Gå til innhold

Si nei til å passe dyr

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min søster skaffet seg hun for ett par år siden. Hun spørr oss om pass hver sommer. Vi har sen og tidlig ferie annenhvert år. Hun tar ferie motsatt for da kan vi passe hunden når hun reiser. 

Men nå vil vi ikke det lengere. Selv om vi ikke har ferie da, så blir man avhengig av å ha hund. Mister litt friheten. Men når jeg sa det så ble hun snurt. 

Passer dere hunder for familien?

Anonymkode: 60e71...fde

Skrevet

Du har lov til å si nei. Syns ikke din søster burde forvente at dere passer den hunden. Passer det ikke, så passer det ikke. 

De har skaffet seg hund, da får de betale for kennel eller spørre andre. 

Du trenger ikke forklare deg engang, bare si dessverre nei, det passer ikke. 

Anonymkode: 62878...902

Skrevet

Ja, vi passer dyr, i påsken nå har vi hatt katten til ene sønnen min.

Men vi har dyr selv, så er bundet opp uansett.

At hun blir sur er bare barnslig, selvfølgelig må det være greit å si nei.

Anonymkode: 9d55d...a42

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Ja, vi passer dyr, i påsken nå har vi hatt katten til ene sønnen min.

Men vi har dyr selv, så er bundet opp uansett.

At hun blir sur er bare barnslig, selvfølgelig må det være greit å si nei.

Er kanskje lettere med katt enn hund? 

Med hund så må vi hjem etter jobb og kan ikke f eks dra å møte venner rett etter jobb. 

Skrevet

Bare å si nei det. Vi har ikke hund, av den enkle grunn at de trenger oss 24/7. Passer gjerne hunder, men ikke hvis vi har tenkt oss noe. Bare si nei. 

Anonymkode: 54792...526

Skrevet

Du bør ta en prat med henne nå og gjøre klart at du ikke kommer til å passe på sommeren (hvilket er helt forståelig) så hun ikke går ut fra at du passer - hun må ha tid tid til å finne noen andre eller få seg kennelplass. Så får hun bare ordne opp selv. Det koster tid og planlegging å ha hund, og det må hun bare innse.

Skrevet

Enig med alle her, bare vær ærlig og si nei! Hun må bare bestille kennel tidlig eller la vær å reise. 
Vi har ikke dyr selv og passer heller ikke andre sine dyr( kan mate kaniner, legge frem mat til katter der de bor osv). Men å binde meg opp, vil jeg ikke.

Der har mine foreldre og vært klare på.

Anonymkode: 4b602...32c

Skrevet
Anonym bruker skrev (36 minutter siden):

Er kanskje lettere med katt enn hund? 

Med hund så må vi hjem etter jobb og kan ikke f eks dra å møte venner rett etter jobb. 

Også har vi hund selv som vi uansett må hjem til, så for oss er det uproblematisk.

Søsteren din kan ikke belage seg bare på dere. Selv har vi tre stykker vi kan bruke som hundepasser, og alle har hund selv så ingen ekstra belastning utover en ekstra bikkje på tur 

Om ingen av disse kan har vi også to mulige kenneler. Det er oppdrettere av rasen vår som tar på seg å passe mot betaling, de driver begge gård/småbruk og er hjemme.

Sånn må søsteren din også innrette seg, trenger hun hundepass må hun har flere muligheter og kan ikke ta som en selvfølge at det alltid passer for deg.

Skrevet

Nei. Kan heldigvis alltid bruke unnskyldningen at vi ikke lov å ha hund her siden vi leier.

Nå har vi også skaffet oss katt for noen år siden å da er det hvertfall ikke aktuelt å passe en hund.

Anonymkode: c9f1e...c0c

Skrevet
Anonym bruker skrev (22 timer siden):

Min søster skaffet seg hun for ett par år siden. Hun spørr oss om pass hver sommer. Vi har sen og tidlig ferie annenhvert år. Hun tar ferie motsatt for da kan vi passe hunden når hun reiser. 

Men nå vil vi ikke det lengere. Selv om vi ikke har ferie da, så blir man avhengig av å ha hund. Mister litt friheten. Men når jeg sa det så ble hun snurt. 

Skjønner jo at hun blir litt snurt og skuffet om dette har vært vanen i noen år, hun hadde vel regnet med det i år også. Hvis dere har sagt ja og smilt og gitt inntrykk av at dere synes det var koselig å passe, hvordan skulke hun kunne vite at dere egentlig ikke ville? 

Det er jo helt greit å si nei. Ikke så greit å si ja, men innerst inne hate det men late som du synes det går bra. Du må lære deg å kommunisere bedre. 

Anonymkode: c2c4e...dbb

Skrevet
Anonym bruker skrev (23 timer siden):

Jeg passet i noen år min søsters hund. Stor og fin men manglet oppdragelse. Den krevde mange timers lufting og ødelagte en god del. Så jeg sa nei etter hvert. Hun ble skikkelig snurt å sa. Javel og ble taus i langsommelig tid.

Når dagen hun skulle reise kom var hunden plutselig i hagen og hun dratt avgårde på ferie. 

Anonymkode: 4094f...f0b

Skrevet

Tips henne om flere Facebook-grupper hvor det tilbys dyrepass og at dere helst vil være friere i år selv når dere ikke har ferie. 

Anonymkode: b2902...126

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Jeg passet i noen år min søsters hund. Stor og fin men manglet oppdragelse. Den krevde mange timers lufting og ødelagte en god del. Så jeg sa nei etter hvert. Hun ble skikkelig snurt å sa. Javel og ble taus i langsommelig tid.

Når dagen hun skulle reise kom var hunden plutselig i hagen og hun dratt avgårde på ferie. 

Det går jo ikke an 🥺 Hun bare satt den i hagen hos dere og dro? Hva skjedde videre?

HI, jeg forstår at søsteren din ønsker å plassere hunden trygt hos dere (som hunden kjenner godt), men hun må godta at dere ikke ønsker det uten å bli snurt. Det er bare dårlig gjort av henne. Da må hun heller finne noen andre, la være å reise bort eller finne et sted hun kan reise og ta med hunden. Det var tross alt hennes valg å skaffe seg hund. Kjæresten min har en bror som er helt lik. Han bare booker ferie med familien sin i tre uker og regner med at broren eller foreldrene bytter på å ta seg av hunden. Midt i sommerferien. 

Anonymkode: fb23c...931

Skrevet

Ja vi passer masse dyr. Men vi har flere selv så vi er uansett låst. I de perioder jeg ikke har hatt dyr har jeg ikke vært like ivrig på å passe. Som du sier, man blir bundet. Særlig med hund som må luftes osv. 

Å ta for gitt at dere passer er frekt. Men du må klare å si nei og stå i det da. Det er jo litt vanskelig. 
Søsteren din høres frekk ut. 

Anonymkode: b2720...42f

Skrevet

Nei, vi passer ikke andres hunder, katter eller andre dyr.  Katter er uaktuelt pga allergi, andre dyr er helt uaktuelt, men i en nødsituasjonen kunne vi nok ha passet hunden til en eller annen en veldig kort tid, dvs timer eller maks en dag eller to. Svaret her er konsekvent "Nei, (dessverre) det passer ikke" Og det er ikke oppe til diskusjon en gang.  

Anonymkode: 84299...e82

Skrevet
Anonym bruker skrev (18 timer siden):

Det går jo ikke an 🥺 Hun bare satt den i hagen hos dere og dro? Hva skjedde videre?

HI, jeg forstår at søsteren din ønsker å plassere hunden trygt hos dere (som hunden kjenner godt), men hun må godta at dere ikke ønsker det uten å bli snurt. Det er bare dårlig gjort av henne. Da må hun heller finne noen andre, la være å reise bort eller finne et sted hun kan reise og ta med hunden. Det var tross alt hennes valg å skaffe seg hund. Kjæresten min har en bror som er helt lik. Han bare booker ferie med familien sin i tre uker og regner med at broren eller foreldrene bytter på å ta seg av hunden. Midt i sommerferien. 

Anonymkode: fb23c...931

Alt er mulig med henne. Var ikke noe annet å gjøre enn å passe den de to ukene da. 🤷‍♀️ 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...