Anonym bruker Skrevet 21. april #1 Skrevet 21. april Jeg har fått påvist veldig høyt blodtrykk (180/120). Jeg må ned i vekt og i form. Men problemet er at jeg er dønn utslitt når jeg kommer hjem fra jobb. Jeg bruker meg helt opp på jobb så etter middagen er spist er det såvidt jeg greier komme meg på sofaen og der ligger jeg til jeg skal legge meg. Hvis jeg setter på en vask med klær ligger den ofte våt i maskinen til neste dag og grytene står med rester til dagen etter om ikke mannen er hjemme og tar dem. Det å gå ut for å gå en tur virker helt uoverkommelig. Er det helt usannsynlig å spørre etter delvis sykmelding for å komme ovenpå? Anonymkode: c09f8...c57
Anonym bruker Skrevet 21. april #2 Skrevet 21. april Anonym bruker skrev (39 minutter siden): Jeg har fått påvist veldig høyt blodtrykk (180/120). Jeg må ned i vekt og i form. Men problemet er at jeg er dønn utslitt når jeg kommer hjem fra jobb. Jeg bruker meg helt opp på jobb så etter middagen er spist er det såvidt jeg greier komme meg på sofaen og der ligger jeg til jeg skal legge meg. Hvis jeg setter på en vask med klær ligger den ofte våt i maskinen til neste dag og grytene står med rester til dagen etter om ikke mannen er hjemme og tar dem. Det å gå ut for å gå en tur virker helt uoverkommelig. Er det helt usannsynlig å spørre etter delvis sykmelding for å komme ovenpå? Anonymkode: c09f8...c57 Du BØR ha full eller delvis sykemelding og blodtrykkssenkende snarest, hvis du er under 60 år og har slikt blodtrykk! Anonymkode: ddfb0...edb
Anonym bruker Skrevet 21. april #3 Skrevet 21. april Jeg fikk også påvist så høyt blodtrykk og det å gå en tur var en helt enorm oppgave! Bare det å stå opp om morgenene var et blodslit. Du må få sykmelding og begynne på blodtrykksenkende medisin. Så skal du se at formen bedrer seg etterhvert. Anonymkode: 1f9ac...2c6
Anonym bruker Skrevet 21. april #4 Skrevet 21. april Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Jeg fikk også påvist så høyt blodtrykk og det å gå en tur var en helt enorm oppgave! Bare det å stå opp om morgenene var et blodslit. Du må få sykmelding og begynne på blodtrykksenkende medisin. Så skal du se at formen bedrer seg etterhvert. Anonymkode: 1f9ac...2c6 Fikk du sykmelding? Er så redd for å virke sytete 😖 Anonymkode: c09f8...c57
Anonym bruker Skrevet 21. april #5 Skrevet 21. april Du må ikke dra hjem før du trener. Tren direkte før eller etter jobb. Så får mannen/samboeren din bidra litt ekstra til du får energien tilbake. Anonymkode: df20a...9f7
Anonym bruker Skrevet 21. april #6 Skrevet 21. april Anonym bruker skrev (11 minutter siden): Fikk du sykmelding? Er så redd for å virke sytete 😖 Anonymkode: c09f8...c57 Du er ikke sytete! Delvis sykemelding, medisin og å ta vare på egen helse er det viktigste nå! Du kan få slag med så høyt blodtrykk. Anonymkode: ddfb0...edb
Anonym bruker Skrevet 21. april #7 Skrevet 21. april Anonym bruker skrev (8 minutter siden): Du må ikke dra hjem før du trener. Tren direkte før eller etter jobb. Så får mannen/samboeren din bidra litt ekstra til du får energien tilbake. Anonymkode: df20a...9f7 Dette skjønner du visst ikke. Hun må roe ned! Hjerneslag er meget mulig med så høyt blodtrykk. Anonymkode: ddfb0...edb
Anonym bruker Skrevet 21. april #8 Skrevet 21. april Anonym bruker skrev (12 minutter siden): Du må ikke dra hjem før du trener. Tren direkte før eller etter jobb. Så får mannen/samboeren din bidra litt ekstra til du får energien tilbake. Anonymkode: df20a...9f7 Enig hadde energien vært der…men når klokka er 16 er jeg tom. Å da skulle trene og så ikke være hjemme før 18 er utenkelig nå desverre. HI Anonymkode: c09f8...c57
Anonym bruker Skrevet 21. april #9 Skrevet 21. april Trening er ikke det viktigste enda med så høyt blodtrykk! Stress ned, hvilepuls, avspenning osv. Spis riktig og få ned vekten. Og gi medisinene tid til å virke. Hvor lenge skal du ta dem før ny kontroll? Vanlig med ganske hyppige kontroller i starten, for å se om de virker. Noen ganger må man ha større doser, noen ganger andre medisiner, og noen ganger en blanding av flere medisiner. Trening blir det kapasitet til når du får blodtrykket under kontroll. Anonymkode: 8aaa3...4f9
Anonym bruker Skrevet 21. april #10 Skrevet 21. april Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Dette skjønner du visst ikke. Hun må roe ned! Hjerneslag er meget mulig med så høyt blodtrykk. Anonymkode: ddfb0...edb Hva er det jeg ikke skjønner? Er du en av disse som tar det som en personlig fornærmelse at noen ser andre løsninger enn sykemelding? Jeg antar at hi blir fulgt opp av lege, og at legen er den som er i best stand til å gi hi helseråd. Hi skriver at hun er for sliten til å trene etter jobb og middag, noe som nok er gjenkjennelig for veldig mange. Jeg har trent 4-5 dager i uka i flere år, og den eneste grunnen til at jeg får til det er at jeg trener rett før eller rett etter jobb. Drar jeg hjem og spiser middag kommer jeg meg ikke ut igjen. Derav mitt tips til hi. Er det greit for deg uten at du føler behov for å si at jeg «ikke skjønner»? Anonymkode: df20a...9f7
Anonym bruker Skrevet 21. april #11 Skrevet 21. april Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Enig hadde energien vært der…men når klokka er 16 er jeg tom. Å da skulle trene og så ikke være hjemme før 18 er utenkelig nå desverre. HI Anonymkode: c09f8...c57 Arbeidsgiver vil nok tilrettelegge, hvis risiko for sykemelding er til stede. Kanskje du kan gjøre en avtale om at du kommer en time senere på jobb 2-3 ganger i uka, slik at du får trent før jobb? Rett og slett trene i arbeidstiden. Har du fått medisiner for blodtrykket? Anonymkode: df20a...9f7
Anonym bruker Skrevet 21. april #12 Skrevet 21. april Anonym bruker skrev (54 minutter siden): Fikk du sykmelding? Er så redd for å virke sytete 😖 Anonymkode: c09f8...c57 Det gjorde jeg. Jeg fikk 100% sykemelding til blodtrykket var stabilt av medisinene.. tok vel ca 14 dager-isj. Hva var grunnen til at du gikk til legen til å begynne med? Jeg gikk fordi jeg var så uendelig sliten og svimmel, samt at synet mitt og hukommelsen min begynte å tulle. Med sånne symptom så er en sykemelding innen rekkevidde. Anonymkode: 1f9ac...2c6
Anonym bruker Skrevet 21. april #13 Skrevet 21. april Anonym bruker skrev (8 minutter siden): Det gjorde jeg. Jeg fikk 100% sykemelding til blodtrykket var stabilt av medisinene.. tok vel ca 14 dager-isj. Hva var grunnen til at du gikk til legen til å begynne med? Jeg gikk fordi jeg var så uendelig sliten og svimmel, samt at synet mitt og hukommelsen min begynte å tulle. Med sånne symptom så er en sykemelding innen rekkevidde. Anonymkode: 1f9ac...2c6 Jeg gikk for å sjekke om jeg mangler vitaminer eller noe for er så glemsk og sliten. Tok blodtrykket og det var så høyt at jeg måtte ta døgnmåling. Har ikke fått legetime etter målingen for det var siste dag før påske men hun som leste av sa det lå på 180-220 over 110-120 hele døgnet. HI Anonymkode: c09f8...c57
Anonym bruker Skrevet 21. april #14 Skrevet 21. april Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Jeg gikk for å sjekke om jeg mangler vitaminer eller noe for er så glemsk og sliten. Tok blodtrykket og det var så høyt at jeg måtte ta døgnmåling. Har ikke fått legetime etter målingen for det var siste dag før påske men hun som leste av sa det lå på 180-220 over 110-120 hele døgnet. HI Anonymkode: c09f8...c57 Da ringer du fastlegen i morgen tidlig og får time med en gang. Så tar du det derfra, vær ærlig om hvordan du har det. Du må jo uansett på medisiner og kommer til å bli fulgt opp i måndene mot sommeren for å se at de har ønsket effekt. Mannen min fikk konstantert høyt blodtrykk før jul og har blitt veldig tett fulgt opp etter den døgnmålingen. Han måtte opp i to tabletter daglig for en tablett daglig var ikke nok. Han er slank, aktiv og sunn da, så ikke mye å hente der, han har høyt blodtrykk pga alder og gener. Anonymkode: 8aaa3...4f9
Anonym bruker Skrevet 21. april #15 Skrevet 21. april Anonym bruker skrev (1 time siden): Hva er det jeg ikke skjønner? Er du en av disse som tar det som en personlig fornærmelse at noen ser andre løsninger enn sykemelding? Jeg antar at hi blir fulgt opp av lege, og at legen er den som er i best stand til å gi hi helseråd. Hi skriver at hun er for sliten til å trene etter jobb og middag, noe som nok er gjenkjennelig for veldig mange. Jeg har trent 4-5 dager i uka i flere år, og den eneste grunnen til at jeg får til det er at jeg trener rett før eller rett etter jobb. Drar jeg hjem og spiser middag kommer jeg meg ikke ut igjen. Derav mitt tips til hi. Er det greit for deg uten at du føler behov for å si at jeg «ikke skjønner»? Anonymkode: df20a...9f7 Jeg er en av dem som reagerer når noen gir helseskadelige, og i verste fall dødelige, råd. Imkompetanse her er skadelig. Du er åpenbart blant dem som ikke tåler å få høre at du tar feil. Anonymkode: ddfb0...edb
Anonym bruker Skrevet 21. april #16 Skrevet 21. april Anonym bruker skrev (1 time siden): Hva er det jeg ikke skjønner? Er du en av disse som tar det som en personlig fornærmelse at noen ser andre løsninger enn sykemelding? Jeg antar at hi blir fulgt opp av lege, og at legen er den som er i best stand til å gi hi helseråd. Hi skriver at hun er for sliten til å trene etter jobb og middag, noe som nok er gjenkjennelig for veldig mange. Jeg har trent 4-5 dager i uka i flere år, og den eneste grunnen til at jeg får til det er at jeg trener rett før eller rett etter jobb. Drar jeg hjem og spiser middag kommer jeg meg ikke ut igjen. Derav mitt tips til hi. Er det greit for deg uten at du føler behov for å si at jeg «ikke skjønner»? Anonymkode: df20a...9f7 Hun har så høyt blodtrykk at det å trene nå vil være katastrofalt! Med så høyt trykk gjennom hele dagen bør hun ikke bare, hun skal ha en sykmelding og medisiner. Anonymkode: 532fc...f35
Anonym bruker Skrevet 21. april #17 Skrevet 21. april Anonym bruker skrev (2 timer siden): Hun har så høyt blodtrykk at det å trene nå vil være katastrofalt! Med så høyt trykk gjennom hele dagen bør hun ikke bare, hun skal ha en sykmelding og medisiner. Anonymkode: 532fc...f35 Kilde? Når du kommer med skremmende og bastante uttalelser er det fint. Anonymkode: 6c9e8...8d3
Anonym bruker Skrevet 21. april #18 Skrevet 21. april Anonym bruker skrev (16 minutter siden): Kilde? Når du kommer med skremmende og bastante uttalelser er det fint. Anonymkode: 6c9e8...8d3 Anonymkode: 8aaa3...4f9
Anonym bruker Skrevet 21. april #19 Skrevet 21. april Anonym bruker skrev (6 timer siden): Du BØR ha full eller delvis sykemelding og blodtrykkssenkende snarest, hvis du er under 60 år og har slikt blodtrykk! Anonymkode: ddfb0...edb Anonym bruker skrev (5 timer siden): Jeg fikk også påvist så høyt blodtrykk og det å gå en tur var en helt enorm oppgave! Bare det å stå opp om morgenene var et blodslit. Du må få sykmelding og begynne på blodtrykksenkende medisin. Så skal du se at formen bedrer seg etterhvert. Anonymkode: 1f9ac...2c6 Sykemelding? Jeg hadde akkurat det samme, 180/120 når jeg fikk påvist høyt bt for 4 år siden. Var aldri snakk om sykemelding. Fikk medisiner, og fikk det nedover etter hvert. Har også jobbet for å få ned vekten, men fortsatt vanskelig med det. Anonymkode: 115c2...812
Anonym bruker Skrevet 21. april #20 Skrevet 21. april Anonym bruker skrev (1 time siden): Sykemelding? Jeg hadde akkurat det samme, 180/120 når jeg fikk påvist høyt bt for 4 år siden. Var aldri snakk om sykemelding. Fikk medisiner, og fikk det nedover etter hvert. Har også jobbet for å få ned vekten, men fortsatt vanskelig med det. Anonymkode: 115c2...812 Nei jeg vil helst ikke ha noen sykmelding. Er over 50 og har aldri vært sykmeldt for sykdom før. Men jeg skjønner ikke hvordan jeg skal greie å ta tak i noe som helst slik jeg er nå. Siste timen på jobb kan jeg regelrett sovne sittende ved dataen. Det er sikkert ikke blodtrykket sin skyld men summen av alt og for mye stress de siste år. Jeg får legge en slagplan med legen og satse på at de får det kjapt ned. Anonymkode: c09f8...c57
Anonym bruker Skrevet 22. april #21 Skrevet 22. april Anonym bruker skrev (10 timer siden): Jeg er en av dem som reagerer når noen gir helseskadelige, og i verste fall dødelige, råd. Imkompetanse her er skadelig. Du er åpenbart blant dem som ikke tåler å få høre at du tar feil. Anonymkode: ddfb0...edb Men jeg tar ikke feil. Som sagt antar jeg at hi får oppfølging av lege, jeg er ikke blant de som insisterer på å gi helseråd. Hi skriver at hun må trene, men at hun ikke orker på ettermiddagen. Derfor ga jeg et råd om å trene før eller etter jobb. Du må roe ned krangleiveren din. Anonymkode: df20a...9f7
Anonym bruker Skrevet 22. april #22 Skrevet 22. april Anonym bruker skrev (15 timer siden): Nei jeg vil helst ikke ha noen sykmelding. Er over 50 og har aldri vært sykmeldt for sykdom før. Men jeg skjønner ikke hvordan jeg skal greie å ta tak i noe som helst slik jeg er nå. Siste timen på jobb kan jeg regelrett sovne sittende ved dataen. Det er sikkert ikke blodtrykket sin skyld men summen av alt og for mye stress de siste år. Jeg får legge en slagplan med legen og satse på at de får det kjapt ned. Anonymkode: c09f8...c57 Leser du selv hva du skriver? Du sovner på jobb, men du vil ikke ha noen sykemelding. Lykke til med å gå imot en real smell! Anonymkode: 24e96...e2f
Sommerkroppen 2029 Skrevet 22. april #23 Skrevet 22. april (endret) Anonym bruker skrev (15 timer siden): Nei jeg vil helst ikke ha noen sykmelding. Er over 50 og har aldri vært sykmeldt for sykdom før. Men jeg skjønner ikke hvordan jeg skal greie å ta tak i noe som helst slik jeg er nå. Siste timen på jobb kan jeg regelrett sovne sittende ved dataen. Det er sikkert ikke blodtrykket sin skyld men summen av alt og for mye stress de siste år. Jeg får legge en slagplan med legen og satse på at de får det kjapt ned. Anonymkode: c09f8...c57 Hvis du sovner på jobb, så klarer du faktisk ikke å stå fullt i jobben din akkurat nå. Det bør du være voksen nok til å innse selv. Når det er sagt, så får du ingen spesiell takk fra arbeidsgiver for at du aldri har vært sykemeldt. Akkurat der er det ingen heder og ære å hente. Endret 22. april av Sommerkroppen 2029
Anonym bruker Skrevet 22. april #24 Skrevet 22. april Anonym bruker skrev (18 timer siden): Sykemelding? Jeg hadde akkurat det samme, 180/120 når jeg fikk påvist høyt bt for 4 år siden. Var aldri snakk om sykemelding. Fikk medisiner, og fikk det nedover etter hvert. Har også jobbet for å få ned vekten, men fortsatt vanskelig med det. Anonymkode: 115c2...812 Hvis det var noen få målinger at det var så høyt, så er det ikke kritisk. Men så høyt blodtrykk vet jeg de legger inn folk med. Anonymkode: ddfb0...edb
Anonym bruker Skrevet 22. april #25 Skrevet 22. april Anonym bruker skrev (11 timer siden): Men jeg tar ikke feil. Som sagt antar jeg at hi får oppfølging av lege, jeg er ikke blant de som insisterer på å gi helseråd. Hi skriver at hun må trene, men at hun ikke orker på ettermiddagen. Derfor ga jeg et råd om å trene før eller etter jobb. Du må roe ned krangleiveren din. Anonymkode: df20a...9f7 HI tror at hun må trene etter jobb. Det betyr ikke at det er riktig. Når noen påpeker at du gir råd som kan medføre død, så bør øve opp evnen til å ta ting til etteretning. Anonymkode: ddfb0...edb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå