i selvbestemmelse kjempestor. 

Selvsagt må bygg og forandring av eiendommer reguleres, hvordan hadde det sett ut om det ble helt frislipp? Er det noen land som vi kan sammenligne oss med som ikke har en viss eiendomsregulering?

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Du store min tid. Heller et sterkt styrende og folkevalgt storting enn Kari og Ola Dunk i fri flyt i mer anarkistiske tilstander. Er det noen som trenger sterk styring så er det egosentriske jeg-vet-best nordmenn.

Anonymkode: 531a1...0ce

Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Det du skriver her er bare tøv 

Anonymkode: b55eb...963

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...