Gå til innhold

Familiemiddag - dårlig samvittighet nå

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var ute på byen i går med noen venner.
Sa jeg måtte dra tidlig hjem siden jeg skal på familiemiddag i dag, og ønsker ikke å være fyllasjuk da.
Ble sittende å snakke litt om denne familiemiddagen.
Jeg sa som det var av vi har en i familien som inviterer til familiemiddag 2-3 ganger i året.
Stiller alltid opp med fantastisk mat og drikke.
Hva som er til mat varierer de andre gangene i året, men på første påskedag er det kamskjell til forrett og lammelår til hovedrett.
Er rødvin, hvitvin, flere typer øl (med og uten alkohol), diverse typer brus og juice man kan velge mellom til drikke.
Er vel en rundt 20 stykker totalt.

Den ene vennen min spør hva vi betaler for det, og nå har jeg skikkelig dårlig samvittighet.

Har aldri tenkt over det, ingen av gjestene betaler noe som helst.
Denne personen inviterer oss til sitt hjem 2-3 ganger i året, samlet familien som står for ALLE utgiftene selv.
Det må jo koste tusenvis av kroner hver gang.

Hva hadde dere gjort.
Latt det gå som det pleier, eller tilbudt dere å være med på å betale?

Anonymkode: 7053d...28e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hadde dere måtte betale hadde dere nok visst om det. Jeg tar med en flaske vin og en blomst i sånne anledninger. 

Anonymkode: 94518...e43

Skrevet

Jeg hadde ikke tilbudt å direkte betale, men jeg hadde nok spurt om jeg kunne bidra med noe. Jeg hadde tatt med en fin vertinnegave, og jeg hadde sørget for å vise verten at jeg verdsetter all innsatsen. Hold en takk-for -maten-tale, eller vis at du ser hva verten har lagt i av arbeid og penger.

Skrevet
amandine skrev (40 minutter siden):

Jeg hadde ikke tilbudt å direkte betale, men jeg hadde nok spurt om jeg kunne bidra med noe. Jeg hadde tatt med en fin vertinnegave, og jeg hadde sørget for å vise verten at jeg verdsetter all innsatsen. Hold en takk-for -maten-tale, eller vis at du ser hva verten har lagt i av arbeid og penger.

Dette!

Sørg for å både vise og si direkte hvor stor pris du setter på dette, og ta med en litt større vertinnegave enn du kanskje vanligvis ville gjort. Jeg hadde som et minimum tatt med en flaske vin i tilsvarende prisklasse som det de serverer, og gjerne noe ekstra i tillegg. Du kan jo eventuelt tilby deg å ta med noe neste gang, som en kake el. Og hvis det kun er disse som inviterer og de aldri blir invitert noen steder i retur, invitert dem hjem til dere av og til. Det trenger ikke å være alle 20, men vertskapet. Eller eventuelt invitert dem med ut på middag (dere betaler), en konsert el.

Anonymkode: a822c...a50

Skrevet

Si takk og inviter tilbake av og til. Det trenger ikke være invitasjon til fin middag, men kanskje på båttur om dere har båt, på grilling om dere har grill, hyttetur om dere har hytte osv.

Anonymkode: eced2...101

Skrevet

Enig med forrige taler.

Uttrykk hvor takknemlig dere er, og inviter tilbake.

Trenger ikke være fullt familieselskap, men inviter familien som arrangerer på pizza, grilling e.l av og til.

Anonymkode: 3f0a5...b0b

Skrevet

Men du, ikke ha dårlig samvittighet! Det er helt bortkastet. Det er jo åpenbart sånn at denne personen har invitert mange ganger og sannsynligvis er glad for å kunne gjøre det og gjerne vil fortsette å gjøre det uansett, så ikke vær lei deg for det. Vær heller glad for at du har reflektert litt rundt det sånn at du herfra og ut kan ha litt mer fokus på å si fra at du setter stor pris på det personen gjør🌺

Skrevet

Men dere inviterer vel denne personen andre ganger i året?  Så det går vel opp-i-opp i det lange løp.  Eller er det sånn at det er alltid bare den ene veien? Vi var akkurat hos svigermor og svigerfar i påske-familie-middag med masse god mat, drikke og kos.  Har gjerne med oss en flaske vin eller noe annet.  Dersom det bare går en vei, hadde jeg nok sørget for en gave av et eller annet slag eller tilbudt meg å være med å betale eller handle inn noe. 

Anonymkode: 639e3...253

Skrevet

Jeg håper virkelig ikke at det  er ensidig og at dere aldri inviterer vedkommende tilbake?

Anonymkode: 2ed0f...d57

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...