Gå til innhold

Autisme i voksen alder

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hvis du har nådd voksen alder uten å ha noen form for empati eller forståelse for følelser tror jeg ikke du er i stand til å få de følelsene som kreves, men du kan nok lære om menneskers reaksjoner og hva følelsene innebærer på et akademisk nivå.

Anonymkode: 8fd9a...ade

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Autisme handler mer om evnen til å vise empati, autister mangler ikke empati. 

Ja, det kan læres som alt annet i livet. 

Anonymkode: 6e1b8...0ed

Men når man ikke forstår at handlinger sårer andre, mangler man ikke empati da? Jeg spør fordi jeg er nysgjerrig altså. Hvordan kan man lære seg til at egne handlinger kan såre andre, og hvordan jobbe med å ikke gjøre det? 

Anonymkode: 5f019...f77

Anonym bruker skrev (21 minutter siden):

Kan man lære seg empati og det å forstå følelser? Eller er man dømt til ett liv i egen boble hvor man ikke forstår noe eller noen rundt seg?

Det stemmer faktisk ikke at de med autisme ikke har empati og ikke forstår de rundt seg. Hyperempati er vanlig. Problemet er ofte at de ikke vet hvordan man uttrykker empati, ikke at de ikke har empati.

Og empati er lært. Klart man kan lære seg dette hvis man prøver. Men autisme går nettopp på det med å kunne tyde kroppspråk, lese mellom linjene, og forstå andre, og hvor enkelt eller vanskelig det er å lære seg vil være individuelt. Det er heller ikke riktig at kun de med autisme skal prøve å forstå alle andre, alle andre burde også bli flinkere til å forstå de med autisme. 

Jeg skulle virkelig ønske at fordommene rundt at autisme og (mangel på) empati henger sammen. Det er INGEN sammenheng mellom de to tingene! Mennesker med autisme er akkurat like empatiske, eller lite empatiske, som resten av befolkningen. Forskjellen kan være at en del mennesker med autisme viser empatien sin på andre måter enn det som er mest vanlig. 

Mangel på empati kan skyldes helt andre ting, og litt avhengig av hva som er årsaken, kan det muligens øves opp. 

Anonymkode: ea962...344

Annonse

Men når man ikke forstår at handlinger sårer andre, mangler man ikke empati da? Jeg spør fordi jeg er nysgjerrig altså. Hvordan kan man lære seg til at egne handlinger kan såre andre, og hvordan jobbe med å ikke gjøre det? 

Men da bryr du deg jo om at du har såret noen? Så da har du empati. Du kan jobbe med å si ting på en mindre direkte måte. Dette er en ferdighet man kan lære seg. Du kan finne mange videoer om å bli flinkere til å lytte og uttrykke deg hvis du går f eks på youtube eller du kan finne et kurs. 

Autister har da empati!

Men de blir gjerne veldig opphengt i ting og glemmer gjerne litt at andre har andre følelser og tanker enn dem.

Lære gjør man hele livet, også mennesker med autisme. Det handler kanskje mest for dem om å akseptere at andre tenker, føler og oppfører seg annerledes enn det som er naturlig for dem. Å fullt ut forstå det er vanskeligere.

Jeg har flere med autisme i familien.

Anonymkode: bea70...d17

Nei, det gjør man selvsagt ikke. Å mangle empati ville da være å utføre handlingen selv om man vet at man sårer andre, fordi man ikke bryr seg. Når man ikke vet eller forstår at andre blir såret, er det ikke empati som mangler, men sosiale evner.

Det som er, eller i hvert fall kan være, vanskelig ved autisme, er at mange med autisme ikke har samme evne til erfaringsoverføring som nevrotypiske. Det vil si at man kan for eksempel lære seg at noen blir lei seg hvis man påpeker at klærne de har på seg er stygge. Der andre underforstått da skjønner at dette vil være like gjeldende hvis man da påpeker at frisyren til noen ikke er helt kledelig, vil gjerne en med autisme ikke ta denne koblingen og derfor kunne påpeke frisyren, men avstå fra å si noe om klærne (husker at det med klær ikke er ok, men forstår ikke intuitivt at frisyren er like sårende).

HI her 

jeg mener på ingen måte at ingen autister har empati. Jeg snakker her om min mann, ikke befolkningen forøvrig. Han har nylig fått autisme diagnose og mangler empati. Han kan såre meg og/eller ungene og ikke forstå hvorfor vi blir lei oss. På direkte spørsmål om han forstår sier han nei. Dvs han prøver å si at han kanskje forstår, men jo mer jeg spør jo mer ser jeg at han ikke gjør det. Så derfor lurer jeg på om det er mulig å lære seg.

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Men det er akkurat det, forstår ikke at handlingen sårer andre er hele essensen. Det er en språkbarriere, ikke en mangel. 

Som alt i livet er det øvelse, med konkret og kontinuerlig tilbakemelding, som gjør mester. 

Anonym bruker skrev (32 minutter siden):

Kan man lære seg empati og det å forstå følelser? Eller er man dømt til ett liv i egen boble hvor man ikke forstår noe eller noen rundt seg?

Autister har empati. Men de missforstår mye. Og klarer ikke å se seg selv. De er direkte. Jeg VET, er gift med en. 

Anonymkode: 3f8a9...d7c

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Autister har empati. Men de missforstår mye. Og klarer ikke å se seg selv. De er direkte. Jeg VET, er gift med en. 

Da har jeg misforstått ordet empati og beklager. Min mann forstår ikke. Han forstår ikke at han sårer meg og han forstår ikke hva jeg trenger selv om jeg forklarer og forklarer.  Det er en så håpløs situasjon. Bare lurer på om det er mulig å lære bort 

Annonse

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Men det er akkurat det, forstår ikke at handlingen sårer andre er hele essensen. Det er en språkbarriere, ikke en mangel. 

Som alt i livet er det øvelse, med konkret og kontinuerlig tilbakemelding, som gjør mester. 

De klarer uansett ikke å overføre læring til en annen situasjon!  Det er umulig!  Jeg er som sagt gift med en. Det er ekstremt vanskelig! 

Syns synd på han, han går på en måte i blinde. 

Da har jeg misforstått ordet empati og beklager. Min mann forstår ikke. Han forstår ikke at han sårer meg og han forstår ikke hva jeg trenger selv om jeg forklarer og forklarer.  Det er en så håpløs situasjon. Bare lurer på om det er mulig å lære bort 

Han er sånn!  Han mener ingenting vondt ! Han kan lære noe, men klarer ikke å overføre til andre situasjoner. Han er nok like såret og lei seg. Han skjønner ikke hvorfor dere blir lei dere. 

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Han er sånn!  Han mener ingenting vondt ! Han kan lære noe, men klarer ikke å overføre til andre situasjoner. Han er nok like såret og lei seg. Han skjønner ikke hvorfor dere blir lei dere. 

Nei, og da er det jo håpløst da hvis det ikke er mulig å trene 

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Ja. Jeg er gift med en. Jeg takler det, fordi jeg vet at han ikke mener noe vondt. Men ovenfor barna er det IKKE greit. 

Ja. Jeg er gift med en. Jeg takler det, fordi jeg vet at han ikke mener noe vondt. Men ovenfor barna er det IKKE greit. 

Men hvordan takler du mangel på følelser og forståelse? Mangel på kommunikasjon? Får du dine behov dekt på andre måter?

Jeg må hele tiden passe på hva far sier til barna og "hjelpe han" og korrigere far. Noe som ikke er godt for far heller. 

Men hvordan takler du mangel på følelser og forståelse? Mangel på kommunikasjon? Får du dine behov dekt på andre måter?

Han har følelser og viser mye kjærlighet. Kommunikasjon er umulig på et dypere nivå. Er vanskelig for begge. 

Han har følelser og viser mye kjærlighet. Kommunikasjon er umulig på et dypere nivå. Er vanskelig for begge. 

Ja her vises ingen kjærlighet og vi har null kommunikasjon. Han forstår heller ikke at jeg trenger det. Han kan si han skal endre seg, men gjør det ikke fordi han ikke evner. Jeg forstår at han ikke evner, men jeg forstår ikke hvordan jeg ikke skal miste meg selv oppi det 

Som mange sier, autisme betyr ikke mangel på empati. 

Imidlertid kan mentaliseringsevnen være nedsatt, og ja - denne kan trenes. Også hos voksne.

Mitt autistiske barn har godt utbytte av å hele livet ha fått forklart hva som ligger bak folks reaksjoner. Hun resonnerer eller spør ofte om dette med begreper jeg gjenkjenner fra hvordan vi har forklart henne. 

Anonymkode: 55e54...f4c

Nja, det kommer vel an på hva målet er. At han skal forstå hvorfor dere blir lei dere, som i naturlig empati i visse situasjoner, eller at han må lære seg at noen ting blir andre lei seg av selv om han ikke forstår helt hvorfor, og så rett og slett lære seg at derfor må han unngå den typen kommentarer i størst mulig grad. 

For mange med autisme, er det vanskelig å forholde seg til det intrikate underforståtte sosiale samspillet hvor en skal pakke ting inn og mye er underforstått. De fleste med autisme setter pris på at ting sies rett ut, ikke på en slem måte, men direkte. For å fortsette med kleseksempelet over, så la oss si at du vurderer en ny kjole og spør ham hva han synes, selv liker du den godt. En "vanlig" mann har lært seg å være forsiktig med hva han svarer. Han fanger opp din entusiasme, og prøver å finne noe positivt å si, selv om han ikke liker kjolen. En mann med autisme oppfatter selve spørsmålet, men gjerne ikke resten. Han ble spurt om sin mening rundt noe, og ønsker å være ærlig med deg, så da får du gjerne et "Den var ikke fin i det hele tatt!", eller  "Den kledde du ikke." i retur. Det er ikke slemt ment, men ærlig rundt akkurat den kjolen. Om det hjelper ville de fleste autistiske kvinner synes det var vidunderlig med et slik svar, nettopp fordi det er ærlig. Du kan likevel forklare at du foretrekker å få en annen type svar. Selv om han kanskje ikke vil forstå hvorfor du blir såret av at gjør nøyaktig det du faktisk ba ham om (et ærlig svar rundt en kjole) kan han lære seg at det riktige her er at alltid besvare slike ting med et "joda, den ser grei ut, den". Spørsmålet er om dette er noe du egentlig ønsker?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...