Gå til innhold

Voksne barn som reiser på ferie sammen med foreldre/besteforeldre

Anbefalte innlegg

Hva gjør dere? Lar foreldrene spandere alt, eller bidrar dere? Vi sitter på hytta med sønn og svigerdatter (snart 35 år gamle og barnløse).

De kom helt tomhendte og spiser alle måltid gratis. Har ikke med seg en sjokolade engang. Er det helt slutt på vanlig høflighet fra dagens unge generasjon? Tar alt som en selvfølge? Neste år tror jeg heller vi tar med oss venner på tur, så er hytta fullbooket. 

Blir dyrere for den yngre garden å feriere neste år. 

Anonymkode: 0c01c...a99

Fortsetter under...

Jeg spanderer på mine barn som jeg spanderer på andre gjester jeg inviterer med? 
Jeg føler meg privilegert som har barn som ønsker å bruke tid sammen med meg, og også at de tar med seg sine partnere til oss. 
Om de handler eller bidrar er det hyggelig men ikke noe jeg forventer. Jeg er over 50 men jeg betaler jo ikke når jeg er hjemme hos mine foreldre? 

Endret av amandine

Jeg ville spandert på mine barn, akkurat som mamma spanderer når jeg er der.

I mine øyne er det helt normalt.

Jeg tar da ikke betalt når mine barn kommer til meg, selv om de er voksne.

Anonymkode: 4fbd1...159

Vi samarbeider om mat. Både vi barna og mamma tar med det pålegget vi vil ha til frokost og lunsj +rundstykker el. Vi setter selvfølgelig alt på bordet og deler. Middag fordeler vi mellom oss og tar med noen hver. 

Jeg syns mamma også skal få ha litt ferie og ikke være "hushjelp og kokk" for oss. I tillegg får alle det pålegget de ønsker til frokost. 

Anonymkode: 27c72...fb2

Jeg ville nok synes det var rart å ta betalt av egne barn. Unntaket er om jeg hadde hatt dårlig råd. De skal jo arve meg uansett og det er da bedre at de får litt mindre da og at vi heller koser oss sammen i mellomtiden :) Jeg synes jo ikke det største problemet her er at de ikke hadde med noe, men at dere ikke kommunisere bedre sammen. Her hadde slik vært enten underforstått fordi vi kjenner hverandre godt nok til at ingen blir snurt eller så hadde vi avklart om noe var uklart. Jeg synes også det er trist å fylle opp hytten med andre fordi barna ikke betaler. Når de er såpass gamle sees man vel ikke så ofte og da er det jo kjekt med besøk :)  

Anonymkode: 52da8...f5f

Ser at flere skriver om  betaling. Det jeg skreiv er at de kom tomhendte. Er helt normalt å være med å bidra på et eller annet vis, ta med feks vin og ikke bare tøm hytta for alt der finnes av mat og drikke!

Annonse

Når vi drar til svigers spanderer de alt. Når de kommer hit er det de som handler. Trodde det var sånn foreldre gjorde.  Er hvertfall det jeg gjør for mine barn. Jeg har betalt alt for kjærester her hjemme og gjør det på tur/ute på restaurant 

Anonymkode: d63ec...3f1

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Ser at flere skriver om  betaling. Det jeg skreiv er at de kom tomhendte. Er helt normalt å være med å bidra på et eller annet vis, ta med feks vin og ikke bare tøm hytta for alt der finnes av mat og drikke!

Når vi får besøk på hytta så er det planlagt. Det er litt langt til butikk, så vi har på forhånd handlet inn det som trengs. Da handler vi inn mat, drikke og pålegg som vi vet de liker. Så nei, de trenger ikke betale og ikke ha med seg noe. Jeg vil at barna mine skal føle seg som hjemme hos meg og jeg spanderer gjerne når de kommer på besøk 😊 

Når jeg og familien er hjemme hos mamma og pappa, spanderer de alt, fordi de vil. Mine søsken bor i nærheten, og er stadig på middag, kakebesøk, og min mor er opptatt av ikke å gjøre forskjell. 

Når de er hos oss, betaler vi det meste, men min far blir «sendt med» på butikken med lommeboka, sånn at de betaler for noe… 

Hvis vi reiser på hytten, pleier vi å stå for et par middager hver, både i innkjøp og matlaging… 

Anonymkode: 939b6...cf6

Vi står for alt av mat og drikke når vi har de voksne barna på besøk, inkludert eventuelle resturantbesøk. De bidrar med praktiske ting ved å hjelpe til ved måltider, rydde og sette på klesvasken osv.

Det er jo dere som har oppdratt sønnen deres, så det er litt rart å bli overrasket over manglende bidrag.  

Både jeg med familie og bror med familie har vært hjemme hos foreldrene hele påsken. Vi handler inn etter behov, vasker og ordner og bytter på å lage middager. 

Et par ganger har vi vært ute og spist på lokale kafeer hele gjengen, da har foreldrene insistert på å spandere og vi latt dem. 

At "barn" tidlig i tyveårene tar det for gitt at "de voksne" spanderer er nok utbredt. Men når man er etablerte selv og har passert tredve, bør det være en selvfølge å bidra og vise takknemlighet om foreldrene spanderer.

Anonymkode: 1cb3e...839

Når mine foreldre hadde hytte, snakket vi alltid i forkant om hva vi skulle ha til middag, frokost osv. Da ble vi også enige om hvem som kjøpte med hva. Veldig ofte spanderte foreldrene mine på oss det meste av mat, og de handlet inn vin/øl/brus osv også, som alle kunne forsyne seg av. Men vi handlet stort sett med egen vin/øl og brus (som foreldrene mine også kunne forsyne seg av), og vi handlet inn godteri/snacks. Så vi kom aldri tomhendt, men mine foreldre sto helt klart for mest. Tror de setter pris på å spandere på barn og barnebarn. De har tross alt vært der før, med huslån, små barn og ikke den mest rause økonomien. 

Anonymkode: e6676...44a

Om vi er på hytta til foreldrene mine en helg eller påske, så handler vi alltid med oss mat. Da er det gjerne planlagt på forhånd av meg og mamma. Dette er fordi det er begrenset med fryseplass på en hytte uten strøm. Vi har også en avtale på en av dagene i påska er det vi som står for middagen ( vi er der kun fra tors-søn). Og da handler vi og lager det vi trenger 

Anonymkode: e33f0...171

Annonse

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Jeg ville nok synes det var rart å ta betalt av egne barn. Unntaket er om jeg hadde hatt dårlig råd. De skal jo arve meg uansett og det er da bedre at de får litt mindre da og at vi heller koser oss sammen i mellomtiden :) Jeg synes jo ikke det største problemet her er at de ikke hadde med noe, men at dere ikke kommunisere bedre sammen. Her hadde slik vært enten underforstått fordi vi kjenner hverandre godt nok til at ingen blir snurt eller så hadde vi avklart om noe var uklart. Jeg synes også det er trist å fylle opp hytten med andre fordi barna ikke betaler. Når de er såpass gamle sees man vel ikke så ofte og da er det jo kjekt med besøk :)  

Normalt å ta med noe uansett, hørtes ut som noen bortskjemte barn dette her..

Anonymkode: 2f0e2...949

Jeg er med mine foreldre på en ukes tur hver sommer.  De ønsker ikke at jeg skal betale for noen ting. 

Det er langt å kjøre, så da kjører jeg slik at de kan nyte turen. 

Noen ganger handler jeg mat eller bestiller mat. Men ofte vipser mamma meg penger for dette selv om jeg sier at jeg ikke skal ha noe. 

Da kan jeg heller bidra med vask, matlaging og kjøring. 

Selv har jeg unge voksne barn som vi spanderer mat og drikke på om de er med oss på ferie.

Vi har en liten flokk med barn og dertil flokk med svigerbarn,  så når alle er med på ferie må de bidra litt selv også.  

Blir litt anderledes om bare en eller to er med. Da står vi for det meste. 

Anonymkode: 6238e...422

Hadde jeg invitert barna mine til å være sammen med meg /oss på hytta, ville jeg ikke ha forventet at de skulle betale noe som helst, selv om de var voksne. Og hvis de hadde tilbudt seg, hadde jeg sagt nei. 

Men de kunne sikkert ha hjulpet til med oppvask og matlaging, f. eks. 

Synes forresten det er litt komisk at du sitter og akker deg over de unge, er det ikke du selv som har oppdratt sønnen din, da? 

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Hva gjør dere? Lar foreldrene spandere alt, eller bidrar dere? Vi sitter på hytta med sønn og svigerdatter (snart 35 år gamle og barnløse).

De kom helt tomhendte og spiser alle måltid gratis. Har ikke med seg en sjokolade engang. Er det helt slutt på vanlig høflighet fra dagens unge generasjon? Tar alt som en selvfølge? Neste år tror jeg heller vi tar med oss venner på tur, så er hytta fullbooket. 

Blir dyrere for den yngre garden å feriere neste år. 

Vel, dette burde du ta på din kappe. 

De ble invitert. Du sa ikke hva de skulle ha med. 

Anonymkode: f537d...582

De kom for å være sammen med dere. 

Ikke heng deg opp i bagateller. 

Du kan kjøpe deg en sjokolade eller blomst selv neste gang du er i butikken. 

Du er heldig som får besøk. 

the amazing spidermamma skrev (38 minutter siden):

Hadde jeg invitert barna mine til å være sammen med meg /oss på hytta, ville jeg ikke ha forventet at de skulle betale noe som helst, selv om de var voksne. Og hvis de hadde tilbudt seg, hadde jeg sagt nei. 

Men de kunne sikkert ha hjulpet til med oppvask og matlaging, f. eks. 

Synes forresten det er litt komisk at du sitter og akker deg over de unge, er det ikke du selv som har oppdratt sønnen din, da? 

Nettopp. Der sa du det. Kanskje det er svigerdatter hun ikke er fornøyd med. Men da skulle sønnen tatt med noe. 

Anonym bruker skrev (40 minutter siden):

Nettopp. Der sa du det. Kanskje det er svigerdatter hun ikke er fornøyd med. Men da skulle sønnen tatt med noe. 

Nettop… synet på sånt endrer seg fort når en får en svigerdatter, det er antagelig HUN som burde tatt med noe. Jeg har vært sammen med min mann siden vi var tenåringer og det første ti-femten årene forsto han ikke at jeg var ukomfortabel med å ikke bidra så han nektet å spørre om vi skulle ta med noe eller å stoppe på polet eller butikken. Selv om det var han som bestemte at vi ikke hadde med noe var det meg det ble skult på. Jeg glemmer aldri da søsteren hans tok opp i plenum med besteforeldrene hans at vi spiste dem ut av huset og da helt tydelig snakker om meg (jeg gikk sulten hele tiden vi var der fordi jeg syns det var så ubehagelig.). Poenget er; når du ikke har lært din sønn at dette er noe dere forventer, er det svært sannsynlig at han avfeier henne når hun foreslår måter de kan bidra på.

Anonymkode: 7020a...706

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Nettop… synet på sånt endrer seg fort når en får en svigerdatter, det er antagelig HUN som burde tatt med noe. Jeg har vært sammen med min mann siden vi var tenåringer og det første ti-femten årene forsto han ikke at jeg var ukomfortabel med å ikke bidra så han nektet å spørre om vi skulle ta med noe eller å stoppe på polet eller butikken. Selv om det var han som bestemte at vi ikke hadde med noe var det meg det ble skult på. Jeg glemmer aldri da søsteren hans tok opp i plenum med besteforeldrene hans at vi spiste dem ut av huset og da helt tydelig snakker om meg (jeg gikk sulten hele tiden vi var der fordi jeg syns det var så ubehagelig.). Poenget er; når du ikke har lært din sønn at dette er noe dere forventer, er det svært sannsynlig at han avfeier henne når hun foreslår måter de kan bidra på.

Anonymkode: 7020a...706

Enig med deg. Det er hennes avkom, så rart hun blir sur for det. 

Jeg har alltid med noe, det er slik jeg er oppdratt. Men ser at det har dabbet av hos hele slekta de siste ti årene. Ny tid kanskje. 

Inviterer jeg, spanderer jeg. Likevel. Jeg tror veldig mange hytter blir benyttet som familiested hvor hele familien samles. Dvs et sted hvor eiers barn og barnebarn mer eller mindre har hevd på å feriere. De har alltid gjort det, ikke tenkt noe særlig over det, så går de fra barn til voksne, uten å tenke på (muligens fortrenger) at det er mye jobb og kostbart for vertene. Kunne ikke falt meg inn å ikke spleiset på mat og bidratt med huslige sysler på en slik ferie.

I ditt tilfelle trenger gjestene en realitetsforklaring. Du sier i fra at vi deler på utgiftene og jobben bak. Voksne barn, skal ikke ha all inklusive på et prosjekt som en familiehytte er.

Det kunne ikke falt meg inn å besøke mine foreldre, enten hjemme eller på hytta deres, uten å ha med meg noe.

Til en helg har vi alltid med oss f.eks. vin, snop etc. Er vi sammen med de på hytta over lenger tid handler vi alltid med oss noe mat, drikke osv. til påske på hytta pleier vi å avtale hvem som bidrar med hvilken middag

uansett hvem man er hos, er det uforskammet å komme tomhendt

Anonymkode: b1723...b41

Når vi er på hytten til mine foreldre i påsken har vi «barna» ansvar for middag. Jeg og mine brødre har ansvar for middag 2 dager hver. Da er det vi som har planlagt, kjøpt inn og lager maten. I år ble det nødvendig å fylle på i kjøleskapet ila påsken og da handlet jeg ene dagen og en av brødre mine den andre. Mine foreldre har handler inn til frokost, turmat og kos. Jeg ser det som en selvfølge at vi bidrar. Mine foreldre har utgifter til hytta (som vi også utenom påsken får låne kostnadsfritt, selv om vi alle tre tilbyr å betale). Jeg synes det er rart og småfrekt å ikke bidra med noe eller tilby seg å bidra.

Anonymkode: 9d983...57c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...