Gå til innhold

Hvordan få ting gjort?

Anbefalte innlegg

Jeg er så lat og trøtt hele veien. Ingenting galt med meg og alle prøver hos lege er normale. Men jeg er altså så trøtt og lat hele tiden. Har store planer i hodet av hva jeg vil få gjort, men skjer ingenting. Blir litt sprø av alt stresset som bygger seg opp i hodet over ting jeg vil få gjort, men som kroppen ellers ikke orker.

Jeg har pcos, som jeg har skjønt de siste årene at kan medføre symptomer som fatigue, depresjon osv. Depresjon har jeg ikke noe av. Dette har jeg hatt før, så gjenkjenner det. Jeg er livsglad og har lyst til mye. Men det er denne energien da. Men mulig jeg har fatigue? Aner egentlig ikke.

Det jeg ønsker med dette innlegget er tips til hva jeg kan gjøre for å fungere best mulig i hverdagen? Jeg ønsker å trene, men bare å komme seg utenfor døra er et ork. Husarbeid blir utsatt pga manglende energi. Driver et lite firma ved siden av annen jobb, men alt der blir utsatt pga manglende energi og trøtthet.

Legen sier at jeg må begynne å trene for å få mer energi, men når man er så energiløs at man ikke klarer det?

Jeg trenger virkelig hjelp til noe som min fastlege ikke skjønner seg på, nemlig å få økt energinivå og få gjort alle tingene jeg har i hodet. Men ingen hjelp å få der så lenge alle prøver er fine og normale. 

Anonymkode: 1223c...a4b

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144453838-hvordan-f%C3%A5-ting-gjort/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så lenge det ikke er noe galt med deg handler det rett og slett om å gjøre valg og VELGE å gjøre noe. Hvis du pga trøtthet velger å være lite aktiv, vil du fort bli enda trøttere. Hjernen venner seg til å jobbe på lavgir og musklene dine svinner fort dersom du ikke bruker de. 

Så ja, du må velge å være i aktivitet for å få mer energi. Sett deg noen mål det er mulig å gjennomføre til tross for at du er trøtt. Velg f.eks. en rute du skal gå. Den trenger i utgangspunktet ikke være så lang - poenget er å komme seg ut og venne kroppen til aktivitet. Sett deg mål om at du skal gå denne turen f.eks. annenhver dag. Etter hvert kan du øke til hver dag eller til lengre turer. 

sånn kan du sette deg mål for alt mulig egentlig. Velg å ta oppvasken hver dag - selv om det ikke er så mye. Velg hvilke rom du skal støvsuge og når det skal gjøres. Velg deg ut hvilke arbeidsoppgaver du skal gjøre de ulike dagene - og ikke utsett det fordi du ikke «orker»

Anonymkode: c2509...e60

Jeg kjenner på mye av det samme. Selv om jeg kjenner på kroppen at jeg egentlig ikke orker trene noe særlig så drar jeg på trening likevel. Halve jobben er å få på seg treningstøyet og komme seg ut av døra. 

Du kan starte i det små. Bare kom deg ut og gå en tur i ti min for den del. Man føler seg mye bedre etterpå. Så er trikset å ikke sette seg ned med en gang man kommer tilbake, men å gå rett på med noe husarbeid. 

Anonymkode: 787b9...1da

Man må nok bestemme seg litt. Å ikke gjøre noe, fostrer ikke mer energi og pågangsmot. Det er lett å bli fanget i en nedadgående spiral på den måten. 
Begynn i det små kanskje? En aktivitet, et kvarters husarbeid, en tur eller sånn? Altså legg det et sted du tror du kan mestre, men begynn med noe overkommelig. 

Veldig mange som begynner å trene har egentlig ikke energi til å trene. Vilkestyrke og kontinuitet er eneste nøkler. Det er bare du som skaffe deg mer energi. Da må du sette deg noen mål, og gjennomføre. Det finnes ingen snarveier.

Anonymkode: 47508...e89

Annonse

Har du en klokke så du kan tracke søvn, stress og trening? Det har hjulpet meg veldig. Skjønte at jeg ikke lader batteriene av å scrolle på telefonen og se på serier på TV. Jeg lader hvis jeg leser, gjør noe kreativt eller bare lat tankene fly. Etter at jeg klarte å hvile mer effektivt kom energien tilbake. 

Anonymkode: 6197f...e6d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...