Gå til innhold

Venner som bare tar

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er glad jeg er raus, snill, omtenksom og stiller opp for andre. Jeg er glad jeg har vokst opp med gode verdier og holdninger. Da naboen mistet et familiemedlem kjøpte vi blomster med kort og nystekt brød. 
Jeg stiller opp for venner og lytter. 
Men andre veien? Jeg har slitt i snart 7 måneder, og ikke klart å være på jobb. Sykmeldt. Jeg har ikke fått en eneste melding fra kollegaene mine. Ikke god jul, eller en melding om hvordan det går. Venner? Naboer? Nei.. jeg har en venninne som kom med blomster og som ringer og stikker innom. Også storfamilien. Men ellers er det taust. - også fra de jeg har stilt opp for mye. 
Det er i motgang man ser hvem man egentlig har. Klisjé, men mye sannhet i det. Nå er jeg på vei opp igjen og har det bedre. Men nå tar en venninne kontakt og har det kjipt og trenger en venn. Da jeg kontaktet henne og hadde det kjipt svarte hun hverken på meld eller tlf. 
Nå vil jeg komme meg opp igjen og omgås med fine folk. Jeg har ikke dårlig samvittighet for å ikke stille opp for en venninne nå, etter ha ha ligget nede et halvt år. Uten at hun har tatt kontakt en gang. Enda hun vet. 
hun får finne seg noen andre å lene seg på. Jeg vil nå prioritere de som har løftet meg opp 

Anonymkode: c696a...6fc

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Jeg er glad jeg er raus, snill, omtenksom og stiller opp for andre. Jeg er glad jeg har vokst opp med gode verdier og holdninger. Da naboen mistet et familiemedlem kjøpte vi blomster med kort og nystekt brød. 
Jeg stiller opp for venner og lytter. 
Men andre veien? Jeg har slitt i snart 7 måneder, og ikke klart å være på jobb. Sykmeldt. Jeg har ikke fått en eneste melding fra kollegaene mine. Ikke god jul, eller en melding om hvordan det går. Venner? Naboer? Nei.. jeg har en venninne som kom med blomster og som ringer og stikker innom. Også storfamilien. Men ellers er det taust. - også fra de jeg har stilt opp for mye. 
Det er i motgang man ser hvem man egentlig har. Klisjé, men mye sannhet i det. Nå er jeg på vei opp igjen og har det bedre. Men nå tar en venninne kontakt og har det kjipt og trenger en venn. Da jeg kontaktet henne og hadde det kjipt svarte hun hverken på meld eller tlf. 
Nå vil jeg komme meg opp igjen og omgås med fine folk. Jeg har ikke dårlig samvittighet for å ikke stille opp for en venninne nå, etter ha ha ligget nede et halvt år. Uten at hun har tatt kontakt en gang. Enda hun vet. 
hun får finne seg noen andre å lene seg på. Jeg vil nå prioritere de som har løftet meg opp 

det er nok mange som tenker at man helst vil være i fred når man er dårlig

var ingen venner som sendte meg mld når jeg var dårlig nesten ingen familie heller når jeg gikk igjennom en tøff kreft behandling

Anonymkode: ed44f...ce3

Skrevet

Selv om du ligger nede, betyr ikke det at alle vennene dine har masse energi og overskudd til å trøste og hjelpe deg. Skal man virkelig bare ta vare på de vennene som faktisk hadde energi og mulighet til å løfte en selv da en trengte det? Kan de vennene som ikke løftet likevel ha en verdi for deg? 

Anonymkode: 581d7...921

Skrevet (endret)
Anonym bruker skrev (33 minutter siden):

Selv om du ligger nede, betyr ikke det at alle vennene dine har masse energi og overskudd til å trøste og hjelpe deg. Skal man virkelig bare ta vare på de vennene som faktisk hadde energi og mulighet til å løfte en selv da en trengte det? Kan de vennene som ikke løftet likevel ha en verdi for deg? 

Det koster ikke all verdens med energi å sende en melding eller ta en telefon. Bestille blomster kan man gjøre på fire minutter på nettet. Det finnes knapt noen unnskyldning for at man i løpet av 7 måneder ikke har klart å sende en eneste liten melding. 

HI, jeg synes du gjør et klokt valg. Prioriter de vennene som ikke bare har deg i sin krets fordi du er nyttig for dem og som tar kontakt bare når de trenger noe. Det har du alt å vinne på. 

Endret av Himmel og hav
Skrevet
Anonym bruker skrev (12 timer siden):

Trenger man masse energi for å sende ei mld?  Men det er rart de klarer å sende melding og be om tjenester når de selv har null energi og ligger nede? Noen er mest opptatt av seg selv og sitt, og drar nytte av de rundt og yter lite selv. 
Klart de har en verdi for meg, men jeg vil ikke lenger ha de i min innerste krets. Det er ikke enten venn eller ikke venn.. men man kan velge å ha de litt lenger ut i rekka

Skrevet

Jeg forstår deg veldig godt, har selv opplevd å bli ignorert. Bruk tid og krefter på de som har vist deg forståelse og brukt tid på deg. Hun vennninna di som plutselig trenger deg, hun kan du bare holde på en armlengdes avstand men jeg tror jeg ville ha vært ærlig og sagt det til henne. 

Anonymkode: a9c7d...3f9

Skrevet

Du kan med god samvittighet prioritere annerledes. 

Anonymkode: 9aeee...697

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...