Gå til innhold

Hvor høy formue bør man ha for å leve greit som minstepensjonist?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg kommer til å bli noe i nærheten av minstepensjonist. Hvor stor formue tror dere jeg bør ha, i tillegg til nedbetalt bolig, for å kunne leve et vanlig greit liv som pensjonist?

Anonymkode: 6d6de...6cb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ca 7 mill

Anonymkode: dc1fe...608

Skrevet

Takk! Hvis det holder ser det greit ut. Hvordan er beregningen gjort?

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Ca 7 mill

Mener du virkelig at med nedbetalt bolig så må man ha 7 mill i tillegg på bok? Hvordan kom du frem til det regnestykket?

Anonymkode: d7ed6...e8d

Skrevet

Dersom alt av lån er nedbetalt, tenker jeg at jeg kommer til å ha det helt OK. Det er målet mitt.

Videre er det jo mye som spiller inn. Dersom du vil gå av pensjon i 60-årene må du jo ha endel på bok, med tanke på at du blir minstepensjonist.

Jeg personlig ser faktisk ikke for meg at jeg kommer til å leve så lenge som pensjonist. Enten dør jeg før jeg går med pensjon, eller så må jeg jobbe til langt opp i 70-årene. Så pensjonisttilværelsen bekymrer jeg meg ikke for😅.

Anonymkode: 98e89...723

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Mener du virkelig at med nedbetalt bolig så må man ha 7 mill i tillegg på bok? Hvordan kom du frem til det regnestykket?

Anonymkode: d7ed6...e8d

Jeg gjetter på at det handler om renter eller utbytte å gjøre, litt avhengig av hvor man har formuen sin. Å leve, selv uten kostnader tilknyttet nedbetaling av lån, er ganske dyrt. Man skal fortsatt ha vedlikehold av bolig, kanskje bil også, så kommer jo ting som forsikringer, mat, helse (lege, medisiner osv), strøm osv. Det koster, og en minstepensjon vil knapt dekke inn dette. Jeg kommer ikke til å bli minstepensjonist, men synes likevel ikke at pensjonen min vil være nok til å leve slik jeg ønsker, så derfor sparer jeg i fond for å kunne supplere med årlig utbytte. 

Anonymkode: af0f7...108

Skrevet

Med ca 4% på sparekonto vil årlig utbytte fra 7 mill være på ca 300 000. Minstepensjon er vel rundt 250 000 eller noe? En halv mill i året er helt ok for en enslig pensjonist med utbetalt bolig. 

Skrevet

Det er uhørt at man må spinke og spare hele arbeidslivet bare for å ha det "greit" som pensjonist. Det er ikke alle som har råd til å spare. 

Anonymkode: 1900e...1db

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Det er uhørt at man må spinke og spare hele arbeidslivet bare for å ha det "greit" som pensjonist. Det er ikke alle som har råd til å spare. 

Jeg synes ikke det er uhørt. Så lenge alle får en pensjon de kan overleve greit på synes jeg det er greit at man må spare resten selv. Da kan man i større grad velge selv om man vil prioritere mindre jobb og høyere forbruk nå eller bedre råd som pensjonist. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Det er vel ikke mer uhørt eller urettferdig enn resten av livet. Noen er uheldige og kan av ulike årsaker ikke jobbe, har fått kjipe kort utdelt ved fødselen og vil alltid bare akkurat klare å få ting til å gå rundt. Andre er født med sølvskje i munnen, lykkes med alt, har god helse og stor mental og intellektuell kapasitet og kan derfor leve et liv i økonomisk overflødighet. De aller fleste av oss er dog et sted i midten, og hvis man kan gjøre noe med egen situasjon for å bedre den, så må en jo faktisk få lov til det. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (21 minutter siden):

Jeg skjønner ikke hvorfor det er uhørt. Du får minstepensjon, den kan du leve på. Skal du ha mer, så er det vel ikke mer enn rett og rimelig at du finansierer det selv. 

Anonymkode: f2710...0a5

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Med ca 4% på sparekonto vil årlig utbytte fra 7 mill være på ca 300 000. Minstepensjon er vel rundt 250 000 eller noe? En halv mill i året er helt ok for en enslig pensjonist med utbetalt bolig. 

Hvorfor i alle dager skal du leve av bare utbyttet? Ingen vits i å dø med 7 mill på konto vel?

Om man tenker at det er greit med 10.000 kr ekstra i måneden i tillegg til pensjonen trenger man 3 mill om deler det på 12 måneder i 25 år (fra 70 til 95 år).

Du sparer jo for å bruke av sparepengene som pensjonist, ikke for å fortsette og salte de ned.

Anonymkode: 008b5...df2

Skrevet
Anonym bruker skrev (22 minutter siden):

Hvorfor i alle dager skal du leve av bare utbyttet? Ingen vits i å dø med 7 mill på konto vel?

Om man tenker at det er greit med 10.000 kr ekstra i måneden i tillegg til pensjonen trenger man 3 mill om deler det på 12 måneder i 25 år (fra 70 til 95 år).

Du sparer jo for å bruke av sparepengene som pensjonist, ikke for å fortsette og salte de ned.

Det var et forslag, ikke fasitsvar. Går sikkert bedre med 3 mill på konto kontra null, og enda bedre med 7 😊

Jeg vil si at det er mer robust å regne inn årlig utbytte i tillegg til pensjon enn månedlig kronetillegg med fast sum som du foreslår - det tar ikke hensyn til inflasjon, og 10 000 i mnd i 2020 og 2025 er vidt forskjellige, og det blir bare mindre i verdi for hvert år som går 

Skrevet

Hvis man har nedbetalt bolig vil man klare seg greit som pensjonist. Da har man kun seg selv å forsørge, og betale strøm og forsikringer. Verre for de som leier 

Anonymkode: e92f2...df8

Skrevet
Anonym bruker skrev (23 timer siden):

Dersom alt av lån er nedbetalt, tenker jeg at jeg kommer til å ha det helt OK. Det er målet mitt.

Videre er det jo mye som spiller inn. Dersom du vil gå av pensjon i 60-årene må du jo ha endel på bok, med tanke på at du blir minstepensjonist.

Jeg personlig ser faktisk ikke for meg at jeg kommer til å leve så lenge som pensjonist. Enten dør jeg før jeg går med pensjon, eller så må jeg jobbe til langt opp i 70-årene. Så pensjonisttilværelsen bekymrer jeg meg ikke for😅.

Anonymkode: 98e89...723

Akkurat det. Alt avhenger av hva slags livsstil man ser for seg som pensjonist. Stor forskjell på kostnaden ved å sitte med strikketøyet i sofaen eller plukke bær i skogen vs feriebolig i utlandet hvor du spiser ute stadig. 

Jeg tror ikke vi kommer til å se noe til den pensjonstilværelsen uansett. 

Anonymkode: 75663...969

Skrevet
Anonym bruker skrev (17 timer siden):

Hvis man har nedbetalt bolig vil man klare seg greit som pensjonist. Da har man kun seg selv å forsørge, og betale strøm og forsikringer. Verre for de som leier 

Anonymkode: e92f2...df8

Nja, det er da nok av pensjonister i egen bolig som fryser om vinteren fordi de ikke har råd til strøm, og som spiser for lite. Minstepensjon dekker faktisk ikke så mye, selv med nedbetalt bolig. Og mange synes jo det er fint å kunne ha en tilværelse som ligger litt over å bare akkurat kunne klare seg.

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Nja, det er da nok av pensjonister i egen bolig som fryser om vinteren fordi de ikke har råd til strøm, og som spiser for lite. Minstepensjon dekker faktisk ikke så mye, selv med nedbetalt bolig. Og mange synes jo det er fint å kunne ha en tilværelse som ligger litt over å bare akkurat kunne klare seg.

Minstepensjonister har 270.000 i året.

Uføre på minstesats har 282.000 i året.

Fullt mulig å leve av, men ikke noe fett liv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...