Gå til innhold

Er dette en form for kontroll eller er han bare sløv?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min nå ex sier stadig at han skal gjøre ting, men følger aldri opp. Slik var han før også når vi var sammen. Selv om vi nå ikke er sammen mer tilbyr han seg å gjøre ting når vi treffes for overlevering av barn. Jeg kan fikse den der, vil du jeg skal ordne den der for deg osv. Jeg takker ja, men vet jo innerst inne at det ikke kommer til å skje. Men nå har jeg jo en liten forventning der og utsetter kanskje å få det gjort av håndverker i tilfelle han plutselig møter opp og fikser det. Ikke føler jeg at jeg kan minne ham på det heller nå som vi er exer.

Dette er en mann som jeg nå i ettertid har skjønt har utført mye som er eller grenser til psykisk vold mot meg, han er manipulerende og snikete. Er dette en del av det? Bør jeg framover bare si nei takk, jeg fikser det? Eller er han bare så sløv at han ikke husker?

Av og til har det føltes som det at han tilbyr seg å gjøre noe, eller sier at det der hadde jeg også tenkt å gjøre/kjøpe ernpk til at han føler gsn har faktisk gjort det og vært "snill". At bare det å tilby seg å gjøre noe er nok til at han føler seg vel med seg selv som var så snill. Og at det at han ikke faktisk gjør noe av det ikke bryr ham, han husker det ikke engang? Så han føler seg snill som. har "gjort" alt dette, tror folk liker gam for det, men alt som skjer er at man mister all tillit til ham da han aldri holder ord. Men den biten ser han ikke engang virker det som?

Anonymkode: c2b72...9e3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er det slik at nå som dere ikke lengre er sammen, så tror du han kommer til å gjøre mer for deg enn da dere var sammen?

Anonymkode: 8ce81...650

Skrevet

Det er vel ikke kontroll om du ikke lar han kontrollere? Det høres mest ut som at det er sånn han er. På tide at du begynner å bruke håndverker eller gjøre ting selv. På høy tid.

Anonymkode: d999a...9b9

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Er det slik at nå som dere ikke lengre er sammen, så tror du han kommer til å gjøre mer for deg enn da dere var sammen?

Anonymkode: 8ce81...650

Nei, på ingen måte. Men han tilbyr mer nå enn før. Og jeg tenker jo at det må jo være en grunn til at han tilbyr. Normalt sett vil jo det bety at noen vil hjelpe med noe. Nå er jeg usikker på hva det betyr, om han bare glemmer det igjen eller om han gjør det bevisst for å ha et slags grep over meg fortsatt. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (22 timer siden):

Min nå ex sier stadig at han skal gjøre ting, men følger aldri opp. Slik var han før også når vi var sammen. Selv om vi nå ikke er sammen mer tilbyr han seg å gjøre ting når vi treffes for overlevering av barn. Jeg kan fikse den der, vil du jeg skal ordne den der for deg osv. Jeg takker ja, men vet jo innerst inne at det ikke kommer til å skje. Men nå har jeg jo en liten forventning der og utsetter kanskje å få det gjort av håndverker i tilfelle han plutselig møter opp og fikser det. Ikke føler jeg at jeg kan minne ham på det heller nå som vi er exer.

Dette er en mann som jeg nå i ettertid har skjønt har utført mye som er eller grenser til psykisk vold mot meg, han er manipulerende og snikete. Er dette en del av det? Bør jeg framover bare si nei takk, jeg fikser det? Eller er han bare så sløv at han ikke husker?

Av og til har det føltes som det at han tilbyr seg å gjøre noe, eller sier at det der hadde jeg også tenkt å gjøre/kjøpe ernpk til at han føler gsn har faktisk gjort det og vært "snill". At bare det å tilby seg å gjøre noe er nok til at han føler seg vel med seg selv som var så snill. Og at det at han ikke faktisk gjør noe av det ikke bryr ham, han husker det ikke engang? Så han føler seg snill som. har "gjort" alt dette, tror folk liker gam for det, men alt som skjer er at man mister all tillit til ham da han aldri holder ord. Men den biten ser han ikke engang virker det som?

Dette har vel ingenting med kontroll å gjøre. Han tilbyr deg og du takker ja selv om du vet at han er notorisk til å ikke følge opp. Du står jo helt fritt til å takke nei. 

Anonymkode: 693f1...593

Skrevet

Det er vel ikke kontroll om du ikke lar han kontrollere? Det høres mest ut som at det er sånn han er. På tide at du begynner å bruke håndverker eller gjøre ting selv. På høy tid.

Anonymkode: d999a...9b9

Ja, jeg gjør jo ting selv og bruker håndverker da. Men når han står der og sier jeg kan fikse den for deg så jeg slipper booke mekaniker feks så føles det jo rart å bare si nei av prinsipp. Men jeg skjønner jo etterhvert at han ikke er "normal," og at dette bare er ting han slenger ut.

Skrevet

Menn som var manipulerende og psykisk voldelige mens man var i et forhold til ham, de slutter ikke å være slik selv om forholdet er slutt. De fortsetter ofte med akkurat det samme så lenge man må samarbeide om barn.

Du vet han er slik. Da vet du også at du ikke bør ha noen som helst annen kontakt med ham enn det som har med barn å gjøre.

Ikke del noe som helst om ditt liv med ham!

Om han ikke vet så kan han heller ikke "tilby" seg å hjelpe deg.

Om han "tilbyr" seg å fikse noe for deg, takk nei! Hver gang!  Spør han hvorfor eller hvem som skal fikse det, så bare si at du har allerede ordnet med å få hjelp for det, og så bytter du tema tilbake til barnet/barna/samvær. Hold alle samtaler med ham så kort som overhodet mulig, og forsøk å holde dem til å kun handle om barn og samvær.

Ved å si ja til hjelp fra ham, så gir du ham makt over deg. Da kunne du egentlig like gjerne vært sammen med ham fremdeles, for han fortsetter nå å manipulere deg og psyke deg ned selv om dere ikke er sammen.

Men det er bare DU som kan sette grenser for deg selv. Selv om du har noe som trenger å bli fikset, aldri la ham få gjøre det, for det gir ham makt over deg, og han kontrollerer og manipulerer deg med å ikke gjøre det han sier han skal gjøre, forsøker å gjøre deg usikker, forsøker å såre deg, viser deg at du ikke er prioritert, at du ikke er viktig, og han vil tydeligvis at du skal komme krypende til ham og be om hjelpen han har "tilbydt" deg.

Ikke lag en sak om noe av dette, bare takk høflig nei hver gang han "tilbyr" deg hjelp. Og du, hvis du allerede har bestilt håndtverker til noe - ikke fortell ham hvilket firma du har valgt, for slike som din eks, de kan godt finne på å ringe og avbestille avtalen...

DU må ta tilbake kontrollen over eget liv, DU må sette grenser for deg selv. Det gjør du ikke ved å stadig takke ja til "hjelp" fra ham!

Anonymkode: 6138e...325

Skrevet

Høres ut som min eks. Jeg har nok lært at jeg ikke kan stole på han. Kunne ikke det før, og kan det ikke nå lenger heller. Så må bare stole på meg selv. Nå trenger jeg ikke ha noe med han å gjøre lenger heldigvis.

Anonymkode: 14353...741

Skrevet

Menn som var manipulerende og psykisk voldelige mens man var i et forhold til ham, de slutter ikke å være slik selv om forholdet er slutt. De fortsetter ofte med akkurat det samme så lenge man må samarbeide om barn.

Du vet han er slik. Da vet du også at du ikke bør ha noen som helst annen kontakt med ham enn det som har med barn å gjøre.

Ikke del noe som helst om ditt liv med ham!

Om han ikke vet så kan han heller ikke "tilby" seg å hjelpe deg.

Om han "tilbyr" seg å fikse noe for deg, takk nei! Hver gang!  Spør han hvorfor eller hvem som skal fikse det, så bare si at du har allerede ordnet med å få hjelp for det, og så bytter du tema tilbake til barnet/barna/samvær. Hold alle samtaler med ham så kort som overhodet mulig, og forsøk å holde dem til å kun handle om barn og samvær.

Ved å si ja til hjelp fra ham, så gir du ham makt over deg. Da kunne du egentlig like gjerne vært sammen med ham fremdeles, for han fortsetter nå å manipulere deg og psyke deg ned selv om dere ikke er sammen.

Men det er bare DU som kan sette grenser for deg selv. Selv om du har noe som trenger å bli fikset, aldri la ham få gjøre det, for det gir ham makt over deg, og han kontrollerer og manipulerer deg med å ikke gjøre det han sier han skal gjøre, forsøker å gjøre deg usikker, forsøker å såre deg, viser deg at du ikke er prioritert, at du ikke er viktig, og han vil tydeligvis at du skal komme krypende til ham og be om hjelpen han har "tilbydt" deg.

Ikke lag en sak om noe av dette, bare takk høflig nei hver gang han "tilbyr" deg hjelp. Og du, hvis du allerede har bestilt håndtverker til noe - ikke fortell ham hvilket firma du har valgt, for slike som din eks, de kan godt finne på å ringe og avbestille avtalen...

DU må ta tilbake kontrollen over eget liv, DU må sette grenser for deg selv. Det gjør du ikke ved å stadig takke ja til "hjelp" fra ham!

Var akkurat sånn jeg tenkte han kanskje har begynt nå etter bruddet, jeg sliter jo med å ikke prøve å se det gode i folk. Men jeg vet jo innerst inne at han ikke har så mye godt i seg. Og jrg sliter jo litt med å rekke å gjøre alt, ha råd til alt og mte manneting er ikke jrg så god på. Jeg prøver unngå kontakt, men han er jo stadig her når unger skal leveres og hentes, og han driver fortsatt og henter sine ting, siden jeg overtok bolig. Han har brukt veldig lang tid på å hente og jeg ser jo akkurat nå at dette også sikkert er det samme? Ved å dra det ut, la meg mase, pakke ting, be ham hentes osv så har han makt over meg? Han ser noe nytt hver gang han er her nesten som han tilbyr å fikse, han vet jo alle feil også siden han ikke fikset de før gang flyttet. Uff, jeg er så dum.

Skrevet

Sånn er onkelen min også, jeg tror ikke han prøver å manipulere meg for det, han er bare sløv 😂 Med han må man ha et tiårsperspektiv eller få det fikset på annen måte. 

Anonymkode: 1a3fc...5e4

Skrevet
Anonym bruker skrev (23 timer siden):

Var akkurat sånn jeg tenkte han kanskje har begynt nå etter bruddet, jeg sliter jo med å ikke prøve å se det gode i folk. Men jeg vet jo innerst inne at han ikke har så mye godt i seg. Og jrg sliter jo litt med å rekke å gjøre alt, ha råd til alt og mte manneting er ikke jrg så god på. Jeg prøver unngå kontakt, men han er jo stadig her når unger skal leveres og hentes, og han driver fortsatt og henter sine ting, siden jeg overtok bolig. Han har brukt veldig lang tid på å hente og jeg ser jo akkurat nå at dette også sikkert er det samme? Ved å dra det ut, la meg mase, pakke ting, be ham hentes osv så har han makt over meg? Han ser noe nytt hver gang han er her nesten som han tilbyr å fikse, han vet jo alle feil også siden han ikke fikset de før gang flyttet. Uff, jeg er så dum.

Det viktigste nå er at du får ham helt ut av boligen.

Snakk med familie eller venner, eller lei noen for den saks skyld, og få dem til å hjelpe deg med å pakke ned ALT som er igjen i boligen som er hans.

Så varsler du skriftlig at han kan komme og hente alle tingene dato/klokkeslett. Ta da bilde og skriv hvor stor plass tingene tar opp, slik at han må sørge for stor nok tilhenger/bil.

Om han ikke henter dette så hadde jeg først skrevet en melding om at siste frist for henting er ny dato/klokkeslett, om han ikke har hentet alt til da så vil resten bli kastet eller gitt bort. Og så ville jeg ringt hans foreldre eller bror eller kompis, og sagt at nå har han fått en siste sjanse å ta med seg tingene, han trenger tydeligvis hjelp. Så hadde jeg fortalt dem om siste dato for henting og hørt om de kan hjelpe ham, at hvis han ikke henter tingene sine innen siste dato/klokkeslett, så vil resten bli kastet eller gitt bort.

Alternativt kan du pakke sammen alt selv og så få hjelp av noen til å kjøre alt til ham. Det er kanskje det letteste, for da bestemmer du selv når du blir kvitt tingene.

Pass på at uanett hvilken løsning du velger, at du har noen hos deg, familie eller venner, slik at han ikke kan manipulere deg, legge igjen ting osv.

Og etter dette så slipper du ham IKKE inn i boligen din igjen! (Har han fremdeles nøkler, bytt lås!)

Det er ingen tvil om at han bruker det å fortsette å ha ting hos deg som en form for manipulasjon og kontroll. Du risikerer også at han faktisk skaper problemer i din bolig (uten at du merker det), for så å "tilby" seg å fikse det.

Din førsteprioritet nå er å få alle hans ting ut av din bolig så fort som overhodet mulig. Jeg ville nok ha valgt å pakke alt og så få det kjørt dit han bor nå, slik at jeg ble ferdig med det umiddelbart! Og jeg ville hatt med meg familie eller venner som kunne delta i pakkingen og kjøringen/overleveringen, slik at jeg hadde vitner både på at alt ble pakket uten å skade det, at alt ble levert. Jeg ville også ha skrevet lister over alt som ble pakket ned og tatt bilder av det. Da kommer han ingen vei, om han begynner å påstå at du holder tilbake noen av hans ting.

Du er ikke dum! Du er blitt utsatt for psykisk mishandling, manipulering og kontroll over lang tid. Da får man ofte problemer med å sette grenser for seg selv. I tillegg vil slike som ham utnytte det at du er en god person som ikke ønsker å skape drama/problemer, og dermed fortsetter han å manipulere og kontrollere deg på nye måter. Nå med at du ikke får ha din bolig alene, for han fortsetter å ha sine ting der. Du får usikkerhet og blir utmattet fordi han trenerer å hente sine ting, noe han vet gjør deg lettere å manipulere og kontrollere deg videre. Når han kommer inn i din bolig markerer han at han kan, han markerer at han bare tar med det han vil, at han skal bestemme om du skal få ha din bolig i fred. Og for å gjøre det vanskelig for deg å sette grenser så "tilbyr" han deg å fikse ting i boligen, fordi det setter deg i en form for takknemlighetsgjeld til ham, mens når han likevel ikke fikser disse tingene så gjør han deg usikker, han tester dine grenser.

Vet du, jo mer jeg tenker på dette, jo sikrere blir jeg på at du IKKE bør la ham få komme og pakke ned tingene sine selv. Skaff deg søppelsekker og esker og pakk sammen hans ting, uten å si det til ham. Få hjelp av venner/familie til å gjøre det, skriv en liste over alt som pakkes ned, ta bilder av tingene, og ta bilder av hele "lasset". Og så får du hjelp til å kjøre alt til ham en dag du vet han er hjemme (f.eks. når han har barna). Ha med deg familie/venner dit også, last av utenfor hos ham, ta bilder av at det er levert, og så bare dra.

Etter dette slipper du ham aldri inn i din bolig igjen! Henting/levering av barna skjer i døren, ikke innendørs. Og forsøk å få all kommunikasjon skriftlig på mail/sms. Før en loggbok slik at hvis dere snakker sammen om noe ved henting/levering av barna, eller om han kontakter deg uønsket ellers, så fører du dette inn også i boken med dato/klokkeslett og hva som sies.

Du kan med fordel ta kontakt med Krisesenteret og ha noen samtaler med dem, for de kan støtte deg i denne overgangsfasen, med veiledning.

Skrevet

Tråden er ryddet for spekulasjoner.

Admin

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...