Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som kan noe om dette? Jeg har uføreforsikring gjennom Dnb, som heter Vital uførerente. Har forsøkt å forstå hva den evt vil gi meg ved uførhet (aap eller uføretrygd), men de klarer aldri gi et godt svar. Finner ikke forsikringsdokumenter noe sted på nett heller. Men det står altså under ytelse: 35 000 kr. Hva betyr det? er det en årlig sum som vil utbetales, eller er det den hele og totale summen de vil utbetale i det hele tatt? Om det er det siste som gjelder, så betaler jeg mye mer inn enn det jeg vil få utbetalt fra de ved behov. Betaler vel 3000 i kvartalet, så det blir over 1000 kr i mnd. Da hadde det vært bedre å spare penger selv, enn å evt tape på en forsikring hvis jeg får behovet. Eller er det sånn at de betaler ut 35 000 i året, så lenge det er behov (fram til 67 år)?

Anonymkode: 51ac2...2f8

Skrevet

Jeg har Vital uførerente. Ble tegnet for rundt 25 år siden. Mente jeg betalte ca 3000 i året på den den gang. Ble 50% sykmeldt i 2011 og senere 50% ufør. Får utbetalt ca 50 000 i året på den nå. De gir full utbetaling fra uførhet på 50% eller høyere.

Synes 35000 i årlig utbetaling for din del høres lite ut, men de må jo kunne svare deg på hvilke forsikringsvilkår du har. Jeg har for øvrig vært i kontakt med dem i starten av februar, men har ennå ikke fått svar. Kan ikke akkurat si de er effektive.

Anonymkode: d14c0...6f7

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Jeg har Vital uførerente. Ble tegnet for rundt 25 år siden. Mente jeg betalte ca 3000 i året på den den gang. Ble 50% sykmeldt i 2011 og senere 50% ufør. Får utbetalt ca 50 000 i året på den nå. De gir full utbetaling fra uførhet på 50% eller høyere.

Synes 35000 i årlig utbetaling for din del høres lite ut, men de må jo kunne svare deg på hvilke forsikringsvilkår du har. Jeg har for øvrig vært i kontakt med dem i starten av februar, men har ennå ikke fått svar. Kan ikke akkurat si de er effektive.

Ja jeg synes det er en veldig lav sum. Tegnet denne forsikringen for 22 år siden ca. Betalte sikkert mindre den gangen enn nå så klart. Har vært i kontakt med de før for å sjekke, men fikk veldig dårlig svar. De sendte meg avtaledokumenter, men ble ikke klok av det akkurat. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Noen som kan noe om dette? Jeg har uføreforsikring gjennom Dnb, som heter Vital uførerente. Har forsøkt å forstå hva den evt vil gi meg ved uførhet (aap eller uføretrygd), men de klarer aldri gi et godt svar. Finner ikke forsikringsdokumenter noe sted på nett heller. Men det står altså under ytelse: 35 000 kr. Hva betyr det? er det en årlig sum som vil utbetales, eller er det den hele og totale summen de vil utbetale i det hele tatt? Om det er det siste som gjelder, så betaler jeg mye mer inn enn det jeg vil få utbetalt fra de ved behov. Betaler vel 3000 i kvartalet, så det blir over 1000 kr i mnd. Da hadde det vært bedre å spare penger selv, enn å evt tape på en forsikring hvis jeg får behovet. Eller er det sånn at de betaler ut 35 000 i året, så lenge det er behov (fram til 67 år)?

De må jo vite det, hvordan skal de ellers utbetale deg om det trengs? Er forsikringen 22 år er det kanskje 35000 per år. Du har ikke justert den noe underveis? 

Anonymkode: aa8b8...c10

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

De må jo vite det, hvordan skal de ellers utbetale deg om det trengs? Er forsikringen 22 år er det kanskje 35000 per år. Du har ikke justert den noe underveis? 

Nei, har ikke justert den underveis. Dersom den skal oppjusteres, må man sende inn ny helseærklæring. Og det er nok ikke aktuelt. Forsøkte å bytte til en annen og bedre uføreforsikring for et ca 4 år siden, men fikk avslag pga høy bmi. Etter det har bmi-en gått ned, men har fått et par andre kroniske lidelser. Dermed blir det nok bare å beholde den jeg har, sånn som den er. Er jo bedre å kunne få utbetalt 2900 kr i mnd, enn ingenting i hvert fall. Håper jo uansett at man skal slippe så klart.

Skrevet
Anonym bruker skrev (27 minutter siden):

Nei, har ikke justert den underveis. Dersom den skal oppjusteres, må man sende inn ny helseærklæring. Og det er nok ikke aktuelt. Forsøkte å bytte til en annen og bedre uføreforsikring for et ca 4 år siden, men fikk avslag pga høy bmi. Etter det har bmi-en gått ned, men har fått et par andre kroniske lidelser. Dermed blir det nok bare å beholde den jeg har, sånn som den er. Er jo bedre å kunne få utbetalt 2900 kr i mnd, enn ingenting i hvert fall. Håper jo uansett at man skal slippe så klart.

Du må vel sannsynligvis skatte av summen da, så blir vel ca 2000 i mnd. Bedre enn ingenting, men du må få utbetalt i minst 7 år da for å gå i null for alt du har betalt inn... det er ofte nedtrapping i utbetaling etter 47 års alder også

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Du må vel sannsynligvis skatte av summen da, så blir vel ca 2000 i mnd. Bedre enn ingenting, men du må få utbetalt i minst 7 år da for å gå i null for alt du har betalt inn... det er ofte nedtrapping i utbetaling etter 47 års alder også

Man skatter da ikke av forsikringsutbetalinger? Har aldri hørt om det. Har hatt andre forsikringsutbetalinger, aldri måttet skatte av det. Dette er ikke lønn. Står ikke noe om nedtrapping i forsikringsvilkårene. Beløpet er det same som har vært hele tida mener jeg.

Skrevet
Anonym bruker skrev (31 minutter siden):

Man skatter da ikke av forsikringsutbetalinger? Har aldri hørt om det. Har hatt andre forsikringsutbetalinger, aldri måttet skatte av det. Dette er ikke lønn. Står ikke noe om nedtrapping i forsikringsvilkårene. Beløpet er det same som har vært hele tida mener jeg.

Jeg skatter av min uføreforsikring, den kommer hver mnd som en pensjon og skattes som lønn. Engangsutbetaling er skattefritt, men får du ut beløp mnd/årlig er det nok sett på som pensjon/lønn og har skatt. 

Min forsikring var todelt. Pensjon mndlig til jeg blir pensjonist. Og en engangsutbetaling som var skattefri. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Jeg skatter av en liten del av forsikringssummen fra Vital. Mulig dette varierer. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Det er engangsutbetalinger som er skattefri.

En sånn forsikring som hi beskriver, en uføre eller pensjonsrente, med månedlige utbetalinger må skattes av.

Anonymkode: 9b091...626

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 timer siden):

Spør om å få snakke med en selger, de kan gjerne mye om forsikringene de prøver selge.

Mannen min har to uføreforsikringer, den ene er i Gjensidige og er helt elendig. Men den koster bare noen hundrelapper i året og han har hatt den i sikkert 30 år. Den er sånn at om han ble ufør i 30 årene hadde han fått 200.000 kr, også har den sunket hele veien. Nå er han 55 år og sliter veldig med revmatisme så vi sjekket litt, nå gir den en utbetaling på 50.000 kr 🙈

Men han har en dyr en i If også, den gir inntil 11.0000 i måneden til pensjonsalder. Men man kan ikke ha mer enn 90% av tidligere inntekt i utbetalinger så om uføretrygd + forsikringspenger blir mer enn det trekker de fra noe.

Får håpe han klarer stå i jobb til han blir pensjonist da, men må nok endre arbeidsoppgaver noe pga helsa. 

Anonymkode: 9b091...626

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...