Gå til innhold

Noen økonomer som kan hjelpe meg? Hva koster det å jobbe mindre?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg merker at jeh har fått en del stressrelaterte plager etter barn og vurderer sterkt å jobbe redusert for å satse litt på helse. Lederstilling lå i kortene for meg, men merker at  motivasjonen ikke er der og legen tar meg ikke på alvor. Hvordan regne på tapet og se på alle faktorer?

Jeg tjener i dag godt, 800 000. Kan for enkelthets skyld si jeg tjener 1 mill for å forstå regnestykket

Da tjener jeg 800 000 om jeg jobber 80%. Deretter blir det vel 5% årlig pensjon av 800 000. 40 000 istedenfor 5% av 1 mill som ville vært 50 000.

Hvis jeg velger dette i 2 år:

Jeg taper ca. 20 000 i pensjon og avkastning som påløper på disse. 

Jeg taper lønn, 200 000 per år, så totalt 400 000 og den sparingen jeg ikke lenger får til.

Jeg får samtidig redusert skatt som motvirker punktet over, så nettoeffekten blir mindre.

Hvis jeg har maksimalt uflaks og blir ufør, (noe det er større sannsynlighet for i full stilling), vil jeg få 66% av 800 000 og ikke 1 mill. Den er lei!

Fordeler:

Jeg har faktisk ferie hver eneste uke. Jeg kan ha en dag som bare er min istedenfor å glede meg til 1. mai og andre helligdager med desperasjon. Tar jeg den på fredager av og til, kan jeg faktisk besøke min familie i utlandet enklere, noe som vil ha en stor effekt på livskvaliteten. 

Noen andte betraktninger? Noe jeg har glemt? Karrieremuligheter jeg går glipp av, de bryr jeg meg ikke så mye om.

Anonymkode: f2ab3...0c3

Skrevet

Du har tenkt på mye allerede du. 

Forsikring er noe du bør se på. Det kan godt være du allerede har en god forsikring via jobb, den kan ta av støyten litt ved ufør. Noen forsikringer har engangsutbetaling ved varig sykdom, andre har månedlig utbetaling.

Det er to måter å få til et godt budsjett. Ene er å øke inntekt, andre er å redusere utgifter. Det er ikke nødvendigvis feil med den siste, så lenge du får en bedre livskvalitet. For kvalitetstid er også en ressurs, en knapp en, selv om den ikke kan settes opp i et budsjett på samme måte som penger. 

Anonymkode: 0bab6...5a2

Skrevet

Jeg gikk ned i 80 noen år, er tilbake i 100 nå rett og slett fordi jeg hadde lyst igjen. Jeg regnet ikke like nøye på det som det du gjør, fordi den viktigste faktoren ikke kan måles. Den viktigste faktoren er livet ditt. Kvaliteten, helsen, tiden, humøret, nattesøvnen, relasjonene til mann og barn. Kan ikke måles i kroner og øre men er viktig. 

Anonymkode: 30af5...a16

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Jeg merker at jeh har fått en del stressrelaterte plager etter barn og vurderer sterkt å jobbe redusert for å satse litt på helse. Lederstilling lå i kortene for meg, men merker at  motivasjonen ikke er der og legen tar meg ikke på alvor. Hvordan regne på tapet og se på alle faktorer?

Jeg tjener i dag godt, 800 000. Kan for enkelthets skyld si jeg tjener 1 mill for å forstå regnestykket

Da tjener jeg 800 000 om jeg jobber 80%. Deretter blir det vel 5% årlig pensjon av 800 000. 40 000 istedenfor 5% av 1 mill som ville vært 50 000.

Jeg taper lønn, 200 000 per år, så totalt 400 000 og den sparingen jeg ikke lenger får til.

Jeg får samtidig redusert skatt som motvirker punktet over, så nettoeffekten blir mindre.

Hvis jeg har maksimalt uflaks og blir ufør, (noe det er større sannsynlighet for i full stilling), vil jeg få 66% av 800 000 og ikke 1 mill. Den er lei!

Fordeler:

Jeg har faktisk ferie hver eneste uke. Jeg kan ha en dag som bare er min istedenfor å glede meg til 1. mai og andre helligdager med desperasjon. Tar jeg den på fredager av og til, kan jeg faktisk besøke min familie i utlandet enklere, noe som vil ha en stor effekt på livskvaliteten. 

Noen andte betraktninger? Noe jeg har glemt? Karrieremuligheter jeg går glipp av, de bryr jeg meg ikke så mye om.

Du får ikke 66% av 1 million. Taket er vel6G så i tilfelle maks 66% av 6G.

Anonymkode: 0defd...9c7

Skrevet

Det vil ikke ha noe å si hvis du blir ufør, maks sats er 6G som pr d.d er ca 744 000, så det blir uansett 66 % av den summen.

Anonymkode: 9fd11...3e0

Skrevet

Jeg jobber 80% av den enkle grunn at jeg vil ha mer igjen av livet enn å jobbe meg ihjel. Mannen jobber mye så mye av hus og barn har i alle år falt på meg. Jeg syns det å jobbe 80% veier mye tyngre enn mer i pensjon. Man er ikke garantert å nå pensjonsalder engang. 

Anonymkode: fc521...af7

Skrevet

Takker så mye for alle gode innspill! Kom gjerne med flere erfaringer og innspill. 

Skrevet

Har en venninne som akkurat gikk ned i 80% stilling.

Mammaen hennes døde i fjor, 61 år gammel og med full sparekonto. 

Venninnen min synes det var så trist, de sparepengene kunne mammaen kost seg med mens hun fremdeles levde.

Venninnen min fikk ihverfall et helt nytt syn på frasen om at man lever i dag og ikke har noen garantier for morgendagen. Hun ønsker mer tid nå mens ungene er små, så det tar hun nå.

Det er ikke alt som kan måles i penger...

Anonymkode: 9a412...3d7

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Jeg jobber 80% av den enkle grunn at jeg vil ha mer igjen av livet enn å jobbe meg ihjel. Mannen jobber mye så mye av hus og barn har i alle år falt på meg. Jeg syns det å jobbe 80% veier mye tyngre enn mer i pensjon. Man er ikke garantert å nå pensjonsalder engang. 

Anonymkode: fc521...af7

Ja. Jeg tenker det samme her. Når jeg tenker på de beste studentene i livet, var det da jeg gjorde det jeg hadde passion for og hadde dårligere råd. Kjøpte en genser brukt for 10 kr, spiste tunfisk med loff og kapers, gikk turer, plukket blomster og nøt sol og natur. Å få litt av det igjen vil gjøre livet bedre, tror jeg. Gjør jeg det ikke, er jeg redd jeg en dag angrer veldig på å ikke leve, bare jobbe. Har man en jobb man elsker, blir det noe annet. Jeg føler livet som å sone en dom slik det er fordi jeg ikke har igjen noe som helst bestemmelsesrett over døgnet. Mellom 7.30 og 15.30 eies jeg av jobb. Resten av døgnet er jeg mamma. Slik er der jo for de fleste, men man kan jo til en viss grad velge ved å legge om levestandarden og ta nødvendige grep. Frykten min er å bli arbeidsledig eller ufør 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Ja. Jeg tenker det samme her. Når jeg tenker på de beste studentene i livet, var det da jeg gjorde det jeg hadde passion for og hadde dårligere råd. Kjøpte en genser brukt for 10 kr, spiste tunfisk med loff og kapers, gikk turer, plukket blomster og nøt sol og natur. Å få litt av det igjen vil gjøre livet bedre, tror jeg. Gjør jeg det ikke, er jeg redd jeg en dag angrer veldig på å ikke leve, bare jobbe. Har man en jobb man elsker, blir det noe annet. Jeg føler livet som å sone en dom slik det er fordi jeg ikke har igjen noe som helst bestemmelsesrett over døgnet. Mellom 7.30 og 15.30 eies jeg av jobb. Resten av døgnet er jeg mamma. Slik er der jo for de fleste, men man kan jo til en viss grad velge ved å legge om levestandarden og ta nødvendige grep. Frykten min er å bli arbeidsledig eller ufør 

Jeg har en jobb jeg elsker, men likevel vil jeg st livet mitt skal handle om mer enn bare jobb. Så jeg jobbet 80 i noen år. Jeg jobber tett på alvorlig sykdom og ser hver eneste dag hvor viktig det er å leve mens man kan. Så får heller pensjonen min bli litt lavere. 
Bruk den dagen i uken godt, enten til omskolering( så du kan finne jobben du elsker), eller til tur, bøker, hva som helst. Men bruk tiden din nå mens du har den!

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Jeg har en jobb jeg elsker, men likevel vil jeg st livet mitt skal handle om mer enn bare jobb. Så jeg jobbet 80 i noen år. Jeg jobber tett på alvorlig sykdom og ser hver eneste dag hvor viktig det er å leve mens man kan. Så får heller pensjonen min bli litt lavere. 
Bruk den dagen i uken godt, enten til omskolering( så du kan finne jobben du elsker), eller til tur, bøker, hva som helst. Men bruk tiden din nå mens du har den!

Det er et helt fint standpunkt å ta. Men da kan man heller ikke klage på lavere pensjon når den tid kommer. De aller fleste av oss lever veldig lenge, og vi kan ikke få i pose og sekk.

Aksepterer du lavere pensjon når du når pensjonsalder uten å forvente at andre skal kompensere for deg så tar du de valgene du mener er best for ditt liv.

Anonymkode: 2e145...a8b

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Fordeler:

Det med ufør spiller ingen rolle sånn sett da maks uansett er 6G, så du vil fortsatt være over. Men, blir du sykemeldt vil du få sykepenger og etterhvert AAP, og etterhvert ufør kun for en 80% stilling istedenfor 100%. Så ufør vil da bli 66% 6G og så minus 20% av dette. 

Å redusere slik i stilling er økonomisk det aller verste du kan gjøre OM du blir syk og ender som ufør. Er det pga helserelaterte ting du skal jobbe mindre burde du helst være så syk at du heller kan sykemeldes. 

Anonymkode: 11214...f91

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Det vil ikke ha noe å si hvis du blir ufør, maks sats er 6G som pr d.d er ca 744 000, så det blir uansett 66 % av den summen.

Anonymkode: 9fd11...3e0

Og så 80% av det igjen om hun kun jobbet 80% da hun ble syk

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Og så 80% av det igjen om hun kun jobbet 80% da hun ble syk

Hvor har du det fra?

Sånn regnet de ikke på meg da jeg ble ufør. Jeg ble syk og etterhvert ufør, og hadde jobbet bare 70% siste par årene pga små barn.

Når de satte grunnlaget for ufør regnet de hva jeg ville tjent i 100% jobb som grunnlag for uføretrygden, ikke 70% som jeg faktisk jobbet. Dette er vel 3 år siden nå, har det skjedd endringer siden det?

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Hvor har du det fra?

Sånn regnet de ikke på meg da jeg ble ufør. Jeg ble syk og etterhvert ufør, og hadde jobbet bare 70% siste par årene pga små barn.

Når de satte grunnlaget for ufør regnet de hva jeg ville tjent i 100% jobb som grunnlag for uføretrygden, ikke 70% som jeg faktisk jobbet. Dette er vel 3 år siden nå, har det skjedd endringer siden det?

Det har vært sånn lengre enn det at man får kun kompensert for den % stillingen man faktisk har. Derfor er dette en typisk ufør felle. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Det har vært sånn lengre enn det at man får kun kompensert for den % stillingen man faktisk har. Derfor er dette en typisk ufør felle. 

Altså, de tar de 3 beste av de siste 5 årene og regner ut fra. Så om du jobber redusert bare litt berger du deg på uføren. Men taper på sykepenger og AAP, da AAP tar siste året før du ble syk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...