Gå til innhold

Vi som familie har det ikke hyggelig på ferie sammen

Anbefalte innlegg

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Både og, men verst når vi reiser bort. Og at de er sånn på hytta skjønner jeg ingenting av. Der har vi det så fint, det er jo alle enige om. Vi har snakket om å selge siden det alltid blir kjipe situasjoner der, men det vil ingen. 
Hjemme er det mer hverdagslig med treninger og hobbyer som de ikke får gjort der. Og så er jeg litt for at de har godt av å kjede seg litt og, at ikke vi gjennomoraniserer alt, men det er ofte vanskelig. Plutselig kan det smelle, som i dag ved middagsbordet. Eller det kan skje i bilen. Det skjer ofte i bilen. Men mulig du har et poeng - at vi må tenke nytt. Kanskje vi bør dele oss mer?

HI

Anonymkode: 1751e...661

Kanskje verdt et forsøk? Det er jo ikke noe hyggelig hvis flere av dere skal grue dere til ferien. Dere har muligheten i og med dere har en hytte. Da har dere kanskje mer overskudd når alle er samlet til å håndtere utbruddene. 

Vi har delt oss av og til, ene barnet her har vært veldig hardt rammet av allergi. Siden det også er stor aldersforskjell har vi ofte hatt andre med, eller reist med andre, slik at de har noen på egen alder å henge med.  

Anonymkode: af3bc...eb4

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym bruker skrev (14 timer siden):

Der tror jeg du treffer spikeren på hodet. De blir monstre av skjerm. Vi har skjermtid for de alle, men i ferier sklir det ofte litt ut. Det har i tillegg regnet 90 % av tiden, og da er det lett å godta litt mer skjermtid. 
Når det er sagt, vi har vært på hytta. En nydelig, splitter ny hytte i et populært område. Vi har funnet på noe hver dag som en familie, men de har også fått fritid nok til å finne på ting selv. 
Vi har uansett bestemt oss for at når iPad og de andre spillkonsollene av ulike grunner ryker, kjøper vi ikke nye. Jeg syns synd på dagens generasjon som vokser opp med så mye skjerm. Jeg er overbevist om at det ikke er bra for dem i det hele tatt. 
HI

Viss du skal vente til noe ryker av seg selv så er du feig. Da tør du ikkje ta kampen. Det kan ta år før det ryker. Ta ansvar,

Skrevet
Anonym bruker skrev (17 timer siden):

Der tror jeg du treffer spikeren på hodet. De blir monstre av skjerm. Vi har skjermtid for de alle, men i ferier sklir det ofte litt ut. Det har i tillegg regnet 90 % av tiden, og da er det lett å godta litt mer skjermtid. 
Når det er sagt, vi har vært på hytta. En nydelig, splitter ny hytte i et populært område. Vi har funnet på noe hver dag som en familie, men de har også fått fritid nok til å finne på ting selv. 
Vi har uansett bestemt oss for at når iPad og de andre spillkonsollene av ulike grunner ryker, kjøper vi ikke nye. Jeg syns synd på dagens generasjon som vokser opp med så mye skjerm. Jeg er overbevist om at det ikke er bra for dem i det hele tatt. 
HI

Du virker altfor opptatt av skjerm, hva gjør dere for at det ikke er skjerm som blir det morsomste å drive med i ferier da?

Og om hytta er splitter ny i et populært område betyr mer for voksne enn barn. På hvilken måte er området populært?

Anonymkode: d7f0e...cd5

Skrevet
pele skrev (4 timer siden):

Viss du skal vente til noe ryker av seg selv så er du feig. Da tør du ikkje ta kampen. Det kan ta år før det ryker. Ta ansvar,

Enig, skjerm må bort NÅ.

Som skrevet før, Hi omtaler skjerm som dop for ungene. Med å vente til det ryker så sier hun egentlig at hun vil fortsette å lange "dopet" til ungene, sørge for at de blir enda mer avhengig av "dopet", og så tror hun at når hun har gjort dem enda mer avhengige så skal ting fikses når hun da brått og plutselig når noe ryker da liksom skal slutte å dope dem med skjerm.

Skjerm må bort NÅ!

Anonymkode: 87820...8e4

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Enig, skjerm må bort NÅ.

Som skrevet før, Hi omtaler skjerm som dop for ungene. Med å vente til det ryker så sier hun egentlig at hun vil fortsette å lange "dopet" til ungene, sørge for at de blir enda mer avhengig av "dopet", og så tror hun at når hun har gjort dem enda mer avhengige så skal ting fikses når hun da brått og plutselig når noe ryker da liksom skal slutte å dope dem med skjerm.

Skjerm må bort NÅ!

Men? Hvordan gjør dere andre det mht skjermbruk da? Her har vi skjermtid på alle duppedingser, og ingen skjerm overhodet mellom klokken 21 og 07. Vi kan jo ikke fjerne alt heller, da det er via mobilene de avtaler ting med venner. Men å sitte pal på skjerm er en uting og noe vi unngår så godt vi kan. 
HI

Skrevet
Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Men? Hvordan gjør dere andre det mht skjermbruk da? Her har vi skjermtid på alle duppedingser, og ingen skjerm overhodet mellom klokken 21 og 07. Vi kan jo ikke fjerne alt heller, da det er via mobilene de avtaler ting med venner. Men å sitte pal på skjerm er en uting og noe vi unngår så godt vi kan. 
HI

Det er du som selv sier at skjerm er dop for dine barn, da er det åpenbart at de absolutt ikke bruker sine mobiler bare for å avtale ting med venner.

Dine er dessuten for unge for sosiale medier.

Gi dem en dorotelefon, så kan de avtale vis sms. Eller de kan lære seg å gjøre avtale med venner på andre måter, slik man gjorde før mobilen. Lære dem å planlegge, gjøre avtaler på skolen, for helgen osv.

Hjelper ikke med ingen skjermtid mellom kl 21 og 07 når ungene har fri bruk 14 timer i døgnet. Dine unger er dessuten så små at de ikke burde ha smarttelefoner.

Smarttelefon er både barnevakt og gjør at ungene og foreldrene ikke lenger planlegger.

Dropp skjerm, du sier det jo selv, skjerm er dop for dine barn, og du langer dopet til dem.

Skrevet
Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

Det er du som selv sier at skjerm er dop for dine barn, da er det åpenbart at de absolutt ikke bruker sine mobiler bare for å avtale ting med venner.

Dine er dessuten for unge for sosiale medier.

Gi dem en dorotelefon, så kan de avtale vis sms. Eller de kan lære seg å gjøre avtale med venner på andre måter, slik man gjorde før mobilen. Lære dem å planlegge, gjøre avtaler på skolen, for helgen osv.

Hjelper ikke med ingen skjermtid mellom kl 21 og 07 når ungene har fri bruk 14 timer i døgnet. Dine unger er dessuten så små at de ikke burde ha smarttelefoner.

Smarttelefon er både barnevakt og gjør at ungene og foreldrene ikke lenger planlegger.

Dropp skjerm, du sier det jo selv, skjerm er dop for dine barn, og du langer dopet til dem.

Ho kjem aldri i verden til å gjøre noe drastisk. Kun begrense litt her og der og det vil ikkje hjelpe i det heile.

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

HI

Mine (9 og 12 år)har 2 timer på pad. Eldste har også kun 2t på tlf, yngste har kun klokke. Eldste spør om ekstra tid hvis det kommer inn en mld feks. Og da kan han få 5-10min til å sjekke og svare på mld. Vi har også skjermfrie helger innimellom. Da kjeder de seg litt på fredag åsså går det seg til. Har også lagt inn at det er kun 1t YouTube iløpet av dagen. 

Anonymkode: 9bfdc...716

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

HI

Her er det en time skjerm om dagen, og da må man velge om man vil spille switch, minecraft, se film eller barne-TV. I ferier og helger ser vi film, så da blir det litt mer enn en time, ellers er det bare en. Har i sjeldne skikkelige regnværsperioder åpnet opp for noe mer. 
Eldste (snart 11)  har telefon hun kan høre Spotify eller lydbok på, der har jeg ingen begrensninger. Resten av appene er stengt med kode hele døgnet (med unntak av sms). 

Skrevet
Optatium skrev (3 minutter siden):

Her er det en time skjerm om dagen, og da må man velge om man vil spille switch, minecraft, se film eller barne-TV. I ferier og helger ser vi film, så da blir det litt mer enn en time, ellers er det bare en. Har i sjeldne skikkelige regnværsperioder åpnet opp for noe mer. 
Eldste (snart 11)  har telefon hun kan høre Spotify eller lydbok på, der har jeg ingen begrensninger. Resten av appene er stengt med kode hele døgnet (med unntak av sms). 

Omtrent det vi har og. Men. Nå i ferien ble det mer, da det regnet nesten hver eneste dag. Vi fant på ting sammen, som kino, badeland, restaurantbesøk etc, men døgnet hadde fremdeles mange timer, og da kranglet og sloss de. Selvfølgelig har vi satt grenser, men når eldste gir fullstendig blanke uansett, er det tungt. De to eldste er som hund og katt, de går ikke sammen. Det blir kjipe ferier fremover hvis mannen og jeg aldri skal få feriere sammen lenger…

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Omtrent det vi har og. Men. Nå i ferien ble det mer, da det regnet nesten hver eneste dag. Vi fant på ting sammen, som kino, badeland, restaurantbesøk etc, men døgnet hadde fremdeles mange timer, og da kranglet og sloss de. Selvfølgelig har vi satt grenser, men når eldste gir fullstendig blanke uansett, er det tungt. De to eldste er som hund og katt, de går ikke sammen. Det blir kjipe ferier fremover hvis mannen og jeg aldri skal få feriere sammen lenger…

Skjønner hva du mener. Har du søkt om hjelp utenfra? Altså et type lavterskel fanilieteam f.eks. ? Da kan både foreldre og barn delta og man kan få veiledning og råd. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 21.4.2025 den 19.23):

Et av problemene kan være at de har koblet det at de lager rabalder med at det da blir mer skjerm, selv om sammenhengen ikke er direkte. Da har de ingen grunn til å skjerpe seg og prøve å tolerere eller i det minste unngå hverandre.

Vår ene hadde tendens til å underholde seg med å lage rabalder med broren, eller alternativt gå og gnage på oss med en gang han kjedet seg, som en periode var hver gang han gikk og ventet på skjermtid eller var ferdig med skjermtid.

Da måtte vi koble skjermbruken mot evne til å sette seg selv i gang med noe annet konstruktivt. Han måtte rett og slett gjøre seg fortjent til skjermtid ved å bevise at han klarte å finne på noe konstruktivt uten voksenhjelp i forkant, og neste dags tilgang på skjerm avhang av hvordan han håndterte å skru av igjen. Da gjenvant han etter hvert evnen til å fokusere på noe annet, og lærte seg å takle overgangen fra skjerm til skjermfri. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 20.4.2025 den 17.10):

Det er krangling blant barna, masing, slåssing, grining nesten konstant. Når de ikke sitter med dopet sitt (les skjerm), er det bare bråk. Vi voksne er tålmodige og snille, men grensesettende, men ungene er 99 % av tiden sure og misfornøyde. De to eldste guttene vil bare drepe hverandre, og hun minste er visstnok bare irriterende. Ferier er et mareritt. Vi har prøvd alt fra gulrot til pisk, ingenting fungerer. Jeg er så lei at jeg bare vil rømme. Komme meg vekk og bort. Skulle tro de var store nok nå som de er 6, 10 og 11 år til å oppføre seg litt, men nei.  Jeg er så møkkalei. 
Noen som kjenner seg igjen?

Verste tiden da. Mye som skjer spesielt hos de som er ca. 6, 9 og 12....

Anonymkode: fe296...491

Skrevet

Hva med å gjøre det omvendt? 

Her i huset har vi aldri hatt "skjermtid", men vi har en del forventninger (som kan omgjøres til krav om forventningene ikke oppfylles).  De har sine oppgaver de skal gjøre hjemme, alderstilpasset selvfølgelig.  De skal gjøre skolearbeidet sitt innen et visst klokkeslett, ha rommet sitt (sånn noenlunde) i orden og har "husarbeidsoppgaver" der alt etter alder og evner.  Nå vurderer vi faktisk å bare ha en liste på veggen hvor de velger oppgave og krysser av selv.  Uten om det, og fritidsaktiviteter, kan de sitte med nesa i skjermen resten av våken-tiden for vår del. 

"Ulempen" er jo at vi voksne føler at vi må gjøre det samme....  Vi har satt oss på lista vi også, sånn at det ikke er forskjell på folk.  For min del er det en fordel egentlig, for jeg er født til å utsette ting - "skal bare.... " først.  

Anonymkode: 5a16c...b2f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...