Gå til innhold

Vits i å utredes for adhd i 37årsalder?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg aner ikke om jeg har adhd, men dere som har det kan se om dere kjenner igjen mine symptomer. 

Jeg har da jeg var liten måtte gå gjennom pp-tjenesten fordi jeg ikke fulgte med på skolen. Jeg var veldig stille men fulgte ikke med. Har alltid slitt litt med konsentrasjonen og klarer ikke to samtaler på en gang. Mange ganger følger jeg ikke med i samtalen når noen prater og om jeg er i et stort lokale så føler jeg hodet går alle veier og jeg blir gira opp innvendig. Bytter ofte tema og føler jeg alltid har hastverk! Uten å ha hastverk🙄 det er litt tungvint. Morgenen må kaffe fort ned og jeg må ta meg en times Labbetur. 

Ofte steker jeg mat men begynner å støvsuge samtidig. Når jeg skal se på barnetv eller film med barna må jeg ta meg sammen. Tankene florerer, alt ifra hva jeg skal gjøre imorgen til hva daten min sa rundt det og det. 

Det er litt slitsomt å være meg men andre kan se på meg som rolig. Er et rolig menneske men hodet er litt kaos. 

Fikk en adhd medisin av ei venninne og jeg ble rolig. Kun hjertebank og det likte jeg ikke. 

Hilsen meg :)

Anonymkode: 9937c...894

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Noen som vet? Spesielt det med at jeg har hastverk hele tiden uten at jeg har hastverk, det plager meg. 

Skrevet

Jeg ble utredet da jeg var 42 år, og det er jeg utrolig glad for! Så utrolig mye falt på plass av ting som har vært veldig utfordrende gjennom livet, og både kunnskapen om ADHD og hvordan det påvirker meg, og medisiner, har gjort hverdagen min mye bedre! Du kan forøvrig ikke sammenligne det å ta medisiner fra en venn, der du kanskje ikke får rett hverken medisin eller dose for akkurat deg, med hvordan det eventuelt blir etter overvåket utprøving sammen med en fagperson. Det er ikke uvanlig med litt bivirkninger, som hjertebank, de første dagene eller ukene, men så gir det seg.

Uansett, om du har ADHD eller ikke, er umulig for oss å vite, og det forløper ulikt hos de fleste. Ta det opp med fastlegen din i første omgang, men vær forberedt på at det kan bli veldig vanskelig å få en utredning gjennom det offentlige. Du må ha moderate til alvorlige funksjonsnedsettelser i hverdagen på minst to ulike arenaer for at du i det hele tatt komme til for utredning. Et alternativ er å ta det privat.

Anonymkode: 3f7fb...cfa

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Jeg ble utredet da jeg var 42 år, og det er jeg utrolig glad for! Så utrolig mye falt på plass av ting som har vært veldig utfordrende gjennom livet, og både kunnskapen om ADHD og hvordan det påvirker meg, og medisiner, har gjort hverdagen min mye bedre! Du kan forøvrig ikke sammenligne det å ta medisiner fra en venn, der du kanskje ikke får rett hverken medisin eller dose for akkurat deg, med hvordan det eventuelt blir etter overvåket utprøving sammen med en fagperson. Det er ikke uvanlig med litt bivirkninger, som hjertebank, de første dagene eller ukene, men så gir det seg.

Uansett, om du har ADHD eller ikke, er umulig for oss å vite, og det forløper ulikt hos de fleste. Ta det opp med fastlegen din i første omgang, men vær forberedt på at det kan bli veldig vanskelig å få en utredning gjennom det offentlige. Du må ha moderate til alvorlige funksjonsnedsettelser i hverdagen på minst to ulike arenaer for at du i det hele tatt komme til for utredning. Et alternativ er å ta det privat.

Anonymkode: 3f7fb...cfa

Så komplisert. Men okei. Takk😃😃

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...