Anonym bruker Skrevet 20. april 2025 #51 Skrevet 20. april 2025 Anonym bruker skrev (6 timer siden): Fordi jeg har lest noen forklaringer fra teister og deres forklaring er at det er noe Gud har gitt oss. I og med at ateistene naturlig nok ikke kan bruke den forklaringen lurer jeg på hvordan deres forståelse av problemet er. Anonymkode: 569e1...bc3 Da kan jeg forklare hva denne ateisten tenker. Vi er født med fri vilje. Uten at den er gitt oss av noen guddom. Anonymkode: 32208...c5c
Anonym bruker Skrevet 20. april 2025 #52 Skrevet 20. april 2025 Anonym bruker skrev (15 minutter siden): Da kan jeg forklare hva denne ateisten tenker. Vi er født med fri vilje. Uten at den er gitt oss av noen guddom. Anonymkode: 32208...c5c Hvordan bortforklarer du at forskning sier oss det motsatte? Anonymkode: 64c55...f88
Anonym bruker Skrevet 20. april 2025 #53 Skrevet 20. april 2025 Anonym bruker skrev (5 minutter siden): Hvordan bortforklarer du at forskning sier oss det motsatte? Anonymkode: 64c55...f88 Du tenker at den ene linken beviser at det er sånn? Du tuller? Anonymkode: 6a0d3...c7b
Anonym bruker Skrevet 20. april 2025 #54 Skrevet 20. april 2025 Anonym bruker skrev (44 minutter siden): Da kan jeg forklare hva denne ateisten tenker. Vi er født med fri vilje. Uten at den er gitt oss av noen guddom. Anonymkode: 32208...c5c Hva mener du viljen er fri fra? Tenker du juridiske lover, naturlover eller noe annet? Anonymkode: 569e1...bc3
Anonym bruker Skrevet 20. april 2025 #55 Skrevet 20. april 2025 Anonym bruker skrev (6 minutter siden): Hva mener du viljen er fri fra? Tenker du juridiske lover, naturlover eller noe annet? Anonymkode: 569e1...bc3 Nå må su stoppe. Det er jo du som drar inn begrepet fri vilje. Det betyr jo bare at vi ikke styres, men bestemmer selv, vi tenker selv, du burde prøve.. Anonymkode: 6a0d3...c7b
Anonym bruker Skrevet 20. april 2025 #56 Skrevet 20. april 2025 Anonym bruker skrev (47 minutter siden): Ingenting er godt med barn som dør av kreft 4 år gamle etter smerter og lidelse. Det har heller ikke noe å gjøre med fri vilje. Da må man velge er gud allmektig og ikke bare god. Eller er han ikke allmektig og god. Anonymkode: 32208...c5c Det kommer an på ståstedet ditt. For familien vil det jo være en katastrofe, men for nedbrytingsorganismene kan det være en fest. En død 4-åring kan også i noen tilfeller bidra med organer som kan redde manglende barns liv. Hva som er virkelig "godt" er ikke bestandig så lett å se. Personlig foretrekker jeg å ha mulighet til å leve i en verden der jeg kan ta mine egne valg, selv om den verdenen også inneholder lidelse og død, fremfor en verden der alle har det perfekt godtt hele tiden, men alt av tanker, følelser og handlinger er styrt i minste detalj. Anonymkode: 569e1...bc3
Anonym bruker Skrevet 20. april 2025 #57 Skrevet 20. april 2025 Anonym bruker skrev (31 minutter siden): Du tenker at den ene linken beviser at det er sånn? Du tuller? Anonymkode: 6a0d3...c7b Det holder med en forsker, ja. Det er slik forskning fungerer. En forsker (eller flere sammen) legger frem beviser for forskningen sin til peer review. Så lenge ingen klarer å motbevise forskningen så går en ut fra at hypotesen har hold i seg. Det står deg helt fritt til å motbevise forskningen. Så, hva har du for motbeviser mot den ene forskeren, den ene forskeren som for øvrig mener at alle religiøse lider av en psykisk vrangforestilling, noe som bekrefter at forskeren i høyeste grad er en ateist. I tilfelle noen flere vil hevde at alle ateister mener vi har fri vilje. Så hvordan bortforklarer du at forskning sier det motsatte av det angivelig "alle ateister" sier, at vi ikke har fri vilje likevel? Anonymkode: 64c55...f88
Anonym bruker Skrevet 20. april 2025 #58 Skrevet 20. april 2025 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Nå må su stoppe. Det er jo du som drar inn begrepet fri vilje. Det betyr jo bare at vi ikke styres, men bestemmer selv, vi tenker selv, du burde prøve.. Anonymkode: 6a0d3...c7b Fri vilje var hele utgangspunktet for diskusjonen. Da er det litt vesentlig hva vi legger i begrepet. Du bil bestemme selv og ikke styres. Det kan jeg forstå at du ønsker. Det gjør jo jeg også, men jeg vet også at jeg påvirkes i stor grad av både at og miljø. Arven, fra lungefisk og før det har gitt meg den kapasiteten jeg har til å tenke både praktisk og abstrakt huske osv. Samtidig er tankene mine i stor grad styrt av alt jeg har opplevd, fra bøker jeg har lest til smil jeg har fått, smerte jeg har kjent og regn jeg har luktet. Hvor stor del av tenkningen som er "fri" er ikke godt å si. Anonymkode: 569e1...bc3
Anonym bruker Skrevet 20. april 2025 #59 Skrevet 20. april 2025 Som ateist har jeg fri vilje! Jeg bestemmer og tar valg utfra det jeg mener er best for mitt liv. Jeg har tatt valg som utdanning og jobb fordi jeg vil ha det dette gir. Jeg har valgt å være singel nå, fordi da kan jeg være fri til å møte forskjellige menn og ha sex når jeg vil. Jeg har valgt å bo i byen fordi jeg ønsker teater, kino og barer. Jeg har fri vilje og kan ta valg for meg selv. Religiøse derimot har vel omtrent null fri vilje. De blir styrt og bestemt over av menn, den derre guden og en eldgammel tullebok som en gjeng lassaroner skrev i marihuana rus. Anonymkode: 424c5...d5b
Anonym bruker Skrevet 20. april 2025 #60 Skrevet 20. april 2025 Anonym bruker skrev (9 minutter siden): Som ateist har jeg fri vilje! Jeg bestemmer og tar valg utfra det jeg mener er best for mitt liv. Jeg har tatt valg som utdanning og jobb fordi jeg vil ha det dette gir. Jeg har valgt å være singel nå, fordi da kan jeg være fri til å møte forskjellige menn og ha sex når jeg vil. Jeg har valgt å bo i byen fordi jeg ønsker teater, kino og barer. Jeg har fri vilje og kan ta valg for meg selv. Religiøse derimot har vel omtrent null fri vilje. De blir styrt og bestemt over av menn, den derre guden og en eldgammel tullebok som en gjeng lassaroner skrev i marihuana rus. Anonymkode: 424c5...d5b Viljen vår er vel den samme som din, selv om noen av valgene er ulike? Jeg vet ikke hvilke menn som skulle bestemme mer over meg enn deg. Jeg tror imidlertid det er veldig mange av båre valg, både mine og dine, som ikke er så frie som vi liker å tro. Du tror at verden kan forklares ut fra vitenskapen (går jeg ut fra ettersom du sier du er ateist). Viljen din er jo en del av verden. Da må jo den også styres av de samme naturlovene som alt annet. Hvordan er da Viljen fri når den egentlig styres av naturlovene? Anonymkode: 569e1...bc3
Anonym bruker Skrevet 20. april 2025 #61 Skrevet 20. april 2025 Anonym bruker skrev (57 minutter siden): Det holder med en forsker, ja. Det er slik forskning fungerer. En forsker (eller flere sammen) legger frem beviser for forskningen sin til peer review. Så lenge ingen klarer å motbevise forskningen så går en ut fra at hypotesen har hold i seg. Det står deg helt fritt til å motbevise forskningen. Så, hva har du for motbeviser mot den ene forskeren, den ene forskeren som for øvrig mener at alle religiøse lider av en psykisk vrangforestilling, noe som bekrefter at forskeren i høyeste grad er en ateist. I tilfelle noen flere vil hevde at alle ateister mener vi har fri vilje. Så hvordan bortforklarer du at forskning sier det motsatte av det angivelig "alle ateister" sier, at vi ikke har fri vilje likevel? Anonymkode: 64c55...f88 Det er slik forskning fungerer?? Haha, akkurat... jeg har jobbet som forsker selv i mange år, men på et annet felt, men det er virkelig ikke slik det fungerer. Det skulle tatt seg ut🤣 Tror kanskje du skal ta deg en tur ut i dagslyset. Mistenker du står bak mange tråder her nå... Anonymkode: 6a0d3...c7b
Anonym bruker Skrevet 20. april 2025 #62 Skrevet 20. april 2025 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Viljen vår er vel den samme som din, selv om noen av valgene er ulike? Jeg vet ikke hvilke menn som skulle bestemme mer over meg enn deg. Jeg tror imidlertid det er veldig mange av båre valg, både mine og dine, som ikke er så frie som vi liker å tro. Du tror at verden kan forklares ut fra vitenskapen (går jeg ut fra ettersom du sier du er ateist). Viljen din er jo en del av verden. Da må jo den også styres av de samme naturlovene som alt annet. Hvordan er da Viljen fri når den egentlig styres av naturlovene? Anonymkode: 569e1...bc3 Du er ikke fri! Du styres av religion, og en bok som slår fast at kvinner er underlagt menn og skal tie i forsamlinger! Jeg derimot, kan gjøre akkurat det jeg vil! Anonymkode: 424c5...d5b
Anonym bruker Skrevet 20. april 2025 #63 Skrevet 20. april 2025 Dette er jo to diskusjoner. Den ene går på at noen religiøse tror mennesker har fått den frie viljen av Gud. Dette kan forklare hvorfor det finnes vondt i verden. Mennesker tar dårlige valg. En ateist har ikke det forhold til å få den frie vilje av noen. Mennesker tar valg. Evolusjonen har gjort mennesker i stand til refleksjon og det å ta både gode og dårlige valg. Den andre diskusjonen er en krysning mellom fysisk, kjemi, biologi og ganske dyp og svart filosofi. Den går på om mennesker faktisk har mulighet til fri refleksjon og frie beslutninger. Kan du velge akkurat det du vil, eller er det hjernens kjemi som bestemmer? Kan noen manipulere dine handlinger ved å påvirke fikk hjernes kjemi? Kan dine fremtidige beslutninger og handlinger forutsees om man bare vet hvordan hjernen din er satt sammen? Med andre ord - tar man frie valg eller er det bare en kjemisk prosess i hjernen som leder frem til ett forutbestemt valg slik at frie valg rett og slett er en illusjon? Anonymkode: d985b...7ff
Anonym bruker Skrevet 20. april 2025 #64 Skrevet 20. april 2025 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Dette er jo to diskusjoner. Den ene går på at noen religiøse tror mennesker har fått den frie viljen av Gud. Dette kan forklare hvorfor det finnes vondt i verden. Mennesker tar dårlige valg. En ateist har ikke det forhold til å få den frie vilje av noen. Mennesker tar valg. Evolusjonen har gjort mennesker i stand til refleksjon og det å ta både gode og dårlige valg. Den andre diskusjonen er en krysning mellom fysisk, kjemi, biologi og ganske dyp og svart filosofi. Den går på om mennesker faktisk har mulighet til fri refleksjon og frie beslutninger. Kan du velge akkurat det du vil, eller er det hjernens kjemi som bestemmer? Kan noen manipulere dine handlinger ved å påvirke fikk hjernes kjemi? Kan dine fremtidige beslutninger og handlinger forutsees om man bare vet hvordan hjernen din er satt sammen? Med andre ord - tar man frie valg eller er det bare en kjemisk prosess i hjernen som leder frem til ett forutbestemt valg slik at frie valg rett og slett er en illusjon? Anonymkode: d985b...7ff Veldig godt summert! Anonymkode: 64c55...f88
Anonym bruker Skrevet 20. april 2025 #65 Skrevet 20. april 2025 Anonym bruker skrev (5 minutter siden): Dette er jo to diskusjoner. Den ene går på at noen religiøse tror mennesker har fått den frie viljen av Gud. Dette kan forklare hvorfor det finnes vondt i verden. Mennesker tar dårlige valg. En ateist har ikke det forhold til å få den frie vilje av noen. Mennesker tar valg. Evolusjonen har gjort mennesker i stand til refleksjon og det å ta både gode og dårlige valg. Den andre diskusjonen er en krysning mellom fysisk, kjemi, biologi og ganske dyp og svart filosofi. Den går på om mennesker faktisk har mulighet til fri refleksjon og frie beslutninger. Kan du velge akkurat det du vil, eller er det hjernens kjemi som bestemmer? Kan noen manipulere dine handlinger ved å påvirke fikk hjernes kjemi? Kan dine fremtidige beslutninger og handlinger forutsees om man bare vet hvordan hjernen din er satt sammen? Med andre ord - tar man frie valg eller er det bare en kjemisk prosess i hjernen som leder frem til ett forutbestemt valg slik at frie valg rett og slett er en illusjon? Anonymkode: d985b...7ff Ja, det stemmer. Det eneste ut har utelatt er vel at ateistene ikke har den forklaringsmodellen som tar oss vekk fra ditt siste avsnitt. Det er det jeg egentlig har forsøkt å få innspill på. Anonymkode: 569e1...bc3
Anonym bruker Skrevet 20. april 2025 #66 Skrevet 20. april 2025 Anonym bruker skrev (15 minutter siden): Ja, det stemmer. Det eneste ut har utelatt er vel at ateistene ikke har den forklaringsmodellen som tar oss vekk fra ditt siste avsnitt. Det er det jeg egentlig har forsøkt å få innspill på. Anonymkode: 569e1...bc3 Hvorfor trengs en forklaringsmodeller? Noen har interesse for filosofi og kan diskutere slik logikk og sammenhenger i det uendelige, noen kan diskutere det på nachspiel, de fleste vil synes det er dørgende kjedelig. Når du blander inn religion vs ateisme når det egentlig ikke betyr noe, så mister du enda flere. Det er få, om noen, religiøse som tror at religion utgjør en forskjell på hvordan hjernen fungerer. Man kan fint mene at mennesker ikke er forutbestemt av kjemiske prosesser alene uten å ha tatt doktorgrad i temaet og ha en vitenskapelig forklaringsmodell på hvordan dette er mulig. Det er flere forskningsartikler og filosofiske artikler om tema. Der man blant annet har artikler om hvordan hjernen kan påvirke og lure seg selv. Du får ikke gode diskusjoner ved å provosere og forvente en spesifikk type svar. Er du interessert i så smale teama og en slik låst forventning til svarene du vil ha, bør du heller lese slike artikler og diskusjonene under disse. Anonymkode: d985b...7ff
Anonym bruker Skrevet 20. april 2025 #67 Skrevet 20. april 2025 Anonym bruker skrev (36 minutter siden): Ja, det stemmer. Det eneste ut har utelatt er vel at ateistene ikke har den forklaringsmodellen som tar oss vekk fra ditt siste avsnitt. Det er det jeg egentlig har forsøkt å få innspill på. Anonymkode: 569e1...bc3 Såklart bestemmer ikke kjemi i hjernen hva vi gjør. Den kan styre og endre forutsetninger, men valget til handling tar man jo selv. Alt sånn ytre påvirkning vil være med å forme oss og gjøre oss til den vi er mer skavanker, sykdommer osv. Men handlinger og da "fri vilje" er det jo vi selv som styrer. Anonymkode: 6a0d3...c7b
Anonym bruker Skrevet 20. april 2025 #68 Skrevet 20. april 2025 Anonym bruker skrev (45 minutter siden): Hvorfor trengs en forklaringsmodeller? Noen har interesse for filosofi og kan diskutere slik logikk og sammenhenger i det uendelige, noen kan diskutere det på nachspiel, de fleste vil synes det er dørgende kjedelig. Når du blander inn religion vs ateisme når det egentlig ikke betyr noe, så mister du enda flere. Det er få, om noen, religiøse som tror at religion utgjør en forskjell på hvordan hjernen fungerer. Man kan fint mene at mennesker ikke er forutbestemt av kjemiske prosesser alene uten å ha tatt doktorgrad i temaet og ha en vitenskapelig forklaringsmodell på hvordan dette er mulig. Det er flere forskningsartikler og filosofiske artikler om tema. Der man blant annet har artikler om hvordan hjernen kan påvirke og lure seg selv. Du får ikke gode diskusjoner ved å provosere og forvente en spesifikk type svar. Er du interessert i så smale teama og en slik låst forventning til svarene du vil ha, bør du heller lese slike artikler og diskusjonene under disse. Anonymkode: d985b...7ff De som ikke er interessert trenger jo ikke hverken svare eller lese. Det er er mange tråder jeg hopper over også. Du står helt fritt (muligens 😉) til å finne på noe annet. Anonymkode: 569e1...bc3
Anonym bruker Skrevet 20. april 2025 #69 Skrevet 20. april 2025 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Hvordan bortforklarer du at forskning sier oss det motsatte? Anonymkode: 64c55...f88 Den ene linken? Er det bevist altså? Anonymkode: 32208...c5c
Anonym bruker Skrevet 20. april 2025 #70 Skrevet 20. april 2025 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Det holder med en forsker, ja. Det er slik forskning fungerer. En forsker (eller flere sammen) legger frem beviser for forskningen sin til peer review. Så lenge ingen klarer å motbevise forskningen så går en ut fra at hypotesen har hold i seg. Det står deg helt fritt til å motbevise forskningen. Så, hva har du for motbeviser mot den ene forskeren, den ene forskeren som for øvrig mener at alle religiøse lider av en psykisk vrangforestilling, noe som bekrefter at forskeren i høyeste grad er en ateist. I tilfelle noen flere vil hevde at alle ateister mener vi har fri vilje. Så hvordan bortforklarer du at forskning sier det motsatte av det angivelig "alle ateister" sier, at vi ikke har fri vilje likevel? Anonymkode: 64c55...f88 En forsker er nok. Akkurat ja. Da tenker jeg at denne diskusjonen er over for min del. Anonymkode: 32208...c5c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå